اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - 25 February 2018
ابتکار در همایش «خانواده و مدیریت مصرف» اعلام کرد:
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در همایش آموزشی «خانواده و مدیریت مصرف» که از سوی آبفای استان تهران برگزار شد گفت: نباید به آب که کالای سرمایه‌ای است یارانه تعلق گیرد.

یارانه نباید به آب که کالای سرمایه‌ای است تعلق بگیرد

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی آب وفاضلاب استان تهران، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در همایش آموزشی «خانواده و مدیریت مصرف» که از سوی آبفای استان تهران برگزار شد با بیان این‌که کسی مخالف دادن یارانه نیست، تاکید کرد: یارانه نباید در قالب کالای بسیار باارزشی مانند آب داده شود، چون آب صرفا یک کالای مصرفی نیست، بلکه سرمایه کشور است..

ابتکار یکی از دلایل مصرف نادرست آب را یارانه آن عنوان کرد  و گفت: برای تولید آبی که مشترک پرداخت می‌کند چندین برابر آن‌چه که بابت آن پرداخت می‌کند، هزینه می‌شود که دولت در قالب یارانه این هزینه را از مشترک دریافت نمی‌کند و و متاسفانه به دلیل این‌که پول کمی بابت آن پرداخت می‌کنیم به آن به چشم یک کالای بی‌ارزش نگریسته می‌شود و جایی در سبد هزینه خانوار ندارد.

وی افزود: اگر در مسیر اصلاح الگوی مصرف حوزه آب حرکت نکنیم باید منتظر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ... در کشور باشیم.

ابتکار تاکید کرد: متاسفانه یک انگاره نادرست که در مصرف آب اثر گذاشته این است که بخش عظیمی از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ در حالی که باید توجه داشت که اتفاقا صرفه‌جویی در بخش خانگی به دلیل هزینه‌های بالایی که برای تامین و تصفیه آن می‌شود بسیار مهم و اثرگذار است.

وی گفت: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور آب با کیفیت و استاندارهای جهانی در اختیار است و این تصور نادرستی است که چون کالایی در اختیار است پس کوشش چندانی در حفظ و استفاده درست از آن نکنیم.

ابتکار افزود: در مقابل مشکلی مانند الگوی نادرست مصرف آب که کشور را به مخاطره می‌اندازد باید نگاه خانواده‌ها را به آب تغییر دهیم که در این زمینه می‌توان از توان سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب پویش‌های اجتماعی بهره برد.

وی با بیان این‌که متاسفانه الگوهای نادرست مصرف در حوزه مواد غذایی هم وجود  دارد گفت: حدود یک‌سوم فراورده‌های غذایی هدر می‌رود که به معنای این است که 28 میلیارد مترمکعب (یک‌سوم) آبی که در بخش کشاورزی صرف تولید مواد غذایی می‌شود هدر می‌رود.

ابتکار تاکید کرد: اگر در این همایش به راهکارهای عملی اصلاح الگوی مصرف آب برسیم می‌توانیم مشارکت خانواده‌ها و به‌ویژه زنان و جوانان را برای پویشی اجتماعی در این زمینه جلب کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: