اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 30 January 2018
عراقچی:
رئيس ستاد پيگيري برجام گفت: ما وارد مذاکرات شدیم تا حق مسلم هسته ای ملت ایران را تثبیت کنیم که این در برجام تثبیت شد.
مذاکرات،ابتدا برای تثبیت حق هسته ای و بعد لغو تحریمها بودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صداوسيما، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجهدر برنامه «جهان آرا» از شبکه افق در پاسخ به این پرسش که آیا موضوعاتی که در برجام امضا کردیم همان بود که در ژنو به توافق رسیده بودیم یا عقب نشینی هایی داشتیم اظهار داشت: این پرسش تا حدی خاص است چون من انتظار داشتم بپرسید چه در ژنو و چه در برجام از برگ های برنده مان چگونه استفاده کردیم و چه چیزهایی به دست آوردیم.

وی با مقایسه مفاد توافق ژنو با توافق نهایی «برجام» در وین افزود: در ژنو برخی خط و مشی ها و اصول کلی را به عنوان توافقی اولیه مشخص کردیم و بعد در بیش از دو سال مذاکره به توافقی با همه جزئیات و دقایق آن تبدیل شد.

عراقچی اضافه کرد: ژنو کاری که کرد این بود که به عنوان توافق اولیه؛ در روندی که به سمت حاد شدن می رفت توقف ایجاد کرد و هر دو طرف توافق کردند که همان جایی که هستند بایستند و شروع به مذاکره کنند.

وی ادامه داد: اما ما در ژنو گفتیم که به این کفایت نمی کنیم بلکه باید انتها مذاکره را هم بدانیم و مشخص شود وقتی مذاکره می کنیم در پایان به چه چیزهایی می خواهیم برسیم تا ببینیم اصلا وارد مذاکره بشویم یا نشویم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به عنوان نمونه برای ما مهم بود که انتهای مذاکرات، به غنی سازی ایران احترام گذاشته شود و ادامه یابد زیرا یکی از خطوط قرمز بسیار پررنگ ما این بود که غنی سازی ما حتی برای یک روز هم متوقف نمی شود ادامه می یابد و نیز به آن باید احترام گذاشته شود.

در ادامه مجری برنامه جهان آرا پرسید: مسئله اصلی ما تحریم ها بود در ژنو تعهد شد در قبال کارهایی که بنا بود ایران انجام دهد تحریم های هسته ای به طور جامع رفع شود ایا آنچه در لوزان و بعد در برجام پذیرفته شد نسبتی با توافقات ژنو دارد؟​ 

عراقچی در پاسخ گفت: در ژنو بحث هسته ای ایران، محدودیت ها، اقدامات اعتماد ساز و نیز در خصوص رفع تحریم ها تصمیمات کلی گرفته شد و بعد همه اینها را در توافق برجام پیاده کردیم.
وی افزود: در موضوع تحریم ها همان ها را که توافق کرده بودیم که باید در انتهای راه تمام تحریم های مرتبط با هسته ای به طور کامل برداشته شود در برجام درج و به همین ترتیب عمل شد.

عراقچی با نقد پرسش یامین پور مجری برنامه تصریح کرد: من اشکالی به پرسش شما دارم و آن اینکه مسئله اصلی در مذاکرات رفع تحریم ها نبود؛ بله رفع تحریم ها خواسته بسیار بزرگ ما بود اما بحران هسته ای چقدر طول کشید؟ ما حدود 12 سال این بحران را داشتیم اما خواست اصلی ما در بحران هسته ای چه بود؟​ شعار اصلی مردم در این بحران چه بود؟ «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: اگر ما می خواستیم فقط برای تحریم ها وارد مذاکره شویم پس چرا اصلا کاری کردیم که تحریم شویم؟​ ما در در این مقاومت هسته ای که 10 سال به درازا کشید در پی چه آرمانی بودیم؟​ همه در همین شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» متبلور بود یعنی ما در پی تثبیت این حق مسلم بودیم.

در ادامه مجری برنامه جهان آرا پرسید: این حرف را دولت قبل هم بیان می کرد اما یگانه تفاوت سیاست خارجی دولت قبل با این دولت رفع تحریم ها بود یعنی قرار بود چرخ سانتریفوژ ها بچرخد و چرخ زندگی مردم و صنعت نیز بچرخد پس آیا درشت ترین موضوعی که حاضر شدیم پای معامله برویم سانتریفوژ ها را قلع کنیم یا در راکتور اراک بتن بریزیم این نبود که تحریم ها برداشته شود؟

عراقچی در پاسخ گفت: آن خواسته هایی که داشتیم این بود که تمام تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شود که این موضوع مذاکره بود و محقق شد؛ این در متن برجام آمد و در عمل نیز اجرا شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آنچه که در برجام بود در ژنو هم وجود داشت اظهار داشت: در ژنو این بود که تمام تحریم های مرتبط با هسته ای باید برداشته شود که این در برجام دقیقاً باز شده است.

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران در مذاکرات وین سه چهار گام اصلی در مقایسه با مذاکرات ژنو عقب نشینی داشت تاکید کرد: من معتقد نیستم که ما صرفاً برای رفع تحریم ها وارد مذاکرات شده ایم ما وارد مذاکرات شدیم تا حق مسلم هسته ای ملت ایران را تثبیت کنیم که این در مذاکرات و برجام تثبیت شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه، احترام جامعه بین الملل، شورای امنیت و کشورهای 1+5 به برنامه هسته ای و غنی سازی ایران و به رسمیت شناختن این برنامه را دستاورد بزرگ برجام برشمرد و افزود: تحریم هایی که ما در پی برداشته شدن آن بودیم تحریم هایی مرتبط با تحریم های هسته ای است اما تحریم های دیگری نیز وجود دارد.

وی گفت: بخش دیگری از تحریم ها، تحریم های اولیه آمریکاست که پس از پیروزی انقلاب و بعد از حادثه گروگان گیری در لانه جاسوسی اعمال شد و بر اساس آن هیچ آمریکایی حق نداشت به ایران هیچ گونه خدماتی بدهد.

عراقچی افزود: بعد ها که وارد مسئله هسته ای شدیم، تحریم های ثانویه را نیز اعمال کردند و گفتند نه فقط اتباع آمریکایی بلکه هر کس دیگری در دنیا با ایران در حوزه های مشخص تعامل اقتصادی کند آن را نیز تحریم می کنند.

وی گفت: ما در ژنو توافق کردیم که تمام تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای برداشته شود وقتی این در لوزان و وین پیاده شد همه مرتبط با تحریم های ثانویه بود و تحریم های اولیه اصلا موضوع مذاکرات نبود.

عراقچی افزود: ما اجازه مذاکره در خصوص تحریم های اولیه را نداشتیم و اگر می خواستیم این تحریم ها برداشته شود باید در چارچوب روابط دو جانبه با آمریکایی ها و در خصوص حادثه گروگان گیری مذاکره می کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این پرسش که آیا شما از ابتدا می دانستید که تحریم های آمریکا علیه کشورمان در حوزه هسته ای برداشته می شود اظهار داشت: تحریم های اولیه ربطی به تحریم های هسته ای نداشت هر چه امریکا در حوزه هسته ای ما را تحریم کرد، جزء تحریم های ثانویه است و هیچ تحریمی نیست که آمریکا در این حوزه اعمال کرده و در برجام برداشته نشده باشد.

وی افزود: در مذاکرات لوزان وقتی در فروردین 94 به مرحله پایانی نزدیک شدیم داشته هایی که به آن رسیده بودیم دربیانیه ای مطبوعاتی آوردیم.

عراقچی گفت: در برجام همه تحریم های هسته ای آمریکا، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های شورای امنیت علیه کشورمان برداشته شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: بر این اساس هیچ عقب نشینی از مذاکرات ژنو تا وین صورت نگرفت.

وی همچنین با تبیین موضوع لغو و تعلیق تحریم ها گفت: تمام خواسته ما این بود که همه تحریم ها باید همزمان با اقدامات کشورمان لغو شود این خواسته مهم ما بود که اروپایی ها پذیرفتند و درباره تحریم های شورای امنیت نیز قبول کردند که قطعنامه ها را لغو کنند.

عراقچی افزود: اما تحریم های آمریکا دو دسته است نخست تحریم های کنگره و دیگری دستورات اجرایی رئیس جمهور که آمریکایی ها گفته بودند این دستورات را می توانند لغو کنند اما لغو قوانین کنگره را نمی توانند انجام دهند و کنگره خودش باید آن را لغو کند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها می گفتند چون اکثر اعضای کنگره جمهوری خواهان هستند و با کل قضیه نیز مخالفند این تحریم ها را لغو نمی کنند اما کاری که می توانند کنند این است که با استفاده از اختیارات رئیس جمهور این دسته از تحریم ها را ویو می کنند.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه گفت: ما این را گزارش کردیم که آمریکایی ها اعلام کردند اگر اصرارتان این است که قوانین کنگره لغو شود پس توافقی نخواهیم داشت زیرا خود کنگره باید این تحریم ها را لغو کند و دولت آمریکا اختیاری در این باره ندارد و فقط می تواند آن را ویو کند.

عراقچی افزود: ما این را به داخل منتقل کردیم و درباره آن بحث و نتیجه گیری شد که عیبی ندارد که تحریم های مربوط به کنگره از جانب رئیس جمهور آمریکا ویو شود اما باید تعهد کنند که این ویو را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: این حتی در بیانات مقام معظم رهبری در سخنانشان برای اعضای مجلس خبرگان در سال 94 هست که فرمودند «تحریم ها باید لغو شود ولی حالا بعضی از تحریم ها را می گویند رئیس جمهور آمریکا اختیار ندارد، عیبی ندارد، همان ها که اختیار دارد لغو کند» یعنی این در داخل پذیرفته شد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم هایی که دولت آمریکا اختیارش را داشته لغو شده است گفت: بله در همه تحریم های مرتبط با دستورات اجرایی رئیس جمهور لغو شد که مکتوبش هست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: آرزوی ترامپ خروج ایران از برجام است و اینکه برجام با هزینه کشورمان پاره شود.

سید عباس عراقچی  با بیان اینکه آمریکا تعهدات اصلی خود را در برجام انجام داده است افزود: اعتراض به نقض تعهدات آمریکا نیز بر اساس پاراگراف های 26، 28 و 29 برجام ثبت شده است.
وی گفت: در برجام طرف ها متعهد شدند برجام را با حسن نیت در فضای سازنده انجام دهند و کاری نکنند که اجرای موفقیت آمیز برجام متوقف شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: در حالی که ترامپ فضای سازنده را تخریب کرده است در دوره اوباما این فضا به این شدت تخریب نشده بود.

عراقچی درباره قانون ویزا برای کسانی که می خواهند به آمریکا سفر کنند گفت: این قانون را دو سال پیش کنگره آمریکا تصویب کرد و در آن ورود برخی اتباع کشورها ممنوع شده است برای به اصطلاح مقابله با تروریسم.

وی افزود: بر اساس این قانون اتباع آمریکایی که برای موضوع اقتصادی به ایران بیایند با مشکل روبرو می شوند و فعالان اقتصادی دیگر کشورها نیز اگر به ایران سفر می کردند برای سفر دوباره به آمریکا باید ویزا می گرفتند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این قانون ورود سرمایه گذاران خارجی را به کشور با مشکل روبرو کرده است گفت: این قانون نقض فاحش و معمولی برجام نیست.
عراقچی افزود: البته از زاویه بند های 26 و 28 برجام می تواند نقض باشد.

وی گفت: نقض فاحش در برجام به معنای حرکت به سمت کنارگذاشتن برجام است اما با هر نقضی طرفین به سمت لغو برجام نمی روند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: پس از قانون ویزا رئیس جمهور آمریکا در آن زمان بحث سفر فعالان اقتصادی به کشورمان را در این قانون لغو کرد و تبعات آن را برای افرادی که می خواهند در این زمینه به ایران سفر کنند به کمترین حالت درآورد.

عراقچی گفت: شرکت توتال در بخش نفت کشورمان نه تنها کنار نرفت بلکه قرارداد نیز امضا کرده اما حرف آنها این است که اگر برجام لغو شود آنها تابع شرایط پس از آن هستند.

وی افزود: در دو سال گذشته و پس از اجرای برجام 80 میلیارد دلار خطوط اعتباری باز شد که 29 میلیارد دلار آن قراردادش امضا و 12 میلیارد آن اجرا شده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: ترامپ برای سرمایه گذاری در ایران فضای سردرگمی ایجاد کرده و این نقض برجام است و ما با آن مقابله کردیم.

عراقچی افزود: آمریکایی ها در موارد مشخصی که در برجام تکالیفی داشتند آن را با تعلل انجام دادند.

وی گفت: از جمله این موارد مجوز خرید هواپیما از آمریکا بود که با تاخیر انجام شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا مجوز فروش، خدمات و قطعات هواپیما را به ایران داده و آن را امضا کرده است افزود: سفارش های هواپیما به شرکت بویینگ و ایرباس بر اساس روال انجام می شود و زمان تحویل بیشتر آنها سال 2018 میلادی است.

عراقچی گفت: شرکت بویینگ در حال ساخت هواپیما برای کشورمان و شرکت ایرباس نیز تاکنون چند فروند را تحویل ایران داده است.

وی درباره هواپیماهایی که در کشور زمین گیر هستند افزود: درباره دلایل این مسئله سازمان هواپیمایی کشوری باید پاسخ دهد اما تعدادی از موتورهای هواپیماها به خارج ارسال شده، تعمیر و برگشته است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی مشکلات هواپیماهای کشور به دلیل مسائل مالی است گفت: برجام موانع را در حوزه هواپیمایی برداشت.

عراقچی افزود: تعهدهای آمریکا در برجام موردی است اما مجوز فروش و تحریم هواپیماها، صادرات مواد غذایی و فرش به آمریکا و اجازه به شعب آمریکایی در اروپا برای کار با ایران تحریم های بیش از برجام است که در برجام آمد و لغو شد.

وی گفت: در مذاکرات بحث درباره این بود که چه کسی نخست به تعهداتش عمل کند و نتیجه این شد که آنها تحریم ها را لغو کردند اما تاریخ اجرای آن را برای پس از اجرای تعهدات ایران گذاشتند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: تعهدات آنها در برجام که لغو تحریم بود زمان زیادی نمی برد اما تعهدات ما چند ماه و از تیر تا دی زمان برد.

عراقچی گفت: زمانی که تعهدات ایران انجام شد لغو تحریم های آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز اجرا گردید.

وی افزود: در زمانی که لغو تحریم ها اجرایی شد آمریکایی ها بازی را آغاز و با تخریب فضا و سختگیری تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران از مزایای برجام به طور کامل بهره مند نشود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: آنچه که در اراک ساخته می شد رآکتور تحقیقاتی آب سنگین بود.

عراقچی با بیان اینکه آسان و سریع ترین راه رسیدن به بمب هسته ای پلوتونیم باز پروری شده در رآکتور آب سنگین و ساختن مواد اولیه بمب هسته ای با آن است افزود: برخی کشورها مانند رژیم صهیونیستی از این روش برای ساخت بمب هسته ای استفاده کردند.

وی گفت: مایه نگرانی طرف های مقابل ما در برجام همین رآکتور آب سنگین اراک بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: آنها می گفتند اراک باید جمع شود اما تاکید رهبر معظم انقلاب این بود که اراک باید رآکتور آب سنگین باقی بماند اما مگر می شود از نظر فنی پلوتونیم را از بین برد این کار اشکالی ندارد اما باید ماهیت آن حفظ​ شود.

عراقچی گفت: البته ما برنامه ای برای ساخت بمب نداشته و نداریم اما یکی از اصلی ترین مذاکرات در برجام موضوع اراک بود.

وی افزود: آمریکایی ها چند بار پیشنهاد دادند رآکتور آب سنگین اراک را جمع کنید تا ما رآکتور جدید برای شما بسازیم و یکبار نیز پیشنهاد دادند اگر اراک را جمع کنید برای شما رآکتور آب سبک مدرن با هزینه 130 میلیون دلاری که خودمان آن را پرداخت می کنیم می سازیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما این پشنهادها را نپذیرفتیم گفت: می خواستیم رآکتور اراک هم با آب سنگین و هم با آب سبک کار کند آنها نیز طرحی را ارائه کردند که دانشمندان ما پس از بررسی آن اعلام کردند این آب سنگین نیست و ماهیت آن آب سبک است.

عراقچی افزود: متخصصان ما پس از بی نتیجه ماندن این موارد اعلام آمادگی کردند طرحی را برای تغییر قلب رآکتور دارند که مقدار تولید پلوتونیم را کم می کند.

وی گفت: چند ماه کارشناسان ایرانی و آمریکایی راجع به این موضوع نشست هایی را برگزار کردند و در انتها متخصصان آمریکایی اعلام کردند طرحی که ایران دارد درست است و کار می کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا پس از این اعتراف کارشناسان آمریکایی موضوع را از نظر فنی قبول کرد اما گفت رئیس جمهور آمریکا گفته است که ایرانی ها نباید آب سنگین داشته باشند و این موضوع از نظر سیاسی برای ما پذیرفتنی نیست.

عراقچی گفت: به کری گفتیم این مشکل خودتان است و نتیجه این شد که آمریکایی ها در لوزان طرح جمهوری اسلامی ایران برای رآکتور اراک را پذیرفتند.

وی افزود: پس از این متخصصان سازمان انرژی هسته ای گفتند، رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را در موزه نگهداری می کنیم و برای این کار حدود 80 سوراخ دو سانتی متری این رآکتور که هر کدام یک متر طول دارد برای غیر قابل استفاده شدن بتن می ریزیم و رآکتور جدید برای اراک می سازیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جنگ اصلی در این زمینه را ما بردیم اما جنگ رسانه ای را باختیم گفت: جان کری پس از توافق درباره اراک مصاحبه کرد و گفت در قلب این رآکتور بتن ریختیم و متاسفانه برخی در داخل حرف کری را قبول کردند و حرف ما را نپذیرفتند.

عراقچی افزود: بر اساس برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی ساخت رآکتور جدید در یک شرکت ایرانی که با چینی ها همکاری می کند چهار تا پنج سال زمان می برد و قرارداد آن بسته شده است.

وی گفت: همه طرح های اولیه، طراحی بیسیک و مطالعات درباره سوخت انجام شده و طراحی جزئی در حال انجام است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: سوخت این رآکتور با همکاری چینی ها نخستین بار در چین ساخته می شود اما پس از آن این سوخت در ایران تولید خواهد شد.
عراقچی گفت: 800 کارشناس درباره ساخت این رآکتور فعالند.

وی با بیان اینکه اقدامات در برجام برگشت پذیر است و این موضوعی است که طرف های مذاکره کننده از آن می ترسند افزود: رآکتور تحقیقاتی که در اراک ساخته می شد برای ما خیلی کار نمی کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: رآکتور جدید اراک به موقع ساخته می شود و فناوری و پشتیبانی آن داخلی است.

عراقچی افزود: آنچه که طرف های مذاکره کننده با ما در برجام از آن می ترسیدند انحراف ایران در موضوع هسته ای به سمت ساخت سلاح بود در حالی که خیال آنها را پیش از آن در دکترین های خودمان از جمله فتوای رهبر معظم انقلاب رد کرده بودیم.

وی گفت: تحریم های آمریکا ضد کشورمان را رئیس جمهور این کشور نمی تواند تا ابد لغو کند و بر اساس ساختار کشور آنها در فواصل 120 روزه و 180 روزه لغو به تمدید نیاز دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: رئیس جمهور آمریکا در برجام متعهد شده است دستورات رئیس جمهور این کشور درباره تحریم ایران و تحریم های کنگره را نیز هر 120 روز لغو کند و اگر این کار را نکند برجام را نقض کرده است.

عراقچی گفت:​ تعهد آمریکا در برجام لغو دستورات تحریم ایران و اسقاط قوانین کنگره در این زمینه است.
وی افزود: دو سال از اجرای برجام گذشته و اکنون موقعیت جمهوری اسلامی ایران بهتر از قبل است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: تمام دستاورد آمریکایی ها در برجام از دید آنها این است که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته ای دست بیابد برجام فقط یک سال در آن تاخیر ایجاد کرده است.

عراقچی افزود: قانون آیسا بر اساس برجام به وسیله رئیس جمهور آمریکا لغو شده و تمدید این قانون به وسیله کنگره نیز تاثیری در لغو آن نداشته و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است البته ما برای تمدید این قانون در کنگره شکایت کرده و پای آن ایستاده ایم.

وی گفت: آمریکا با تمدید قانون آیسا در کنگره برجام را نقض کرد و ما این مسئله را به هیات نظارت بر برجام اعلام کردیم و این هیات تصمیماتی را گرفت و رئیس جمهور نیز دستوراتی را به وزیر دفاع داد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا برجام را با واژه های شرم آور، بدترین و احمقانه ترین توافق می خواند افزود: اینکه گفته می شود نهادی بین المللی مانند آژانس که بر تعهدات ما دربرجام نظارت دارد باید بر تعهدات آمریکایی ها نیز نظارت داشته باشد وجود ندارد.
عراقچی گفت: در همه نهادهای بین المللی آمریکایی ها حضور دارند و نمی توان به آنها برای نظارت بر آمریکا در اجرای تعهداتش اعتماد کرد بنابراین بر اساس برجام تصمیم گیرنده نهایی درباره ماندن یا خارج شدن از برجام با خودمان است و طرف های ما برای این کار باید به شورای امنیت بروند.

وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی نهاد فنی است و بر برنامه هسته ای همه کشورها نظارت می کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: هیچ نهاد بین المللی را نمی توان یافت که حرفش ملاک باشد و بتواند بر آمریکا نظارت کند.

عراقچی افزود: اختیار نهایی تصمیم گیری بر اساس پاراگراف 36 برجام با خودمان است و ناظر و مجری در صورتی که طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند خودمان هستیم.

وی گفت: بر اساس بند 36 برجام که برای ماست اگر ما که نسبت به اجرای تعهدات طرف مقابل شاکی هستیم راضی نشویم می توانیم برنامه خود را از سر بگیریم و تعهداتمان را کنار بگذاریم.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: در برجام ملاک و قاضی خودمان هستیم.

عراقچی گفت: موارد نقضی که طرف های مقابل ما درباره برجام داشته اند در کمیسیون مشترک ثبت شده و بسیاری از آنها به دلیل فضایی است که ترامپ ایجاد کرده است.

وی افزود: موارد نقض برجام را بیان می کنیم اما تا زمانی در این توافق هستیم که از آن نفع می بریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: از نظر آمریکایی ها جمهوری اسلامی ایران پس از برجام مقتدرتر شده است و در منطقه تهاجمی تر رفتار می کند.

عراقچی افزود: از نظر آنها سیاست ایران درباره آمریکا و صهیونیست ها فرقی با پیش از برجام نکرده است.

وی گفت: آنها معتقدند ایران پس از برجام هر کاری دوست دارد در منطقه از جمله سوریه، لبنان، یمن و اقلیم کردستان عراق انجام می دهد و توانایی دفاعی و موشکی خود را حفظ کرده است و نفت را می فروشد و همه پول های آن آزاد شده و کشتی رانی و بیمه آنها فعال است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: از ابتدای امسال تاکنون 36 میلیارد دلار نفت فروختیم و پولی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز هزینه می کند از این محل است.

عراقچی گفت: آمریکایی ها می خواهند تحریم های اصلی را به کشورمان باز گردانند اما برجام مانع برقراری دوباره آنهاست.

وی افزود: ترامپ می گوید در برجام حداکثر 10 سال بمب اتم ایران را عقب انداخته ایم و 8 سال دیگر همه محدودیت ها درباره ایران منتفی می شود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: ترامپ به اوباما می گوید با برجام ایران را از مشکلاتش نجات دادی.

عراقچی افزود: آمریکایی ها می گویند نقطه ضعف برجام این است که موضوع موشکی در آن نیامده است.

وی درباره نفتکش سانچی نیز گفت:​ این کشتی همه بیمه های بین المللی تا سقف یک میلیارد دلار داشت و یک دلار نیز از این جهت به کشور خسارت وارد نشد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: این در حالی است که پیش از برجام این بیمه ها را نداشت.

عراقچی با بیان اینکه استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای کشورها مزایایی دارد گفت: در زمان تحریم ها حتی اجازه این کار را نیز به ما نمی دادند.

وی افزود: آمریکایی ها می گویند چه چیزی می خواهد جلوی ایرانی که اکنون این همه مقتدر است بگیرد و برجام نمی گذارد تحریم های گذشته باز گردد و آنها از این ناراحتند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: شکی نیست که سربازان کشورمان و مدافعان حرم نقش اصلی را در اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارند اما برجام نیز در این موضوع نقش داشته است.

عراقچی افزود: برجام موانع بیمه کشتیرانی کشورمان را رفع کرده است اما اینکه سیاست کشتیرانی برای بیمه کردن کشتی ها در شرکت های ایرانی یا انگلیسی چیست باید شرکت کشتیرانی پاسخ دهد.

وی گفت: ​درآمد فروش نفت به حساب های بانک مرکزی در کشورهای مختلف واریز می شود و این درآمد ها بلوکه نیست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: اینکه می گویند به ازای پول نفت باید کالا از کشورهای مختلف بخریم کامل نادرست است اما اینکه با این پول نیازهای کشورمان را برطرف می کنیم موضوع دیگری است.

عراقچی گفت: آن مقدار از پول نفت را که نیاز داریم خرید می کنیم و ما بقی را به صورت اسکناس و دلار وارد کشور می کنیم. مجبور نیستیم به جای پول نفت کالا بخریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: ممکن است با هند بر اساس منافع توافق کرده باشیم که درصدی از پول نفت را برای خرید کالاهای هندی استفاده کنیم.

عراقچی افزود: بر اساس برجام رتبه اعتباری کشورمان برای سرمایه گذاری افزایش یافته است.

وی گفت: تحریم های آیسا و کاتسا آمریکا یک ریال از منافع ما از برجام کم نکرده است و اختیار خود را در برجام دست هیچ کس نداده ایم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: هر گاه منافع ما از برجام تامین نشود حتما درباره آن تصمیم می گیریم.

عراقچی در باره روابط بانکی با دیگر کشورها نیز گفت: این مسائل را باید از مسئولان بانک مرکزی سوال کرد اما مشکلات بانکی ما در این زمینه از چند بخش تشکیل شده است.

وی افزود: اینکه در روابط بانکی به حالت عادی باز نگشته ایم بخشی از آن به این دلیل است که تحریم های اولیه آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجازه دسترسی ما را به دلار نمی دهد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: چون بسیاری از کشورها مانند کره ارزشان با دلار آمریکا گره خورده است از این رو مشکلاتی برای روابط بانکی ما با آنها ایجاد می شود.

عراقچی افزود: بخش از مشکلات بانکی نیز مربوط به مسائل پولشویی و AFTF است.

وی گفت: آرزوی ترامپ خروج ایران از برجام است و اینکه برجام با هزینه ایران پاره شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: اسفند سال 93 و چند روز مانده به نتیجه رسیدن برجام 47 سناتور آمریکایی به مسئولان کشورمان نامه نوشتند که به رئیس جمهور آنها اعتماد نکنید.

وی گفت: در آن نامه آمده بود رئیس جمهور آمریکا با یک گردش قلم می تواند برجام را از بین ببرد.
عراقچی افزود: اکنون یک سال و یک ماه است که نتوانسته اند آن گردش قلم را انجام دهند اما ممکن است در آینده این کار را بکنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: برجام بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است و ترامپ برای خروج از برجام باید قطعنامه شورای امنیت را پاره کند.

وی افزود: ترامپ فهمیده است پاره کردن برجام هزینه دارد و می خواست ایران را وارد موضعی کند که از برجام خارج شود اما ناامید شد.

عراقچی گفت: پس از آن سراغ اروپایی ها رفت و چون پاسخی نگرفت از کنگره آمریکا خواست برجام را اصلاح کند اما در این نیز موفق نبود و اکنون به اروپایی ها ضرب الاجل داده که دربرجام یا با ایران باشند یا با آمریکا.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: اروپایی ها تاکنون مواضع خوبی درباره برجام داشته اند البته مسئله جمهوری اسلامی ایران با اروپایی ها فقط در این زمینه نیست.

وی گفت: اروپایی ها از ابتدای پیروزی انقلاب درباره حقوق بشر، تروریسم، موشکی و در چند سال اخیر درباره موضوع هسته ای با ما مشکل داشته اند.

عراقچی افزود: در حالی که با اروپایی ها بحث هسته ای را حل کرده ایم اما بقیه موارد باقی مانده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اروپایی ها از موضوع موشکی و برد آنها نگران هستند.
وی افزود: به هیچ وجه درباره برجام نه مذاکره مجددی انجام و نه الحاقیه ای به آن اضافه و نه به موضوع دیگری ربط داده می شود.

عراقچی گفت: هیچ موضوع دیگری به برجام ارتباط ندارد و اروپایی ها این را رعایت کرده اند و امیدواریم در این موضع باقی بماند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا و آمریکا متحدان راهبردی هستند اما اختلافاتی از جمله موضوع ناتو، پیمان تجارت، آب و هوا، قدس شریف و برجام دارند افزود: اینکه چگونه روابطمان را با اروپایی ها کنترل کنیم که در سمت ایران باقی بمانند بحث دیپلماسی است.

وی گفت: در یک سال گذشته در این دیپلماسی موفق شده ایم و آمریکایی ها در برجام منزوی شده اند.

عراقچی افزود: در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود دیگر برجامی در کار نخواهد بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: برای همه سناریوها آمادگی داریم و شیوه عمل آنها تهیه شده است.

وی افزود: پس از برجام مواد غنی شده با 200 تن کیک زرد معاوضه کردیم و اراک مدرن می شود و کار روی سانتریفوژهای جدید و آرندی های ما در برجام حفظ شد.

عراقچی گفت: سانتریفوژ IR1 آینده ای در صنعت غنی سازی ما ندارد.
وی افزود: هزینه های ایران در برجام کلیدی نیست و همه برگشت پذیر است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر آمریکایی ها نمی دانستند خروج از برجام چه هزینه های برای آنها دارد حتما تاکنون از آن خارج شده بودند.

عراقچی افزود: برجام نقش مهمی در امنیت غرب آسیا دارد و از اضافه کردن بحران جدیدی به بحران های منطقه جلوگیری کرد.

وی گفت: در صورت از بین رفتن برجام همه نوع گزینه وجود خواهد داشت و برای اروپایی ها نیز امنیتی که برجام ایجاد کرده است مشخص است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره شروط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برجام نیز افزود: این شروط از ابتدای مذاکرات تا انتهای آن در نظر و برای ما مهم بوده است.

عراقچی گفت: یک سری از شرطهای معظم له مربوط به پیش از اجرای برجام بود که محقق شد و ایشان اجازه اجرای برجام را دادند.

وی افزود: البته درباره یک شرط بحث وجود دارد اما شرط های دیگر صددرصد اجرا شده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه بحث برجام را موضوعی ملی دانست و گفت: برجام دولتی نیست.

عراقچی افزود: سیاست آمریکایی ها و 6 قطعنامه شورای امنیت این بود که غنی سازی در ایران صفر شود اما هر 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های آمریکا لغو شد و غنی سازی باقی ماند.

وی گفت: در این باره بی بی سی گفت برجام 6 قطعنامه بند 7 شورای امنیت ضد ایران ملغا کرد بدون اینکه این قطعنامه ها یک ثانیه اجرا شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: این وزارتخانه با تغییر ساختار تخصصی تر و چابک تر شده است.

سید عباس عراقچی افزود: یکی از اهداف تجدید ساختار در وزارت خارجه چابک تر شدن این وزارتخانه است به جای معاونت های منطقه ای هشت اداره کل منطقه ای ایجاد کرده ایم که این گونه کارها تخصصی تر، سریع تر و چابک تر می شود.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش یکی از ویژگی ها برنامه جهان آرا را چالشی و مناظره ای بودن آن دانست و خطاب به یامین پور مجری این برنامه گفت: گفتگوی امشب ما نیز چالشی خواهد بود چون اگر چه شما هم مجری هستید اما از منتقدان برجام تلقی می شوید پس امیدوارم گفتگو و برنامه با تقوایی داشته باشیم و هدفمان روشنگری و پاسخ به ابهامات و پرسش ها باشد.

عراقچی افزود: برجام مهمترین موضوع ملی ماست که خیلی درباره آن صحبت شده اما هنوز ابهامات و پرسش های درباره آن وجود دارد. هدف از این گفتگو حتما موچ گیری و حال گیری نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره علت مناظره نکردنش در موضوع برجام گفت: من صحبت غیر رسمی ندارم و به عنوان معاون وزیر امور خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که هنوز هم درگیر مسائل مرتبط با برجام هستیم هر سخنی که بگویم رسمی است.

وی افزود: اکنون مسلماً خبرگزاری ها توجه می کنند که چه خواهم گفت من مقید هستیم که در چارچوب مواضع کشور و دستورالعمل هایی که به عنوان دیپلمات دارم سخن بگویم.

عراقچی تاکید کرد: هر دیپلماتی مانند نظامی و سرباز می ماند که باید در چارچوب دستورالعمل ها حرکت کند و برای من واجب است که حتماً در چارچوب و مواضع جمهوری اسلامی صحبت کنم چون هر چه بگویم به عنوان موضع نظام شناخته می شود و روی آن حساب می کنند پس نباید صحبتی کنم که حریفان و طرف های مذاکره از آن سوء استفاده کنند و در مذاکرات مشکل ساز شود.

وی گفت: اینها محدودیت ها و اقتضائات من است و نمی توانم در کنار دیگران اعم از استادان دانشگاه، مذاکره کننده سابق و حتی وزرای خارجه سابق و اسبق مناظره کنم چون هریک از آنها می توانند راحت و آزادانه صحبت کنند اما بنده مجبورم در چارچوب سخن بگویم.

عراقچی افزود: بر این اساس در هیچ مناظره ای که من باشم دو طرفش هم سنخ نیستند و این شدنی نیست دستور ما هم این است که وارد مناظرات نشویم .

رئیس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه اضافه کرد: علت این دستور این است که ممکن است درمناظرات چالشی ناخواسته مطالبی را بگویم که برای کشور مشکل ایجاد بکند. 

در ادامه مجری برنامه با اشاره به سوابق عراقچی اظهار داشت: شما سیاست خارجی را به سیاست داخلی و منافع حزبی گره نزدید برخلاف کسانی که در لباس دیپلمات ها متاسفانه در نشست ها و گفتگوها حتی رسمی اظهار داشتند که تصمیمات در حوزه بین الملل در انتخابات ما اثر می گذارد که فیلمش منتشر شده است و مردم به این افراد اعتماد نمی کنند اما شما قابل اعتماد هستید.

عراقچی در واکنش به این اظهارات یامین پور گفت: دیپلمات های جمهوری اسلامی دقیقاً مانند سرباز کشور می مانند و به هیچ یک از مسائل داخلی نباید ورود و دخالت داشته باشند.

وی تاکید کرد: ماموریت هایی که نظام به دیپلمات ها می دهد حتماً باید صادقانه اجرا بکنند که البته دیپلمات های ما عمومًا همین طور هستند اگر کسی در همان شکلی که شما گفتید عمل کرده حتماً تخلف کرده است اما احساس می کنم شما یکی دو مورد خاص در ذهنتان بود که آن را قبول ندارم .

در ادامه مجری برنامه جهان آرا تصریح کرد: اشاره من به آقای ظریف بود؛ متاسفانه فیلم هایی هست که او در شورای روابط خارجی آمریکا گفته است مواضعی که ما می گیریم و کارهایی که باید شود روی انتخابات بعدی ما اثر می گذارد.

یامین پور خطاب به عراقچی پرسید: آیا قبول دارید که نباید با برگ سیاست خارجی در مسائل حزبی و سیاست داخلی بازی کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ اظهار داشت: حتماً همین طور است و همه ما هم قطعا این را رعایت می کنیم اما در آن جلسه سخنرانی آقای ظریف خودم حضورداشتم و اصلا منظور او چنین نبود، نمی خواهم دفاع کنم اما چون در آن جلسه حضور داشتم توضیح می دهم.

عراقچی افزود: آقای ظریف 40 سال در این نظام کار می کند در نیویورک و در تهران مسئولیت های مختلف داشته معاون بین المللی بوده و اکنون وزیر است.

وی اضافه کرد: آقای ظریف هزاران سخنرانی کرده و هزاران ساعت مذاکره داشته است نباید از مجموعه این سخنرانی ها فقط به یک جمله استناد کرد، درست نیست من آنجا بودم قبل و بعد این جمله را باید درنظر گرفت.

عراقچی تصریح کرد: آقای ظریف در آن جلسه درباره دمکراسی در ایران صحبت کرد و اینکه مردم آزادانه انتخاب می کنند و اتقاقاً در دفاع از انتخاب آقای احمدی نژاد سخن گفت که مردم از وضع دولت قبل و هر چیزی ناراضی بودن و آزادانه به دیگری رای دادند.

وی افزود: اتفاقًا بحث آقای ظریف در چارچوب منافع نظام بود اما اگر یک جمله اش را از وسط بیرون بکشند حتماً می شود روی آن تفسیرهای دیگری قرار داد که به نظر من اینطور نبود.

عراقچی اضافه کرد: نمی خواهم خیلی به این موضوع بپردازم که دفاع شخصی تلقی شود اما گواهی می دهم که این طور نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: