اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 30 January 2018
داروغه‌زاده
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: اکران اول هر فیلم در شهرستان‌ها با حضور عوامل آن انجام خواهد شد.

نمایش رایگان آثارکودک جشنواره فجر برای کودکان ونوجوانان

به گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس، ابراهیم داروغه زاده در نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر افزود: جشنواره فیلم فجر دو محور اصلی دارد که شامل موضوع رقابتی و جشن سینمای ایران می‌شود، در این دوره سعی شده است هر دو رویکرد جشنواره بهتر، باشکوه‌تر و حرفه ای‌تر برگزار شود.

وی افزود: در بخش رقابتی درباره تغییرات اساسی پیشنهاد‌هایی داشتیم که یکی حذف سیمرغ‌های بخش‌های فنی بود که به شدت مخالفت کردیم، در بخش رقابتی سعی کردیم ساختار اصلی را حفظ کنیم و چند تغییر کوچک ایجاد کردیم.

داروغه زاده گفت: کم شدن تعداد آثار حاضر در بخش مسابقه یکی از آن‌ها بود، پارسال ۴۴ اثر به نمایش درآمد که ممکن بود در دقت داوری تاثیر منفی بگذارد، امسال ۶۷ اثر متقاضی در جشنواره حاضر بودند و ۲۲ اثر انتخاب شدند.

وی افزود: فیلم‌های کوتاه داستانی امسال نخستین بار سیمرغ دارند، در بخش مستند به این جمع بندی رسیدیم که دو فیلم در بخش مسابقه باشند که هم در سینمای رسانه و هم سینما‌های مردمی به نمایش درآید، دو مستند انتخاب شده از بعضی فیلم‌های داستانی حرفه ای‌تر و جذاب‌تر هستند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال سیمرغ بهترین فیلم اول و هنر و تجربه را خواهیم داشت، سعی کردیم رویکردمان عادلانه باشد.

وی با بیان اینکه هیئت انتخاب کاملا مستقل عمل کردند، افزود: همچنین برای سینمای رسانه‌ها قرعه کشی انجام دادیم که حق فیلمی ضایع نشود.

داروغه زاده گفت: رویکرد دیگر جشنواره بخش جشن‌های جشنواره است، امسال علاوه بر تهران در ۳۱ استان نمایش فیلم‌های بخش مسابقه را داریم.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه نمایش رایگان فیلم‌های این رده سنی را داریم.

وی گفت: در شهرستان‌ها نیز اولین اکران فیلم‌ها با حضور صاحبان آثار خواهد بود؛ سعی می‌کنیم این جشن سینمایی را پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.

داروغه زاده افزود: در جشنواره افزون بر برپایی سه بزرگداشت، نکوداشت مرحوم علی معلم را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی درباره سینمای رسانه‌های جشنواره گفت: امسال برای سینماگرانی که در جشنواره فیلم ندارند و مهمانانمان، باغ کتاب را در نظر گرفتیم و اکران فیلم‌ها از ۷ تا ۱۱ شب خواهد بود.

داروغه زاده افزود: به دلیل انتقاد‌هایی که در سال‌های گذشته به ازدحام و شلوغی برج میلاد صورت گرفت، برای اهالی رسانه و بخاطر اینکه کیفیت سالن‌ها قابل قبول باشد پردیس ملت را در نظر گرفتیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: برای خود ما نیز وجود این تغییر، سختی‌هایی به همراه داشته است، ولی سعی کرده ایم این مشکلات را رفع کنیم.

وی افزود: هنرمندانی که فیلم و آثاری در این جشنواره دارند حتما حضور پیدا می‌کنند و تا پایان شب نیز حضور خواهند داشت.

فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه مشکل اکران ندارند

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیچ یک از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل اکران ندارند.

داروغه زاده افزود: فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» پارسال مجوز نمایش نداشت، اما امسال مجوز گرفت، اما به دلایلی که صاحبان اثر دوست داشتند، انصراف دادند و تصمیم گرفتند پیگیر اکران فیلمشان شوند.

وی درباره تغییرات هر ساله جشنواره گفت: دعا کنید دبیری به مدت ۱۰ سال مسئولیت جشنواره را داشته باشد تا شاهد تغییرات کمتری در آن باشیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره سیمرغ فیلم اولی‌ها افزود: به خاطر اهمیتی که برای فیلمسازان جوانی که نخستین بار به عرصه فیلمسازی پا می‌گذارند قائل هستیم یک سیمرغ را برایشان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه کمیت مهم نیست، گفت: ما امسال ۳ فیلم اول و ۴ فیلم دوم داریم از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه پیدا کردند یک سیمرغ نیز برای فیلم‌های اول قرار دادیم، سال‌هایی نیز که چندین فیلم اول است، حدود دو فیلم اول می‌درخشیدند.

داروغه زاده افزود: در هیچ دوره‌ای، داوران موضوع کمیت برایشان مهم نبوده است، موضوع رقابتی جشنواره باید از تعداد آثار معقول و منطقی برخوردار باشد و تمایز معنا داری بین فیلم‌هایی که می‌توانند به این بخش وارد شوند، باشد تا موضوع رقابت معنا پیدا کند.

وی درباره شرکت نکردن یا کنار گذاشته شدن فیلم‌های حاشیه دار گفت: ۶۷ اثر، متقاضی ورود به جشنواره شدند و به دلیل احترام به صاحبان آثار اسامی آن‌ها را اعلام نکردیم، ولی تمام فیلم‌ها بازبینی شدند و تا لحظه آخر تلاش می‌کردند به بخش مسابقه راه پیدا کنند.

داروغه زاده افزود: من به عنوان دبیر جشنواره علاقه داشتم فیلم‌هایی که مقداری حاشیه داشتند وارد شوند که وارد شدند و در جشنواره مشاهده خواهید کرد.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: البته هیچ فیلمی وجود ندارد که مشکل اساسی داشته باشد و از نظر وزارت ارشاد برای اکران مشکلی ندارند.

 

منبع: صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر: