اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - 11 September 2016
» برق
کردی در مراسم بهره برداری از فاز نخست نیروگاه تولید پراکنده ایپنا:
عصرپرس - آرش کردی مدیرعامل توانیر گفت : نیروگاه های تولید پراکنده و مقیاس کوچک به دلیل نزدیکی به محل مصرف، می تواند با به حداقل رساندن تلفات شبکه برق موجب صرفه جویی در هزینه ها شود.

ساخت نیروگاه های تولید پراکنده تلفات شبکه برق را  به حداقل می رساند

مرحله نخست نیروگاه تولید پراکنده ایپنا به ظرفیت چهار مگاوات با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) در شهرک صنعتی « عباس آباد » شهرستان پاکدشت به بهره برداری رسید.

سیستم تولید پراکنده نیروگاه های کوچک با ظرفیت های 15 کیلووات تا 25 مگاوات برای شارژ ایستگاه های نزدیک به محل مصرف و تامین نیازهای شبکه و بار مورد استفاده قرار می گیرد که این نیروگاه ها را با علامت اختصاری DG نمایش می دهند.

مدیر عامل توانیر با بیان مطالب فوق گفت : زیر ساختار همه پروژه ها در کشور برق است و هیچ اقدامی بدون برق امکان پذیر نیست .

وی با بیان این مطلب که کشور ما جزء 5 کشور دنیا در مصرف انرژی است ، اظهارداشت : :دولت از نیروگاه های مولد مقیاس کوچک حمایت می کند و در برنامه ششم توسعه حمایت های خوبی برای ساخت این نوع نیروگاه ها پیش بینی شده است و در این راستا بخش خصوصی می تواند برای تحقق این مهم از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

کردی در ادامه گفت : موضوع نیروگاه های تولید پراکنده dg و chp  از برنامه های چندین ساله وزارت نیرو است که در دست اقدام و بسته حمایتی خوبی را از اواخر دهه 80 طراحی و به سرمایه گذاران ارائه داده و زیر ساخت ها برای  احداث این نیروگاه ها فراهم شده است.

مدیر عامل توانیر افزود: طی بسته حمایتی خرید تضمینی 5 ساله برق نیروگاه ها تضمین شده ،و همچنین می توانند بعداز 5 سال با نرخ مناسب در بازار برق تولیدی خود را به فروش رسانده و یا به صورت قرارداد دو جانبه اقدام کنند .

آرش کردی مدیرعامل توانیر در این مراسم، گفت : نیروگاه های تولید پراکنده و مقیاس کوچک به دلیل نزدیکی به محل مصرف، می تواند با به حداقل رساندن تلفات شبکه موجب صرفه جویی در هزینه ها شود.

وی گفت : مهم ترین نکته ای که دراین راستا در بحث برق به صورت کلان مد نظر ما هست  افزایش راندمان تولید نیروی برق و دیگری کاهش تلفات این پروژه می باشد که انجام  پروژه های  dg  و chp  هر دو هدف را به صورت همزمان و به نحو بسیار موثری می توانند برآورده کنند.

وی گفت : در شهرکهای صنعتی تلفات انتقال 2 درصد است و در مقایسه با 13 درصد تلفات  انتقال انرژی از نیروگاه های بزرگ رقم قابل توجهی صرفه جویی انرژی داریم .

وی گفت : اگر بتوانیم chp را اجرا کنیم راندمان نیروگاه ها به صورت متوسط 42 تا 48 درصد افزایش خواهند داشت و به 80 درصد خواهد رسید و اگر در کشور اجرا شود ذخیره سازی بسیار خوبی در مصرف انرژی ایجاد می شود.

مدیر عامل توانیر در ادامه با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت : ساخت چنین نیروگاه هایی در تحقق اهداف پدافند غیرعامل، رونق تولید و کاهش رکود اقتصادی موثر خواهد بود و تاکنون نزدیک به 818 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده به بهره برداری رسیده است.

وی گفت : با حمایت دولت از صندوق توسعه ملی پیش پرداخت ها صورت می گیرد و سرمایه گذاران نیز مطمئن باشند که برگشت پذیری احداث نیروگاه های مقایس کوچک توجهی کاملا اقتصادی خواهد داشت و مورد حمایت همه جانبه وزارت نیرو قرار خواهند گرفت .

وی افزود: سرمایه گذاران برای آینده این طرح نگرانی نداشته باشند چراکه مصرف و تولید انرژی همیشگی است و در بازار برق هم تولید آنها خریداری خواهد شد .

 کردی گفت : تعهد وزارت نیرو در این زمینه بهره برداری از 300 مگاوات نیروگاه های تولید پراکنده در سال 1395 است و سالانه در توانیر 200 میلیارد تومان به فاز اول  نیروگاه ها پرداخت، و این بودجه قابل توسعه است  و تا 500 میلیارد تومان بنا به تولید انرژی افزایش می یابد ،

وی گفت : هر کیلو وات ساعت برق تولید شده 102 تومان خریداری ، بخشی از تامین گاز نیز به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران این واحد های تولید قرار می گیرد .

وی افزود: در نیروگاه های که chp  هستند راندمان به 90 درصد نیز خواهد رسید، و با یک سوخت بهر ه وری دو برابر خواهد شد و به تحول اقتصاد انرژی کشور کمک ، و ظرفیت صادرات نیز افزایش خواهد یافت .

شایان ذکر است : در حال حاضر یک درصد انرژی برق کشور توسط این نیروگاه ها تامین می شود و پیش بینی می شود به 5 درصد افزایش یابد.

در حاشیه مراسم اسمخانی مدیر عامل شرکت پرسیا نیرو ایرانیان (ایپنا) گفت : این نیروگاه در مقیاس کوچک با ظرفیت12 مگاوات می باشدکه در فاز اول 4 مگاوات آن به بهره برداری رسیده است و در آینده نزدیک فاز بعدی هم تکمیل ودر مدار قرار می گیرد .

وی افزود: در آینده نیروگاه های بزرگ به سمت نیروگاه های کوچک میل می کنند چرا که هزینه نگهداری و تلفات  نیروگاه های بزرگ بالا و زمان احداث طولانی تری نسبت به نیروگاه های کوچک دارند.

مدیر عامل ایپنا گفت :در واحد های صنعتی با توجه به رشدی که دارند نیاز به برق بیشتر به چشم می خورد و ساخت نیروگاه های تولید پراکنده درتامین برق مصرفی تاثیر بسزایی دارد .

وی افزود: در کشور ما با خاطر وجود سوخت های فسیلی و استفاده از موتورهای گاز سوز احداث نیروگاه های کوچک جایگاه ویژه ای دارد  .

وی گفت : در فاز بعدی نیروگاه به سمت chp خواهد رفت ،که با ایجاد این بخش می توان راندمان را به حد مطلوب و بالای 90 درصدی برسانیم .

مدیر عامل شرکت ایپنا در ادامه گفت : عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه از اواخر سال گذشته آغاز شده و تاکنون 75 میلیارد ریال  صرف آن شده است. و تا پایان اجرای کل پروژه بالغ بر 180 میلیارد ریال اعتبار نیازاست. این نیروگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم 250 نفر اشتغالزایی دارد.

شایان ذکراست : شهرک صنعتی عباس آباد، یکی از فعال ترین شهرک های صنعتی کشور است که در میان 700 شهرک و ناحیه صنعتی موجود در کشور، فعالیت به سزایی در ارتقای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: