اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
قرارداد تولید و تامین ۴۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر‌های اهواز، شیراز و تبریز، بین ایران و چین امضاء شد.
امضای قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مترو با چینبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، در ادامه مذاکره با شرکت‌های مهم خارجی برای انجام پروژه ۲۰۰۰ واگن ریلی مورد نیاز کشور، موضوع همکاری با شرکت پوژن در دستور کار قرار گرفته بود که با توجه به چندین دور مذاکرات فنی و تجاری با طرف خارجی درخصوص مدل و شرایط همکاری، توافقات خوبی با شرکت پوژن حاصل گردید.

سیدعلی عراقچی مدیرکل امور بین الملل ایدرو در این باره گفت: در این قرارداد به منظور حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن سازی طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد لذا تولید و تأمین واگن‌های مورد نیاز با فناوری روز دنیا (برای اولین بار در شرکت واگن پارس) با مشارکت شرکت خارجی انجام خواهد شد.

عراقچی افزود: تعداد واگن‌ها در قرارداد مذکور ۴۵۰ دستگاه برای شهر‌های اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن متعهد شده است اعتبار مالی تا سقف ۸۵ درصد را از منابع کشور چین تأمین کند.

در این همکاری مشترک به طور متوسط ۳۵ درصد و در نهایت ۵۹ درصد داخلی سازی واگن‌های آلومینیومی در ایران انجام می‌گیرد که با این توافق برنامه استفاده از حداکثر توان ظرفیت داخلی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد.

مدیرکل امور بین الملل ایدرو تصریح کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شرکت واگن پارس، مبلغ ۲۵ میلیون یورو سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه در نظر گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است.

مردم شاهد تحول در شبکه حمل و نقل ریلی خواهند بود
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه صنعت ریلی، توسعه شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت.

منصور معظمی در مراسم امضا قرارداد تامین و ساخت ۴۵۰ واگن مترو با شرکت پوژن چین افزود: وزارت اقتصاد مصوبه‌ای برای ساخت ۲ هزار دستگاه واگن برای حمل و نقل ریلی و شبکه مترو تهران با ارزش ۲ میلیارد یورو تصویب کرد که با همکاری وزارت کشور و ایدرو در حال انجام است.

وی گفت: بخش اول در قالب مناقصه برای ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران تعیین تکلیف شده و امیدواریم این قرارداد تا پایان سال ازجانب شهرداری تهران نهایی شود و ما هم تلاش داریم انجام شود.

معظمی افزود: براساس درخواست وزیر کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد، تعداد دیگری واگن به روش دیگر تهیه شود که ایدرو مذاکرات بسیار جدی وسنگین با شرکت‌های بزرگ بین المللی دارای تجربه و برند شروع کرد.

وی گفت: مذاکرات برای ۵ هزار دستگاه واگن به ارزش ۶ میلیارد یورو است که بتدریج نتایج آن اعلام می‌شود. اخیراً با یک شرکت ایتالیایی برای ۹۶۰ دستگاه به ارزش ۱/۱ میلیارد یورو و توافق شد و امروز ۴۵۰ دستگاه برای سه شهر بزرگ اهواز، تبریز و شیراز است که نهایی می‌شود.

معظمی با اشاره به سختی مذاکرات و امضاء این قرارداد، افزود: قیمت پوژن بسیار خوب و از قیمت‌هایی است که کمتر شاهد بودیم، این شرکت بنام خودش فایناس می‌کند و شرکت‌های طرف قرار داد درگیر ساخت می‌شوند و قرارداد، بصورتی است که در صد ساخت براساس شروط مذاکرات بتدریج افزایش می‌یابد.

وی گفت: هدف از این قرار داد‌ها استفاده از حداکثر توانمندی ساخت داخل است که پیش بینی ما سهم ۵۹ درصدی ساخت است و ما براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تلاش برای افزایش ظرفیت ساخت در واگن سازی‌ها و به تبع آن افزایش اشتغال هستیم.

معظمی افزود: طرف چینی متعهد شده است سرمایه گذاری در کشور انجام دهد و ویژگی واگن‌های جدید استفاده از آلومینیوم است که باعث سبُک سازی و کاهش مصرف انرژی در شبکه ریلی خواهد بود.

وی گفت: این قرارداد برای یک دوره ۵۵ ماهه تنظیم شده است و در آینده نزدیک مردم شاهد تحول در شبکه حمل و نقل ریلی کشور خواهند بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: