اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - 11 February 2018
شرکت‌کنندگان در نشست لندن:
شرکت‌کنندگان در نشست یک‌روزه با موضوع «استعمار نوین: مدل آمریکایی حقوق بشر» که روز شنبه در لندن برگزار شد ، تصریح کردند که آمریکا از حقوق بشر به‌طور سیستماتیک در جهان و حتی در داخل این کشور سوءاستفاده می‌کند.

آمریکا از حقوق بشر به طور سیستماتیک سوءاستفاده می کند

به گزارش عصرپرس، در جریان این نشست که به همت کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس برگزار شد سخنرانان هر یک از زاویه‌ای خاص به انواع گوناگون روش‌های تحقق و شکل‌گیری استعمار و سلطه آمریکا و قدرت‌های وابسته به آن سخن گفتند.

عاملی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر رسانه‌های آنلاین در این کنفرانس دوگانگی فضای زندگی جدید بشر را مورد توجه قرار داد و گفت: برخلاف گذشته که ما در یک سپهر و دنیای کاملاً فیزیکی و ملموس زندگی می‌کردیم اکنون زندگی ما به دو پارۀ فیزیکی و مجازی تقسیم‌ شده که به‌موازات یکدیگر پیش می‌روند.

وی گفت: این دوگانگی اکنون در شخصیت و هویت افراد نیز ظهور پیدا کرده است.

وی با برشمردن ویژگی‌های ساختار و معماری اینترنت خاطرنشان کرد که اینترنت این توان را دارد که قطعات مختلف و لایه‌های گوناگون را در کنار هم جمع کرده و یکپارچه کند.

وی گفت: اینجاست که نیت‌ها و برنامه‌ها به‌طور کاملاً آگاهانه و نه تصادفی طراحی و اجرا می‌شوند.

عاملی با تبیین مفهوم الگوریتم توضیح داد : آمریکا با مالکیت بر اینترنت، بی‌عدالتی الگوریتمی را در جهان مجازی توسعه داده است.

وی توضیح داد که با توجه به شبکه‌ای شدن همه‌چیز و آنچه به اینترنت اشیاء مشهور است، و با اتصال همه جنبه‌های زندگی به اینترنت، آمریکا اکنون پروژه استعماری خود را از طریق داده‌ها و الگوریتم‌ها پیش می‌برد.

'سندیو هیرا' مؤسس انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های علمی از دیگر شرکت کنندگان در این نشست درباره روایت سوم از آزادی سخن گفت و اظهار داشت: در مورد آزادی، دو روایت لیبرال و مارکسیستی وجود دارد که هر دو روایت سرمنشأ غربی دارند.

وی با بیان اینکه در اعلامیه استقلال 1776 آمریکا به برابری بین همه انسان‌ها تصریح‌ شده خاطرنشان کرد که منظور از این برابری فقط برابری بین انسان‌های سفیدپوست است؛ چراکه در همان زمان هزاران برده سیاه در آمریکا حضور داشته و مانند حیوانات خرید و فروش می‌شدند.

وی تصریح کرد که حتی در انقلاب فرانسه هم برابری بین انسان‌ها به معنی برابری بین انسان‌های سفیدپوست است و انسان رنگین‌پوست جایی در این برابری ندارد.

'هیرا' نتیجه گرفت که در فرهنگ غرب آزادی یک موضوع ذاتی نبوده و یک موضوع اکتسابی است. آزادی در غرب از طریق پیشرفت در درون مدرنیته حاصل می‌شود اما در رویکرد جایگزین و نگاه سوم و نگاه غیر غربی، آزادی یک فضیلت و یک امتیاز ذاتی است.

دکتر 'لورنس دی روژ' از دانشگاه کیپ‌تاون درباره بازنمایی اسلام و مسلمانان در رسانه‌های غربی مطالبی را مورد بررسی قرار داد و با تأکید بر ساختار رسانه‌های خبری نشان داد که حضور مسلمانان در اخبار همواره تحت تأثیر پیش‌ داوری و قضاوت‌های برتری جویانه استعماری سفیدپوستان است. ازجمله وی به دورویی و استاندارد دوگانه رسانه‌های در پوشش خبری ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و با ذکر مثال‌هایی نشان داد که چگونه از گفتمان حقوق بشر بر ضد آن استفاده می‌شود.

به گفته وی ، پیام نهایی غرب به جهان سوم این است که چون نمی‌توانید حقوق بشر را به‌درستی رعایت کنید باید کنار رفته و دست ما را باز بگذارید که بیاییم و برای شما مدیریت کنیم.

در ادامه بررسی روش‌های جدید آمریکا برای پیشبرد استعمار نوین، دکتر 'سعید خان' از دانشگاه وِین درباره موضوع تسلیحاتی شدن آب توسط دولت آمریکا سخن گفت.

وی توضیح داد که چگونه دولت آمریکا موضوع آب آشامیدنی را مانند یک سلاح برای پیشبرد اهداف استعماری، حتی در داخل خود آمریکا مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد.

وی گفت: شرکت نستله علاوه بر شکلات، بزرگ‌ترین تولیدکننده آب بسته‌بندی‌شده جهان است و مدیران این شرکت به‌صراحت آب آشامیدنی را نه یک حق انسانی، بلکه یک کالا که باید خصوصی‌ سازی شود می‌شناسند. شرکت نستله درحالی بر آب‌های آشامیدنی ایالت میشیگان چنبره زده است که در سال 2010 سازمان ملل دسترسی به آب آشامیدنی سالم را یک حق اولیه انسانی معرفی کرد.

وی توضیح داد که چگونه بانک جهانی که مقر آن در واشنگتن بوده و بیش از 60 درصد سهام و حق رأی آن در اختیار آمریکاست، کشورهای آفریقایی را برای خصوصی کردن منابع آب تحت‌فشار قرار می‌دهد.

در این کنفرانس سخنرانان دیگر از جمله رامون گروسفاگوئل، سهیل دولتزای، مشتاق الحق، تسنیم چوپرا و راجش کومار هر یک در مورد جلوه های دیگری از پدیده استعمار نوین و روش‌های آمریکا برای سلطه با استفاده از گفتمان حقوق بشر سخن گفتند. از جمله می‌توان به تأثیر حقوق بشر از دیدگاه آمریکایی آن بر نحوه مدیریت بازداشتگاه‌های پناهندگان در استرالیا اشاره کرد که موضوع سخنرانی خانم تسنیم چوپرا را تشکیل می‌داد.

همچنین در میزگردها و نشست‌های پرسش و پاسخ این کنفرانس دیدگاه‌های کارشناسان در زمینهٔ رویکردهای استعماری آمریکا به موضوع حقوق بشر مورد موشکافی بیشتر قرار گرفت و بحث‌هایی درزمینهٔ نژادپرستی جدید و عوامل توجیه‌گر آن انجام شد.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: