اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 05 February 2018
با حذف آبونمان از قبوض مشترکین صورت گرفت؛
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به حذف شدن آبونمان از قبوض گاز مشترکان، گفت: حذف شدن ردیف آبونمان در قبوض گاز مشترکان، هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز را کاهش داد، این موضوع لازم‌القبول نیست اما لازم الاجراست.
کاهش هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گازبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نسشت خبری با بیان این که شرکت ملی گاز، شرکتی جهادی و انقلابی است که پس از ۴۰ سال اهداف نظام و بسیاری از شعارهای انقلاب را متبلور کرده، گفت: یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی در سطح جهان به ایران تعلق دارد.

وی افزود: هم اکنون روزانه حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در ایران تولید می‌شود و به بیشتر نقاط کشور انتقال می‌یابد که بر این اساس ۹۲ درصد مردم ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که همه نیروگاه‌ها، صنایع کشور و بخش‌های خانگی و تجاری از نعمت گاز  بهره‌مند هستند، ادامه داد: زمستان امسال شاهد سرمای شدید در بیش از ۲۰ استان کشور بودیم، اما وفای به عهد کردیم و گاز را بدون افت فشار یا قطع به همه مردم و شهرها و روستاهای گازرسانی شده رساندیم.

عراقی ادامه داد: هم‌اکنون شرکت گاز به نقطه‌ای رسیده که افتخار کشور و دولت به شمار می‌آید و زیرساخت‌های لازم را برای تولید فراهم کرده است.

شرکت ملی گاز در محرومیت‌زدایی موفق بوده است
وی با بیان این‌که تامین رفاه مردم، هدفی ارزشمند و مهم است که شرکت ملی گاز در رسیدن به آن موفق بوده، اظهار کرد: حرف انقلاب اسلامی در ۴۰ سال پیش این بود که به دنبال محرومیت‌زدایی از کشور است و شرکت گاز موفق شده به این هدف دست یابد.

عراقی افزود: هفته گذشته که ۴۰ روز از آغاز زمستان سپری شده بود، سردترین روزهای سال را در کشور شاهد بودیم، در این روزها همکاران شرکت ملی گاز تلاش فراوانی کردند تا مردم در رفاه باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: تنها مقدار تولید گاز بالا نرفته، بلکه راه‌اندازی بخشی از خط لوله ششم سراسری انتقال گاز و خط انتقال گاز دامغان- کیاسر - ساری - نکا و نیز راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید تا جایی که اکنون ۲۷۰ ایستگاه در خطوط انتقال گاز فعال هستند از جمله اقدام‌های شرکت ملی گاز بوده است، بنابراین ما باید به عنوان شرکتی که اعتماد مردم را به خود جلب کرده فعالیت کنیم تا بتوانیم در صنعت گاز صاحبنظر باشیم.

عراقی درباره راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری - نکا توضیح داد: از سخت‌ترین اقدام‌های انجام شده در شرکت ملی گاز در سالی که گذشت، وفای به عهد برای گازرسانی به مردم شمال کشور بود. تا جایی که اکنون با افتتاح این خط انتقال گاز، مردم اطمینان دارند که دیگر لازم نیست نگران قطع گاز از کشور همسایه باشند، بلکه اکنون اعتماد آنها به گازرسانی پایدار داخلی جلب شده و نگران قطع و افت فشار گاز نیستند.

دیگر به گاز همسایه شمالی تکیه نمی‌کنیم
وی افزود: شاید در آینده رابطه تجاری با همسایه‌ شمالی کشور داشته باشیم، اما دیگر به گاز آنان تکیه نمی‌کنیم، زیرا شرایط ما دیگر شرایط اضطرار نیست، بلکه ممکن است به سوی تجارت و خرید و فروش پیش برویم که این هم بر مبنای اضطرار قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: اجرای طرح انتقال گاز دامغان - نکا بسیار سخت بود زیرا از دامغان تا نکا فاصله بسیار زیاد است و مناطق کوهستانی و جنگلی را باید طی می‌کردیم، اما با همت کارکنان شرکت ملی گاز در زمان تعیین شده موفق به افتتاح این خط انتقال گاز شدیم و بر اساس آن به پایداری انتقال گاز به استان‌های شمالی کشور رسیدیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره خط لوله ششم سراسری انتقال گاز توضیح داد: این خط لوله انتقال گاز که بیش از هزار کیلومتر طول دارد بسیار پرزحمت و با پیچیدگی‌های فراوان بوده و راه‌اندازی آن بسیار دشوار بود، زیرا از مناطق کوهستانی و رودخانه کارون عبور می‌کرد، با این حال مسائل پیمانی و تهیه کالا برای این پروژه را به خوبی انجام دادیم و بخش زیادی  از کار، حدود ۹۰ درصد را به بهره‌برداری رساندیم.

تضمین گازرسانی به غرب کشور با خط ششم سراسری
عراقی ادامه داد: با تکیه بر خط لوله ششم سراسری انتقال گاز، دیگر نگران انتقال گاز در کریدور غرب کشور نیستیم، همچنین قرارداد برای صادرات گاز به عراق به خوبی اجرایی می‌شود و صادرات گاز به ترکیه دچار خسارت نخواهد شد تا آنها بتوانند ادعای خسارت کنند. با راه‌اندازی خط انتقال ششم سراسری، تضمین گازرسانی به غرب کشور استمرار یافت و هیچ افت فشاری در غرب کشور نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با راه‌اندازی ۹ ایستگاه و توربوکمپرسور گاز از طریق این ایستگاه‌ها دریافت می‌شود و سپس به نقاط مختلف کشور انتقال می‌یابد.

عراقی تصریح کرد: با بهره‌مندی از همه توان صنعت گاز کشور در دهه فجر امسال موفق به بهره‌برداری از ۳ هزار پروژه شده‌ایم، همچنین ۵ هزار روستا و شهر کوچک را اجرایی می‌کنیم که این طرح‌ها معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته‌اند.

وی با تاکید برای این‌که شرکت ملی گاز وظیفه ایجاد رفاه حال هموطنان در سراسر کشور را به عهده دارد، ادامه داد: همه فعالیت‌های ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب اسلامی در صنعت گاز سبب ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه مردم شده است. برای نمونه، همه صنایع، نیروگاه‎ها و کارخانه‌هایی که برای فعالیت خود به گاز نیاز دارند برای مردم اشتغالزایی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: افزون بر این، زمانی که گاز به شهرها و روستاها می‌رسد سبب اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور می‌شود، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ‌نمی‌توان انتظار داشت با این همه کار و توسعه‌ای که صورت پذیرفته هم هزینه‌ها بالا نرود و هم شرکتی که در این سال‌ها بسیار پرتلاش و موفق بوده تبدیل به یک اداره کل شود.

عراقی ادامه داد: ساختار‌ها، اختیارات، منابع مالی، سرمایه انسانی و همکاری با دیگر سازمان‌ها سبب موفقیت شرکت ملی گاز ایران در گازرسانی به بخش‌های مختلف کشور در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: آیا می‌توان چنین شرکتی را تبدیل به اداره کل کرد، اما همچنان بخواهیم که موفق باشد و خدماتی مطلوب ارائه دهد، افزون بر توجه به این نکته باید به فکر تامین منابع برای اجرای پروژه‌های باقیمانده گازی در کشور باشیم زیرا تاکنون ما از بودجه دولت استفاده نکردیم، بلکه از بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ برای توسعه شبکه گازرسانی کشور استفاده کردیم و با تکیه بر همین موضوع بخش‌های باقیمانده را تا دو سال آینده گازرسانی می‌کنیم.

مصرف بهینه انرژی را سرلوحه کار خود قرار دهیم
عراقی با اشاره به این‌که نباید با تکیه بر سطح تولید گاز در کشور و منابع عظیم گازی که داریم توجهی به صرفه جویی در مصرف این نعمت نداشته باشیم، ادامه داد: باید صرفه جویی و  مصرف بهینه را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حذف شدن آبونمان از قبوض گاز مشترکان توضیح داد: حذف شدن ردیف آبونمان در قبوض گاز مشترکان، هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز را کاهش داد، این موضوع لازم‌القبول نیست اما لازم الاجراست.

عراقی ادامه داد: با حذف آبونمان چگونه می‌توانیم به اجرای طرح‌ها بپردازیم، زمانی که منابع حذف شوند خدمات دهی مطلوب بی‌کیفیت می شود.

وی گفت: شرکت ملی گاز در بحث نوآوری باید به سراغ شبکه و کنترل های هوشمند برود، اما بدون منابع مالی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: