اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به مصوبه هیئت مدیره این شرکت مبنی بر یکپارچه‎سازی و تمرکز فعالیت‎های اکتشافی در مدیریت اکتشاف اشاره کرد و گفت: شرکت‎های بهره‎بردار باید فعالیت‎های اکتشافی مورد نیاز خود را به مدیریت اکتشاف سفارش دهند و اجازه هزینه‌کرد برای این فعالیت‎ها را ندارند.
یکپارچه‎سازی فعالیت‎های اکتشافی در دستور کار شرکت ملی نفتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، سیدصالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نوزدهمین همایش تبیین اهداف و برنامه‌های مدیریت اکتشاف در سال ۹۷، به رئوس اقدام‌های انجام شده در در سال ۹۶ و همچنین برنامه‎های آینده این مدیریت اشاره کرد و گفت: با همکاری مثبت و اثربخشی که بین مدیریت اکتشاف و شرکت‎های بهره‎بردار زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برقرار شده، شرکت‎ها به این نتیجه رسیده‎اند که مدیریت اکتشاف می‎تواند پاسخگوی نیازهای آنها در حوزه اکتشاف باشد و بهتر است هر شرکتی به ماموریت اصلی خود بپردازد، از این رو با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت، تمرکز و یکپارچه‎سازی فعالیت‎های اکتشافی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‎که در سال‎های گذشته، شرکت‎های بهره‎بردار می‎توانستند خودشان فعالیت‎های اکتشافی را انجام دهند، افزود: منتفی شدن این فرآیند که حاصل همکاری سازنده بین زیرمجموعه‎های شرکت ملی نفت بوده، نشان می‎دهد که می‎توان با هماهنگی و همکاری، بسیاری از صف‎بندی‎ها و مرزبندی‎ها را درهم شکست و با هزینه کمتر به نتایج مطلوب‎تری دست یافت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دریافت اطلاعات مورد نیاز توسعه و تولید در چاه‎های اکتشافی و تولیدی کردن چاه‎های موفق اکتشافی را از دیگر نتایج این همکاری سازنده و دوسویه عنوان کرد.

وی استقرار سیستم مدیریت پروژه در مدیریت اکتشاف و تصویب برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اکتشاف را در شورای عالی اکتشاف و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، از دیگر دستاوردهای این مدیریت در سال ۹۶ خواند و با بیان این‎که تعهدهای اکتشافی در برنامه ششم بر مبنای طرح‎ها مشخص شده است، ادامه داد: این برنامه به صورت یکجا مصوب شده و اگرچه امکان دارد بر حسب نیاز در مقاطعی ویرایش شود، اما انسجام و یکپارچگی آن حفظ و به این دلیل فرآیندهای کاری تسهیل خواهد شد.

ادامه پیگیری‎های قضایی در پرونده سوء استفاده مالی
هندی سوءاستفاده مالی اخیر در مدیریت اکتشاف را رویداد ناخوشایند سال ۹۶ برای این مدیریت برشمرد و از آن به یک غده سرطانی ۱۵ ساله تعبیر کرد که مشکلات جراحی و عوارض پس از عمل آن، به این دوره از مدیریت اکتشاف افتاد و گفت: در ادامه بررسی‎های سوابق این سوء‌استفاده مالی، چکی مربوط به سال ۸۲ یافت شده که نشان می‎دهد آغاز این سوءاستفاده و فریبکاری حداقل به ۱۴ تا ۱۵ سال پیش بازمی‎‏گردد.

وی از همکاری بسیار خوب همه نهادهای ذی‌ربط در این پرونده یاد کرد و گفت: بخش قابل توجهی از اموال فرد متواری شناسایی شده و باید منتظر ماند تا قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه تغییر برخی فرآیندها در مدیریت اکتشاف مانع از ادامه سوءاستفاده مالی و منتج به توقف و پایان روند طولانی آن شد، اما باید از درس‎آموخته‎های این رویداد تلخ، به بهترین نحو ممکن در اصلاح فرآیندهای مالی جاری این مدیریت و حتی شرکت ملی نفت استفاده و با «سهل‎انگاری» و «اهمال» در بخش مالی و دیگر بخش‎ها به شدت مقابله کنیم و از تحکیم سلامت اداری و تعهد سازمانی غافل نشویم.

ایمنی شوخی‎بردار نیست
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه این نشست، به اولویت‎های این مدیریت در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در رأس همه امور و اولویت‎ها قرار دارد. ایمنی شوخی‎بردار نیست و در این حوزه، با هیچ محدودیتی اعم از محدودیت‎های مالی و ... روبه‌رو نیستیم.

وی بر ضرورت توجه به تعهدهای تکلیفی در این مدیریت تاکید کرد و از اخلاق‎مداری به عنوان موضوع راهبردی نام برد و افزود: توجه به کرامت سازمانی، مبارزه با فساد و مبارزه با تبعیض باید به‌طور جدی مدنظر مدیران این مجموعه قرار گیرد.

هندی بر جوانگرایی و به‌کارگیری بانوان بر مبنای شایسته‎سالاری نیز تاکید کرد و گفت: بحث جوانگرایی در این مجموعه آغاز شده و باید ادامه یابد و جوانان نیز باید بدانند دانش و تحصیلات به تنهایی کافی  نیست و تجربه، مولفه بسیار مهمی است.  

وی در ادامه بر ضرورت مدیریت بهینه طرح‎ها هم تاکید کرد و افزود: باید شاخص‎های دقیقی برای ارزیابی عملکرد بخش فنی تهیه کنیم و به مدیریت طرح‎ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم،‌ زیرا اگر طرح‎های اکتشافی موفق نباشد، هرچه سازمان در شاخص‎های دیگر پیشرفت کند باز هم به اهداف مدنظر دست نمی‎یابد.

هندی در پایان این نشست ضمن جمع‎بندی مطالب مطروحه، بر امیدآفرینی و انگیزه‎بخشی به نیروی انسانی و توجه به این سرمایه ارزشمند، شایسته‌سالاری، بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی، تخصیص بهینه منابع مالی و مقابله جدی با فساد تاکید و خاطرنشان کرد: اطمینان دارم با تعهد سازمانی، تلاش و جدیت همه کارکنان، در پایان سال ۹۷ به عملکرد مجموعه مدیریت اکتشاف افتخار خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: