اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 26 September 2016
معاون آبفای:
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر حدود 24 هزار میلیارد تومان در بخش آب و آبفا طرح نیمه تمام وجود دارد که سهم بخش آب و فاضلاب به تنهایی 19 هزار میلیارد تومان است.

به‌گزارش عصرپرس، "علی‌اصغر قانع" صبح امروز (دوشنبه) در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه به‌رغم شرایط نامناسب مالی صنعت آب و و آب و فاضلاب حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه بسیار خوب بوده است.

وی افزود: با اینکه عمده شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دارای مطالبات مالی از شرکت‌های آب و فاضلاب هستند، اما با این اوصاف حضور چشمگیری در نمایشگاه پیدا کرده‌اند.

قانع تصریح کرد: حضور شرکت‌های خارجی برای ما بسیار حائز اهمیت است و این حضور چشمگیر آن‌ها در این دوره نشان می‌دهد که آن‌ها به اهمیت بازار ایران در زمینه آب و فاضلاب پی برده‌اند و امید است با مذاکراتی که صورت می‌گیرد بتوان با رفع موانع نقل و انتقال مالی شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر آنان در کشور باشیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حدود 24 هزار میلیارد تومان در بخش آب و آب و فاضلاب طرح نیمه تمام وجود دارد که سهم بخش آب و فاضلاب به تنهایی 19 هزار میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به توانایی دولت برای اتمام این طرح‌ها گفت: در حال حاضر دولت کمتر از 500 میلیون دلار می‌تواند برای تکمیل این طرح‌ها کمک کند و ما در نهایت شاید بتوانیم حدود 500 میلیون دلار نیز از طریق شرکت‌های ذی‌ربط در این حوزه برای تکمیل این طرح‌ها کمک کنیم.

وی افزود: این شرایط بیانگر آن است که صنعت آب و آب و فاضلاب برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.

قانع تأکید کرد: اقتصاد پروژه‌ها می‌بایست به گونه‌ای باشد که بتواند بازدهی سرمایه را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به‌دنبال تکمیل تمامی پروژه‌های آب و آب و فاضلاب در کشور باشیم باید به سمت اقتصادی کردن فعالیت‌ها برویم، در غیر این صورت، این صنعت توانایی ایستادن بر روی پاهای خود را ندارد.

وی در ادامه در مورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های آبرسانی گفت: در بخش‌های آبرسانی 121 طرح وجود دارد که حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها مصوب شده است.

وی افزود: همچنین در زمینه آب و فاضلاب 1100 میلیارد تومان برای اجرای 226 طرح فاضلاب مصوب شده که البته تاکنون رقمی بابت آن تخصیص نیافته است.

قانع تصریح کرد: تاکنون حدود 700 میلیارد تومان از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی برای تصفیه مطالبات پیمانکاران تأمین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در بخش روستایی نیز به‌دلیل آن که سال گذشته حدود 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها تخصیص یافت توانستیم عمده پروژه‌های بر زمین مانده را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان سال حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر از روستاییان کشور از آب سالم و پایدار برخوردار شوند که البته تا پایان شهریور حدود 800 هزار نفر از این جمعیت روستایی از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شده‌اند.

وی در ادامه در مورد انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام روستایی اظهار داشت: حدود 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام روستایی در حال آماده شده است که امیدوراریم در روزهای آتی برای اجرا به بانک عامل معرفی شود.

قانع خاطرنشان کرد: در زمینه نمک زدایی از آب دریاهای عمان، خلیج فارس و خزر نیز طرح‌هایی تا شعاع 100 کیلومتری این دریاها مطالعه شده و امیدواریم برای برنامه درازمدت 1420 حدود 2 میلیارد مترمکعب از آب این دریاها برای مصرف شرب شیرین سازی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 قرارداد خرید تضمینی آب شیرین در کشور داریم که حدود 260 هزار مترمکعب در شبانه روز آب شرین تولید می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان در مورد طرح‌های تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب گفت: 26 طرح تصفیه خانه فاضلاب تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و حدود 420 هزار مترمکعب در شبانه روز پساب فاضلاب تصفیه می‌شود. در حال حاضر 4 طرح از این 26 طرح اشاره شده به بهره‌برداری رسیده است که امید است تا پایان سال بقیه نیز به پایان برسند.

نام:
ایمیل:
* نظر: