اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 30 January 2018
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
نوبخت گفت: ما تنها سال گذشته ۵۹.۳ میلیون نفر در منطقه تحت تاثیر بلایا قرار گرفتند که منجر به خسارت بیش از ۴۵.۱ میلیارد دلاری شد.
۵۹ میلیون نفر در منطقه تحت تاثیر بلایای طبیعی هستندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از صداو سيما محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم افتتاحيه مرکز آسيا و اقيانوسيه براي توسعه مديريت اطلاعات بلايا گفت: آسيا و اقيانوسيه پرخطر ترين منطقه بالاخيز در جهان بشمار مي رود و بيشترين اسيب ناشي از فاجعه بار را متحمل شده است.

وي ادامه داد: ايران تجارب خود در ارتباط با طيفي از بلايايي ويرانگر شامل زمين لرزه ،طوفان شن و ريزگرد ها ،خشکسالي و سيل اموخته است و در اختيار کشورهاي منطقه اسيا و اقيانوسيه قرار مي دهيم تا همگي از ان سود ببرند.

وي تاکيد کرد: يکي از تجارب بزرگ، زمين لرزه شهر تاريخي بم در سال 2003 بود که حدود 80 درصد اين شهر تاريخي تخريب و 31 هزار نفر کشته شدند.

وي ادامه داد: ايران توانست نسبت به احياي اين شهر باستاني اقدام کند و تجارب را با افتخار در اختيار کشورهاي منطقه قرار دهد.

نوبخت گفت: متاسفانه اخيرا با زلزله سر پل ذهاب مواجه شديم که شمار زيادي از هموطنان ما جان خود را از دست دادند و ان فاجعه خود دليلي بر ضرورت اقدام هماهنگ و پيشگيرانه در برابر بلاياست که اپديم مي تواند در اين زمينه ايفاي نقش کند.

وي افزود: از سوي ديگر ايران به اسکاپ پيشنهاد داده است که در قالب بر پايي کارگاههاي اموزشي تجارب خود را در رابطه با احياي ابنيه تاريخي و مقاوم سازي زير ساخت هاي عمراني در اختيار ديگر کشورها قرار دهد.

نوبخت گفت: به عنوان مثال در باره زلزله ويرانگر گورخا که در سال 2015در کشور نپال رخ داد ابنيه تاريخي همچون ساير بناها دچار خسارت شديدي شد، اپديم متعهد شد ازطرح مطالعات تفصيلي خطر پذيري نپال حمايت کند. 

وي افزود : در عين حال ايران انتظار دارد ساير کشورهاي منطقه نيز تجارب خود را درباره مديريت اطلاعات بلايا به نحو شايسته در اختيار اعضا اسکاپ قرار دهد تا در نتيجه اشتراک مساعي بتوانيم زندگي بهتري براي هموطنان رقم بزنيم.

نوبخت ادامه داد : ايران خود را متعهد مي داند تا ازتمام ظرفیتهاي خود براي تقويت اپديم استفاده كند که از جمله اين ظرفيت ها مركز تحقيقات مسكن ، سازمان ملي نقشه برداري پژوهشگاه بين اللمي زلزله و مهندس زلزله و دانشگاه تهران است.

در ضمن ايران ضمن تمهيدساختمان مقراپديم تاكنون سه ميليون و ٣٠٠ هزار دلاربه تاسيس اپديم كمك نموده است.

نوبخت گفت: اپديم به طور فعال توانايي خود رادر مقابله با خطرات فرامرزي بلايا از طريق اتخاذرويكردي امادگي براي خطرات چندگانه و تاكيد بر بلايايي فرامرزي كسترش دهد.

وي افزود :تعدادي از نمايندگان مراكز فني-مشاركتي ايران امروز در كنار ما حضور دارندكه سرشار از تجارب ارزشمند و تخصصي هستندكه تمايل دارند در صورت لزوم تجارب خود رابه عنوان بخشي ازگروه مشاركتي اپديم با ديگر كشورها به اشتراك بگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: