اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 06 February 2018
بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه؛
افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی، تعیین جریمه سربازان غائب، تخفیف ۷۰ درصدی خرید سربازی برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است.

میزان جریمه مشمولان غایب سربازی تعیین شد

به گزارش عصرپرس،  نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 بهمن) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور با پیشنهاد حذف جزء 2 بند (الف) تبصره 11 این لایحه با 147 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جزء 2 بند (الف) تبصره 11 آمده است: دعاوی راجع به حفظ بیت‌المال به‌ویژه در پرونده‌های مربوط به مطالبه دیه از بیت‌المال، اراضی و اموال دولتی و عمومی از پرداخت هزینه دادرسی در مراحل مختلف معاف است.

افزایش ۱۰ درصدی عوارض و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی

با رأی موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عوارض و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در سال آینده ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

نمایندگان مردم در نشست علنی صبح امروز خانه ملت و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 کل کشور با الحاق بندی به تبصره 10 این لایحه در بخش درآمدی موافقت کردند.

براین اساس در سال 97 مجموعاً 10 درصد عوارض و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی افزایش می یابد.

 میزان جریمه مشمولان غایب سربازی تعیین شد

نمایندگان مردم در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت و در جریان بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور بند (ب) تبصره 11 این لایحه را تصویب کردند.

بر این اساس به دولت اجازه داده می شود همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 8 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال 1397 تسویه می شود، معاف کنند.

تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

در جزء (1) این بند آمده است: به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ ماه، یک‌ سال محسوب می‌شود.

همچنین در جزء (2) بند (ب) نیز آمده است: برای مشمولان متأهل، 5 ‌درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

موافقت نمایندگان جزء (4) بند (ب) را به لایحه دولت بازگرداند

جزء (4) بند (ب) که در مورد معافیت فرزندان ایثارگران بود و در کمیسیون تلفیق حذف شده بود، در پی مخالفت اکثر نمایندگان به لایحه دولت بازگشت و در نهایت با 167 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در جزء (4) بند (ب) آمده است: فرزندان ایثارگران مشمول ماده (45) قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکوردر این ماده، مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال 50 درصد تخفیف می‌شوند.

در جزء (5) بند (ب) نیز آمده است: مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از 50 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

نوبخت: درآمد حاصل از پرداخت جریمه برای معافیت سربازی صرف ناجا می‌شود/ مخالف تبعیض برای معافیت سربازی هستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه اصلاح بند معافیت خدمت سربازی و پرداخت جریمه آن در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را در راستای کاهش تبعیض دانست.

محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند (ب) تبصره 11 بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 که درباره معافیت خدمت سربازی و پرداخت جریمه غیبت است، گفت: این قانون در سال جاری هم در حال اجراست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این بند در کمیسیون تلفیق با تغییرات اندکی رو به رو شد که به نظر ما درست بود و از آنجا که در سایر ردیف‌ها اصلاحاتی برای تقویت بنیه دفاعی داشتیم درآمد حاصل از این بند را معطوف به نیروی انتظامی می‌کنیم که مستحق آن است.

وی در ادامه با بیان اینکه این بند دارای متن خوب و منقحی است، خاطرنشان کرد: متن این بند حاصل خرد جمعی دولت بود که نمایندگان آن را تکمیل کردند و باعث کاهش تبعیض میان جامعه در معافیت سربازی شدند.

یوسف‌نژاد: خدمت سربازی را به فرصت تبدیل می‌کنیم

علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز در همین خصوص با بیان اینکه این کمیسیون و دولت به دنبال واقعیات جامعه بودند، گفت: مشمولانی هستند که بیش از 8 سال غیبت کرده اند و بیشتر، از قشر تحصیلکرده دکتر هستند که اکنون به واسطه وضع جسمی امکان خدمت ندارند لذا مجلس و دولت فکری برای آن کردند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه این بند را تبعیض ندانست و افزود: جزء (4) بند (ب) این لایحه که درباره فروش روز خدمت سربازی بود برداشته شد چرا که به نظر تبعیض می‌آمد اما سایر بندها تبعیض ندارد و حتی برای متأهلان و افراد خاص تخفیف در نظر گرفتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این کمیسیون سعی داشته خدمت سربازی را به یک فرصت تبدیل کند که در این راستا قرار است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پادگان‌ها انجام شود ضمن اینکه این آخرین سال تصویب چنین معافیتی خواهد بود.

شرایط بخشش جرایم رانندگی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط بخشش جرایم رانندگی را تعیین و تکلیف کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با بند (و) تبصره 11 این لایحه با 153 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (و) تبصره 11 تاکید شده است: در صورت پرداخت و تسویه‌حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذرماه 1397، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 1396 بخشیده می‌شود. مبلغ وصولی از این محل به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 150123 جدول شماره (5) این قانون واریز می‌شود.

نیروهای مسلح مکلف به کسر کمک هزینه مسکن کارکنان ساکن خانه‌های سازمانی شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت نیروهای مسلح را مکلف به کسر کمک هزینه مسکن کارکنان ساکن خانه‌های سازمانی کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 با بند (هـ) تبصره 11 این لایحه موافقت کردند.

‌در بند (هـ) تبصره 11 آمده است که نیروهای مسلح مکلفند کمک هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل موضوع ردیف 160184 جدول شماره (5) این قانون واریز کنند.

لاریجانی در واکنش به توئیت معاون رئیس جمهور: مگر لایحه خیلی منقحی دادید که کل آن را تصویب کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به توئیت معاون رئیس جمهور در اعتراض به اصلاحات مجلس بر لایحه بودجه سال 1397 کل کشور گفت: مگر لایحه خیلی منقحی دادید که توقع تصویب کل آن را دارید؟

بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی صبح امروز خانه ملت در تذکری شفاهی با اشاره به توئیت معاون رئیس جمهور در اعتراض به اصلاحات نمایندگان مردم بر لایحه بودجه سال 97، خواستار رعایت شأن مجلس از جانب دولت و همچنین واکنش رئیس مجلس به این موضوع شد.

رئیس مجلس نیز در واکنش به این موضوع گفت: من نمی دانم که کدام معاون رئیس جمهور چنین چیزی گفته، اما کار بسیار نادرستی انجام داده است.

وی افزود: مگر لایحه خیلی منقحی دادید که حالا توقع دارید مجلس کل آن را تصویب کند؟

لاریجانی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق و بقیه نمایندگان مجلس زحمت کشیدند و در حال اصلاح لایحه بودجه هستند لذا کجا را مجلس به هم ریخته است؟

وی ادامه داد: کل شاکله لایحه بودجه در گزارش کمیسیون تلفیق موجود است و در مواردی که مورد اشکال نمایندگان می باشد نیز نماینده دولت در مجلس صحبت می کند که غالباً نیز موافق نظر نمایندگان هستند و کمتر دیدم که نماینده دولت مخالفت کند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس چه چیزی را به هم ریخته است؟ حرف نادرستی را در جامعه پخش و مشکل ایجاد می کنند.

در ادامه، سخنگوی دولت که به عنوان نماینده دولت برای دفاع از مواد مورد بررسی بودجه در خانه ملت حضور داشت، در واکنش به این اظهارات تصریح کرد: مجلس در راستای تقویت نظام است و هر گونه تقویت مجلس، تقویت دولت محسوب می شود.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: آقای نعمتی متن توئیت معاون رئیس جمهور را به من نشان دادند، بنده حتماً با همکارم صحبت خواهم کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به توصیه قرآنی، باید همیشه از ادبیات و کلمات احسن استفاده کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: