اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 06 March 2018
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تأکید وزیر نفت برای دسترسی عموم جامعه، رسانه‌ها و پژوهشگران به داده‌های حوزه انرژی گفت: تلاش می‌کنیم دامنه این ترازنامه انرژی را به سطوح استانی برای مشارکت بیشتر گسترش دهیم.
رونمایی از درگاه ملی انرژی و ترازنامه هیدروکربوری کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، علی مبینی‌دهکردی رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در آیین رونمایی از درگاه ملی انرژی و ترازنامه هیدروکربوری کشور نسخه ۹۴، با اشاره به روند رو به رشد کشورهای دیگر دنیا در استفاده از فناوری‌های روزآمد و مشارکت دادن عموم مردم و رسانه‌ها برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی گفت: در حالی که دنیا الگوی کاهش قیمت، افزایش کیفیت را دنبال می‌کند، ما همچنان در بسیاری از بخش‌های تولیدی خود افزایش قیمت و کاهش کیفیت را در دستور کار داریم و واقعیت این است که این روند باید با دانش، فناوری و مشارکت عمومی مردم تغییر کند.

وی با بیان این که حتی هزینه تحقیقات و حواشی مطالعات بسیار گران تمام می‌شود، افزود: بازار رقابتی دنیا منتظر ما نمی‌ماند تا به دنبال افزایش کیفیت برویم و به‌طور حتم می‌توانند شرایط بهتر و پایداری‌تری را با قیمت کمتر برای خود انتخاب کنند. به عبارتی، اگر توانمند نباشیم دیگرانی که توانمند هستند ما را مدیریت می‌کنند.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به اهمیت داده‌ها، اطلاعات، دانش و روندهای آماری که در حوزه‌های مختلف تولیدی کشور به ویژه بخش انرژی وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط عادی و معمول باید حداقل ۵۱ درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق دانش داخلی تهیه شده باشد، اما هم‌اکنون سهم دانش داخلی ما از تولید ناخالص داخلی‌مان کمتر از ۱۵ درصد است.

مبینی دهکردی با بیان این که می‌توان بسیاری از اطلاعات و داده‌های کاربردی را در اختیار محققان، مشاوران و سرمایه‌گذاران و حتی رسانه‌ها قرار داد تا به کمک آنها بسیاری از زمینه‌های هدررفت انرژی شناسایی شود، تصریح کرد: وزیر نفت روی این انتقال داده‌ها و در اختیار قرار گرفتن آمارهای غیرمحرمانه برای عموم جامعه، محققان و رسانه‌ها اصرار دارد و معتقد است بحث و بررسی و نقد این داده‌ها می‌تواند روی شفافیت و بهبود عملکردها تأثیر زیادی داشته باشد.

وی با بیان این که حدود ۵,۷ میلیون بشکه در روز معادل نفت خام، نفت و گاز در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان مصرف داخلی به جز میزان صادراتی نفت و گاز و دیگر فرآورده‌های ماست. در حالی که طبق برآوردها ۲۰ تا ۲۴ هزار دلار سرمایه‌گذاری برای استخراج هر بشکه نفت خام صورت می‌گیرد نمی‌توان نسبت به هدر رفت قابل توجه انرژی در کشور بی‌تفاوت بود.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با ارائه ارقامی از نسبت مصرف انرژی با میزان تولیدات در حوزه‌های مختلف آن گفت: اگر حداقل ۶ میلیون بشکه مصرف نفت و گاز داخلی را  در ۳۶۰ ضرب کنیم و آن را به قیمت ۵۵ دلار را به صورت میانگین محاسبه کنیم، عدد قابل توجهی می‌شود که میزان مصرف انرژی در کشور را نشان می‌دهد.

مبینی دهکردی با اشاره به موارد مختلف آلایندگی، استهلاک نیروی انسانی و سایر هزینه‌های جانبی که در صنعت و حوزه انرژی وجود دارد، ادامه داد: برای کاهش مصرف و هدررفت انرژی در این حوزه، به هوشیاری ملی نیاز داریم و برای این کار لازم است بسیاری از داده‌ها و آمار در اختیار جامعه قرار گیرد تا بتوانند در صورت آگاهی بیشتر با ما همکاری کنند. طبق آمار وزارت بهداشت، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت سالانه برای آسیب‌های زیست محیطی در کشور محاسبه می‌شود، ضمن این‌که سلامت و  جان انسان‌ها نیز در این میان تهدید می‌شود، بنابراین با کاهش ضریب شدت مصرف انرژی می‌توانیم از این هزینه‌ها و خسارت‌ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان این که درگاه ملی انرژی برای همه پژوهشگران و تحلیلگران و رسانه‌ها قابل دسترسی است و آماده همکاری برای ارائه اطلاعات هستیم، افزود: تلاش خواهیم کرد ترازنامه هیدروکربوری تهیه شده را به جغرافیای استانی و سایر سطوح دسترسی گسترش دهیم تا به این ترتیب مشارکت اجتماعی بالاتری را شاهد باشیم.

مبینی دهکردی یادآور شد: داده‌های ارائه شده روی درگاه ملی انرژی و ترازنامه هیدروکربوری کشور، برآوردی نیست و از داده‌های عملکردی زیرمجموعه‌های اجرایی که مورد ارزیابی حسابرسان و کارشناسان خبره هستند استفاده می‌شود.

انتشار سالانه آمار مرتبط با انرژی
در ادامه حامد کوهی جعفری، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی موسسه مطالعات انرژی به عنوان مسئول اجرایی درگاه ملی انرژی در توضیحاتی کوتاه گفت: ارائه این آمار بیشتر با هدف آشنایی اقشار مختلف جامعه، پژوهشگران و رسانه‌ها با میزان مصرف انرژی و سایر روندهای اجرایی در صنعت نفت است. به عنوان نمونه، بیش از یک میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف انرژی فقط در بخش خانگی است که این رقم ۳ تا ۴ برابر میانگین سالانه دنیاست و به این ترتیب در همین بخش خانگی میلیاردها تومان تنها از طریق وجود اشکال در عایق‌بندی‌ها، تأسیسات گرمایشی، لوازم خانگی و سایر موارد هدر می‌رود و با افزایش آگاهی در مورد این آمار و جلب مشارکت مردم می توانیم ۴۰ تا ۵۰ درصد هدررفت انرژی را تنها در بخش خانگی کاهش دهیم.

وی با اشاره به شدت انرژی در ایران که از میانگین جهانی ۴,۵ برابر بیشتر است، گفت: میزان شدت انرژی در بخش ساختمان و مسکن بیشترین درصد را دارد.

به گفته کوهی جعفری، ترازنامه انرژی در حدود ۷۰۰ صفحه با آخرین آمارها در سال ۹۴ منتشر شده و از این پس نیز آمارهای مرتبط با انرژی به صورت سالانه روی درگاه ملی انرژی و ترازنامه انرژی منتشر می شوند.

براساس این گزارش، ترازنامه انرژی در ۱۱ فصل مراحل مختلف روند اجرایی در حوزه انرژی از ابتدا تا انتها را با ارائه آمار شفاف‌سازی می کند. در این ترازنامه آمار منتشر شده از سال ۸۴ تا ۹۴ منتشر شده است.

درگاه ملی انرژی به آدرس iranenergyinfo.ir در دسترس عموم مردم و پژوهشگران و رسانه‌ها قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: