اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
برگزار شد؛
کارگاه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین با حضور جمعی ازمسئولین کشوری و جامعه صیادی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان در منطقه آزاد چابهار برگزار گردید.

کارگاه 4 روزه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین در چابهار

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، هدایت الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیتهای شیلاتی استان،گفت: این استان تأمین کننده بیش از 60 درصد تون ماهیان کشور می باشد و با توجه به اینکه ماهی صید شده توسط قلاب از کیفیت خوبی برخوردار است می تواند ارزش افزوده خوبی برایشان داشته باشد.

وی ادامه داد: روش صید لانگ لاین یکی از روشهای بسیار مفید است که اکنون مورد تأکید سازمان شیلات می باشد و با توجه به این ضرورت، اجرای این کارگاه آموزشی با همکاری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران برنامه ریزی و اجرا میگردد.

در ادامه عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم شهرستانهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های شیلاتی بالای منطقه، هدف اصلی بعد از ورود به مجلس را پیگیری امورات شیلاتی منطقه عنوان کرد و گفت: از ریاست سازمان شیلات ایران و مدیرکل شیلات استان در راستای فعالیتهای ارزنده‌ که در این مدت انجام داده اند تقدیر می کنم.

وی افزود: برگزاری این کارگاه جهت صید لاتگ را بسیار ضروری است.

وی در ادامه یکی از بزرگترین دغدغه ها و مشکلات صیادان را خرید تور ماهیگیری دانست و اظهار داشت: با اجرای این روش صید علاوه بر ارائه ماهی با کیفیت بالا، به جهت خرید تور نیز صرفه جویی بسیاری برایشان محقق می گردد.

 مجیدی سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار در ادامه ضمن گرامیداشت و تبریک دهه مبارک فجر، گفت: چابهار دارای ظرفیتهای بسیار بالایی می باشد که یکی از مهمترین آنها حوزه شیلات است که می تواند زمینه توسعه پایدار منطقه و کشور را فراهم آورد .

وی با اشاره به مشکلاتی که کشور سالها با آن مواجه بود از جمله هشت سال جنگ تحمیلی و در آن سالها مانع توسعه کشور و بخصوص چابهار گردید، ابراز امیدواری نمود که با استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های شیلاتی منطقه بتوانیم هر چه سریعتر موجب این رشد و توسعه شویم.

مختار آخوندی مدير كل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: صيد تون ماهيان واجد ارزش بالايي در ماهيگيري كشور بوده و سهم قابل توجهي را در صيد جنوب دارد. صید تون ماهیان در مجموع 40 درصد کل صید سالانه کشور را تشکیل می دهد و از این جهت صید این‌گونه ماهیان از جایگاه ویژه ای در صنعت شیلات برخوردار است.

وی افزود: روشهاي صيد قلاب از جمله روش صيد رشته قلاب طويل(لانگ لاين) از جمله روشهاي صيد انتخابي محسوب مي شود كه مورد توصيه سازمانهاي بين المللي ازجمله سازمان خواروبار كشاورزي جهاني (فائو) و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند بوده است که ضمن انجام صید انتخابی و کاهش صید ضمنی، منجر به حفظ كيفيت و ارتقاء ارزش افزوده محصولات صيد شده مي گردد و باعث بهبود منافع بهره برداران و افزايش توجيه اقتصادي فعاليت خواهد شد.

به گفته وی سهم جمهوری اسلامی ایران از میزان صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اقیانوس هند سالانه حدود 250 هزار تن است که در سال 1395 حدود 130هزار تن انواع تون ماهیان از آبهای فراساحلی صید شد

گفتنی است این کارگاه  آموزشی 4 روزه که یک روز آن بصورت عملی و میدانی در دریا انجام می‌شود تعداد حدود 70 نفر از بهره‌برداران و جامعه صیادی سیستان و بلوچستان و هرمزگان حضور دارند که مقرر است در پایان به آنها گواهینامه کد دار بین المللی اهدا گردد.

همچنین دکتر میری رئیس مرکزتحقیقات جهاد کشاورزی بلوچستان نیز بعنوان سخنران به ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف مرکز و برنامه‌های این کارگاه آموزش صیادی و برنامه های آتی پرداخت.

شایان ذکر است این کارگاههای آموزشی در آینده نیز برای گروههای دیگری از صیادان برگزار خواهد شد.

به گزارش عصرپرس،آیین افتتاح کارگاه 4 روزه آموزش صیادی به روش صید لانگ لاین باحضورعبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی، مجیدی سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار، میرمرادزهی مدیرکل شیلات استان در چابهار برگزار شد.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: