اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - 24 February 2018
وزیر کشور در مراسم آغاز طرح نوسازی حمل‌ونقل عمومی
وزیر کشور با انتقاد از مقاومت برخی وزارتخانه ها در برابر واگذاری بخشی از مسئولیت ها گفت: شهرداری ها و استانداری ها نیز باید در این مسئولیت ها مردم را مشارکت دهند ولی متاسفانه تعصبات ساختاری و رسوبات فکری غلط باعث مقاومت برخی مسئولان شده است.

در برابر واگذاری مسئولیت به شهرداری ها و استانداری ها مقاومت می‌شود

به گزارش عصرپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در مراسم آغاز طرح نوسازی حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری با بیان اینکه رییس جمهوری پیگیر بحث نوسازی ناوگان برون شهری و حمل و نقل است، افزود: اگر خودروسازان همت و این موضوع را پیگیری کنند، خودروسازی را می توانیم در داخل با مشارکت شرکت های خارجی بومی کنیم، چون بازار بزرگی است و حتی می توان به موضوع صارات و بدست آوردن بازار منطقه ای نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها دچار اشکالات ساختاری، قانونی و مقرراتی هستند، اظهار داشت: شهرداری های کشور 4 برابر حد مجاز نیرو دارند و تقریبا 70 تا 80 درصد بودجه آنها صرف امور جاری می شود که باید برای آن فکری کرد.

وزیر کشور با اعلام این مطلب که دولت پیگیر بحث ایجاد منابع پایدار برای شهرداری ها است، تصریح کرد: مراحل آخر تدوین این قانون در حال انجام است و به زودی پیش نویس آن نهایی و در دولت مطرح خواهد شد تا به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

رحمانی فضلی تأکید کرد: وقتی به وزارتخانه‌ها می‌گوییم بخشی از وظایف و مسئولیت‌ها را به استان‌ها و شهرداری‌ها بدهند مقاومت می‌کنند.

وزیر کشور با تاکید براینکه باید مسئولیت های متمرکز به استانداری ها و شهرداری ها واگذار شود، ادامه داد: شهرداری ها و استانداری ها نیز باید در این مسئولیت ها مردم را مشارکت دهند ولی متاسفانه تعصبات ساختاری و رسوبات فکری غلط باعث مقاومت برخی مسئولان شده که باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شهرداری ها متاسفانه آمادگی پذیرش مدیریت یکپارچه را ندارند، ولی دولت به دنبال واگذاری مسئولیت ها به شهرداری ها است، اظهار داشت: شهرداری هایی که آمادگی دارند و می توانند این مسئولیت را بپذیرند، وزارت کشور بصورت پایلوت چند شهرداری را انتخاب و مسئولیت مدیریت یکپارچه را به آنها واگذار خواهد کرد و وزارت کشور تنها در جهت هماهنگی اقدام می کند.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در سال آینده را نوسازی بافت های فرسوده شهری دانست که می تواند باعث ایجاد شغل در کشور شود.

پیش از سخنان وزیر کشور، سید محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین زیربناهای توسعه در کشور است، گفت: حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه و در زیست شهری مهمترین نقش را دارد زیرا یکی از شاخصه های زیست شهری، داشتن هوای سالم است و باید همه دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی داشته باشند.

وی با اشار به اینکه رییس جمهوری در سال جاری نوسازی حمل و نقل عمومی را از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم اعلام کرد، ادامه داد: امروز و با آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور، تعدادی اتوبوس، مینی بوس و خودرو باری توسط شهردارها به اشخاص واگذار می شود.

افشانی تصریح کرد: در سال آینده نیز 21 هزار خودروی باری واگذار می شود و از امروز تا پایان اسفندماه نیز 286 دستگاه توبوس و مینی بوس تحویل شهرداری ها خواهد شد و امیدواریم در سال آینده در حوزه حمل و نقل عمومی قدم های خوبی برداریم.

وی با اشاربه به حکم فروش 55 هزار میلیارد ریال اوراق توسط شهرداری ها در برنامه ششم توسعه برای بهبود وضعیت قطار شهری و حمل و نقل عمومی ادامه داد: دولت نیز باید بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان کمک بلاعوض به حمل و نقل عمومی در سال 97 داشته باشد و 2 میلیارد دلار نیز بصورت فاینانس از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص می یابد که اصل و سود آن را دولت تضمین خواهد کرد.

پس از سخنان معاون وزیر کشور، منصور کتانباف شهردار اهواز به نمایندگی از شهرداران کل کشور در سخنانی خواستار پرداخت عوارض سوخت و سهم مالیات برارزش افزوده شهرداری ها شد.

پس از سخنان وزیر کشور تعدادی از کلیدهای خودروهای حمل و نقل عمومی و مسافر شهری کشور به افراد متقاضی داده شد و سپس وزیر کشور با حضور در حیاط این وزارتخانه آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بار و مسافر شهری کشور را افتتاح کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: