اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - 22 February 2018
بررسی جزئیات لایحه بودجه97
نمایندگان مردم در خانه ملت، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۷، پانزده میلیون تومان تعیین شد.

پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در سال ۹۷

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند (ب) تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ب) تبصره 16 لایحه مذکور؛ به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجها در سال 1397 یکصد و پنجاه میلیون (150.000.000)ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله می‌باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

بانک مرکزی مکلف به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی مددجویان شد

نمایندگان مردم در خانه ملت بانک مرکزی را مکلف به پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای اشتغالزایی مددجویان کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند ج تبصره 16 ماده واحده این لایحه در خصوص «پرداخت 20 هزار میلیارد از مانده سپرده های قرض الحسنه بانکی به کمیته امداد و سازمان بهزیستی در جهت اشتغال زایی مددجویان» موافقت کردند.

در بند ج تبصره 16 این لایحه آمده است؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانکهای عامل مبلغ بیست هزار میلیارد (20.000.000.000.000) ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک چهارده‌هزارمیلیارد (14.000.000.000.000)ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و شش‌هزار میلیارد (6.000.000.000.000)ریال به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاههای ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرحهای اشتغال مددجویی پرداخت نماید. در صورتی که هریک از دستگاههای مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه 1397 استفاده نمایند، سهمیه مذکور به دیگر دستگاههای مشمول تعلق می‌گیرد.

 اختصاص اعتبار ۲هزار میلیاردتومانی به منظور بهبود معیشت کارکنان ارتش

نمایندگان مردم در خانه ملت، بانک مرکزی را مکلف کردند به منظور بهبود معیشت کارکنان ارتش اعتبار ۲هزار میلیاردتومانی اختصاص دهد.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی یک تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 1 تبصره 16 لایحه مذکور؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانکهای عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد (12.000.000.000.000) ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهیزیه، دویست میلیون (200.000.000) ریال، ازدواج پنجاه میلیون (50.000.000)ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن سیصد میلیون (300.000.000) ریال به هر یک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد (8.000.000.000.000)ریال از محل منابع عادی بانکها که مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون آجا تامین می گردد، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن تا سقف هر فرد یک میلیارد (1.000.000.000)ریال با بازپرداخت حداکثر بیست ساله اقدام نماید.

 تامین هزینه‌های بهره‌ برداری نیروگاه اتمی بوشهر از محل شرکت انرژی اتمی ایران

نمایندگان مردم در خانه ملت شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف به پرداخت هزینه های بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر از منابع تعیین شده در بودجه مصوب سالانه خود کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با جزء 2 بند الف تبصره 15 ماده واحده این لایحه در خصوص «پرداخت هزینه های بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر» با 175 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

جزء 2 بند الف تبصره 15 این لایحه عبارت است از؛ شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران مکلف است منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر بابت هزینه‌های بهره‌برداری پرداخت کند.

۱۰۰میلیارد تومان برای کمک به زندانیان نیازمند اختصاص یافت/ زندانیان زن در اولویت

نمایندگان مردم در خانه ملت، با اختصاص یکصد میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک ها برای کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند (د) تبصره 16 ماده واحده این لایحه با 180 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

گفتنی است این بند به دلیل اینکه خلاف برنامه توسعه بود، به دو سوم آرای نمایندگان نیاز داشت که با کسب تعداد رأی مورد نیاز، مورد موافقت قرار گرفت.

براساس بند (د) تبصره 16 لایحه مذکور؛ در اجرای ماده(77) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)، مبلغ یک هزار میلیارد (1.000.000.000.000) ریال از منابع قرض‌الحسنه بانکها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند، قرار می‌گیرد.

اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات طرحهای عمرانی از پیمانکاران پذیرفته می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت، بانک ها را مکلف به پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی از پیمانکاران عمرانی به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 4 تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 4 تبصره 16 لایحه مذکور؛ بانکهای عامل مکلفند نسبت به پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی به پیمانکاران مجری طرحهای عمرانی اقدام نمایند.

دستورالعمل این بند توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ می‌شود.

ادامه بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه سال97 کل کشور و همچنین  ارائه و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره این لایحه، دستورکارهای امروز جلسه علنی مجلس است.

یکهزار میلیارد تومان به همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافت

نمایندگان مردم در خانه ملت به دولت اجازه دادند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از کمک های بلاعوض قوا برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه، 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 با افزودن عبارتی به انتهای بند ج تبصره 12 ماده واحده این لایحه در خصوص «همسان سازی حقوق بازنشستگان» موافقت کردند.

بند ج تبصره 12 لایحه بودجه عبارت است از؛ دولت مجاز است اعتبار ردیف 37- 550000 جدول شماره(9) این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی‌ماهانه آنها کمتر از بیست‌میلیون(20.000.000)ریال می‌باشد، براساس آیین‌نامه اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاههای ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهد.صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال 1397 بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از 1/1/1397 اعمال نمایند.

گفتنی است؛ عبارت ذیل به این بند از تبصره 12 اضافه می شود: «به دولت اجازه داده می شود معادل 20 درصد از اعتبارات هزینه ای که در ردیف های کمک های بلاعوض مربوط به قوا منظور گردیده تا سقف 10 هزار میلیارد ریال را کسر و به ردیف 37- 550000 موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری اضافه نماید.»

براساس این گزارش نمایندگان همچنین با پیشنهاد سید کاظم دلخوش مبنی بر افزودن عبارتی به بند مذکور با 157 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پیشنهاد مذکور عبارت است از؛ به دولت اجازه داده می شود از محل منابع حاصل از فروش اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول مازاد خود نسبت به تامین منابع مالی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری اقدام نماید.

گفتنی است؛ علی لاریجانی در جریان تصویب پیشنهاد مذکور، گفت: در این دو بند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: