اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - 07 June 2016
در مصاحبه با رسانه انگلیسی
وزیر نفت در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی گفت: برخی رقیبان منطقه ای تلاش کرده اند با ارزان فروشی، مشتریان نفت ایران را بربایند اما تهران بدون کاهش شدید قیمت توانسته است سهم یک میلیون بشکه ای خود را از بازار جهان پس گیرد.

به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه در حاشیه نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، این مطلب را به پایگاه خبری «پلاتس» انگلیس گفت.

نوع نفت خام ایران شباهت زیادی با نفت عراق و عربستان دارد و رقابتی شدید میان این کشورها برای افزایش سهم خود از بازار نفت برقرار است.

با توجه به مخالفت زنگنه با تعیین سقف تولید برای اوپک بدون سهمیه بندی تولید، پیشنهاد عربستان برای تعیین سقف در این نشست اوپک نیز به تصویب نرسید.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت کنونی تولید نفت ایران به میزان سه میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز اشاره و پیش بینی کرد تا پایان امسال تولید این کشور به چهار میلیون بشکه در روز می رسد و ایران پنج تا ٦ درصد ظرفیت مازاد تولید خواهد داشت.

به گفته زنگنه، بازارهای اصلی نفت ایران را هند، چین، کره جنوبی، اروپا و ترکیه تشکیل می دهند اما ایران باید به بازارهای اروپا و آفریقا نیز توجه بیشتری داشته باشد.

این مساله شامل برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها نیز می شود، به گونه ای که یک میلیون و ٣٠٠ هزار تا یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز برای خوراک این پالایشگاه صادر شود. با این همه، زنگنه اعلام کرد مهمترین چالش این گام، تامین سرمایه است.

زنگنه گفت: ما این پیشنهادها را دریافت کرده ایم اما شرکت ملی نفت ایران برای این اقدام پول کافی ندارد، بنابراین پیشنهاد کردیم صندوق توسعه ملی این سرمایه گذاری را انجام دهد، چه به طور مستقیم و چه در قالب وام به بخش غیردولتی یا خرید سهام پالایشگاه های مناطق منتخب؛ به این شرط که آنها همه خوراک خود یا بخش عمده آن را از ایران تامین کنند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران همچنین خواهان بازگشت نظام سهمیه بندی جداگانه در اوپک است که در سال ٢٠١١ میلادی کنار گذاشته شد و جای خود را به سقف تولید کلی این سازمان داد. سقف تولید نیز در ماه دسامبر سال ٢٠١٥ (آذر 1394) میلادی کنار گذاشته شد.

وی گفت: من با سقف تولید مخالف نیستم اما سقف تولید بدون تعیین سهمیه تولید هر کشور، چه سودی دارد؟ هنگامی که ما سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه در روز را تعیین می کنیم و یک کشور بیشتر تولید می کند، باید راهی باشد که از آن بازخواست شود؛ باید بتوانید کشورها را کنترل و نظارت کنید و از آنها بپرسید چرا بیش از اندازه تولید کرده اند و همه باید به این موارد پایبند باشند.

به گفته وی، حذف نظام سهمیه بندی بزرگ ترین اشتباه تاریخی اوپک بود و اجماع اعضای این سازمان برای بازگشت نظام سهمیه بندی، فقط به زمان نیاز دارد.

زنگنه افزود: این مساله اجتناب ناپذیر است اما نمی دانم چه زمانی محقق می شود.

زنگنه همچنین اعلام کرد تلاش ها برای توافق میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای محدود کردن عرضه در نشست ماه آوریل دوحه قطر برای ایران منطقی نبود.

وی گفت: اگر دیگران می خواستند، می توانستند تولید نفت خود را محدود کنند یا واکنش دیگری در برابر بازار نشان دهند؛ ما نیز حمایت خود را از آن اعلام کرده بودیم و اکنون نیز از چنین اقدام هایی حمایت می کنیم اما اعلام کردیم هدف اصلی ایران که دیگران نیز با آن موافقند، این است که سهم تاریخی خود را از بازار نفت پس بگیرد.

ایران اعلام کرد نتیجه نشست هفته گذشته اوپک، بهترین دستاورد ممکن بود. این سازمان در نشست پنجشنبه (سیزدهم خردادماه) سیاست نفتی خود را تغییر نداد و در نشست وزارتی خود، سقف تولیدی تعیین نکرد.

وزیر نفت تاکید کرد نتیجه نشست اوپک بویژه برای ایران مطلوب بود و گفت: به نظر من همه پذیرفتند نمی توانند دیگران را به تغییر دیدگاه وادار کنند؛ آنها این واقعیت بازار و بازگشت ایران به بازار را پذیرفتند.

به گفته زنگنه، اعضای اوپک باید درباره سطح تولید خود محتاط تر باشند تا بازار را دچار نوسان نکنند.

وی افزود: گمان می کنم همه کشورهای عضو اوپک، واقع بین تر خواهند بود؛ تثبیت وضع کنونی، برای همه تولیدکنندگان مهم است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد سرمایه گذاری در این کشور برای شرکت های بزرگ بین المللی مانند توتال، انی و لوک اویل بسیار سودآور خواهد بود و گفت: هزینه تولید نفت در منطقه ما بسیار پایین است و در ایران، هزینه تولید حداکثر به ١٠ دلار در هر بشکه می رسد.

به گفته وی، برنامه سرمایه گذاری ایران در سال های آینده به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و مدل تازه قراردادهای نفتی ایران نیز بخشی از آن خواهد بود.

ایران قصد دارد در نخستین مناقصه های خود در قالب مدل نوین قراردادهای نفتی، کمتر از ٢٠ پروژه را ارایه کند و این مدل را تا پایان ماه ژوئن (تیرماه) آماده می کند تا به برگزاری مناقصه ها شتاب بخشد.

زنگنه گفت: در آغاز ما میدان های مورد مناقصه را اعلام می کنیم و از شرکت ها می خواهیم تمایل خود را برای همکاری در آن میدان ها اعلام کنند؛ ما شرکت ها را بر اساس توانایی های فناوری و مالی ارزیابی می کنیم و سپس اسناد مناقصه را در اختیار آنها می گذاریم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: