اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 05 February 2018
وزیر نیرو اعلام کرد:
وزیر نیرو گفت: با توجه به توان داخلی در ساخت توربین ها و ژنراتورها ، ایران قدرت اول منطقه در تولید برق و تبادل انرژی است.

ایران در بخش برق قدرت اول منطقه است

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نخستین نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر گفت: طرح هایی که در این دهه به بهره برداری می رسد. در بخش برق 7 پروژه نیروگاهی با ظرفیت 2100 مگاوات و بااعتباری بالغ بر 2/90 میلیارد یورو در بهبهان یزد ، گل گهرسیرجان و  و سمنگان به بهره برداری رسیده و 3 نیروگاه در ارس، خرم آباد و زاهدان آماده بهره برداری می باشند.

وزیر نیرو گفت: تا کنون 7 هزارو 850 مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که بخش عظیمی آن توسط توان داخلی به بهره برداری رسید و 90 درصد تجهیزات برق در داخل کشور ساخته می شود که نقطه روشن در کارنامه کشور است .

اردکانیان در ادامه با اشاره به 7 هزارو 24 مگاوات تولید در سال 57 که توسط نیروهای  خارجی  گفت: با توجه به توان داخلی در ساخت توربین ها و ژنراتورها ، به قدرت اول منطقه در تولید برق و تبادل انرژی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر 450 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر به بهره برداری رسیده که 700 مگاوات نیز در حال بهره برداری است که تا پایان برنامه به 5هزار مگاوات خواهد رسید که تحولی عظیم در بخش برق خواهد بود.

وی  افزود: در بخش انتقال و توزیع و فوق توزیع به بهره برداری رسیده که ارزش انتقال بخش فوق توزیع  27/740 میلیارد تومان است که در بخش سرمایه گذاری خارجی 4هزار و 417 مگاوات به ارزش 3 و نیم میلیارد دلار می رسد .

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به پروژه های بخش آب گفت:در حال حاضر در آب شهری از وضعیت مطلوبی برخورداری و در این بخش 99/4 جمعیت شهری و 81/5 جمعیت روستایی تحت پوشش آب شرب سالم و بهداشتی می باشد.

وی در ادامه با اشاره به توجه دولت به بخش آبرساني روستایی صندوق توسعه ملی بودجه خوبی اختصاص داده شده ، گفت: ما در بخش پوشش فاضلاب دیر اقدام کرده ایم اما سرعت قابل توجهی در این خصوص داشته ایم که امروز 48 درصد جمعیت کشور از سیستم بهداشتی  و اقتصادی بهره مند هستیم .

وی افزود: از محل آب مصرفی در شهرها و روستا ها 6/5 میلیارد متر مکعب ، 4/3 میلیارد متر مکعب آن به پساب تبدیل می شود که تنها 1/2 میلیارد مترمکعب آن استفاده مجدد می شود در حالی که این پسابها مبنی مطمئن برای کشورهای خشک و نیمه خشک مانند کشور ما است که باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشیم .

 وی افزود: ما با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی از این منبع به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد.

وزیر نیرو در ادامه بابیان این مطلب که سال جاری نسبت به 50 سال گذشته خشکسال ترین سال بوده ، گفت: سال خشکی را تجربه کردیم و با توجه به بارها در کشور نسبت به 50 سال گذشته سال خشکی را گذراندیم که در این رابطه باید در بخش مدیریت مصرف آب باید اقدام نمایم و نیازمند مشارکت فعال مردم و برنامه ریزی لازم در این راستا هستیم.

اردکانیان در ادامه گفت: ما باید کمتر از مقابله با خشکسالی استفاده کنیم و بیشتر به سازگاری در کم آبی به ویژه در بخش کشاورزی توجه کنیم  .

وی در ادامه گفت: 286 حوضه آبریز مشترک در دنیا داریم که در این حوضه های آبریز مشترک همه هم‌سرنوشت هستیم. موفقیت در حوضه های آبریز مشترک مستلزم این است که ما در حوضه‌های آبریز داخلی این تمرین را کرده باشیم که می توانیم در کنار هم کار کنیم.

اردکانیان در ادامه گفت: در ارتباط با همسایه شرقی یک کمیته آبی تشکیل شده است. حفظ حیات مسکون در مرزهای شرقی برای ما اولویت است و به هر شکل ممکن آب مورد نیاز این مناطق را تامین خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: در برنامه تقدیمی خود تاکید بر شایسته گزینی داشته ام اگر بتوانیم این اصل را که قدری از آن فاصله گرفته ایم اعمال کنیم در این صورت تمامی اهداف تامین خواهد شد. برخورد حزبی، فکری و اتوبوسی در انتصابات وجود ندارد و قدری مشکلات ساختاری داریم.

وی افزود: باید مرجعیت کارشناسی وزارت نیرو را برگردانیم؛ در عرصه آب به نفع کشور است که وزارت نیرو در جایگاه کارشناسی خود محکم بایستاد و در این صورت انتخاب و تایید طرح ها نتیجه نقطه نظرات کارشناسی است.

اردکانیان گفت: در خصوص طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان، سال ها قبل توافق نامه آن بین شرکت های خصوصی و وزارت نیرو امضا شده و وزارت نیرو در خواست کرده برای تامین آب شرب مناطقی از هرمزگان و شهرهای کوچکی در مسیر خلیج فارس به منطقه گل گهر و چادرملو چنان که بخش خصوصی سرمایه گذاری و این طرح اجرا شود، بخشی از آن را به صورت خرید تضمینی خریداری کند.

به گفته وی،استفاده از آب‌های ژرف پروژه مطالعاتی است و نفس مطالعه آن یک کار موجه است. بعضا با درخواست‌هایی حتی از ناحیه استانداران مواجه می شویم، ولی تا نتیجه طرح مطالعاتی که در سیستان و بلوچستان در حال انجام است مشخص نشود این موضوع عملیاتی نخواهد شد.

وزیر نیرو گفت: ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا 11 بهمن‌ماه سال آبی جاری 5.75 میلیاردمترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته 34 درصد کاهش داشته است. در این بازه زمانی حجم آب موجود مخازن سدها نیز 20.3 میلیاردمترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته مخازن سدها افت 15 درصدی داشته‌اند. همچنین در حال حاضر 41 درصد مخازن سدهای کشور نیز پر هستند.

وی گفت: هم‌اکنون 30 درصد مخازن سدهای تهران پر است و حجم آب موجود مخازن سدهای پنجگانه تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان، ماملو) نیز در 11 بهمن‌ماه 566 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد:همانگونه که از احداث یک نیروگاه لذت می بریم، همان اندازه باید از کاهش پیک مصرف برق در کشور به عنوان یک دستاورد بزرگ خرسند باشیم.

خبرنگار: پروین مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: