اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 13 March 2018
استیضاح آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با نطق نمایندگان موافق و مخالف استیضاح و دفاعیات وزیر در جلسه علنی مجلس در حال بررسی است.

بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی

به گزارش عصرپرس، عضو هیئت رئیسه مجلس نحوه رسیدگی به استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را تشریح کرد.

اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی عصر امروز به تشریح نحوه برگزاری جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس بند یک ماده 112 و ماده 222 ابتدا از بین استیضاح کنندگان 6 نفر در مرحله اول صحبت می کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس ادامه داد: آقایان علیرضا بیگی، نادر قاضی پور، احد آزادی خواه، احمد مرادی، محمد قسیم عثمانی و داریوش اسماعیلی در مرحله اول به عنوان متقاضیان استیضاح صحبت خواهند کرد و بعد از دفاع وزیر و موافقان ایشان، اقایان احمد امیرآبادی و محمد علی وکیلی در موافقت با استیضاح صحبت خواهند کرد.

عضو هیات رییسه مجلس افزود: وزیر بر اساس توافق صورت گرفته دو ساعت از وقت خود را صحبت می کند و نمایندگان نیز یک و نیم ساعت وقت خواهند داشت بنابراین از دو ساعت وقت در اختیار وزیر بعد از صحبت های اولیه نمایندگان، نیم ساعت می تواند در پایان صحبت کند که به ترتیب اول وزیر و سپس نمایندگان موافق ایشان صحبت خواهند کرد.

پس از سخنرانی های نمایندگان موافق و مخالف استیضاح و دفاعیات وزیر، رأی گیری به صورت دستی (با اخذ برگه آرای نمایندگان) انجام خواهد شد.

موافقین استیضاح وزیر راه

 علیرضا بیگی: ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز نیمه تمام است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنان ۴۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام است.

احمد علیرضا بیگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و افزود: سوالات جدی و علامت تردید بر روی کارگزاران نظام در سطح جامعه ایجاد شده، متاسفانه تردیدهایی به وجود آمده است که اگر برطرف نشود، همواره به عنوان یک درد بر روی قلب و جان و روح مردم سنگینی خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کانون تردیدها نقاط مختلفی از دولت را شامل می شود، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از جمله نقاطی است که سبب آتش به خرمن اعتماد مردم در کارآیی و کارآمدی و پاسخ دادن کارگزاران نظام به مسئولیت هایی که به آنها سپرده شده است، بیفتد.

وی افزود: متاسفانه به طور متعدد شواهد و قراین مختلفی بروز پیدا می کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می کند. این عدم ناکارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. مجلس در چنین شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

علیرضا بیگی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که بعد از گذشت چندین ماه هنوز روح و جان مردم را در آذربایجان خراش می اندازد، حادثه قطار تبریز- مشهد است که البته جلسه استیضاحی را در این خصوص پشت سر گذاشتیم. متاسفانه ناکارآمدی این وزارتخانه سبب از دست رفتن جان 50 نفر از مردم آذربایجان شد و دستگاه قضایی نیز بعد از 16 ماه هنوز تعیین تکلیف نکرده است. همچنین دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز با بخش ها و افرادی که در این سستی تاثیرگذار بودند، هیچ برخوردی نکرده است.

وی ادامه داد: در حادثه قطار تبریز- مشهد شاهد بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر و 800 تن بار و صدها مسافر بدون داشتن ایمنی لازم با قطار دیگری تصادف و 50 نفر جان خود را از دست دادند. متاسفانه در این قطار حتی یک چکش وجود نداشت که مردم جان خود را نجات دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از نحوه مدیریت وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتی ستادی است لکن بخش عمده فعالیت های این وزارتخانه اجرایی و علمیاتی است، بنابراین انتظار است وزیر مربوط با شدت بازخواست و پیگیری های مجدانه ای را انجام دهد. وزیر راه و شهرسازی باید در طول هفته به بخش های مختلف سفر و وضع را بررسی کند تا تصمیمات قابلیت اجرایی داشته باشند.

علیرضا بیگی معتقد است حوادث غیرمترقبه به واسطه بی توجهی و سوءمدیریت موجود رقم می خورد در حوادثی چون زلزله کرمانشاه، بارش های اخیر و سانحه هوایی، مردم احساس می کنند اقدامات لازم در حوزه پیشگیری صورت نگرفته است، هر چند این موضوع در کمیسیون عمران مسئولیت را به مدیریت بحران وزارت کشور داده، اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم، لطمه وارد شدن به کارگزاران نظام بوده است.

وی با اشاره به بسته شدن اتوبان های منتهی به پایتخت در بارش های اخیر افزود: تعطیلی فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی نیز از جمله اتفاقات بعد از بارش های اخیر بود که نشان از وضع اداره کشور در حوزه راه و شهرسازی است. درخصوص پیشرفت پروژه ها نیز هر کدام از نماینده ها شاهد آنند که برنامه ریزی ستادی لازم صورت نگرفته است، بنابراین موجبات ناامیدی و یأس و سرخوردگی مردم فراهم شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از موضوعات دیگر، حوزه مسکن است . متاسفانه 2.5 میلیون نیاز انباشته در حوزه مسکن وجود دارد و 2 میلیون واحد خالی در کشور که به درد ضعفا نمی خورد. باد روش های مختلف مالی می توان 2 میلیون واحد را در بازار مسکن عرضه کرد و از طریق فروش نقد و اقساط، هزینه ها را تامین کرد، اما متاسفانه وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است.

علیرضا بیگی یادآور شد: متاسفانه هنوز در کشور طرح جامع مسکن، پراکندگی نیاز و تامین منابع مالی، سازماندهی تقاضاهای واقعی و احیای بافت فرسوده را نداریم. در واقع مدلی برای نوسازی و احیای بافت فرسوده نداریم، بنابراین نتوانستیم عرضه را تقویت کنیم.

وی با انتقاد از نبود سیاستگذاری مشخص در حوزه مسکن گفت: وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کند حال آنکه در 5 سال گذشته حتی یک واحد اجتماعی نیز به مردم واگذار نشده است. همچنین از صندوق مسکن یکم صحبت می شود، اینکه واجدان شرایط فاقد مسکن 40 میلیون سپرده گذاری یک ساله انجام دهند، وام 80 میلیونی به میزان دو برابر دریافت کنند تا اقدامی تحت عنوان تسهیلات خرید مسکن اتفاق بیفتد، اما طبق بررسی های بانک مرکزی ارزش سپرده گذاری یک ساله تنها پاسخگوی 20 درصد وام دوبرابر است و 70 درصد باقی مانده باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تامین شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع مسکن مهر صرف صندوق یکم شده و برای همین امروز شاهد 400 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام هستیم، لذا به همین جهت برای آنها دفترچه قسط صادر نشده است. این 400 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام نیز از زبان قائم مقام وزیر مطرح شده است.

علیرضا بیگی تصریح کرد: طرح جامع مسکن باید تهیه شود، متاسفانه وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدا در حوزه مسکن ناتوان بوده، لذا وضعیت کنونی برای مسکن مهر و صندوق های یکم رقم خورده است و بافت فرسوده بلاتکلیف باقی مانده، تا جایی که رئیس جمهور نیز مستقیماً در حوزه بافت فرسوده ورود یافته است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی به واسطه زد و بند فامیلی در این جایگاه قرار گرفتید، عملکردی در خود از خود به جا نگذاشته اید، در حقیقت شما سهمیه یک آقایی در دولت هستید، چرا مردم باید تاوان ناکارآمدی شما را بدهند. مردم مصیبت دیده کرمانشاه، اهالی سرپل ذهاب و روستاهای ویران شده هر روز روح ایرانیان را می خراشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ناکارآمدی وزیر راه و شهرسازی را با قربانی کردن معاونانش جبران کرده است. امیدواریم مجلس به رسالت خود عمل کند.

 مرادی: آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی باید جان فدای مردم باشد، گفت: آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است.

احمد مرادی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مطابق اصل 67 قانون اساسی و بنا بر سوگندی که یاد کرده‌ایم این تکرار را بر خود واجب می‌دانم که در چارچوب سوگند نمایندگی‌ام مباحث خود را مطرح کنم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوگند نمایندگی که یاد کردم عامل اصلی رأی من برای موافقت با استیضاح آخوندی است زیرا سوگند یاد کردم تا برای استیفای حقوق مردم تلاش کنم، تصریح کرد: استیضاح حق نماینده است و این حق قابل واگذاری نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما نمایندگان ملت هستیم و مردم انتظار دارند به حق و عدالت از خواسته‌های آنها دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی وزرا پیش از رأی اعتماد برنامه‌هایی ارائه می‌کنند ولی پس از آن، این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود، افزود: آقای آخوندی یکی از این وزراست، وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است و باید وزیر آن جان فدا برای مردم کشور باشد ولی آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است.

مرادی اظهار داشت: سالانه 16 تا 17 هزار کشته در جاده‌ها داریم، چه کسی به غیر از وزیر مسئولیت مستقیم این موضوع را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی نیز مشاهده کرده‌ایم که چه اتفاقات ناگواری رخ داد، همچنین در دریا نیز شاهد سوانح هستیم و بخش ریلی نیز بی‌نصیب از سوء مدیریت نبوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توانایی آخوندی را در کنترل بحران‌های سیستم حمل و نقل شاهد هستیم، گفت: روزانه بیش از 6000 دستگاه کامیون و تریلر در جاده‌های استان هرمزگان تردد می‌کنند، این شرایط عایدی به جز گرفتن جان مردم و آلایندگی نتیجه دیگری ندارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه راه‌ها و مسکن مشکلات فراوانی وجود دارد، گفت: بهتر است نمایندگان امروز تصمیمی جدی اتخاذ کنند زیرا در برابر خدا و مردم، مسئول هستیم.

 قاضی‌پور: نباید به آخوندی اجازه ادامه کار داد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به اینکه این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست و نباید به وی اجازه ادامه کار داد، گفت: کارنامه آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری وی و مدیرانش شدند.

نادر قاضی‌پور در نشست علنی عصر امروز ، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز ملت ایران ناظر عملکرد نمایندگان مجلس است زیرا برای سومین مرتبه استیضاح آخوندی مطرح می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافی گری و احقاق حقوق مظلومان با کارگزاران و مدیران حکومت است؛ در قاموس حکومت حضرت علی (ع) همواره اصل این است که حق با مردم است؛ گویی همیشه فرمانداران، کارگزاران حکومتی متهم و محکوم هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی ادامه داد: در سیره آن حضرت به محض اینکه کوچکترین شکایتی از سوی ضعیف ترین شخص علیه یک والی و حاکم به ایشان می رسید، دیگر آرام نمی نشست و به تحقیق می پرداخت و در صورت درستی شکایت، شدیدترین برخورد را با کارگزار انجام می داد.

این نماینده مردم تصریح کرد: حضرت علی (ع) به فرماندار بصره، عثمان بن حنیف نامه ای نوشت و عنوان کرد که به من گزارش دادند مردی از سرمایه داران بصره را به مهمانی خود دعوت کرده و به او شتافتی و خوردنی های رنگارنگ برایت آورده اند در حالی که من گمان نمی کردم مهمانی فردی را بپذیری که بر سر سفره شان فقط ثروتمندان حاضر می شوند و نیازمندان در آن جایی ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه حضرت علی (ع) فرمودند چرا مظلومان و مستمندان فراموش شده اند؛ آقای آخوندی چرا نشست و برخاست تو با سرمایه داران است؛ سخن بر سر این است که در حکومت علوی کارگزاران و مسئولان نباید اهل رفاه طلبی و اشرافی گری باشند و نباید با چنین افرادی مراوده و ارتباط داشته باشند؛ گویی اشرافی گری و لذت جویی ویروسی بسیار خطرناک و لجنی متعفن است.

قاضی‌پور افزود: امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر نوشتند "اگر کسی از کارگزارانت و یا نزدیکانت خیانتی کرد و به اموال مردم و بیت المال مسلمانان دست درازی کرد، او را به خواری و مذلت بکش و نشان خیانت را بر او ببند و نشان ننگ و تهمت را بر گردنش بیفکن"؛ به عبارتی باید وی را به مردم معرفی کرد تا مایه عبرت دیگران گردد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار کرد: به حضرت علی (ع) خبر می دهند، ابن هرمه، متصدی امور اقتصادی منطقه اهواز، رشوه گرفته و در بیت المال خیانت کرده است. ایشان فورا به رفاعه، فرماندار ناحیه ی اهواز نامه ای می نویسد.( ای رفاعه! زمانی که نامه ام را خواندی، درباره ی ابن هرمة مسوول بازار اهواز چنین کن: بلافاصله عزلش کن، مسامحه و مماشات نکن، و او را چنانکه هست، بی کم و بیش به مردم معرفی کن. او را حبس کن، و اگر در مجازات او کوتاهی کنی خودت را عزل می کنم، این حکم خداست و باید اجرایش کنی. او را در نماز جمعه پیش چشم مردم شلاق بزن تا مردم ببینند. او را در کوچه ها و بازار اهواز بگردان تا همه ببینند و هرکس طلبی و مدرکی دارد، طلبش را از او بستاند.)

وی ادامه داد: آقای آخوندی امروز بحث شرکت های بیشمار، پیمانکاری هایتان، خانواده و شرکایتان نیست بلکه بحث حلال و حرام بودن است؛ آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد می گویند میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بوده‌اند، میلگردها به لواسانات برده می‌شد، وزیر راه و مسکن آن وقت آیا شما بودید؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا حضرت علی (ع )رانت خواری ها، دزدی ها، پایمال کردن حقوق مظلومان، اهمال کاری در امور عمومی، اشرافی گری ها، مسافرت های خارجی و غیره را تحمل می کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی (ره) نیز در خصوص خوی اشرافی گری مسئولان دولتی فرمودند "آن روزی که دولت و مجلسیان ما توجه به کاخ پیدا کردند، باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم".

قاضی‌پور افزود: با توجه به این شرایط آیا رواست با چنین اوضاعی از کاخ نشینی و لواسان نشینی آمده و عده ای مست قدرت زمام امور را بدست بگیرند؛ روزی فرا میرسد ظالم باید حق مظلوم را ادا کند و به سزای اعمال غیر خدایی که انجام داده برسد. چه بد روزی است که ظالم خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ملت عدالت و فعالیت می خواهند. خوی اشرافی گری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. زمانیکه ریل راه آهن مظلوم ارومیه با جنس بی کیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوب آهن اصفهان افول کرد، نشان می دهد که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت دادن به جان مظلومان، به پول بادآورده آقازاده ها فکر می کند، تولید ملی فلج می شود و کارگران بیکار می شوند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند : رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان ومحرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند" نه از سرمایه‌داران و زمین‌خواران که تلخی محرومیت را نمی‌توانند بفهمند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آقای آخوندی به عنوان وزیر راه توانسته اعتماد مردم در رابطه با اموال و دارایی اش را کسب کند؛ چرا که قرار شد وقتی کابینه دولت اموال خود را بگویند، وی اطلاع نداده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمایندگان در برابر جان‌باختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جاده‌ها مسئول هستیم یا خیر؟ هنوز خانواده های عزا دیده تصادفات جاده ای، راه آهن مشهد –تبریز مصیبت دیده هستند و زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند.

قاضی‌پور افزود: اکنون که پشت این تریبون قرار دارم اعلام می‌کنم که در حال حاضر کارنامه آقای عباس آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران‌شان شدند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه مسیر را ندهیم. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست لذا نباید به ایشان اجازه ادامه کار داد.

وی خطاب به معاون اول رییس جمهور گفت " اگر آخوندی کلنگ مسکن مهر را می زد، طی 5 سال به اتمام می رساند نه اینکه منافع ملی را تخریب کند"، ادامه داد: آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد و مسکن اجتماعی را مطرح کردید اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشته‌اید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. کارگران ساختمان بیکار شده اند زیرا باعث شدید رکود حاکم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال 95 بدترین آمار 15 ساله اخیر در تولید مسکن بود. آقای آخوندی چرا به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ اصل 44 قانون اساسی را اجرایی نکردید.

قاضی‌پور افزود: آقای آخوندی متوجه شده‌اید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما که نتوانستید خوب کار کنید ارائه کرده است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای آخوندی چرا جامعه مهندسان کشور اعلام کردند که شما را قبول ندارند و چرا کارمندان زیرمجموعه شما از استیضاح‌تان حمایت می کنند.

 آزادی‌خواه: وعده مسکن اجتماعی هیچ گاه محقق نشد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از عدم تحویل کامل ۲۰۰ فروند ایرباس، بوئینگ و ATR انتقاد کرد و گفت: تاکنون تنها ۷ فروند به دست ما رسیده و سایر هواپیماها هنوز نیامده است.

احد آزادی‌خواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند) در جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تشریح دلایل موافقت خود با این استیضاح پرداخت و افزود: این سومین جلسه استیضاح وزیر راه است لذا باید تأمل شود چرا کار به اینجا رسیده است و وزیر بی انگیزه به فعالیت خود ادامه می دهد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار و 12 هزار میلیارد تومان بدهکاری به پیمانکاران، 240 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام و 5000 میلیارد تومان بودجه، عنوان کرد: مشخص نیست این خلأ چگونه پر می شود؛ شاید برخی بگویند دولت باید منابع مالی وزارت راه را پر کند اما باید این وزارتخانه به گونه ای عمل کند که جذب اعتبار کند و در صورت نبود پول و فاینانس، به مردم وعده ندهد و پروژه جدید را کلنگ نزند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسکن مهر به عنوان یک پدیده بی نظیر و البته دارای اشکالات متعدد برای خانه دار شدن مردم مظلوم، کم درآمد، حاشیه نشینان شهری، سال 1386 ایجاد شد، یادآور شد: شما در این خصوص گفتید در مسکن مهر فقط به کمیت توجه شده است و ما می خواهیم به کیفیت توجه کنیم در حالی که کیفیتی در آن نیست و جای دیگر گفتید غرض شخصی نداریم و طرح های آغاز شده است دولت های قبل را به پایان می رسانیم اما این کار را نکردید.

آزادی خواه ادامه داد: وزیر گفته است مسکن های مهر علاوه بر امتیازات آب، برق و گاز باید از امکانات دیگر نظیر بیمارستان و مدرسه نیز برخوردار شوند اما این اقدام صورت نگرفت شما گفتید 7 برابر پولی که مردم برای مسکن مهر داده اند تسهیلات می دهید اما ندادید همچنین گفتید که مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر می کنید اما این کار را هم نکردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به کشته شدن مظلومانه بیش از 60 تن از هموطنانمان در حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، عنوان کرد: در قرارداد خرید هواپیماها که کمیسیون امنیت ملی در گزارش دوم 6 ماهه برجام منتشر کرد، از 200 فروند ایرباس، بوئینگ و ATR تنها 7 فروند به دست ما رسیده و سایر هواپیماها هنوز نیامده است.

وی در ادامه خطاب به آخوندی گفت: گزارش های رسمی حاکی از این است که 16 هزار نفر تلفات جانی در جاده ها داریم، البته همه تقصیرها برعهده وزارت راه نیست اما شما بفرمایید تقصیر شما چند درصد است که با هر بارش برف جاده های کشور بسته می شود و حتی تدابیر برای بازگشایی از پیش تعیین نشده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی در وزارت راه حکم گرفتند که در بیش از 5 شرکت عضو بودند و بازنشسته بودند اما جوانانی که لیسانس مرتبط داشتند به کار گرفته نشدند.

 

آخوندی در صحن علنی مجلس:

به عنوان بالاترین مسئول حمل و نقل کشور از هر گونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات در شبکه حمل و نقل کشور از هر گونه رنج به مردم پوزش خواست.

عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: به واقع تمام زندگی انسان ایمان و عمل صالح است که خارج از این حیات انسانی بی‌معنی است، بنده برای سومین بار است که برای استیضاح به صحن مجلس می‌آیم و پیش از این چهار بار برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی حضور داشتم.

وی ادامه داد: در چند بار گذشته توضیحات بنده برای نمایندگان قانع کننده بود و محبت کردید توضیحات بنده را پذیرفتید، این بار نیز بر مبنای آمار، اطلاعات و توضیحات آنچه را در وزارتخانه اتفاق افتاده است ارائه می‌کنم تا شاید مورد عنایت قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه همواره از فضای پرسش و پاسخ لذت می‌برم، گفت: واقعیت این است که مردم‌سالاری یعنی همواره نمایندگان مردم پرسشگر باشند و مسئولان موظفند به سوالات پاسخ دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل سقوط هواپیمای دنا استیضاح او کلید خورده است، گفت: وظیفه دارم به خانواده جانباختگان حادثه هواپیمایی دنا و مردم تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم، واقعیت این است که در فرودگاه یاسوج پیش از این 30 میلیارد تومان هزینه کرده بودیم تا در دهه فجر آن را افتتاح کنیم اما شوربختانه چنین اتفاقی رخ داد.

آخوندی با اشاره به روند توضیحاتش در استیضاح بیان داشت: در ابتدا مروری بر حوادث اخیر و اینکه چرا تاب‌آوری حمل و نقل ایران در برابر حوادث ضعیف است و چرا تجهیزات و عملیات نگهداری و نوسازی ناوگان‌ها با مشکل مواجه است و نحوه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت مسائل اقتصاد کلان کشور اشاره‌ای خواهم کرد.

وی ادامه داد: بی‌شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است چرا که چیزی عزیزتر از رفاه و آسایش مردم وجود ندارد، بنابراین نمی‌خواهم توجیه و فرافکنی کنم و قبل از هر چیز به عنوان بالاترین مسئول حمل و نقل کشور از هر گونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم و بی‌گمان هیچ کار دستگاه اجرایی بی‌کاستی نیست و پوزش‌ خواستن از مردم برای مسئولان افتخارآور است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نگاه فرایندی به مسائل دارد، اظهار داشت: باید بتوانیم اطلاعات را به شکل دقیق و درست در اختیار مردم قرار دهیم بنابراین باید اذعان کرد که حمل و نقل کشور دارای شبکه پیچیده‌ای است چرا که از تولید‌کننده، مسئولان ساخت و زیرساخت‌ها، راننده، پلیس، سازمان امداد و هلال احمر درگیر ایمنی و حمل و نقل امن هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین زمانی که از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه عواملی حرف می‌زنیم بنابراین وظیفه داریم نگاه فرایندی داشته باشیم و اطلاعات را بدون تغییر در اختیار قرار دهیم.

آخوندی با اشاره به بارش برف در بهمن ماه که آقای آزادی خواه نیز به آن اشاره کرده بود، گفت: در حوزه تهران 32 سانتیمتر برف باریده بود و دمای هوا منفی 8 درجه، در منطقه فرودگاه امام خمینی 70 سانتیمتر برف و منفی 12 درجه، در منطقه کرج 32 سانتیمتر برف با دمای منفی 13 درجه داشتیم، آیا در چنین شرایطی می‌توانستیم جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در شرایط عملیاتی قرار دهیم؟

وی اظهار داشت: در دو ماه گذشته آمار کشورهای دیگر را از رسانه ملی گرفتم که نشان می‌دهد در تمام کشورهای اروپایی، امریکایی، ژاپن و کشورهای بسیار پیشرفته با برف کمتر و سرمای کمتر حوادثی را تجربه و پروازهای آنها لغو شد.

 عثمانی: جاده های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است و جان و مال مردم از بین می رود.

محمد قسیم عثمانی در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم مطالبی را که در این نطق مطرح می کنم مورد توجه آقای آخوندی قرار بگیرد چرا که در حال حاضر راه های مواصلاتی کشور به قتلگاه تبدیل شده است و جان و مال مردم در راه ها از بین می رود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر وزارت راه و شهرسازی دولت نیز باید همت کند تا کم و کاستی های چند ده ساله در بخش راه جبران شود در هر صورت آقای آخوندی نماینده دولت در بخش راه محسوب می شود و باید مشکلات این بخش را مورد رسیدگی قرار دهد.

عثمانی افزود: سالانه حدود 17 هزار نفر از مردم کشور در جاده ها جان خود را از دست می دهند که این یعنی از بین رفتن سرمایه ملی کشور بنابراین باید به این موضوعات توجه شود چرا که ارزش اقتصادی 17 هزار نفر از جمعیت کشور از بودجه های سالانه ای که به وزارت راه تزریق می شود بیشتر است و بازماندگان خانواده های حادثه دیده دچار مشکلات مختلفی می شوند.

وی ادامه داد: مجروحان حوادث رانندگی، درون شهری و برون شهری با صدمات جدی در زندگی رو به رو می شوند بنابراین باید وضعیت جاده های کشور درست شود.

عثمانی گفت: کسانی که در راه های نامناسب بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند عمدتا کسانی هستند که توان مالی برای استفاده از ماشین های چند صد میلیون تومانی ایمن را ندارند و این پیکان سواران و پراید سواران اجباری جان خود را در جاده ها از دست می دهند.

وی ادامه داد: توزیع اعتبارات در بخش راه براساس چانه زنی است که این موضوع باعث عدم توازن در راهسازی شده و متاسفانه کسانی که دارای قدرت لابی گری هستند مورد توجه قرار می گیرند و برخی ها در زمینه تامین اعتبار جاده ها مورد بی مهری قرار می گیرند و حتی در خصوص آسفالت راه های روستایی عدالتی وجود ندارد.

عثمانی افزود: در برخی از مناطق کشور ضریب پوشش آسفالت راه های روستایی بیش از 90 درصد است و در برخی مناطق 30 درصد است که این بیانگر عدم توازن در این زمینه است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود وزارت راه و شهرسازی چه کار خاصی را در حوزه مسکن انجام داده است چرا که مسکن مهر به رغم مشکلات در بخش اجرایی و کیفی حداقل توانست تعداد قابل توجهی از مردم را صاحبخانه کند اما دولت تدبیر و امید که قرار بود موضوع مسکن اجتماعی را پیگیری کند در این زمینه سکوت کرده است.

عثمانی تصریح کرد: رکود بازار مسکن گردش مالی در این بخش را با مشکل رو به رو کرده و حتی بخشی از مشکلات مربوط به موسسات مالی ناشی از رکود در بخش مسکن است چرا که شغل های فراوانی به حوزه مسکن ارتباط دارد همچنین طرح های جامع شهری با مشکل جدی رو به رو شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه زمین های بایری که هنوز ساخته نشده اند براساس رانت به محدوده شهرها اضافه می شوند اما لکه های جمعیتی که ده ها سال است ساخته شده اند به دلیل اینکه مدافع و لابی گر و مالک بزرگی ندارند آنها را به محدوده اضافه نکرده اند که این عین ناعدالتی است.

عثمانی گفت: آقای آخوندی چرا به جان مهندسان افتاده اید چرا که اگر کارفرما خود ناظر پروژه خود را انتخاب کند چیزی از نظارت باقی نمی ماند به دلیل اینکه کارفرما ناظری را انتخاب می کند که به او سخت نگیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نظارت در بخش مسکن گفت: سازمان نظام مهندسی که هیچ بار مالی برای دولت ندارد در کشور وجود دارد اما چرا با بخشنامه های مکرر باعث ایجاد لطمه به نظام مهندسی کشور شده اید.

عثمانی خطاب به آخوندی افزود: دستور داده اید که کارکنان شهرداری اجازه نقشه نداشته باشند که قابل تحسین است ولی عضو شورای اسلامی روستایی که هیچ گونه درآمدی ندارد به دلیل اینکه مهندس است نمی تواند در شهر نقشه کشی انجام دهد که این غیرقابل قبول است چرا که حتی حق جلسه نیز به وی پرداخت نمی شود و امیدوارم بخشنامه های جنابعالی در آینده مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در طرح های هادی روستایی عدالت رعایت نمی شود و نماینده ای که بیشتر سوال کند بیشتر نیز مورد توجه قرار می گیرد اما نمایندگان همراه با دولت مورد بی توجهی قرار می گیرند که بنده درخواست عدالت در این زمینه را دارم.

عثمانی همچنین در پایان افزود: باید در خصوص توجه به طرح های هادی روستایی عدالت رعایت شود و در پایان امیدوارم دولت تدبیر و امید در سطح انتظارات مردم کار کند و همچنین از معاونان وزارت راه و شهرسازی در خصوص رسیدگی به مسائل قدردانی می کنم.

 هاشمی پور: دولت مقتدر از مجلس باصلابت سرچشمه می گیرد

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی سریع تر از آنچه که من بخواهم در اثبات عدم کارآمدی و بی انگیزگی آقای آخوندی درباره سمت، جایگاه و مسئولیت بسیار خطیر و تاثیرگذار وزارت راه و شهرسازی سخن بگویم، خودش با عملکرد نارس و نارسا این بی انگیزگی را فریاد زد.

عدل هاشمی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: تردید نداشته باشیم که ملت ایران منتظر اقدام شجاعانه ما در خانه ملت هستند، ملتی که چند ماه گذشته شاهد عملکرد و رأی اعتمادی بودند که به وزرای دولت دوازدهم دادیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت ایران به دلیل بصیرت و فرهنگ بالایی که دارند، تمامی برخوردهای ما را زیر نظر گرفته و متوجه شده اند که سوال ما از وزیر کارایی لازم را ندارد، اظهار داشت: ملت ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی، بصیرت فرهنگی و معنوی پیدا کرده اند و به خوبی می دانند دولت مقتدر، کارآمد، انقلابی و دارای روحیه جهادی از مجلس باصلابت سرچشمه می گیرد.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا زمان آن فرا نرسیده که برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان کشور، تصمیم قاطع بگیریم تا به مدت 3 الی 4 سال وزیر دولت بتواند با تدبیر و برنامه ریزی تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه های توسعه ای ابلاغ کند؟

وی با تاکید بر اینکه مقرر شده تا بنده به عنوان موافق استیضاح صحبت کنم، عنوان کرد: آقای آخوندی، من در مکتب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ شده ام، خیلی سریع تر از آنچه که من بخواهم در اثبات عدم کارآمدی و بی انگیزگی شما نسبت به سمت، جایگاه و مسئولیت بسیار خطیر و تاثیرگذار وزارت راه و شهرسازی سخن بگویم، خود شما با عملکرد نارس و نارسا این بی انگیزگی را فریاد زدید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در دوره تصدی آقای آخوندی بر وزارتخانه راه و شهرسازی که با سرنوشت، جان، مال و حیثیت دولت، ملت و کشور ارتباط مستقیم دارد، در دریا، آسمان و خشکی، حادثه ها و فاجعه های بزرگ داشته ایم، افزود: وزیر راه و شهرسازی کوچکترین احساس مسئولیتی نداشته و مسئولیتی را بر گردن نگرفته و حتی حاضر به یک عذرخواهی نیز نشده است، باید کجا اتفاقی صورت بگیرد تا ثابت شود شما برای این کار، کارآمدی، کارآیی و احساس مسئولیت ندارید؟

هاشمی پور با اشاره به اینکه ملت ایران غائله های گنبد، خوزستان، کردستان و جنگ 8 ساله را پایان دادند، اما تحمل بی عدالتی ها، نابسامانی ها، ملاحظه کاری ها و ناکارآمدی های مدیران را ندارند، گفت: در همه جای دنیا زمانی که چنین اتفاقی صورت می گیرد، بالاترین مقام دستگاه عذرخواهی و یا استعفا می دهد، زیبنده بود آقای آخوندی این اقدام خداپسندانه را انجام می داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما از ابزارهای قانونی و نظارتی خود استفاده نکنیم، نمی توانیم امیدی به حل مشکلات و رفع آنها داشته باشیم. مرسوم است در کشور ما، هنگام بروز حادثه رده های پایین مقصر شناخته و مسئولان ارشد در حاشیه امن قرار می گیرند، ای کاش فرهنگ صداقت نهادینه می شد تا هر کسی که توانمندی دارد، سکان مسئولیت را در دست بگیرد.

وی با طرح این سوال که آقای آخوندی، جواب ما درخصوص حوادث پیرامون کشور از جمله اتفاقات اخیری که برای مردم پیش آمد، چیست؟ عنوان کرد: کسانی که غیربومی بودند هنگام جستجوی جنازه های فرزندان جان باخته خود در حادثه سقوط هواپیما میهمان نوازی مردم کهگیلویه و بویراحمد را دیدند. جواب این افراد را چه کسی می دهد؟

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک مشاور جذب کنید تا کوه دنا را صاف کند تا بتوانیم در آنجا صاحب هواپیما شویم، زیرا در حادثه اخیر کوه دنا مقصر اعلام شد، گفت: اکنون در حادثه سقوط هواپیما خلبان مقصر معرفی شد که جان خود را از دست داده است، در حوادث گذشته با چه کسانی برخورد شده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جاده های 10 کیلومتری در حوزه انتخابیه من وجود دارند که بیش از 12 سال از عمر آنها می گذرد، اما به بهره برداری نرسیده اند و هر روز و هر هفته و هر ماه شاهد کشته شدن عده ای در آنجا هستیم، خاطرنشان کرد: تکلیف افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیماها، تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی، پیمانکاران ورشکسته ای که آقای نوبخت دل آنها را با اوراق خوش کرده است، چیست؟

وزیر راه در وزارتخانه باقی ماند

نمایندگان مجلس برای چهارمین بار به عباس آخوندی برای ادامه فعالیت در وزارت راه وشهرسازی اعتماد کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با  92 رای موافق ، 152 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه علنی عصر امروز ( سه شنبه 22 اسفند) به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعتماد مجدد کردند.




 


نام:
ایمیل:
* نظر: