اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
واشنگتن پست نوشت؛
ادعای پژوهشگر آمریکایی: هر نقطه‌ای از سوریه که مورد حملات شیمیایی قرار گیرد با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

بهانه شیمیایی آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه

به گزارش عصرپرس، روزنامه واشنگتن پست آمريکا مدعي شده است که دولت دونالد ترامپ ، رئيس جمهور آمريکا در حال بررسي عملياتي نظامي جديدي عليه دولت سوريه است.

اين روزنامه نوشت که اين اقدام نظامي آمريکا در واکنش به گزارش هاي ارائه شده در خصوص ادعاي به کارگيري سلاح هاي شيميايي به وسيله دولت سوريه است.

واشنگتن پست همچنين از احتمال قوي حمله نظامي آمريکا عليه بشار اسد ، ( رئيس جمهور سوريه ) در کمتر از يکسال آينده خبر داده است. اين روزنامه همچنين افزوده است که هربرت ريموند مک مستر ، مشاور امنيت ملي آمريکا با اين اقدام دولت آمريکا عليه سوريه موافق است و آن را تاييد مي کند اما در عين حال مايک پنس ، وزير دفاع آمريکا با چنين اقدامي عليه بشار اسد مخالف است.

وليد فارس، پژوهشگر سياست خارجي آمريکا در واشنگتن و ويچسلاو ماتازوف، تحليلگر سياسي در مسکو در اين باره با  شبکه الحدث گفتگو کردند و با اشاره به اختلاف نظر ژنرال مک مستر ، مشاور امنيت ملي آمريکا با کاخ سفيد و وزارت دفاع اين کشور درباره حمله به سوريه پرسيد: شدت اين اختلافات تا چه اندازه است؟

وليد فارس در پاسخ به اين سوال گفت: اولا من ادعاي روزنامه واشنگتن پست درباره اختلاف مک مستر با کاخ سفيد و وزارت دفاع را تا اين حد قبول ندارم و نمي توان در اين باره به اين گزارش اکتفا کرد اما مجري الحدث در پاسخ گفت: تکيه ما در اين باره فقط به گزارش اين روزنامه نيست بلکه گزارشهاي متعددي درباره اختلافات مشاور امنيت ملي آمريکا با دولت و پنتاگون وجود دارد تا جائيکه خبرهايي درباره امکان استعفاي مک مستر شنيده شده است.

وليد فارس در پاسخ گفت: اين که گفته شده ژنرال مک مستر ممکن است استعفا دهد صحيح است و من هم از منابع مختلف اين مطلب را شنيده ام.

پژوهشگر سياست خارجي آمريکا در ادامه گفت: اينکه گفته مي شود نشست هايي در خصوص موضوع سوريه برگزار شده و سناريوهاي متعددي درباره حمله به اين کشور مطرح شده است درست است و همچنين اينکه گفته مي شود رئيس جمهور آمريکا در اين باره تا کنون تصميم قطعي و نهايي نگرفته است درست است اما علاوه بر اين پيش بيني ها و تحليلهايي هم در اين باره وجود دارد و به اعتقاد من آنچه که بيش از هر چيز به واقعيت نزديک است اين است که به طور کلي وزارت دفاع آمريکا هميشه درباره حمله به سوريه و يا هر کشور ديگري سناريوهايي آماده دارد و شرط اجراي آن در خواست رئيس جمهور آمريکا است اما اينکه ادعا شود اختلافات عميقي ميان مک ماستر با کاخ سفيد درباره موضوع سوريه وجود دارد درست است؟ بله مي توان گفت که نظرات مختلفي در اين باره وجود دارد و هيچ شکي هم درباره آن نيست.

بر اساس ادعاهاي شوراي امنيت ملي آمريکا، خطر "دخالت" ايران در سوريه بايد در اولويت قرار گيرد و همچنين اين وزارتخانه معتقد است که همه ميدان ها و عرصه ها مهم هستند. وزارت دفاع به کاخ سفيد اعلام کرده است که اگر قصد انجام چنين عملياتي را در سوريه دارد نبايد فراموش کند که ما را وارد نبردي خواهد کرد که مسئوليت آن را ما به عنوان وزارت دفاع بايد بپذيريم نه شوراي امنيت ملي و به اعتقاد من اين موضوعي است که روزنامه واشنگتن پست سعي مي کند درباره آن پيش بيني کند.

مجري برنامه در ادامه خطاب به ويچسلاو ماتازوف ، ديپلمات سابق و تحليلگر سياسي روس گفت: تنش ميان روسيه و آمريکا در سوريه کاملا روشن و واضح است. اکنون با توجه به تحولات در غوطه شرقي دمشق و اخبار منتشر شده مبني بر استفاده نظام سوريه از سلاح شيميايي در اين منطقه و واکنش آمريکا نسبت به آن ، مسکو تحرک نظامي آمريکا در مقابل سوريه را چگونه ارزيابي مي کند؟

ويچسلاو ماتازوف در پاسخ به اين سوال گفت: آمريکا اکنون در حال تحليل و بررسي امکان مشارکت نظامي خود در سوريه است و اينکه پاسخ روسيه به آن چگونه خواهد بود. آمريکايي ها به دنبال پاسخ اين سوال هستند.

وي افزود: نه مقامات آمريکايي و نه دولت اين کشور و نه وزارت دفاع هيچکدام از آنها درباره واکنش روسيه به دخالت نظامي آمريکا در سوريه چيزي نمي دانند.

روسيه به پايگاه اصلي تروريست هاي جبهه النصره در غوطه شرقي حمله کرد و به اعتقاد من اين اقدام روسيه در غوطه شرقي پاسخي به اقدامات آمريکا در سوريه بوده است.

وي افزود: برخي از تحليلگران سياسي در روسيه بر اين باورند که تمام افراد و گروه هاي مسلح موجود در غوطه شرقي از جمله تروريست هاي جبهه النصره،  فيلق الرحمن و گروه تروريستي موسوم به ارتش آزاد همه اينها تحت پوشش و حمايت آمريکا هستند.

مجري در ادامه خطاب به وليد فارس گفت: ما عنواني به اسم مبارزه با تروريسم مواجه هستيم و هر گروهي خود را در اين راستا مي بيند اما اينکه به درستي کدام گروه ها و کشورها با تروريسم واقعي در حال مبارزه هستند معلوم نيست.

وليد فارس در پاسخ گفت: اين موضوعي است که بسيار درباره آن بحث و چالش شده است و تمام دولت ها از جمله آمريکا و روسيه و اروپا و برخي از کشورهاي عربي از مبارزه با تروريسم سخن مي گويند که اين خود به مشکلي نظري تبديل شده است اما عملا حملات هوايي آمريکا به سوريه کاملا آشکار است. آنها روسيه را رصد مي کنند و روسيه نيز آمريکايي ها را رصد مي کند. منطقه شرق سوريه اکنون تحت نظر آمريکا است و هرگاه روسيه اين مسئله را ناديده بگيرد و به آن تجاوز کند چه از طريق نيروهاي نظام و چه از طريق نيروهاي حزب الله و خواه از طريق نيروهاي وابسته به ايران با واکنش آمريکا مواجه خواهد شد و اين به معني خط قرمز آمريکا است. در مقابل روسيه نيز به همين گونه است يعني هر نيرويي که تحت حمايت آمريکا است به سواحل سوريه و يا پايگاه هاي تحت سيطره نظام سوريه نزديک شود روسيه نيز مستقيما آنها را هدف حملات خود قرار مي دهد اما من فکر نمي کنم ضربات روسيه و سوريه و نيروهاي همپيمان در غوطه شرقي پاسخي به اقدامات نظامي آمريکا در سوريه باشد.

مجري الحدث در ادامه گفت: اما تحليلگران وزارت دفاع آمريکا نيز چنين نظري دارند.

وليد فارس در پاسخ گفت: من درباره نظر آنها چيزي نمي دانم اما ما به عنوان تحليلگر سياسي منطقه معتقديم گروه هاي مسلحي که تحت پوشش آمريکا هستند در شمال شرق سوريه و در نزديکي مرزهاي اردن و سوريه مستقر هستند و اين يک واقعيت است اما گروه هاي مسلحي که در مناطق تحت سيطره نظام سوريه و همپيمانان آن مستقر هستند ارتباط مستقيمي با آمريکا ندارند.

مجري برنامه در ادامه با اشاره به گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره احتمال حمله نظامي آمريکا به سوريه طي يک سال آينده گفت: دولت آمريکا تا چه اندازه قصد حمله نظامي به سوريه و اثبات حضور خود در سوريه را دارد؟

وليد فارس در پاسخ به اين سوال گفت: آمريکا قبل از برنامه نظامي برنامه استراتژيک را در نظر دارد. آنچه را که دولت آمريکا در سوريه به دنبال آن است دو بخش است. بخشي دفاعي و بخشي غير دفاعي و هجومي است. بخش دفاعي آن قسمتي است که از دست تروريست هاي داعش به وسيله آمريکا آزاد شده است يعني شرق سوريه و اين منطقه براي آمريکا منطقه اي حساس است و با شدت از آن دفاع مي کند و به هيچ نيرويي چه دشمن و چه دوست اجازه ورود به آن را نمي دهد .

 

منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: