اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 06 February 2018
وزير كشور
وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه مواد مخدر در حوزه قاچاق، مصیبتی برای اقتصاد کشور و ناامنی جامعه است، از همه فعالان و پژوهشگران خواست به حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد شوند تا به سمت روش‌های جدید و خلاقانه حرکت کنیم.

پژوهش‌گران وارد عرصه مبارزه با مواد مخدر شوند

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی امروز در اختتاميه دوازدهمین جشنواره سراسری انتخاب و معرفی آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و فرارسيدن سالروز شكوهمند پيروزي انقلاب اسلامي گفت: برآیند ۳۸ سال گذشته در کشورمان این بود که کماکان توانستیم استقلال كشور را حفظ کنیم و علی‌رغم فشارهای نظامی، اقتصادی و تحریم‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست يابيم.

وي افزود: نکته حائز اهمیت آن است که قطعاً شرایط امروز کشور با سال ۵۷ قابل مقایسه نیست و امروز با ۳ تغییر نسل، تغییر تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مواجهیم که در صورت عدم پاسخگویی مناسب در این ۳ حوزه و انجام ندادن اقدامات مورد انتظار مردم، نمی‌توانیم رسالت خود را انجام دهیم.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ پیچیدگی‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کشور را سخت‌تر از زمان جنگ خواند و گفت: امروز هر لحظه با شرایط مقابله و رقابت مواجه هستیم و برای فائق آمدن بر مشکلات باید از ظرافت‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژی و ... برخوردار باشیم چرا که ما ادعا کردیم می‌خواهیم حکومتی مبتنی بر اراده ملت‌ها، باورهای دینی و استقلال برقرار کنیم و این موضوعی بزرگ است.

رحماني فضلي گفت: باید راهکارها برای حل مشکلات هم‌راستا با جهان‌بینی الهی و اعتقادی ما باشد، پژوهشگران باید در موضوع مبارزه با اعتیاد به عوامل مختلف پدیدآورنده آن از جمله عوامل درونی و بیرونی توجه كنند.

وي تصريح كرد: سودجویان به عنوان عوامل بیرونی هر روز مواد جدیدی را برای سودجویی بیشتر خود به بازار عرضه می‌کنند و یأس و ناامیدی به عنوان عوامل درونی زمینه‌ساز این بلیه مي‌شوند لذا باید پژوهشگران تک‌تک این عوامل را متناسب با نقش آنها در محیط‌های گوناگون و سنین مختلف آحاد جامعه بررسی و در پژوهش‌های خود به آنها توجه ویژه كنند.

دبيركل ستاد اولویت نخست پژوهش‌ها را پیشگیری از اعتیاد دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ فرد و نهادی نمی‌تواند ادعا کند که روش‌های درمانی‌ به پاکی بیش از ۲۰ درصد معتادان رها شده از اعتیاد منجر می‌شود. ما معتقديم بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است و مهمترین روش معتاد نشدن، پیشگیری است. همچنين در حوزه پیشگیری باید به خصلت‌های ذاتی انسان توجه کرد. زمانی که انسان عقل وجودی خود را بشناسد در مقابل کوچکترین مشکلات احساس شکست نمی‌کند.

رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها و روش‌ها در مواجهه با جامعه و جوانان گفت: اینکه ما با جوانان چه مناسباتی برقرار می‌کنیم یک سوال اساسی است چرا که در دنیایی که امروز ارتباطات در آن هر لحظه دچار تحول می‌شود نمی‌توان با باورهای سنتی و بعضا غلط یک جریان عظیم را مدیریت کرد، لذا باید با حفظ اصول، تغییراتی در شیوه‌ها و روش‌ها ایجاد کنیم و پژوهشگران نیز در این حوزه می‌بایست پیش‌قدم شده و روش‌های کاربردی و عملی را ارائه دهند چرا که ما در حوزه نظری هیچ کمبود و مشکلی نداریم.

وی با بيان اينكه موضوع درمان اعتیاد اولویت بعدی پژوهش‌ها است افزود: ما از روش‌های سنتی و جاری که در ایران و دنیا در حال اجرا است نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم؛ چرا که نتیجه آنها را سالها است که دیده‌ایم و نمی‌توان از آنها انتظاراتی معجزه‌آسا داشت البته نکته قابل توجه آن است که این حرف به معنای تعطیل کردن روش‌های حال حاضر نیست ولی باید به پژوهش درباره روش‌های نوین توجه داشته باشیم. مثلا یک موضوع مهم آن است که چطور می‌شود ۹۷ تا ۹۸ درصد مردم پاک در کشور را متولی ۲ تا ۳ درصد جامعه کنیم و از این ظرفیت برای درمان آنها استفاده کنیم.

رحماني فضلي با اشاره به روش‌های جدید درمان معتادان مانند روش درمان در خانه افزود: در این روش‌ها می‌توانیم به جای ارجاع به کمپ شرایطی را در خانه فراهم کنیم تا معتادانی که در مراحل اولیه اعتیاد هستند در خانه خود درمان شوند.

وي با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در حوزه مواد مخدر، حاشیه‌نشینی، خانواده و طلاق تنها دامن‌گیر کشورمان نیست و در ابعاد جهانی نیز وجود دارد، بيان داشت: ما معتقدیم با توجه به اعتقادات و باورهایمان، مشكلات اندك در اين حوزه نيز براي ما پذيرفتني نيست .

رحماني فضلي در انتها با اشاره به آسیب‌های قاچاق مواد مخدر در حوزه اقتصادی گفت: مواد مخدر در حوزه قاچاق مصیبتی برای اقتصاد کشور و ناامنی جامعه است چرا که از یک سو پول ناپاک موادمخدر را وارد شبکه اقتصادی می‌کند و از سوی دیگر تبعات سوئی را به همراه دارد، لذا می‌بایست همه فعالان و پژوهشگران در این حوزه وارد شده و به کمک بيايند تا به سمت روش‌های جدید و خلاقانه حرکت کنیم.

لازم به ذکر است در پايان اين مراسم از صاحبان پانزده اثر به عنوان آثار برتر در عرصه كتاب، پژوهش، پايان‌نامه تحصيلات تكميلي و مقالات تقدير و همچنين از سه اقدام ملي "سند جامع تحقيقات مبارزه با مواد مخدر"، "كتابخانه ديجيتال ستاد مبارزه با مواد مخدر" و " ۲۷ عنوان كتابچه مربوط به خلاصه‌سازي و انتشار نتایج پژوهش‏هاي  ملی و استانی" رونمايي شد


نام:
ایمیل:
* نظر: