اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 05 March 2018
معاون اول قوه قضائیه در دانشگاه شهید رجایی؛
سخنگوی قوه قضاییه گفت: سازمان بازرسی کل کشور امکانات و بودجه نظارت روزانه دستگاه‌ها را ندارد و قرار هم نیست این سازمان مشابه وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه عمل کند.

سازمان بازرسی امکان نظارت روزانه بر دستگاه‌ها را ندارد

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سیما، محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش در دانشگاه شهید رجایی افزود: بنا نداریم کوتاهیمان را گردن مجلس و دولت بینداریم و افرادی که به قول معروف دراز می‌کنیم به زندان می‌اندازیم مگر عملکرد ما را نشان نمی‌دهد؟

وی گفت: یک وقت می‌گفتند که چرا با آفتابه دزد‌ها برخورد می‌شود؟ اما اکنون کسانی هستند که جزو مسئولان رده بالا یا بستگان نزدیک آن‌ها هستند و در زندان به سر می‌برند.

وی گفت: یک بار شده است در این سال‌ها از عملکرد حراست‌ها انتقاد شود؟ ​مگر بانک سرمایه و وزارت نفت حراست ندارد؟ همه وظایف که عهده قوه قضاییه نیست.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: فساد باعث سقوط نظام می‌شود و باید قانون اجازه دهد که بسیاری از محاکم علنی و قابل پخش باشد و اگر این امر محقق شود هم به نفع مردم، هم دستگاه قضایی و قاضی و هم به نفع خود متهم در پاره‌ای موارد است.

محسنی اژه‌ای گفت: وقتی دادگاهی علنی باشد و پخش هم شود علاوه بر قضاوت قاضی، مردم هم قضاوت می‌کنند و اگر قاضی بداند که قضاوتش پخش می‌شود سعی می‌کند ادبیاتش را بهتر کند و حکم اش استحکام بیشتری داشته باشد.

وی افزود: البته دو اشکال به پخش علنی محاکم می‌گیرند و اشکال اول این است که شاید در کیفرخواست مسائلی مطرح شود که در دادگاه اثبات نشود و آبروی فرد یا افرادی برود که در نهایت تبرئه شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: من این اشکال را وارد نمی‌دانم چرا که پخش علنی محاکم موجب می‌شود قوه قضاییه کیفرخواست‌های قوی صادر کند.

محسنی اژه‌ای افزود: اشکال دیگر این است که آبروی خانواده متهمان به سبب پخش علنی دادگاه ریخته می‌شود و من این ایراد را هم قبول ندارم چرا که کسی که تخلفی می‌کند باید بداند که شاید روزی فرزندانش هم بی آبرو شوند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه پس چرا برخی دادگاه‌ها را بر اساس درخواست خود متهمان، علنی برگزار نمی‌کنید، گفت: تشخیص علنی بودن یا نبودن به عهده قاضی است نه متهم، و اگر مباحثی بر خلاف عفت عمومی و نظم عمومی باشد نمی‌تواند علنی برگزار شود.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دانشجویان افزود: بر اساس قانون و با اطلاع از مستندات قانونی سوال کنید.

محسنی اژه‌ای افزود: من به شما جوان‌ها اعتماد دارم و امروز در جلسه‌ای گفتم باید کار را به جوان‌ها بسپاریم.

وی گفت: اکنون افراد دیگری می‌توانند جایگزین من شوند و من در چند جلسه می‌توانم تجربیاتم را منتقل کنم و قطعاً به لحاظ جسمی و ذهنی و استعداد همانند جوانان نیستم و اکنون شرایط فرق کرده است و من نمی‌توانم مانند یک جوان در قوه قضاییه و دیگر کار‌های اجرایی خلاقیت داشته باشم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا در این ۴۰ سال هیچ ارتباطی میان آموزش و پرورش و قوه قضاییه در بحث آموزش و پیشگیری برقرار نشده است، افزود: خوب است در برقراری این ارتباط بیشتر از این‌ها کار شود.

 سازمان بازرسی امکان نظارت روزانه بر دستگاه‌ها را ندارد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سازمان بازرسی کل کشور امکانات و بودجه نظارت روزانه دستگاه‌ها را ندارد و قرار هم نیست این سازمان مشابه وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اینکه عمل صالح و ایمان باید توام باشد، افزود: هر فردی پس از داشتن ایمان اگر مطابق وظیفه عمل کند، عملش صالح است و اگر به وظیفه اش عمل نکند معلوم نیست عملش صالح باشد؛ و‌ی گفت: ما باید تحت تاثیر جو و فضا‌ها قرار نگیریم و آن قدر به عیب دیگران نپردازیم که از عیوب خود غافل شویم و باید در گفتار و عمل، انصاف داشته باشیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا سازمان بازرسی کل کشور به افرادی، چون بابک زنجانی و به مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌ها اجازه ارتکاب جرم و تخلف را می‌دهد و بعد ورود می‌کند؟ افزود: بازرسی کل کشور وظیفه جلوگیری از هرگونه جرم و فساد را ندارد و الا نیازی به ناجا، حراست، بازرسی‌های دستگاه‌ها و حسابرسی‌ها نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور روی دستگاه‌ها نظارت می‌کند نه افراد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور امکانات و بودجه کافی برای نظارت روزانه بر نهاد‌ها، وزارتخانه‌ها و شهرداری‌های ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت:از زمان ریاست آقای پورمحمدی در این سازمان تاکنون شاهد برنامه سالانه این سازمان بوده ایم و مثلا این سازمان برای سال ۹۷ می‌داند که باید از چه دستگاه‌هایی بازرسی کند و در خلال آن اگر از طرف مردم و سایر مراجع و قوه قضائیه گزارشی دریافت کرد آن را پیگیری می‌کند.

محسنی اژه‌ای گفت: برای مثال صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که با هم ارتباط دارند هر کدام صاحب چند شرکت هستند و این طور نیست که سازمان بازرسی هر روز در صندوق‌ها و بانک‌ها حضور داشته باشد.

وی افزود: یکی از نواقص سازمان بازرسی در سال‌های گذشته این بود که در مواجهه با تخلفات قانونی سازمان‌ها، سرعت عمل نداشت، اما اکنون بروز وارد عمل می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی مواقع هم جرائم بسیار پیچیده است و در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان اگر بطور ظاهری بازرسی می‌شد به تخلفی پی نمی‌بردیم و به گونه‌ای معوقات بانکی پرداخت شده بود که اگر عمق ماجرا را نمی‌فهمیدیم باید به مسئولان بانک مرکزی مدال هم می‌دادیم.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور به عمق موضوع نمی‌پردازد و مشابه وزارت اطلاعات عمل نمی‌کند و براساس دفاتر، عملکرد‌ها و مشهودات بررسی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جمع دانشجویان در خصوص عملکرد قوه قضائیه در حال سخنرانی است، ظرفیت سالن همایش دانشگاه تکمیل است.

در بدو ورود به سالن همایش، طوماری هم نوشته شده است که دانشجویان روی آن امضا می‌کنند. در این طومار از قوه قضائیه خواسته شده است به سمت آموزش، پیشگیری و اطلاع رسانی هرچه بهتر حرکت کند.

دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سخنرانی معاون اول قوه قضائیه در جمع دانشگاهشان استقبال خوبی کردند.

خیلی از خودکشی‌ها در زندان بخاطر افشا نشدن اطلاعات است

سخنگوی قوه قضائیه گفت:هر خودکشی به خاطر سختی در زندان نیست و خیلی از خودکشی‌ها به خاطر افشا نشدن اطلاعات است.

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شرایط زندان یا آن قدر سخت است که برخی خودکشی می‌کنند و یا آنقدر برای برخی راحت است که زندان اوین را هتل اوین می‌گویند؟ افزود: در ماه‌ها و هفته‌های اخیر دو نفر اغتشاشات در اوین و یک نفر هم به اتهام جاسوسی در همین زندان خودکشی کرد.

وی گفت: در دهه نخست انقلاب منافقین و گروهک‌های مسلح سیانور در جیبشان بود و تا می‌فهمیدند لو رفته اند خود کشی می‌کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: خیلی اوقات افراد تشکیلاتی و کسانی که جرم سنگین دارند، برای لو نرفتن تشکیلات و اطلاعاتشان خودکشی می‌کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: در مورد پرونده جاسوسی محیط زیست که استاد دانشگاهی مسن خودکشی کرد هیچ سختی در زندان مطرح نبود و او در کنار همان‌ها بود که به قول شما خوش می‌گذرانند و اکنون هم نمی‌دانم که این فرد با چه انگیزه‌ای خودکشی کرده است، چون نه نوشته‌ای از او به جا مانده و نه قبل از خودکشی چیزی به کسی گفته است.

وی گفت: البته افرادی در زندان هستند که کار مجرمانه می‌کنند و برخی مجرمان مواد مخدر براحتی مواد را داخل زندان می‌آورند و ما یک مورد داشتیم که ۱۱۰۰ گرم هروئین خورده بود و داخل زندان شده بود.

وی گفت: تشخیص اینگونه موضوعات برای ما سخت است، چون امکان و بودجه داشتن اسکن در همه ورودی‌های زندان را نداریم و خیلی از مواد که بلعیده می‌شود در بازرسی بدنی قابل تشخیص نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته یک راه دیگر هم این است که زندانی را قرنطینه کنیم و به او داروی مسهل دهیم، اما اگر این مواد بلعیده شده در داخل شکمش بترکد موجب مرگ او می‌شود.

وی گفت: بر همین اساس کار سختگیرانه در زندان امکان پذیر است، اما ضرر‌های دیگر هم دارد.

وی گفت: در سال ۷۶ دولت موظف شد اردوگاه‌هایی را تاسیس کند که متهمان مواد مخدر به این اردوگاه‌ها بروندو ما هم قبول داریم که حضور قاچاقچی و معتاد در زندان مشکل آفرین است، اما باید بودجه و فضای کافی داشته باشیم تا بتوانیم زندانیان را با توجه به نوع جرائم آن‌ها طبقه بندی کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: