اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 06 February 2018
حاتمی کیا در نشست خبری «به وقت شام»؛
کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» درباره ضعیف بودن جلوه‌های ویژه فیلم گفت: افتخار می‌کنم این فیلم را بچه‌های ایرانی ساختند و دلاری را خرج جلوه‌های ویژه در خارج از کشور نکردم، این موضوع تا حدی برای من حائز اهمیت است که حاضرم طعنه‌ها را به جان بخرم، اما فیلم را با همکاران ایرانی کار کنم.

افتخار می‌کنم این فیلم را بچه‌های ایرانی ساختند

به گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «به وقت شام» با حضور ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این اثر، محمد خزاعی تهیه کننده، بازیگران و جمعی از عوامل این فیلم در پردیس سینمای ملت برگزار شد.

ابراهیم حاتمی کیا در این نشست گفت: من نخستین فیلم خود را درست زمانی که با کربلای ۵ مصادف بود با نام «هویت» ساختم.

وی افزود: در آن زمان همه بچه‌ها به منطقه رفته بودند و به من سخت گذشت که نرفتم، این موضوع را به این جهت می‌گویم که بدانید فیلم «به وقت شام» را یک سرباز ساخته است.

حاتمی کیا گفت: من خودم را سرباز این نظام و کشور می‌دانم و دلم می‌تپد برای کسانی که جهاد می‌کنند؛ مرا یک سرباز بدانید.

وی در پاسخ به پرسش رسانه ای درباره ضعیف بودن جلوه‌های ویژه فیلم «به وقت شام» افزود: افتخار می‌کنم این فیلم را بچه‌های ایرانی ساختند و دلاری را خرج جلوه‌های ویژه در خارج از کشور نکردم، این موضوع تا حدی برای من حائز اهمیت است که حاضرم طعنه‌ها را به جان بخرم، اما فیلم را با همکاران ایرانی کار کنم.

حاتمی کیا درباره موضوع فیلم و داعش نیز گفت: من روزی کل گروه را جمع و اجبار کردم همه فیلم‌هایی که داعشی‌ها ساختند، اعم از سربریدن و صحنه‌های دلخراش را نگاه کنند.

وی افزود: ترکیب داعش به شدت بزرگنمایی شده (اگزجره) است و من تلاش کردم تا جایی که ممکن است این بزرگنمایی را در بستر قصه نشان دهم.

حاتمی کیا در پاسخ به اینکه چرا درباره مدافعان حرم در این فیلم بیشتر صحبت نکرد و فقط یک پدر و پسر را نشان داد، گفت: در مظلومیت مدافعان حرم همین بس که حتی زمانی که این عزیزان شهید می‌شدند، این امکان که اسم‌شان مطرح شود وجود نداشت.

وی افزود: من در میان این عزیزان زندگی کرده‌ام و با احوالات آن‌ها آشنا هستم.

حاتمی کیا گفت: دلم می‌خواست بیشتر به این عزیزان بپردازم، اما مصلحت این بود که نگاه کلی‌تری داشته باشم و کلی‌تر به آن‌ها بپردازم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی که آیا داعش از میان رفته است و حالا این فیلم چه سرنوشتی پیدا می‌کند، افزود: داعش، جدی است و چیزی نیست که به این راحتی‌ها حذف شود، این گروه در حال رفتن به سمت لیبی است.

حاتمی کیا گفت: اصرار داشتم این فیلم زودتر آماده شود؛ ۴ ماه کار کردن برای فیلمی که ۲ هزار و ۴۰۰ پلان دارد، زمان کمی است، شبانه‌روز کار کردیم، اعتقاد داشتم درباره این گروه باید حرف زد و به تفکرات‌شان نزدیک شد.

این کارگردان درباره حضور فیلم «به وقت شام» در جشنواره‌های خارجی افزود: دوست دارم که فیلم در خاورمیانه مطرح شود.

حاتمی کیا گفت:​ من دشمن جشنواره نیستم و از اینکه فیلمم به جشنواره‌ها برود خوشحال می‌شوم؛ اما از اینکه جوانان برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازند و می‌سوزند با جشنواره‌ها مشکل پیدا می‌کنم.

وی افزود: دوست دارم جوانان کشور فیلم‌هایی بسازند که حرف‌های کشور را بزند.

کارگردان «به وقت شام» در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید چرا ما با قهرمانان فیلم‌های اخیر شما ارتباط برقرار نمی‌کنیم و آن‌ها را پس می‌زنیم، گفت: از طرف خودتان حرف بزنید نه دیگران، نگویید ما بگویید من، زیرا من با مخاطبان بسیاری ارتباط دارم، آن‌ها این گونه نمی‌گویند؛ ضمن اینکه بدانید نظام ۴۰ سال است که جلو می‌رود، آیا همه سرجایشان هستند، من فقط سرجایم نیستم؟

حاتمی کیا افزود: در این فیلم می‌خواستم بچه‌های مظلومی را که به سوریه می‌روند، نشان دهم و در این مسیر با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبرو بودم.

وی گفت: پارسال، این طعنه به من زده شد که چرا اینجا نشسته‌ای و سوریه نمی‌روی و فیلم نمی‌سازی؛ من سراغ سردار سلیمانی رفتم و با وجود بسیاری از خط قرمز‌ها خواستم که فیلمی با چنین موضوعی بسازم.

حاتمی کیا افزود: دلم نمی‌خواهد شعار بدهم، ولی شرایط بسیار پیچیده است و برای یک پلان ۴ ثانیه‌ای بسیار محدودیت داشتم.

وی گفت: من هرچه قدر بیشتر درباره داعش تحقیق کردم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که این گروه بسیار پست‌مدرن است، تحقیقات زیادی کردم و حتی از نزدیک شرایط را رصد کردم که ببینم می‌توانم قصه ذهنی خود را روایت کنم یا نه.

این کارگردان درباره ساخت فیلمی درباره حادثه سانچی افزود: من پیش از این در کشتی کار کرده‌ام و چنین پیشنهادی نیز به من شده است، اما درباره آینده نمی‌توانم قولی بدهم.

حاتمی‌کیا درباره برخی صحنه‌های دلخراش فیلم گفت: من در زندگی‌ام حتی یک مرغ را سر نبریده‌ام و برای این صحنه (سکانس) همه تنم می‌لرزید و شدیدترین فشار‌های روانی را تحمل کردم.

وی افزود: سعی من براین بود که فیلم خشن نسازم، برای من داعش گونه‌های مختلف دارد.

حاتمی‌کیا درباره اکران فیلم «گزارش یک جشن» گفت: من دوست دارم فیلمم پخش شود، این فیلم دچار سوء تفاهم شده است، افتخار نمی‌کنم در جمهوری اسلامی ایران فیلمی ساخته‌ام که اکران نشده است.

محمد خزاعی تهیه کننده فیلم «به وقت شام» نیز در ادامه گفت: این فیلم را به خانواده‌ها و بازماندگان مدافع حرم تقدیم کردیم.

وی افزود: جای چنین آثاری در سینمای ایران خالی بود و امیدواریم ادای دین کرده باشیم و این خانواده‌ها از این کار راضی باشند و توشه‌ای برای آخرت ما باشد.

تهیه‌کننده فیلم درباره روند تولید و هزینه ساخت این فیلم گفت: پارسال همین موقع ما نخستین جلسه را برای تولید داشتیم و فکر می‌کردیم در سال ۹۸ تمام شود.

وی افزود: ما شبانه روزی کار کردیم تا فیلم به جشنواره امسال برسد، به این علت که جنس کار فرق دارد.

خزاعی گفت:​ برای گرفتن یک هواپیما بیست روز جلسه داشتیم، از دور این تفکر وجود دارد که همه امکانات برای آقای حاتمی‌کیا فراهم است، اما اگر همکاری ارتش و تلاش گروه نبود این کار شکل نمی‌گرفت.

وی افزود: اگر نقد‌هایی به صحنه‌هایی از فیلم وجود دارد به علت نبود امکانات است.

خزاعی درباره میزان بودجه فیلم نیز گفت: این که چه قدر هزینه شده است، اهمیتی ندارد مهم نتیجه و خروجی است.

وی در ادامه درباره برنامه ریزی برای پخش بین‌المللی فیلم«به وقت شام» افزود: با توجه به اینکه ما در ساخت این فیلم استاندار‌های بالایی را رعایت کردیم برنامه‌ریزی ما این است که پخش بین المللی داشته باشیم.

خزاعی درباره این موضوع که فیلم «به وقت شام» جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت خواهد کرد، گفت: واقعیت این است که همیشه چنین فضا‌هایی مطرح می‌شود، باید ببینیم نظر دوستان و داوران چگونه است، اما مهم این است که فیلم برای گرفتن جایزه باید شاخصه‌های لازم را داشته باشد و دبیر جشنواره نیز دارای چنین قدرتی نیست که فیلمی را برجسته کند.

وی افزود: نقد‌ها علیه ما شدیدتر است، چون سازمان اوج برای نخستین بار در فیلم دفاع مقدسی سرمایه‌گذاری کرده است، چنین فضاساز‌هایی مطرح می‌شود که خوشایند نیست.

هادی حجازی‌فر بازیگر فیلم «به وقت شام» نیز درباره حواشی مصاحبه خود با رسانه ای گفت: به شدت از ایفای این نقش می‌ترسیدم، برای اینکه نکند به فیلم آقای حاتمی‌کیا آسیب بزنم، اما این تیتر در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که من خودم را در این فیلم دوست نداشتم، من در این فیلم یاد گرفتم و عجیب خودم را در آن دوست دارم.

وی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا نقش‌های متفاوت‌تری را تجربه خواهد کرد، افزود: من نقش‌های متفاوتی در «آستیگمات» و «شاهگوش» بازی کرده‌ام که در جشنواره حضور ندارند.

کارن همایونفر نیز در این نشست درباره موسیقی فیلم گفت: زمانی که من با آقای حاتمی‌کیا کار می‌کنم، همه توانم را می‌گذارم.

وی افزود: همه موسیقی این کار در ایران و با نوازندگان ایرانی ضبط شد؛ با اینکه امکانات کار در خارج از کشور فراهم بود، ولی نیازی برای این کار ندیدیم.

جعفری فیلمبردار فیلم درباره انتقاد‌ها به حاتمی‌کیا گفت: همه کارگردان‌ها لحن مخصوص به خود را دارند، ویژگی حاتمی‌کیا این است که حرف‌هایش را گل‌درشت مطرح کند و خودش می‌گوید این من هستم و دوست دارم اینچنین فیلم بسازم.

وی افزود: در حوزه کار خودم و کارگردانی را به شدت از ایشان یاد گرفته‌ام.

جعفری گفت: خواهشم این است که به جنبه‌های تکنیکی و فنی فیلم نگاه شود.

وی افزود: زمانی که فیلمبرداری می‌کردیم، مطمئن نبودیم که خروجی جواب می‌دهد یا خیر، اما داشتن چنین جسارتی و چنین ایده‌هایی را به تصویر کشیدن، اهمیت دارد.

محمد شعبان بازیگر سوری فیلم نیز در این نشست گفت: حتی ۲۰ درصد فیلمی که آقای حاتمی‌کیا ساختند در سوریه ساخته نشده است، من پیش از این «آژانس شیشه‌ای» را از آقای حاتمی‌کیا دیده بودم و در این کار بیشتر با ایشان آشنا شدم.

 

منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: