اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 13 March 2018
نمایندگان موافق استیضاح علی ربیعی تاکید دارند که این وزارتخانه بیش از آن که در راستای رفاه اجتماعی حرکت کند در راستای تبعیض اجتماعی حرکت می کند.

مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت ، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 22 اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 233 نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد.

مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اوضاع درستی برخوردار نیست.

حسین مقصودی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوگندی که نمایندگان در روز اول و در دفاع از نظام یاد کردند را یادآور شد و گفت: اوضاع و احوال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمارگونه و تعطیل است، در حقیقت وزیری که با تمام لایه های جامعه به خصوص کارگران، روستایی ها، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشسته ها سر و کار دارد آقای ربیعی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست متاسفانه احوال و اوضاع این گروه ها سبب بی اعتمادی آن ها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به مصوبه مجلس دهم در خصوص  بازنشستگی روستاییان با سن 70 سالگی افزود: آقای ربیعی از تیرماه سال 96 حتی یک روستایی را بازنشسته نکرده ای، لابی برای پول بیمه بازنشسته ها خوب است اما لابی برای ماندن چند صباحی بیشتر بر مسند قدرت درست نیست.

مقصودی ادامه داد: متاسفانه اگر یک قالیباف به خاطر معلولیت چشمی یا دیسک کمر تنها یک روز سرکار نرود بیمه اش قطع می شود بنابراین بهتر است  آقای ربیعی اوضاع و احوال وزارت بزرگی که در دست گرفتید را به خوبی مشاهده کنید.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر صدای بازنشسته ها و کارگران فولاد را می شنید قطعا اعتراضات اخیر رخ نمی داد لذا نشنیدن صدای کارگران سبب تبدیل اعتراضات به اغتشاشات شد.

وی افزود: رئیس جمهور نیز اگر صدای اعتراض مردم را می شنید آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد، متاسفانه کارگران زیادی دو سال پیاپی عیدی دریافت نکردند، همچنین برای ماه ها است که حقوق ناچیز 500 هزار تومانی خود را نیز دریافت نکرده اند.

مقصودی با بیان اینکه بازار تهمت ها و توهین ها و لابی گری ها و شایعات زیاد است تاکید کرد: مجلس دهم باید عزت خود را نشان دهد و امید را در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگرداند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با یادآوری سوالات بسیار نمایندگان در مدت اخیر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به نفع مردم، بازنشسته ها، دولت و نظام است که آقای ربیعی با رأی نمایندگان به دنبال کاری رود که شایسته وی است.

مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است

نادری: ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه عملکرد ۶ ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

شهاب نادری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی  و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به وی، اظهار داشت: یکی از جوانان استان کرمانشاه اداره کل شما را به گِل گرفت و ما نیز مایل هستیم که مجلس امروز مشخص کند چه دغدغه ای برای جوانان و از شما چه انتظاری دارد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بزرگترین بنگاه های سرمایه گذاری کشور مانند شستا و صندوق بازنشستگی در اختیار وزارت کار است ولی هیچگاه نتوانستید مدیریت خوبی بر این بنگاه های اقتصادی داشته باشید.

وی افزود: بعنوان متولی کارگران تاکنون چه اقدامی برای آن ها و بازنشستگان کرده اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و سوء مدیریت به واسطه انتصابات افراد ناشایست و ناکارآمد و غیرتخصصی از عملکردهای 6 ساله وزارت رفاه است و عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری یکی از شاخص های ضعف مدیریت شما است.

نادری به اشاره به عدم توجه ربیعی به ایجاد اشتغال، ادامه داد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونان تان کردید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: وزارت رفاه برای اینکه نمره خود برابر سونامی فقر بالا ببرد، نرخ فقر را پایین کشید و معاون وزارتخانه در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ ربیعی تبدیل به قهرمان شود، این در حالی است که از نظر کارشناسان خط فقر 2 و نیم میلیون تومان است.

وی افزود: نتیجه عملکرد 6 ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 40 درصد بنگاههای اقتصادی کشور در دست وزیر کار است و درخواست نمایندگان این بود که ربیعی اعضای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه را معرفی کند ولی شما سرمایه کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستاییان را به برخی افراد اهدا کرده‌اید.

نادری بیان کرد: ارزش دارایی سرمایه کارگان را به 2 درصد کاهش دادید و اگر شما در وزارت خانه نبودید و این سرمایه را در بانک می گذاشتند، حداقل برای بازنشسنگان 20درصد ارزش افزوده داشت.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من برای مسئله بیکاری جوانان نقطه صفر مرزی به شما مراجعه کردم ولی شما هیچ کاری نکردید، امروز وجود جوان بیکار در نقطه صفر مرزی مشکل امنیتی به بار می آورد و جوان بیکار در تهران آسیب اجتماعی به دنبال دارد. نمایندگان به دنبال لابی گری و خواسته شخصی نیستند، بلکه مطالبه عمومی دارند و هر کسی این مطالبات را سیاسی جلوه دهد، منافق است.

مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است

عثمانی: تغییر رویکرد وزارت کار از حمایت کارگران به حمایت کارفرمایان

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از همراهی وزیر کار برای استثمار کارگران گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است.

محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و افزود: اینجانب در دوره بعدی کاندیدای مجلس نخواهم شد که تصور شود موافقت با این استیضاح برای کسب رأی در انتخابات مجلس آینده است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه استیضاح یکی از ابزارهای قوی نظارتی در ید نمایندگان ملت است، اظهار داشت: استیضاح برای دولت نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد است و در نهایت نمایندگان درباره ادامه فعالیت وزیر یا جایگزینی آن تصمیم می گیرند اما طبیعی است وزیری که عملکرد مثبتی نداشته باشد استیضاح را تهدیدی جدی ببیند و از هر ابزاری برای آن جلوگیری کند.

وی در ادامه ربیعی را نمونه بارز مبارزه با استیضاح معرفی و عنوان کرد: اگر ایشان به جای ممارست در رفع استیضاح در حل مشکلات مهارت داشت هرگز استیضاح مطرح نمی شد لذا باید به قدرت لابی گری ایشان تحسین گفت و خوب است که وی بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزرا را عهده دار شود و اگر واقعا این تیم منسجمی که ایشان برای مهار کردن استیضاح طراحی کرده است، برای مهار کردن مشکلات حوزه وظایف خود آماده می کرد وضع به گونه دیگری می شد.

عثمانی ادامه داد: قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دودلی در دل نمایندگان در تیم مهارکننده استیضاح ایشان قابل تحسین است، اظهار داشت: جناب ربیعی همدستان شما در این تیم مدعی هستند که شما چون به عده ای باج نداده اید، شما را استیضاح کرده اند و هدف از استیضاح سهم خواهی و رانتجویی است که اگر واقعا اینگونه است مرد باشید و پشت همین تریبون بفرمایید که کدام نماینده ملت از شما سهم خواهی کرده و چه کسی از شما باج خواهی کرده و به دنبال منافع شخصی بوده است تا در هیأت نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده ای را بخواهیم ولی اگر اعلام نمی کنید این نمایندگان هستند که امروز برای حفاظت از کیان مجلس حداقل به جرم تهمت به نمایندگان عذر شما را خواهند خواست.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه خطاب به ربیعی با بیان اینکه وزارت شما وزارت تعاون نیست و وزارت حذف تعاون است، یادآور شد: مدیریت شما باعث شده است سهم تعاونی که در اقتصاد باید به 25 درصد برسد، هر روز سهم تعاونی ها از اقتصاد کاهش یافته و در این دوره وزارت به بیش از 28.6 درصد تعاونی ها به حالت تعطیل درآمده و استمرار وزارت جنابعالی باعث می شود تعاون از عرصه اقتصاد پاک شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه شما وزیر کار نیستید، وزیر کارفرما هستید، عنوان کرد: شما به جای تمرکز بر بخش کارگری کشور بر احزاب کارگری و تشکل هایی متمرکز شده اید تا بلندگوی شما شوند و متأسفانه به جای ایفای وظیفه خود در قبال کارگران و کارکنان زحمتکش کشور به برخی از احزاب و تشکل ها می رسید تا چنین روزی فضا را برای شما مهیا کنند.

عثمانی ادامه داد: وزارت شما وزارت کارفرماست و نه کارگر و شما با چشم بستن بر واقعیت تلخ زیر پا گذاشتن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری کارمندان، با کارفرمایان همدست شده اید که کارگر از حداقل حقوق قانونی خود یعنی بیمه هم محروم بماند و شما در این فضا افزایش عرضه نیروی کار را می بینید و به جای اینکه با کارمند و فارغ التحصیل بیکار ما همراه شوید و جلو استثمار کارگران را بگیرید برای استثمار آنها همراهی کرده اید.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه تصریح کرد: بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلکرده که به کار مشغول هستند، حتی حداقل حقوق کارگری را نیز دریافت نمی کنند و لیسانس و فوق لیسانس های کشور که کار هم می کنند ماهیانه 400 تا 500 هزار تومان به آنها می پردازند و اگر کارگری و کارمندی کوچک ترین اعتراضی کند آنها را اخراج و از خیل بیکاران فارغ التحصیل فرد دیگری را استثمار می کنند و از این طریق زبان اعتراض دیگران را نیز قفل می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه این فارغ التحصیلان بی پناه از حق بیمه هم برخوردار نیستند، عنوان کرد: وزارت تعاون مسئول مستقیم این اتفاقات ناگور است که با اینکه گفته می شود به اعتراضات رسیدگی می شود باید گفت کسی که اعتراض کند شغل 500 هزار تومانی خود را نیز از دست می دهد و از چاله به چاه می افتد لذا شما آقای ربیعی مسئول تمام این چاه ها و چاله ها هستید که جلو پای فارغ التحصیلان قرار گرفته است.

عثمانی ادامه داد: کارگران زیادی هستند که در روز 12 ساعت کار می کنند اما حتی اضافه کاری نیز بر اثر عدم نظارت وزیر تعاون، پرداخت نمی شود؛ رو به روی وزارت خانه شما دفتر پیشخوان دولتی است که لیسانس و فوق لیسانس های خانم در آنجا با ماهی 500 هزار تومان بیش از 10 ساعت کار می کنند و حق بیمه ندارند و اضافه کاری به آنها پرداخت نمی شود و از حداقل های ممکن نیز برخوردار نیستند.

نماینده مردم بوکان در ادامه عنوان کرد: اگر توانایی خروج از اتاق خود را ندارید لاقل پرده اتاق خود را کنار بزنید تا وضعیت کار در رو به روی وزارتخانه خود را ببینید، لذا شما وزیر رفاه اجتماعی نیستید بلکه وزیر تبعیض اجتماعی هستید و صندوق تأمین اجتماعی را که سرمایه آن متعلق به خیل عظیم شاغلان و بازنشستگان است به وجه المصالحه سیاسی و جناحی و باندی تبدیل کرده اید.

وی افزود: آقای ربیعی استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص های غیرمرتبط است چنانچه آقای نوربخش که جراح قابلی است به عنوان مدیرعامل تأمین اجتماعی منصوب شده که باعث غرق شدن و ورشکستگی این سازمان شده است و تا بحث بیکاری عده ای مطرح می شود می گویند ورشکسته شده ایم؛ وقتی یک ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می کنید، طبیعی است که هواپیما به مقصد نرسد و طبیعی است که به دنا بخورد.

عثمانی همچنین تصریح کرد: شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه ای منصوب کرده اید و گزارش می کنید چون یک نفر کرد و اهل سنت را انتخاب کرده ام به همین دلیل از استیضاح انصراف دهید، شما با این کار خود نه تنها راه را برای اهل سنت باز نکردید بلکه کاری کردید که یک متخصص جامعه شناسی در محلی قرار گیرد که موفق نشود و زمینه به کارگیری نیروهای توانمند ما فراهم نیاید لذا شما اگر دلسوز بودید، از این متخصص در حوزه تخصصی خود استفاده می کردید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در ادامه خطاب به ربیعی بیان داشت: فضا را نباید احساسی کرد و باید از بازنشستگانی حمایت کرد که شب عید پولی در جیب خود ندارند و باید پذیرفت که وزیر تعاون و معاونان وی توان حرکت بیش از این را ندارد و باید راه را برای حضور جوان ترها باز کرد.

موافقان استیضاح وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی

حسن بیکی: وزارت کار نیاز به مدیری قدرتمند دارد

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی دارد و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد.

ابوالفضل حسن بیکی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همه نمایندگان باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی سخن حق بگویند و در این بین آن افرادی که توانایی انجام دادن امور را ندارند هیچ سمت و مقامی را قبول نکنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت تعاون باقی مانده است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه مذکور150 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، ادامه داد: اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه 30 میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت چهار سال تصدی وزارت باید 120 هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر این اساس افزود: طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.

حسن بیکی با اشاره به اینکه شرکت نفتکش ایران که سومین شرکت بزرگ بین‌المللی است در اختیار وزارتخانه مذکور است، گفت: همچنین 60 درصد پالایشگاه‌های کشور نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از پتروشیمی‌های کشور نیز زیرمجموعه وزارتخانه یاد شده است، اظهار داشت: پتروشیمی‌ها باید سالانه 30 میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصل به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهام رجا نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که 10 سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متأسفانه پالایشگاه‌‌های تحت نظر وزارتخانه نمی‌توانند اورهال شوند، افزود: پتروشیمی‌ها نیز در حال انهدام و از بین رفتن هستند.

حسن بیکی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی دارد و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ماست عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رأی بدهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید؟ چرا به جوانان بها نمی‌دهید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی اشک‌هایش را نشان‌ می‌دهد و کارهای احساسی انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: امیدوارم مجلس احساسی برخورد نکند و وزیر جدیدی برای وزارتخانه مذکور انتخاب شود و آقای ربیعی به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شود.

موافقان استیضاح وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی

نگهبان سلامی:مسائل را به حوزه اجتماعی، فرهنگی گره بزنید نه امنیتی

محمود نگهبان سلامی ، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:  یکی از مواردی که تقریبا روزانه نمایندگان با آن روبه رو هستند تجمعات کارگری است که به دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران شکل می گیرد، وزیر بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته های شخصی و برای بقای خود استفاده می کند، مخصوصا در روزهای اخیر شاهد پیامدهایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و یا مکان های دیگر حضور پیدا می کنند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاهی به سوابق مدیران حوزه اقتصادی وزارتخانه پیشینه خوبی از آن ها نشان نمی دهد که همین موضوع باعث شده تا زمینه های فساد در زیر مجموعه های این وزارتخانه را شاهد باشیم.

موافقان استیضاح وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی 

فرهنگی: نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون نادرست بوده است

محمدحسین فرهنگی در  تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تاکید می شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی و تامین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود:یک هزار و 231 نفر از افراد پذیرفته شده در سازمان فنی و حرفه ای بنا بر اعلام رسمی سازمان به سایر دستگاه ها منتقل شدند و این در حالی است که اگر آنها در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شدند، زمینه توسعه بیشتر فراهم می شد و دیگر چرخه معیوبی که درخصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش وجود دارد در کیس جدیدی در سازمان فنی و حرفه ای اجرا نمی شد.


مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است

ربیعی: معضل فقر با پاشیدن پول حل نمی شود / فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد.

علی ربیعی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به استیضاح کنندگان با بیان اینکه حضور در صحن مجلس را فرصتی برای طرح اهم مسائل کشور می‌دانم، گفت: این حضور فرصتی برای بنده به عنوان یک عضو دولت که 4 دهه سابقه خدمت در عرصه‌های مختلف را داشته‌ام، است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس می‌دانم، افزود: می‌دانم که اگر بخواهیم به ثبات و پیشرفت برسیم مسیر ما همان بوده و چیزی جز آن نیست اما متأسفم که همین ابتدا مطابق قانون آنچه که در استیضاح آمده بود و باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند، از این رو انتظار از رئیس محترم مجلس دارم که در این موارد مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح پیشگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه 7 ماه پیش در 29 مرداد ماه 96 برنامه‌ای به مجلس ارایه کرده و 191 نماینده مجلس به آن رأی مثبت داده‌اند، تصریح کرد: من مشتاق هستم که استیضاح‌کنندگان خیلی صریح و شفاف با عدد و رقم نه با کلیات انحراف من و همکارانم را از این برنامه‌ها اعلام کنند، جملات و گذاره‌های کلی و با مواردی از این دست نمی‌توان شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد.

وی ادامه داد: آیا به طور کلی می‌توانیم بگوییم نارسایی و سوء استفاده وجود دارد، علت چیست، به چه صورت است، این علت تا چه اندازه ناشی از ساختار و چه اندازه ناشی از مدیریت است؟ ما همین طور می‌ایستیم و مباحث کلی را مورد بحث قرار می‌دهیم که نتیجه آن عدم تصمیم‌گیری صحیح است.

ربیعی با بیان اینکه بنده به عنوان یک سرباز کوچک در خدمت نظام هستم، گفت: امیدواریم این استیضاح بتواند راهگشای برنامه‌های خود باشد.

وی با تأکید بر اینکه علت اینکه عمده مباحث مطرح شده حول و حوش شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است بنده نیز بیشتر صحبت‌های خود را در این حوزه مطرح خواهم کرد، گفت: متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مانند شستا یا برخی از مجموعه‌های اقتصادی آن هم به شکل اقرارآمیز تقلیل پیدا کرده است.

ربیعی با بیان اینکه بنده نه به عنوان یک وزیر بلکه یک کنشگر در مقابل شما می‌خواهم به شما بگویم که ما امروز مسائل بنیادینی در پیش رو داریم، گفت:  به جز سیاست خارجی و مسئله خشکسالی که دو مسئله مهم ما است ما مسائل مختلف در  حوزه آسیب‌ها، فقر، عدالت و مسئله آینده و ریسک زندگی مردم در قالب صندوق‌ها و بیکاری انباشته شده را در پیش رو داریم ازاین رو ما باید با فهم درست ، اجماع و اصلاح ساختارها نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شلوغی‌های اخیر کشور در برخی شهرها تصریح کرد: بنده آمارهای مختلفی از میزان فقر، بیکاری، خشکسالی و میزان اشتغال و همچنین انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده کرده بودم، غالب کسانی که دستگیر شده بودند شغل داشتند، در این رابطه باید بدانیم اتفاقات بزرگتری رخ داده در مسائل و آنها آژیری برای کشور بود.

وی ادامه داد: از این رو من خوشحالم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفتم که با اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل مرتبط با امنیت ملی سرو کار دارد.

ربیعی با تأکید بر اینکه در زمینه شاخص بیکاری در اندازه‌ای که داده و ستاده‌های  من به وجود آورده موفق عمل کرده‌ام و انگیزه داشته و پرتلاش بوده ام، تصریح کرد: بنده با داشتن نظریه‌های خوب و به کارگیری تیم خوب توانستم اقدامات خوبی را انجام دهم اما رفع این معضلات نیاز به اجماع همه مسئولان اعم از مجلس دارد.

وی گفت: من معتقد هستم که ماهی یک میلیون بار مراجعه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد و همین شرایطی را به وجود آورده که بتوانیم در کنار هم برنامه‌هایی را به پیش ببریم که ثبات نظام مقدس را بیشتر کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ما سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد همان طور که اشتغال با پاشیدن پول حل نخواهد شد.

ربیعی ادامه داد: ما خودمان در این وزارتخانه اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد کردیم و بنده در برنامه سال 92 اعلام کردم یکی از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین بحث‌ها در زمینه آسیب های اجتماعی و جهت‌گیری‌های آنها توسط همین وزارتخانه تولید شده و در حوزه های کارگری کارهای زیادی شده و پیشی کردن  مزد از تورم سیاستی بوده که اجرایی شده است.

وی گفت: بخشی از وظایف من در صندوق‌ها شرکت‌ها بوده است که پیرامون آنها باید بیشتر صحبت‌های خود را در این حوزه متمرکز کنم. اندازه‌ای که این صندوق‌های در اختیار وزارتخانه ما در GDP کشور است اما غلوآمیز درباره آن صحبت می شود، ما در مجموع 1.4 اقتصاد کشور هستیم.

مجلس به علی ربیعی رای اعتماد داد

نمایندگان مجلس به علی ربیعی برای ادامه فعالیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با  126 رای موافق ، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه علنی امروز( سه شنبه 22 اسفند) به علی ربیعی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعتماد مجدد کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: