اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 06 March 2018
جهانگیری؛
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت حمایت از فعالیت های تولیدی و اقتصادی روستائیان و عشایر، گفت: مهمترین وظیفه دولت توانمندسازی روستائیان در عرصه تولید رقابتی برای حضور موثر در بازارهای داخلی و خارجی است.

روستا‌های کشور کانون اصلی تولید و توسعه هستند

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگيري صبح امروز (سه شنبه) با حضور در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به همراه رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور از غرفه هاي مختلف بازديد كرد و در جريان توليدات و توانمندي هاي اين بخش قرار گرفت.

معاون اول رييس جمهور همچنين در حاشيه اين بازديد در گفت و گو با خبرنگاران با بيان اينكه روستاهاي كشور كانون هاي اصلي توليد و توسعه هستند اظهار داشت: كل بخش كشاورزي كشور در روستاها تعريف مي شود و ارزش محصولات كشاورزي در اقتصاد كشور بسيار بالاست.

وي با اشاره به اينكه ميزان اشتغال و صادرات بخش كشاورزي نيز بسيار بالاست و اين بخش يكي از اصلي ترين بخش هاي اقتصاد كشور است افزود: علاوه بر بخش كشاورزي، روستاها و عشاير كانون اصلي توليد صنايع دستي نيز هستند.

جهانگيري افزود: در جلسه هيات وزيران كه هفته گذشته برگزار شد مسئولين صنايع دستي كشور گزارشي در اين خصوص ارائه كردند و اعلام كردند كه ميزان صادرات صنايع دستي كشور در سالهاي اخير رشد قابل توجهي داشته و در 9 ماهه به حدود 280 ميليون دلار رسيده است.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: در اين نمايشگاه توانمندي هاي روستاييان به خوبي به نمايش درآمده و دستاوردهاي خوبي به جهت فرهنگي و صنايع دستي عرضه شده است.

وي همچنين با اشاره به توانمندي هاي كشورمان در صنعت فرش خاطر نشان كرد: در صنعت فرش نيز توانمندي بسيار بالايي داريم كه مقوله مستقلي از صنايع دستي است و ميزان اشتغال،‌توليد و صادرات اين محصول بسيار بالا است.

جهانگيري گفت: يكي از فعاليت هايي كه اخيراً در روستاها شكل گرفته، بوم گردي است و گردشگران داخلي و خارجي روستاهاي خوب تاريخي كه شناسايي شده اند را هدف گذاري مي كنند و مردم اين روستاها ها خانه هاي خود را به اقامت گاه هاي ارزان قيمت تبديل كرده و پذيراي گردشگران هستند.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: ما بعنوان دولت وظيفه داريم كه خدمات مورد نياز روستاها و مناطق عشايري را تامين كنيم و از نظر گازرساني، تامين آب آشاميدني، راه سازي و برق رساني اقدامات خوبي در روستاها صورت گرفته و تقريبا‌ زيرساخت هاي اوليه در روستاهاي كشور يا تكميل شده و يا در مراحل نهايي است.

وي اضافه كرد: پس از تكميل زيرساخت ها، مهمترين اقدام توانمند سازي روستاييان در زمينه توليد و بخصوص توليداتي است كه مي تواند بازارهاي داخلي و خارجي داشته باشد.

جهانگيري تصريح كرد: يكي از اقدامات خوبي كه انجام شده اين است كه جوانان تحصيلكرده روستايي با حمايت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم كشور استارتاپ هايي درست كرده اند كه به كمك آنها مي توانند براي محصولات روستايي بازاريابي كنند و با استفاده از فناوري اطلاعات محصولات روستايي را در بازارهاي بين المللي معرفي نمايند.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه ايران از نظر تنوع صنايع دستي و جهاني شدن اين صنايع جزو سه كشور برتر دنيا است اما در بخش صادرات محصولات اين صنعت فاصله زيادي داريم و جزو 30 كشور نخست در اين حوزه هستيم.

وي خاطر نشان كرد: در بخش گردشگري نيز فرصت توسعه زيادي وجود دارد و بايد گردشگران خارجي و داخلي جذب كنيم چرا كه توسعه اين بخش با اشتغالزايي فراواني همراه خواهد بود و به اقتصاد كشور رونق خواهد داد.

جهانگيري اظهار اميدواري كرد با تسهيلات اشتغال زايي روستايي كه امسال اختصاص يافته است و حدود 12 هزار ميليارد تومان با نرخ سود بسيار پايين است بتوانيم حمايت مناسبي از اشتغال روستايي انجام دهيم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: