اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 25 September 2016
جهانگيري در سيزدهمين مراسم بزرگداشت پيوند اعضاء تاكيد كرد:
ترويج فرهنگ اهداء عضو و ترغيب جامعه به اين سمت از دولت ها ساخته نيست بلكه كاري فرهنگي و مردمي است و از نخبگان جامعه برمي آيد كه بتوانند مردم و خانواده ها را به نقطه اي برسانند كه قادر به اتخاذ بزرگترين تصميم ها باشند.

به گزارش عصر پرس ، معاون اول رييس جمهور پشتوانه اصلي براي حل مسائل و چالش هاي كشور را تقويت بنيان هاي فرهنگي و اجتماعي دانست و گفت: ترويج فرهنگ اهداء عضو و ترغيب جامعه به اين سمت از دولت ها ساخته نيست بلكه كاري فرهنگي و مردمي است و از نخبگان جامعه برمي آيد كه بتوانند مردم و خانواده ها را به نقطه اي برسانند كه قادر به اتخاذ بزرگترين تصميم ها باشند.

اسحاق جهانگيري در مراسم سيزدهمين بزرگداشت پيوند اعضاء (جشن نفس )اظهار داشت: مهمترين كار يك مدير تصميم گيري است و امروز آثار تصميم گيري مديران در كشور قابل مشاهده است اما با كار فرهنگي مي توان كارهاي بسيار بزرگتر و معجزه آسا انجام داد.

وي افزود: يك خانواده در سخت ترين شرايط روحي و رواني كه عزيزش در پيش چشمانش در حال از دست رفتن است، به نقطه اي مي رسد كه تصميمي بزرگ اتخاذ مي كند و به يك انسان و جامعه حيات مي بخشد كه اين اقدام كاري بزرگ و ارزشمند است و معناي واقعي تصميم گيري در اين لحظه نمود پيدا مي كند.

معاون اول رييس جمهور خانواده هاي اهدا كننده عضو را انسان هايي بزرگ، شريف، نيكوكار و شايسته توصيف كرد و گفت: اين عزيزان با تصميمات به موقع كاري بزرگ و خداپسندانه انجام مي دهند كه قطعاً در تاريخ يك كشور و ملت ماندگار خواهد شد.

جهانگيري در ادامه سخنان خود با گراميداشت ياد شهداي هشت سال دفاع مقدس، به روح پاك شهدا و امام شهدا دورود فرستاد و خطاب به خانواده هاي حاضر در مراسم گفت: شما با اهداء اعضاي عزيزان خود كاري خداپسندانه و انساني به ثبت رسانديد.

جهانگيري در ادامه خطاب به اين خانواده ها با تاكيد بر اينكه كار شما صرفاً كمك به حيات زيستي جامعه محدود نمي شود، تصريح كرد: اگرچه كمك به حيات زيستي خود كار بزرگي است اما كاري كه شما انجام داده ايد حيات اخلاقي يك جامعه را احيا مي كند و اخلاق جامعه به افتخار شما زنده مي ماند.

وي افزود: كار شما در حقيقت حيات معنوي به جامعه مي بخشد و جوامع با حيات اخلاقي و معنوي ماندگار مي شوند.

دكتر جهانگيري حضور در سيزدهمين بزرگداشت اهداء عضو را مهمترين جلسه زندگي خود توصيف كرد و اظهار داشت: در اين مراسم از نزديك مشاهده كردم كه انسان هاي فداكار چگونه كارهاي بزرگ خود را به نمايش مي گذارند و باني كارهاي مهم و خير مي شوند.

معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود يكي از مهمترين مسائل جامعه را نگراني نسبت به رشد بيماري هاي مزمن و صعب العلاج دانست و خاطر نشان كرد: مرگ و مير ها در گذشته اغلب ناشي از برخي بيماري هاي واگير بود اما امروز مرگ و مير ها پيرامون بيماري هاي مزمن و حوادث و تصادفات جاده اي مي چرخد.

وي تصريح كرد: ما به عنوان دولت وظيفه داريم كه براي حل اين گونه بيماري ها و كاهش حوادث جاده اي چاره انديشي كنيم البته بايد توجه داشته باشيم كه حل اين مسائل به عوامل فرهنگي‌، اقتصادي و اجتماعي متعدد وابسته است.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به شكل گيري انجمن هاي مردم نهاد در بخش هاي مختلف  گفت: خوشبختانه امروز نهادهاي مردمي فراواني در زمينه هاي مختلف شكل گرفته كه مي توانند بخش زيادي از مسائل پيش روي جامعه را برطرف كنند.

جهانگيري با اشاره به توفيقات و دستاوردهاي حاصل شده در سيزدهمين سال جشن نفس و پيوند اعضاء، گفت: لازم است براي اين توفيقات از سه گروه قدرداني شود كه گروه نخست خانواده هاي عزيز، ايثارگر و فداكاري هستند كه با تصميم به موقع خود، به جامعه و انسان هاي ديگر حيات بخشيدند و به اخلاق و معنويت جامعه نيز كمك كرده اند.

وي افزود: پزشكان و تلاشگران پيوند اعضاء نيز افرادي تلاشگر و زحمت كش هستند كه بايد از آنان نيز قدرداني شود. يكي از مهمترين افتخارات كشور تيم زبده پزشكي است كه بسياري از توفيقات مهم نتيجه زحمات و تلاش هاي اين عزيزان است.

معاون اول رييس جمهور همچنين از فرهنگ سازان كه توانسته اند فرهنگ اهداء عضو را در جامعه ترويج كنند نيز قدرداني كرد و افزود: براساس گزارش ارائه شده در ده سال اخير ميزان رضايت خانواده ها براي اهداء اعضاء عزيزانشان كه به مرگ مغزي مبتلا شده اند از 5 درصد به 70 درصد ارتقاء پيدا كرده كه گروه هاي نخبه جامعه در اين دستاورد بزرگ نقش مهمي داشته اند.

وي با تاكيد براينكه بايد قدر گروه هاي بزرگ و تاثير گذار جامعه همچون هنرمندان، ورزشكاران و علما را بدانيم، تصريح كرد: اين عزيزان سرمايه هاي كشور هستند كه توانستند از طريق گفتگو با مردم فرهنگ اهداء عضو را در جامعه ترويج دهند.

جهانگيري در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد براينكه دولت وظيفه خود مي داند كه موضوع سلامت را دنبال كند افزود: تمام تلاش دولت اين است كه طرح تحول سلامت با موفقيت ادامه پيدا كند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به دغدغه هاي مطرح شده در مراسم گفت: اميدوارم با پيگيري هاي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و حمايت هاي دولت شاهد حل اين مسائل باشيم.

در اين مراسم وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز با اشاره به تشكيل شوراي عالي پيوند اعضاء در دولت تدبير و اميد گفت: تشكيل اين شورا گام بسيار موثري بود كه بسياري از نواقص و مشكلات پيش روي پيوند اعضاء را برطرف كرد.

هاشمي بر ضرورت فرهنگ سازي براي ترويچ اهداء عضو در جامعه تاكيد كرد و گفت: تاكنون 43 هزار پيوند كليه، 4 هزار پيوند كبد، 800 پيوند قلب، 133 پيوند ريه و بيش از 8 هزار پيوند مغز استخوان در كشور انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه در سال حدود 5 هزار پيوند قرنيه چشم نيز انجام مي شود خاطرنشان كرد: در حال حاضر 50 مركز در سطح كشور وجود دارند كه كار آنها فراهم آوري شرايط لازم براي پيوند اعضاء است

نام:
ایمیل:
* نظر: