اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 04 February 2018
رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد:
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: اولویت اصلی دولت، جهادکشاورزی و شیلات ایران فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای تولید 50 هزار تن ماهی در قفس در سال 97 می باشد.

تولید 5۰ هزار تن ماهی در قفس در سال 97به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: در راستای شعار اقتصاد مقاومتی در صادرات غیر نفتی که از شاخص های مهم کشور است توانسته ایم  کشور را از وابستگی به صادرات نفتی کم کرده و در 9 ماهه سال جاری، صادرات محصولات شیلاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی 37 درصد رشد داشته و واردات این محصولات نیز 24 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: امسال پیش بینی می شود تولید آبزیان در کشور به بیش از یک میلیون و 100 هزار تن افزایش یافته و بیش از 3 تن خاویار پرورشی تولید شود.

وی افزود: سال گذشته بیش از 2100 تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 10 هزار تن ماهی به شیوه پرورش در قفس تولید شد که امسال تولید این ماهیان به بیش از 20 هزار تن خواهد رسید.

صالحی اظهار داشت: طی 3 سال اخیر، هرساله رشد بیش از 30 درصدی پرورش میگو در کشور داشتیم و امسال نیز تولید میگوی پرورشی از مرز 32 هزار تن عبور خواهد کرد.

صالحی گفت: در این مدت، صادرات میگو حدود 80 درصد و صادرات ماهیان بیش از 20 درصد رشد داشته، در برنامه ششم توسعه نیز، تولید بیش از 10 تن خاویار پرورشی، 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 60 هزار تن میگو هدفگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ماهی قزل آلای تازه به کشورهای امارات، قطر و روسیه صادر می‌شود و اخیرا صادرات این محصول به مالزی نیز آغاز شده است، امیدواریم طبق توافق با فرودگاه پیام کرج، صادرات هوایی محصولات تازه شیلاتی به کشورهای هدف انجام شود.

صالحی درادامه گفت: ما به عنوان دولت علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان وظیفه حفظ امنیت غذایی کشور و بالا بردن مصرف ماهی و آبزیان در سبد خانوار را داریم.

وی در پاسخ به انتقادات برخی مبنی بر واردات ماهی تیلاپیا به کشور افزود: در حالی که در سال 2015 بیش از 8 هزار تن ماهی تیلاپیا به کشو روارد می‌شد برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات این محصول را 2000 تن در سال 2016 کاهش داده و به رقم 6000 تن رساندیم اما باید در نظر داشت که ما وظیفه داریم سلایق مختلف مردم و توان خرید مختلف آنها را در نظر بگیریم.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در سال 87 براساس توافق سازمان شیلات و محیط زیست تولید ماهی تیلاپیا در بافق یزد آغاز شد و اقدامات تحقیقاتی و علمی بسیاری در این زمینه انجام شد به طوری که اکنون محققان ما می‌توانند تیلاپیای تک جنسی نر در کشور تولید کنند که دیگر امکان تکثیر آن در آبهای آزاد و نگرانی‌های زیست محیطی باقی نمی‌گذارد.

صالحی تصریح کرد: در برخی نقاط کشور آبهای نامتعارفی داریم که امکان تولید و پرورش قزل‌آلا و حتی کپور در آنها وجود ندارد که می‌توان از این آبها برای پرورش تیلاپیا به صورت محدود استفاده کرد که این امر نیز آسیبی به منابع ما نمی‌زند.

وی یادآور شد: که ماهی تیلاپیا تنها می‌تواند در دمای بالاتر از 10 درجه سانتیگراد زنده بماند. براین اساس باید توجه کرد که کدامیک از رودخانه‌های کشور به دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد نمی‌رسد تا پرورش تیلاپیا در آن وجود داشته باشد.

140 کشور دنیا تیلاپیا تولید می‌کنند

رئیس سازمان شیلات ایران  ادامه داد: 140 کشور در دنیا از جمله در اروپا و آمریکا کشورهای همسایه و روسیه اقدام به پرورش تیلاپیا کرده اما مشخص نیست که چرا برخی در این ایران از تولید این محصول انتقاد می‌کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست برای سازمان شیلات اولویت دارد گفت: ما گونه‌های مختلف ماهیان در دریا و بچه‌ماهی‌های زیادی را رها سازی کرده‌ایم.

 واردات تیلاپیا ممنوع شد

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی ماهی نگران ورود ماهی تیلاپیا و تولید آن در داخل نباشند؛ واردات تیلاپیا به کشور نیز ممنوع شده است هرچند ممکن است برخی هنوز حواله‌هایی داشته باشند و برای واردات آن اقدام کنند اما دیگر حواله جدیدی برای واردات تیلاپیا صادر نمی‌شود.

 رئیس سازمان شیلات ایران  در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی درباره بیوتروریسمی بودن کاهش تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است هرچند که ممکن است دوستان ما در بخش دیگری از دولت گزارشهایی داشته باشند.

ورود فاضلابهای شهری، کشاورزی و صنعتی عامل از بین رفتن ماهیان خاویاری

وی افزود: در کنفرانسهای بین‌المللی که ما شرکت کرده‌ا یم عواملی مانند صید بی‌رویه از بین رفتن محل‌های تخم‌ریزی، نشت نفت در زمان استخراج و ورود فاضلابهای شهری کشاورزی و صنعتی را عامل اصلی از بین رفتن ماهیان خاویاری می‌دانند.

رئیس سازمان شیلات ایران  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه 20 مرکز فرآوری آبزیان ایران برای صادرات به روسیه از این کشو رمجوز گرفتند، گفت: در تلاش که تعداد آنها افزایش یابد و ما بتوانیم صادرات خود را افزایش دهیم؛ بعد از برجام مشکلات واردات ماشین‌آلات جدید حل شده و تسهیلاتی برای خریداری آنها به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود.

 صالحی در خصوص اختصاص وام اشتغال روستایی و عشایری در بخش شیلات گفت: 500 میلیارد تومان از این محل برای بخش شیلات به صورت شناور در نظر گرفته شده است و پروژه‌هایی در برخی استانها در قالب پرورش ماهی در قفس و ماهیان گرمابی و سردآبی، نقل و انتقال آبزیان و عرضه آن در نظر گرفته شده که لیست پروژه‌ها در سایت «کارا» تعریف شده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص انتقاداتی که از تولید ماهی تیلاپیا در کشور مطرح است، گفت: نمی‌دانم که انتقاداتی که درباره ماهی تیلاپیا در کشور صورت می‌گیرد تا چه حد جریانی و افرادی پشت آن باشد و تا به امروز به سراغ این موضوع نرفته‌ایم اما باید توجه داشت که سرانه مصرف آبزیان در ایران 11 کیلوگرم است که این امر در مقایسه با متوسط جهانی بسیار پایین است.


خبرنگار: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: