اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 08 March 2018
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:
معاون اول رييس جمهور تاكيد كرد: براي نابودي تروريسم در منطقه بايد همه كشورها به عراق كمك كنند تا ريشه فسادي كه مي توانست منطقه ما را به آشوب بكشاند خشك شود.

امنيت و رفاه عراق امنيت و رفاه ايران است

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور امروز(پنجشنبه) در ديدار با فواد معصوم رييس جمهور عراق با بيان اينكه نقش عراق در جهان اسلام و منطقه و در عرصه بين المللي ممتاز است گفت: دولت و ملت عراق با تكيه بر مرجعيت ديني، رهبري با درايت سياسي و قانون اساسي مترقي خود موفق شدند به فضل الهي از بحران ها با سربلندي عبور كنند.

وي افزود: همه اقوام و مذاهب و جريانات سياسي به دنبال وحدت و يكپارچگي عراق هستند و اين عامل مهمترين محرك در پيشرفت عراق و نابودي تروريسم است.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه مهمترين رمز پيروزي عراق بر مشكلات همين وحدت و يكپارچگي ملي است گفت: بايد از اين وحدت در چارچوب قانون اساسي حفاظت شود.

جهانگيري با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران در مواقع سختي و پيروزي در كنار دولت و ملت عراق بوده است، اظهار داشت: در مبارزه ملت عراق با داعش نشان داديم جمهوري اسلامي ايران از عراق جداشدني نيست و امروز نيز كه بحث بازسازي عراق مطرح است آمادگي داريم در كنار دولت و ملت عراق باشيم زيرا ما امنيت و رفاه عراق را امنيت و رفاه ايران مي دانيم.

وي با اشاره به افزايش مناسبات في مابين در حوزه اقتصادي و بطور مشخص در بخش نفت، گاز و برق و نيز تبادل فرهنگي و سفر ميليونها زائر از دو كشور گفت: بايد تلاش كنيم تا سطح مبادلات اقتصادي از 7 ميليارد دلار عبور كند.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: حل برخي موانع اداري و مسائل بانكي مي تواند در اين زمينه اثربخش باشد. خوشبختانه اراده سياسي در بالاترين سطح وجود دارد تا بستر براي همكاري جدي تر بخش خصوصي با يكديگر مهيا شود.

جهانگيري با اشاره به اينكه روابط ايران و عراق در بالاترين سطح قرار دارد و مي تواند بعنوان يك الگوي موفق در منطقه مطرح شود گفت: ما خواستار تعامل و همكاري همه كشورهاي منطقه هستيم و معتقديم كشورهاي مسلمان منطقه مي توانند مشكلاتشان را با گفت و گو حل كنند. وي در اين نشست با ابلاغ سلام رييس جمهوري كشورمان به رييس جمهور عراق از نقش و شخصيت مرحوم جلال طالباني در توسعه مناسبات تهران ـ بغداد به نيكي ياد كرد.

رييس جمهور عراق نيز در اين ديدار با تاكيد بر روابط تاريخي، فرهنگي و ديني دو كشور ايران و عراق گفت: عراق حمايت ايران از عراق در مقابله با گروه هاي تروريستي و داعش را فراموش نكرده و امروز نيز در دوره بازسازي نيازمند اين همكاري هستيم.

فواد معصوم با اشاره به زمينه هاي بسيار براي همكاري اقتصادي دو كشور گفت: عراق از سرمايه گذاري جمهوري اسلامي ايران در طرح ها و پروژه هاي اقتصادي استقبال مي كند و خواهان ايفاي نقش پر رنگ تر بخش خصوصي ايران در اين زمينه است.

وي همكاري با كشورهاي دوست و همسايه را اولويت بغداد توصيف و تاكيد كرد: روابط دو كشور براساس منافع مشترك بنا شده است و اطمينان مي دهيم كه عراق در هيچ اقدامي عليه همسايگانش مشاركت نخواهد كرد.

رييس جمهور عراق با اشاره به مذاكرات انجام شده در حوزه مسائل اقتصادي،‌بانكي و آب و هوا گفت: ما خواهان استفاده از تجربيات ايران براي حل مشكلات هستيم.

فواد معصوم بر حفظ وحدت ملت عراق در برهه كنوني تاكيد كرد و آن را عاملي مهم براي عبور از مشكلات و حفظ يكپارچگي عراق دانست.


نام:
ایمیل:
* نظر: