اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 01 March 2018
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تشریح برنامه‌های معاونت متبوع خود به مناسبت هفته گرامیداشت مقام زن، از اتخاذ رویکردهای کاربردی و مؤثر برای بهبود وضعیت زنان و خانواده خبر داد.

باید سخنان نسل جوان را شنید و در مسیر رفع مشکلات گام برداشت

بهگزارش عصرپرس از معاونت امورزنان ریاست جمهوری: معصومه ابتکار در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن بزرگداشت هفته زن با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهارداشت: مصمم هستیم در هفته زن با رویکردهای کاربردی و مؤثر، برنامه‌های مربوط به بهبود وضعیت زنان و خانواده را دنبال کنیم به گونه‌ای که با این رویکردها و جهت‌گیری‌ها سطح آگاهی عمومی نسبت به زن و خانواده ارتقاء یابد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه موضوع زن و خانواده یک موضوع ملی است، گفت: باید با پرهیز از نگاه جناحی و گروهی نسبت به زن و خانواده مسایل مربوط به این حوزه را مورد رسیدگی قرار داد و تلاش داریم در هفته گرامیداشت زن در سطح ملی و با همکاری دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف و حتی با همکاری سایر قوا شاهد پیشرفت‌های بیشری در حوزه زنان و خانواده باشیم.

ابتکار خاطر نشان کرد: ایام هفته زن  را به طبقات سنی تقسیم‌بندی کرده و نیازهای خاص هر طبقه سنی را مورد توجه قرار داده و با این دیدگاه، سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به هر گروه سنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: طی روزهای گذشته نشستی در خصوص نقش فناوری اطلاعات و توانمندسازی زنان را با مشارکت وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توان‌افزایی زنان در این حوزه‌ها برگزار کردیم و امیدواریم با چنین نشست‌هایی بتوانیم جریان‌سازی اجتماعی خوبی برای کمک به اشتغال بانوان در فضای مجازی ایجاد کنیم تا زنان در کنار مسئولیت‌های فردی و خانوادگی بتوانند با سهولت بیشتر اشتغال مورد علاقه خود را داشته باشند.

ابتکار خاطر نشان کرد: معاونت امور زنان و خانواده همچنین اشتغال زنان روستایی را به طور خاص مورد توجه قرار دارد و برای توان‌افزایی زنان روستایی و آموزش دختران روستایی و عشایری بازمانده از تحصیل، موافقتنامه‌ای با نهضت سوادآموزی امضاء کرده‌است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده توجه به حقوق شهروندی در حوزه زنان را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت نسبت به حقوق شهروندی و به جایگاه زنان در این حوزه توجه ویژه‌ای دارد. همچنین گفتگوهای ملی خانواده را مورد توجه ویژه قرار داده و تاکنون در ۱۰ استان اینگونه گفتگوها آغاز شده است و نهادینه شدن این موضوع می‌تواند در ارتقاء توانمندی زنان بسیار مؤثر باشد.

ابتکار در ادامه اهمیت حمایت از سازمان‌های مردم نهاد را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت از نقش‌آفرینی تشکل‌های مدنی، خیریه‌ها و مؤسسات غیردولتی بویژه در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزاری نشست‌هایی با زنان شاخص علمی، هنری، فرهنگی، دیدار با شخصیت‌های مذهبی و خانواده معظم شهدا و جانبازان، افتتاح ۱۵ پارک بانوان در سراسر کشور را از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت زن عنوان کرد.

ابتکار خاطر نشان کرد: در اجرای دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی بانوان، مکاتباتی با وزرا و استانداران، داشته و از آنها خواسته‌ایم به گونه‌ای عمل کنند که این دستورالعمل به طور کامل اجرا شود و از زمان ابلاغ این بخشنامه در تاریخ ۳۰ مرداد سال جاری تاکنون ۲۳ نفر از بانوان در سطوح مختلف مدیریتی از جمله معاونت وزیر، منصوب شدند و تحولات خوبی در این راستا آغاز شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص حجاب، اظهار داشت: احکام مربوط به حجاب به هیچ عنوان برای محدود کردن زنان نیست، ‌بلکه برای حفظ حرمت و حیثیت زنان و جلوگیری از سوء استفاده‌ از زنان می‌باشد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فلسفه حجاب به عنوان بخشی از احکام اسلامی مورد تأکید مردم بوده و سپس به قوانین اجتماعی منجر گردید.

ابتکار افزود: امام راحل به عنوان یک فقیه و رهبر سیاسی محدودیتی برای پیشرفت زنان قائل نبودند و نگاه مترقی ما باعث پایه‌گذاری بسیار خوبی برای پیشرفت زنان بوده است و امروز همه شرایط لازم برای پیشرفت زنان وجود دارد، ضمن اینکه زنان ایرانی نیز با همت خود از این فرصت استفاده کرده و در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارد و این پیشرفت‌ها می‌تواند الگویی برای جهان باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوال دیگری، خاطر نشان کرد: نقش زنان ایرانی در جامعه مدنی و فعالیت‌های اجتماعی بی‌بدیل و فوق‌العاده است و در بخش‌های مختلف با الهام‌بخشی و امیدافزایی، جریان‌سازی اجتماعی ایجاد می‌کند. امروز برغم برخی مشکلات پیشرفت زن ایرانی بسیار چشمگیر است و زنان مسلمان کشورمان این مسیر را با امید به آینده ادامه می‌دهد.

ابتکار خاطر نشان کرد: باید در نشست‌ها و گفتگوهای مختلف، سخنان نسل جوان را شنیده و با ایجاد مفاهمه و درک مشترک در مسیر رفع مشکلات گام برداشت و تلاش داریم، فضای مناسبی ایجاد کنیم تا نسل جوان بتواند دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف مطرح کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد و جامعه مدنی جزو سرمایه اجتماعی ایران هستند که در آن گروه‌های مختلف عمدتاً با انگیزه‌های معنوی مشغول تلاش و فداکاری هستند. در دولت آیین‌نامه سازمان‌های مردم نهاد را تصویب کرده تا این سازمان‌ها در چارچوب قانون به فعالیت بپردازند.

ابتکار خاطر نشان کرد: در برخورد با تخلفات احتمالی از سوی سازمان‌های مردم نهاد، باید مراقبت داشت که اولاً پس از طی مراحل قانونی و اثبات جرم نسبت به معرفی متخلف اقدام شود و ثانیاً مواظب بود که در این مسیر به سرمایه اجتماعی آسیب نرسد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: نهادهای مدنی حتماً باید در چارچوب قانونی فعالیت کنند و نسبت به آسیب‌هایی که آنها را تهدید می‌کند، نظارت و مراقبت داشته باشد.

ابتکار در خصوص نقل قولی که از وی در رابطه با آیت الله مکارم شیرازی طی روزهای اخیر مطرح شده اظهار داشت: این خبر اشتباه بوده و چنین ملاقاتی انجام نشده است.

وی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها، اظهار داشت: در این زمینه مذاکراتی با پیگیری‌های معاونت امور زنان و امور خانواده ریاست جمهوری انجام شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و توجه به چارچوب‌های قانونی و شئونات اسلامی، مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ سازمان غیردولتی مربوط به زنان و خانواده و کودکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که برای حمایت و تقویت آنها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

ابتکار افزود: در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار، کارگروه ملی تشکیل شده و هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاهی نیز در این رابطه صورت گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: