اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
تا پایان دولت دوازدهم
ابتکار با بیان اینکه براساس دستور رییس جمهوری۳۰ درصد از پست های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم باید در اختیار زنان باشد، تصریح کرد: که تاکنون علاوه بر انتصابات قبلی در۶ ماه گذشته، هفت معاون وزیر جدید و ۴۶ مدیرکل زن به دولت اضافه شده است که این روند قابل قبولی است ولی باید تسریع شود.

۳۰ درصد از پست های مدیریتی باید در اختیار زنان باشد

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: طرح گفت و گوی ملی خانواده در۱۱ استان کشور کلید خورده است و مبنای از درون خانواده و در سطح جامعه، برای بهبود وضعیت خانواده ایرانی به شمار می آید است .

ابتکار تصریح کرد : ما نیاز داریم تا یک گفت ‌وگو با تسهیل گری و راهبری دانشگاه ها و متخصصان امر توسط فعالان اجتماعی و سازمان های مردم نهاد و حتی احزاب را شکل دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم گفت وگوی بین نسلی را از درون خانواده‌ها و در سطح جامعه پیگیری کنیم که در حقیقت تاب آوری خانواده ایرانی برای مقابله با آسیب‌ها را افزایش دهیم.

ابتکار همچنین با اشاره به برگزاری اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس‌جمهوری در روز گذشته (سه شنبه) افزود: این اتفاق بسیار مهمی بود. ستاد ملی زن و خانواده، یک ستاد فرابخشی و فرا قوه‌ای است و در جلسه روز گذشته با حضور وزرا، معاون رییس جمهوری، معاون قوه قضاییه و نمایندگان زن مجلس تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه، شاخص‌های عدالت جنسیتی بررسی و سیاست‌های مربوط به آن را تأیید کردیم.

وی با بیان اینکه این شاخص‌ها، ملاک عمل و حرکت ما در برنامه برای بهبود وضعیت زنان و خانواده خواهد بود، ادامه داد: علاوه بر آن مصوبه ای داشتیم که تقسیم کار ملی بین دستگاه‌های مختلف برای آموزش های پیش از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج داشته باشند که این موضوع نیز با همکاری همه دستگاه‌ها انجام می‌ شود تا به بهبود شرایط و خوشبختی زوج‌ های ایرانی کمک کند.

معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مصوبات این جلسه، در مورد اقدام مشترک معاونت زنان و وزارت ورزش و جوانان در زمینه نشاط و تندرستی دختران بود، چون یکی از معضلات دختران جامعه، کم تحرکی است و ورزش می تواند به این موضوع کمک کند و در این زمینه نیز یک تقسیم کار ملی خواهیم داشت و اگر دستگاه‌ها وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند به سلامتی روح و جسم دختران کمک می‌ کند.

وی اظهارکرد: در جلسه امروز هیات دولت نیز از وضعیت زنان بر اساس آمار، تفکیک به جنس و شرایط هر استان و مناطق خاص و کمبودها یا فاصله هایی مانند کودکان و دختران بازمانده از تحصیل، گزارشی ارایه شد.

ابتکار افزود: همچنین دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در بهبود وضعیت زنان و به طور مشخص در موضوع اشتغال که سال ۹۵ و ۹۶ ارایه شد که نشان می داد آمار بسیار خوبی در این زمینه داریم.

ابتکار با بیان اینکه در جلسه امروز بحث شد که اشتغال زنان در بخش‌های اشتغال غیر رسمی و خانگی باید مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: مطالعه ‌ای را معاونت زنان و خانواده در مورد ارزشگذاری کار خانگی زنان انجام داده است که مطالعه بسیار مهمی است و نشان می‌ دهد که تا ۳۰ درصد از ارزش تولید ناخالص ملی کشور، ناشی از کار خانگی زنان است؛ کاری که به حساب نمی‌ آید ولی زنان در آن نقش دارند .

وی بحث نگهداری تا تولیدات خانگی و خدمات دیگر انجام شده توسط خانم ها آنهم با کیفیت بسیار عالی برای خانوار های ایرانی را از جمله این فعالیت ها بیان کرد.

ابتکار با بیان اینکه براساس دستور رییس جمهوری ۳۰ درصد از پست های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم باید در اختیار زنان باشد، تصریح کرد: گزارشی از انتصابات مدیران زن در دولت تدبیر و امید ارایه شد البته ما گزارش‌ گیری‌های مستمری داریم که طبق این گزارش‌ها، تاکنون یعنی علاوه بر انتصابات قبلی در۶ ماه گذشته، هفت معاون وزیر جدید و ۴۶ مدیرکل زن به دولت اضافه شده است که این روند قابل قبولی است ولی باید تسریع شود.

وی با تاکید براینکه تمامی وزارتخانه ها باید در این زمینه فعال شوند، افزود: برای دومین بار، مکاتباتی را با استانداران انجام دادم تا در استان های خود این ۳۰ درصد را در انتصابات مدنظر داشته باشند. وزیر کشور هم در رابطه با انتصاب فرمانداران زن تلاش‌ هایی را انجام داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد معاون اول رییس جمهوری درباره تعداد کم مدیران زن در کشور ادامه داد: باید خیلی تلاش کرد که هم جای تقدیر و هم نقد دارد. آنچه اتفاق افتاده است نشان دهنده تحولی رو به جلو است که باید ادامه یابد.

ابتکار با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی زن، صلح و امنیت با همکاری وزارت خارجه از امروز آغاز شده است، ادامه داد: نشست کارشناسی این اجلاس امروز با حضور نمایندگان کشورهای مختلف بخصوص سفرای کشورهای منطقه شروع شده است.

ابتکار، نقش زنان در ایجاد و حفظ صلح و امنیت را مهم ارزیابی و تصریح کرد: علاوه بر اینکه در این زمینه قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت را داریم، ما نیز فکر می‌کنیم زنان مسلمان می‌ توانند نقش‌آفرینی بسیاری در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه این اجلاس برای هم اندیشی با کشورهای منطقه درخصوص نقش فزآینده زنان در صلح برگزار می شود، افزود: اجلاس، فردا با حضور مقامات کشورهای مهمان برگزار خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: