اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 08 March 2018
از سوی" کارگروه ملی سازگاری با کم آبی"؛
وزير نيرو گفت: طرح‌هاي تدوين شده براي حل مشکلات آبي استان اصفهان امروز از سوي کارگروه ملي سازگاري با کم آبي به تاييد وابلاغ شد.

تلاش براي حل پايدار مشکلات آب استان‌ها

به گزارش عصرپرس از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو(پاون)، رضا اردکانيان گفت: اين حرکت به اجراي طرح‌هاي ساماندهي رودخانه زاينده رود، جايگزيني کشت‌هاي صنعتي به گلخانه‌اي، اجراي طرحهاي فني براي برداشت از زاينده رود، جايگزيني پساب در مصرف کشاورزي و صنعت و طرح‌هاي اضطراري تامين آب کمک خواهد کرد.

وی به تبيين فلسفه تشکيل کارگروه ملي سازگاري با کم آبي پرداخت و افزود: مسئله آب همواره و به ويژه در دوران حاضر که برنامه ما تاکيد بر مديريت تقاضا و مصرف است مسئله‌اي واحد است و بايد به صورت يک موضوع واحد و با احساس مسئوليت مشترک به آن پرداخته شود.

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي نظير وزارت نيرو که تامين و توزيع آب و جمع آوري پساب را بر عهده دارند، وزارت جهاد کشاورزي که بخش کشاورزي آن مصرف کننده اصلي آب شرب کشور است، وزارت صعنت و سازمان و محيط زيستي که آن‌ها هم مصرف کننده بخشي از آب کشور هستند و همچنين دستگاه برنامه ريزي کشور در کنار يکي از اصلي ترين بازيگران صحنه مديريت مصرف و تقاضاي آب يعني همکاران ما در وزارت کشور و نمايندگان عالي دولت در استان‌ها در کنار يکديگر اين کارگروه را تشکيل داده‌اند و اساس کار آن‌ها نيز بر هماهنگي بيشتر براي واحد ديدن مسئله آب است و اين مشکل صرفا با همکاري در سطح سازمان دولت و ساير بخش‌ها و در نهايت در بين مصرف کنندگان حل خواهد شد.

اردکانيان با اشاره به اينکه در مديريت منابع آب سه دوره به صورت مشخص از نظر زماني تعريف شده است، گفت: مقطع نخست دوران مديريت تامين و عرضه آب است. دوره‌اي که کشورها با توجه به جمعيت و تقاضاي کمتر و دسترسي به منابع وسيع‌تر آب که در حال رها شدن از دسترس است تاکيد بر مهار آب‌ها، احداث سدها و شبکه‌هاي آبياري و زهشکي دارند.

وزير نيرو تصريح کرد: در اين دوره مشارکت و همکاري 100 درصدي دستگاه‌ها چندان به چشم نمي‌آيد ولي در دوره فعلي که دوره توامان عرضه و تقاضا است طرح‌هاي براي تامين آب همچون استفاده از پساب‌هاي تصفيه شده، شيرين کردن آب شور درياها و باروري ابرها داريم.

وي با بيان اينکه در اين دوره تاکيد ما بيشتر بر حوزه تقاضا خواهد بود، ادامه داد: در اين دوران بايد يک ارتباط مستقيم بين عرضه کننده و مصرف کننده تعريف کنيم. اين مصرف کننده ابتدا در سطح دولت يعني وزارت‌خانه‌هاي جهاد کشاورزي و صنعت و همچنين سازمان حفاظت از محيط زيست است. بنابراين برنامه‌ريزي‌ها و تخصيص منابع بايد بر اين اساس باشد که هيچکدام از اين دستگاه‌ها به تنهايي موفق نخواهند بود.

اردکانيان در تکميل اين بخش از سخنان خود گفت: بايد در قياس حوضه‌هاي آبريز اصلي و فرعي و استان‌ها با يکديگر به فعاليت بپردازيم. هم در سطح ستاد و هم در سطح استان‌ها که يک کارگروه استاني در هر استان با مسئوليت استاندار براساس تصويب نامه هيئت وزيران فعال خواهد بود و مسائل هر استان از جنبه‌هاي مختلف در اين پيوستگي با هم ديده خواهد شد و سعي خواهيم کرد از اين فرصت کم آبي استفاده کنيم تا اين برنامه‌ها را در يک هماهنگي بيشتر اجرا کنيم.

وزير نيرو با اشاره به اينکه دغدغه فعلي آب کشور صرفا مربوط به زمان حاضر نيست، اظهار کرد: اين مشکل امروزه به دليل کم آبي و کاهش نزولات جوي محسوس تر است و بيشترخودنمايي کند. به هر حال ما يک کشور خشک و نيمه خشک هستيم و در طول هزاران سال با اين مسئله زندگي کرده‌ايم اينکه پدران ما فناوري قنات را به دنيا عرضه کرده بودند يعني در منطقه خشکي زندگي مي‌کردند و قصد کوچ کردن نداشتند که امروزه حفظ حيات مسکون به عنوان يکي از مسائل موجود در حوزه امنيت ملي مطرح است.

کاهش 40 درصدي بارش‌ها نسبت به سال گذشته/ شيوه مصرف ما نياز به بازنگري جدي دارد

وي با تاکيد بر اينکه ميزان بارندگي‌هاي فعلي کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 40 درصدي داشته است، بيان کرد: ما حتي اگر همين ميزان کاهش را هم نداشتيم باز مشکل باقي بود. شيوه مصرف ما نياز به يک بازنگري جدي دارد. ما از حيث استفاده از منابع زيست محيطي به ويژه آب بدمصرف هستيم و بايد از اين فرصت خشکسالي استفاده کنيم تا از اين بد مصرفي فاصله بگيرم.

اردکانيان خاطرنشان کرد: ما با وجود در نظر گرفتن تمهيدات خاص و انجام تمامي وظايف خود براي ممانعت از ايجاد مشکل جدي براي تامين آب شرب مردم اما از اين فرصت کم آبي استفاده خواهيم کرد تا با يک همکاري سازماني نظامند با يکديگر بتوانيم از اين بد مصرفي قدري فاصله بگيريم.

وزير نيرو يادآور شد: ما از اين هفته فعاليت کارگروه ملي سازگاري با کم آبي را آغاز کرده‌ايم. خوشبختانه سطح مفاهمه بسيار مناسب و احساس مسئوليت مشترک خوبي وجود دارد و طبيعتا اين مهم به بدنه دستگاه‌هاي اجرايي نيز تزريق خواهد شد و در سطح دستگاه ها به عنوان ميدان اصلي پياده کردن اين سياست‌ها سعي خواهيم کرد تا با تعامل نزديک کنار هم اين مهم را دنبال کنيم.

وي ادامه داد: مسئوليت مشترک مرادف با شراکت در اختيارات است و طبيعتا ما در رهگذر اجراي طرح‌ها، از تمرکز اختيارات هم کمي فاصله خواهيم گرفت و سعي خواهيم کرد اختيارات خود را تقسيم کنيم.

اردکانيان تصريح کرد: به هر حال در مناطق خاصي از کشور مشکلات جدي ناشي از کمبود بارش‌ها و روان‌ آب‌هاي سطحي وجود دارد و براساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي نيز در سال آبي 96-97 که تقريبا نيمي از آن را هم پشت سرگذاشته‌ايم ميزان بارش‌ها در خوشبيانه ترين حالت به منفي 20 تا 25 درصد خواهد رسيد بنابراين بايد کمربندها را محکم‌تر ببنديم و با دقت بيشتري آب موجود را مصرف کنيم.

وي يادآور شد: در مناطق مرکزي کشور ما امسال خشک‌ترين مقطع زماني را در 50 سال اخير تجربه مي‌کنيم اما اين به آن معنا نيست که توان پشت سر گذاشتن اين وضعيت را نخواهيم داشت. خوشبختانه دستگاه کشاورزي کشور سياست‌هاي خوبي را براي الگوي کشت مناسب اجرا کرده است.

لزوم تمرکز بر روي تصفيه و جمع‌آوري پساب در مناطق ساحلي

وزير نيرو با تاکيد بر اينکه برخي از استان‌ها ظرفيت بالايي براي استفاده از پساب تصفيه شده دارند، ادامه داد: از ميان 6 ميليارد مترمکعب آب مصرفي کشور ما چهار ميليارد و 300 ميليون مترمکعب پساب خواهيم داشت اگر اين پساب مهار نشود به ازاي هر يک مترمکعب آب ظرفيتي به ميزان آلوده کردن 40 مترمکعب آب سالم را خواهيم داشت. بنابراين در مناطقي از کشور به ويژه در مناطق ساحلي بايد بر روي تصفيه و جمع آوري پساب تمرکز کنيم.

اردکانيان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما در نخستين نشست کارگروه ملي سازگاري با کم آبي موضوع استان اصفهان و مشکل کم آبي مفرد اين منطقه را مورد بررسي قرار داده‌ايم که چه فشارهاي را به کشاورزان استان به ويژه در شرق زاينده رود وارد کرده است.

در تلاش براي حل پايدار مشکلات آب استان‌ها هستيم/ طرح‌هاي برون رفت استان اصفهان از مشکلات کم آبي امروز ابلاغ شد

وي افزود: پيشنهاداتي در تشکلات قانوني استان بررسي شده و با مشارکت دستگاه‌ها وارد اين کارگروه ملي شده که خوشبختانه تصميمات خوبي گرفته شده تا حل مشکلات را صرفا نه تنها براي امسال که به شکل پايدار در دستور کار قرار بدهيم.

وزير نيرو ادامه داد: طرح‌هاي تدوين شده استانداري اصفهان در کارگروه ملي سازگاري با کم آبي مطرح شده و امروز به تاييد کارگروه ياد شده رسيد و ابلاغ شد. اين حرکت به اجراي طرح‌هاي سامان دهي رودخانه زاينده رود، جايگزيني کشت‌هاي صنعتي به گلخانه‌اي، اجراي طرحهاي فني براي برداشت از زاينده رود، جايگزيني پساب در مصرف کشاورزي و صنعت و طرح‌هاي اضطراري تامين آب کمک خواهد کرد.

اردکانيان تاکيد کرد: براين اساس در ادامه کار نيز در اين کارگروه تمامي پشتيباني‌هاي لازم از جمله واگذاري اختيارات قانوني را به عمل خواهيم آورد تا نه تنها براي امسال بلکه براي سال‌هاي آتي بتوانيم از شرايط مطمئني براي استفاده آب برخوردار باشيم.

وي اضافه کرد: تصويب نامه هيئت وزيران مسير انعکاس خود را طي مي‌کند و پيش از پايان سال نيز با مشارکت فعال وزارت کشور در يکي از جلسات پاياني امسال با استاندارن سراسر کشور حضور خواهيم يافت تا جزئيات اجراي اين تصويب نامه و فعال شدن کارگروه هاي استاني را تشريح خواهم کرد تا استان به استان ها طرح هاي آن ها را براي سازگاري با مشکل کم آبي آن مناطق دريافت خواهيم کرد.

وزير نيرو تاکيد کرد: تلاش خواهيم کرد از تمامي امکانات استفاده کنيم تا اطمينان کافي از اينکه ما در مسيري قرار گرفته‌ايم که از آب‌هاي موجود کشور به نحو صحيحي استفاده کنيم ايجاد شود. اين اطمينان اگر وجود داشته باشد طبيعتا پرداخت به شيوه هاي جديد آبي مي تواند موضوعيت داشته باشد.

اردکانيان خاطرنشان کرد: اگر ما شيوه مصرف خود را اصلاح نکنيم مسلما تامين آب هاي جديد هم نمي تواند مشکلي از ما حل نخواهد کرد و تنها پرداختن به تامين آب هاي جديد زمان را از ما خواهد گرفت و با افزايش جمعيت و تقاضا مشکلات ما در آينده نزديک پيچيده تر خواهد شد.

وي تاکيد کرد: با افزايش سطح آگاهي مصرف کنندگان در بخش شرب، بهداشت، کشاورزي و صنعت به سمتي خواهيم رفت که بتوانيم حقابه‌هاي زيست محيطي را به ميزان کافي تدارک ببينيم و وظايف قانوني خود را انجام دهيم. در ادامه کار تلاش خواهيم کرد تا با استفاده از فناوري‌هاي موجود و روش هاي علمي بتوانيم ضمن اينکه کشاورزانمان توانمند بمانند با محدويت منابع آبي تامين مواد غذايي را هم دنبال کنيم.

وزير نيرو ادامه داد: به هر حال دوران مديريت تقاضا که ما در آن گرفته‌ايم اقتضاهاي دارد و ما ديگر فرصت و اجازه نداريم که از وجوه مختلف بخواهيم به مسئله آب بپردازيم ما سعي خواهيم کرد از اين همکاري و هم افزايي يک ظرفيت جديد را ايجاد کنيم تا به پشتيباني استان ها بيايد.

اردکانيان در پايان گفت: زماني که درصدد انتخاب نامي براي اين کارگروه ملي بوديم از انتخاب عناويني از قبيل مقابله با خشکسالي پرهيز کرده ايم و عنوان سازگاري با کم آبي را انتخاب کرديم تا در سازمان دولت اين واقعيت پذيرفته شود که کم آبي همزاد ماست و نوع کشت ما بايد با اين شرايط طبيعت باشد، استقرار صنايع آب‌بر بايد با اين واقعيت همراه باشد و طرح‌هاي توسعه بايد متکي به آمايش سرزميني باشد مجموعه اين عوامل موجب شده تا يک اميدواري و تحرک بيشتري را در سطح انتظار داشته باشيم.


نام:
ایمیل:
* نظر: