اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
ولایتی
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: نظام سلطه، از خصومت و کینه‌ورزی علیه کشور‌های اسلامی دست بر نخواهد داشت، از این رو ملت‌های مسلمان باید خود را برای مواجهه با هر تهاجمی از سوی دشمن مهیا سازند و لازمه آن تداوم کار فرهنگی و بصیرت‌افزایی در سطح جوامع اسلامی است.

لازمه مقابله با دشمن کار فرهنگی و بصیرت‌افزایی درجوامع اسلامی است

به گزارش عصرپرس، متن سخنرانی علی اکبر ولایتی در همایش مهمانان خارجی شرکت کننده در جشن پیروزی انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی محمد المصطفی و علی آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و على جمیع الانبیاء و المرسلین

ایام الله دهه مبارک فجر و سی و نهمین سالگرد طلوع انقلاب بزرگ اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) را تبریک عرض نموده و به شما میهمانان گرامی و سروران ارجمند و شرکت کنندگان در این نشست خوشامد و خیرمقدم عرض می نمایم.

در آستانه ورود انقلاب اسلامی ایران به چهلمین سال حیات پر برکت خود هستیم. دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در سطح داخل و خارج با نگاهی به یکی از مهمترین دستاورد‌های منطقه‌ای آن یعنی «ایجاد و تقویت گفتمان مقاومت» موضوعی است که می‌خواهم در نشست حاضر بر آن تأکید کنم.

برای تبیین دستاورد‌های انقلاب، لازم می‌دانم تا مختصری از وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت از جهات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیان کنم؛ چرا که بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، نمی‌توان به عظمت دستاورد‌های این انقلاب الهی و دستاورد‌های ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران ما بعد از انقلاب پی برد.

نظام سیاسی ایران در دوران قبل انقلاب اسلامی، نظام پادشاهی به شکل موروثی بود و مردم ایران هیچ نقشی در به قدرت رسیدن پادشاه نداشتند. هم رضا خان و هم محمدرضا پهلوی به عنوان دیکتاتور‌های مستبد، خشن و بیگانه‌پرست که هیچ اختیاری از خود نداشتند، هر دو با نظر بیگانگان به قدرت رسیدند و در واقع دست نشانده آنان بودند. تحقیر مردم ایران از یک طرف و بها دادن به بیگانگان از طرف دیگر از خصوصیات خاندان حاکم پهلوی در ایران بود.

از نظر اقتصادی، اقتصاد ایران در سال‌های پایانی رژیم پهلوی، یک اقتصاد کاملاً وابسته به خارج بود. نداشتن برنامه مشخص اقتصادى، عقب ماندگی علمی، وابستگی شدید به صادرات نفتی، رشد سرمایه داری در دامان امپریالیسم، نابودی کشاورزی، سطح بالای بیکاری و کم کاری، درآمد سرانه بسیار پایین، وضع بد بهداشت همگانی، بی اعتنایی به علم، مراکز علمی و تحقیقاتی، اشرافی گری شدید، توزیع ناعادلانه درآمدهاى ملى و تشدید فاصله طبقاتى و در یک کلام، فساد، اسراف، ظلم اقتصادى و فقر اکثریت مردم ایران از ویژگی‌های برجسته مدیریت فاسد، بی کفایت و ناکارآمد این دوران بود.

مبارزه با فرهنگ اسلامی و ملی از مختصات فعالیت‌های فرهنگی رژیم طاغوت می‌باشد. اسلام‌زدایی از یک طرف و ترویج فرهنگ غربی از طرف دیگر، از اولویت‌های کاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی رژیم گذشته بود.

در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (رحمت الله تعالی علیه) به وقوع می‌پیوندد و پس از قرن ها، الگو و ساختار نوینی از نظام سیاسی در دنیا تحت عنوان مردم سالاری دینی را که متکی به رأی مردم و در چارچوب اصول و موازین اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) است را تشکیل می‌دهد.

میهمانان گرامی.

چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و امروز به روشنی می‌توان کمیت و کیفیت نتایج ارزشمند و دستاورد‌های شگرف آن را در سطح داخل، منطقه و جهان به تماشا نشست.

امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و براساس آمار‌های مراکز معتبر جهانی، از نظر روند رشد علمی و فناوری، جزو شتابنده‌ترین‌ها کشور‌ها در سطح دنیا محسوب می‌شود و سرعت پیشرفت علمی ملت ایران ۱۱ برابر متوسط دنیاست. افزایش میزان تولیدات علمی، پیشرفت در حوزه‌های فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته ای، حوزه هوافضا، بیوتکنولوژی و حوزه دارو‌های پزشکی تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های انقلاب در عرصه‌های علمی و فناوری است.

در حوزه سیاسی باید از استقلال در تصمیم‌گیری، حفظ تمامیت ارضی کشور، انتخابات آزاد، افزایش بینش سیاسی مردم، استقلال در سیاست خارجی و رساندن ایران به عزت و کرامت لایق خود باید نام برد که باعث شده است جمهوری اسلامی ایران یه عنوان یک نظام مردم سالار دینی، جزو دموکراتیک‌ترین کشور‌ها در دنیا به شمار رود.

از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز همانگونه که مستحضر هستید، انقلاب اسلامی ایران به رغم تحریم‌های چهل ساله، دستاورد‌های بزرگی برای ملت ایران به ارمغان آورده است که گسترش عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و امکانات، ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و خودکفایی، در بسیاری از زمینه‌ها از آن جمله است.

همچنین باید از احیا و اجرای قوانین اسلامی در سطح کلان جامعه در ابعاد سیاستگذاری و قانونگذاری و اجرا، ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی و احیای شعائر الهی و احکام اسلامی، مبارزه با انحطاط و ابتذال فرهنگی و اعتلای فرهنگ اسلامی هم نام برد که دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی به شمار می‌رود.

علاوه بر آثار ارزشمند داخلی انقلاب اسلامی لازم است از دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران در عرصه خارجی یعنی «گفتمان و اندیشه بیداری، مقاومت و استکبارستیزی» و «ورود اسلام به افق های تمدن نوین اسلامی» در فراسوی جغرافیای ایران اسلامی نام برد که بیش از پیش سایر مکاتب فکری، نظری و تمدنی غرب را به چالش کشیده است و نظام سلطه و استکبار را با هزینه‌های سنگین مواجه ساخته است.

حضار محترم و میهمانان ارجمند.

پدیداری و ماندگاری و باروری «اندیشه مقاومت» که امروز به مؤلفه‌ای تعیین کننده و قدرتمند در معادلات منطقه و جهان اسلام تبدیل شده است، یکی از تأثیرات بسیار مهم و راهبردی انقلاب اسلامی است که متأثر از آرمان ها، ارزش‌ها و اندیشه‌های انقلابی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و تدابیر و تصمیم های دورنگرانه و استراتژیک مقام معظم رهبری است. اگر هدایت های مقام معظم رهبری و ایستادگی و شجاعت و درایت حضرت ایشان و مقاومت جوانان شیفته اسلام در لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و ایستادگی دولت های قانونی این کشور‌ها نبود اکنون دمشق و بیروت و بغداد به دست عوامل صهیونیسم افتاده بود.

با وجود اهداف متعددی که مقاومت اسلامی از نخستین روز‌های شکل گیری در دستور کار خود قرار داده است، لیکن آزادی فلسطین و رهایی قدس شریف از بند اشغال، هدف متعالی و اولویت اول مقاومت اسلامی را تشکیل می‌دهد. مقاومت اسلامی به این دلیل شکل گرفت که براساس اصول مسلم و مبرهن اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)، امکان سازش با رژیم غاصب صهیونیستی وجود ندارد. کدام مسلمام غیرتمندی است که به اشغال قبله اول مسلمین رضایت دهد لذا تنها راه موجود مقاومت و مبارزه بود تا هم شریعت اسلام حفظ گردد و هم از حقوق حقه مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان که مورد ظلم واقع می‌شوند دفاع شود.

برادران مسلمان

نظام سلطه در حوزه جنگ سخت و در مواجهه میدانی با اندیشه و گفتمان مقاومت اسلامی، عرصه را باخته است. تحولات داخلی در سوریه و عراق و نابودی داعش که اهرم فشار و ابزار راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحقق منافع خویش از طریق از کار انداختن اندیشه مقاومت در این دو کشور بود، یکی از شکست‌های مهم نظام استکبار در مقابله مقاومت در هزاره سوم میلاد است. ملت مظلوم یمن به رغم حملات گسترده متجاوزان سعودی که تحت حمایت غرب و آمریکا این کشور را به خاک و خون می‌کشند، از نظر میدانی و سیاسی تاکنون فاتح این نبرد نابرابر بوده است. تحولات داخلی لبنان در ماه‌های گذشته و عبور هوشمندانه و فاتحانه آن از معرض دسیسه‌های پیچیده‌ای آمریکایی- صهیونیستی که برخی از رژیم‌های مرتجع عربی نیز در شکل دهی به آن دست داشتند، مصداق دیگری از شکست برای نظام سلطه و استکبار در منطقه بود.

می‌خواهم توجه شما حضار گرامی را به این مسأله مهم رهنمون سازم که نظام سلطه و استکبار برای جبران شکست و رفع درماندگی و استیصال در نبرد نظامی و میدانی در مقابل جبهه مقاومت اسلامی، به جنگ نرم روی آورده است. برای همین است که مقاومت اسلامی امروز و در عین حال که دوران طلایی خود را سپری می‌کند، در شرایط حساس و پیچیده‌ای قرار گرفته است. چرا که صهیونیسم غاصب و پشتیبانان بین المللی آن به صورت برنامه ریزی شده و در پشت نقاب‌های متنوع در صدد تضعیف گفتمان مقاومت و بالکانیزه کردن کشور‌های اسلامی و به حاشیه راندن مسأله مهم و حیاتی فلسطین هستند.

در شرایط فعلی، مهمترین راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از حکام عربی که با پشت کردن به مبانی اسلام ناب محمدی و اصول گفتمان مقاومت در جبهه دشمن غربی – عبری قرار گرفته اند، دامن زدن به اختلاف‌های قومی و مذهبی و منازعات فرقه‌ای در میان مسلمانان و تضعیف پایه‌های اقتدار ملی در کشور‌های عضو جبهه مقاومت و تجزیه آن هاست.

امروز امت اسلام برای حفظ دستاورد‌های میدانی و سیاسی ناشی از پیروز‌های جبهه مقاومت و همچنین عبور از توطئه‌های نرم و سخت موجود و پیش رو که قدرت‌های بین المللی تدارک دیده اند، بیش از هر زمان دیگری به وحدت و اتحاد که مقدمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی که مقصد و هدف غایی تمام جنبش‌های اسلامی است، نیازمند است.

در پایان لازم می‌دانم تأکید کنم که نظام سلطه و استکبار و وابستگان منطقه‌ای آن، از خصومت و کینه‌ورزی خود علیه کشور‌های اسلامی و جوامع مسلمان و گفتمان مقاومت هرگز دست بر نخواهد داشت، از این رو ملت‌های مسلمان باید دائما خود را برای مواجهه با هر تهاجمی از سوی دشمن مهیا سازند و لازمه آن تداوم کار فرهنگی و بصیرت‌افزایی در سطح جوامع اسلامی از سوی علما، فقها، متفکران، اندیشمندان و نخبگان و فعالان فرهنگی جهان اسلام و جبهه مقاومت است.

 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته



نام:
ایمیل:
* نظر: