اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - 28 January 2018
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اعلام کرد
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: برنامه ریزی پوشش بیمه تکمیلی از آبان 1396 شروع شده و به زودی شرکت بیمه گر مشخص می شود چرا که صیادان و خانواده های آنان بامخاطرات فراوانی روبرو هستند که امیدواریم با حداقل مبلغ بیمه ماهیانه این مهم صورت گیرد.

پوشش بیمه تکمیلی جامعه صیادی از ابتدای سال 1397به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اعلام این خبر اظهار داشت: اجرای برنامه پژوهشی توسعه صید در آبهای عمیق بالای 400 متر  در دریای عمان با همکاری موسسه تحققات علوم شیلاتی کشور و حداکثر 4-3  شناور بزودی در آبهای عمیق عمان آغاز می شود.

وی افزود: این اقدام در صورتی که با پاسخ مثبت پژوهش روبرو شود می تواند در ایجاد زمینه های اشتغال جدید، افزایش تولید و افزایش درآمد زیربخش ، کاهش فشار برداشت بر ذخایر آبزیان ساحلی و آب های سرزمینی و افزایش نفوذ نرم کشور در محیط های منطقه ای و بین المللی در راستای پدافند غیر عامل موثر باشد. وی گفت هیچ شناختی از آبزیان این عمق آب وجود نداردو پژوهش تاکنون در این خصوص صورت نگرفته است.

وی درادامه با اشاره به  توسعه صید لانگ لاین از طریق ایجاد ناوگان اختصاصی لانگ لاینر تون ماهیان گفت: اخذ موافقت کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برای اعزام 30 فروند کشتی لانگ لاینر تن ماهیان ، آغاز برنامه برنامه تغییر روش صید گوشگیر به لانگ لاین توسط شناورهای کلاس لنج از جمله اقدامات این سازمان می باشد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در  ادامه تعامل با ساختار منطقه ای جدیدالتاسیس " موافقتنامه ماهیگیری جنوب اقیانوس هند " (SIOFA) را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کردو گفت: موافقتنامه ماهیگیری جنوب اقیانوس هند در سال 2006 در رم به امضاء رسید و از سال 2012 برای کشورهای عضو الزام آور شده است.هدف از تنظیم این موافقتنامه تضمین بلند مدت حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع ماهیگیری در منطقه اقیانوس هند از طریق همکاری کشورهای عضو و همچنین ارتقاء توسعه پایدار ماهیگیری در آبهای عمیق در منطقه بدیهی است عضویت در این سازمان مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران را نیاز دارد که طرح توجیهی  آن در حال آماده سازی است.

اجرای طرح دریابست در استان های ساحلی خلیج فارس

کاکولکی درادامه با اشاره به  اجرای طرح دریابست در استان های ساحلی خلیج فارس  و نتایج مثبت آن گفت: منظور از دریابست، ممنوعیت همزمان صید همه گونه های آبزی از طریق اعمال ممنوعیت دریاروی ناوگان صیادی تحت پوشش در مناطق صیادی و استان های ساحلی خلیج فارس  در راستای اهدافی از جمله : ایجاد شرايط بهتري براي تخم ریزی و رشد و تکثير آبزيان در زيستگاه هاي طبيعي،  اعمال دقیق مقررات برای صید مجاز و جلوگیری از صید غیرمجاز و  رسیدن گونه هدف میگو به وزن اقتصادی است .

وی افزود: میزان کل صید میگو سال 1396 در مقایسه با سال گذشته در استان بوشهر ، خوزستان و هرمزگان به ترتیب 33 درصد،23 درصد و 23 درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می دهد که اجرای طرح دریا بست در این افزایش نقش اساسی داشته است.

تقویت پوشش بیمه  صیادان در راستای حمایت از جامعه صیادی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در ادامه کاهش حق بیمه صیادی وسخت و زيان آور  محسوب شدن شغل صيادي را از مهم ترین اقدامات صورت گرفته این سازمان دانست و گفت: پس از پیگیری زیاد از طرف معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران کاهش نرخ حق بیمه صیادان از 27 درصد به 17 درصد توسط هئیت دولت درآبان ماه سال 87. ابلاغ شده بود که متاسفانه این مصوبه به دلیل عدم تأمین بودجه اجرا نمی گردید و پیگیری های منطقه ای در این خصوص نتیجه ای در پی نداشت از این رو اقدامات وزير محترم جهاد كشاورزي وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي مبني  لزوم كاهش 10 درصد حق بیمه وسخت و زيان آور  محسوب شدن هم در دولت در حال پیگیری است و هم اینکه تأمین بودجه آن در کمیسیون کشاورزی مصوب شده و منتظر نظر کمیسیون تلفیق هستیم.

وی در ادامه از دیگر اقدامات صورت گرفته این سازمان را پیگیری و هماهنگی برای الزام شناورها به انجام بیمه مسئولیت کارکنان و الزام بهره برداران بنادر صیادی در بودجه نمودن بنادر صیادی ماست که هم اکنون تقریبا تمامی شناورهای صیادی دارای بیمه مسئولیت می باشند، الزام مالکین شناورهای صیادی برای ارائه بیمه نامه بدنه شناورهای صیادی بویژه شناورهای آبهای دور شغل صيادي ارسال شد و آئین نامه بیمه بنادر صیادی در حال نهایی شدن است. از سایر اقدامات دوم معاونت فوق، تکثیر طبیعی آبزیان در رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان های ساحلی شمال  با مشارکت جامعه صیادی وکنترل خودجوش مردمی بر رودخانه ها دانست و اذعان داشت واگذاری ساخت ،بهره برداری و نگهداری زیستگاههای مصنوعی به صیادان بومی در خلیج فارس و دریای عمان به بخش خصوص امکانپذیر است .

واگذاری مدیریت بنادر ماهیگیری جدید به تشکل های صیادی و بهبود فرآیندهای واگذاری های قبلی

کاکولکی در ادامه با اشاره به واگذاری مدیریت بنادر ماهیگیری جدید به تشکل های صیادی و بهبود فرآیندهای واگذاری های قبلی گفت: در این راستا 48 بندر ماهیگیری تا سال1396 به تعاونی های صیادی واگذار شده است که ضرورت دارد در فرآیند مدیریت آنها با توجه به گذشت چندسال و بدست آوردن تجارب بیشتر بازنگری منطقی صورت گیرد.

استان هرمزگان : 17 بندر

استان بوشهر : 11 بندر

استان سیستان و بلوچستان : 8 بندر

استان سیستان و بلوچستان : 8 بندر

استان خوزستان : 8 بندر

استان گیلان : 3 بندر

استان مازندران : یک بندر

بهبود فرآیندهای واگذاری بنادر و مدیریت این مستحدثات ساحلی توسط جوامع محلی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: در خصوص بهبود فرآیندهای واگذاری بنادر و مدیریت این مستحدثات ساحلی توسط جوامع محلی یکی از اولویت های شیلات تامین هزینه های مدیریت و نگهداری بنادر ماهیگیری واگذار شده توسط بهره برداران بود که در این زمینه تحویل گیرندگان بنادر ماهیگیری تاکنون عملکرد خوبی داشته اند به گونه ای که در آخرین مرحله از تمدید قراردادهای واگذاری حدود 51 میلیارد ریال محل درآمد تعاونی های تحویل گیرنده بندر علاوه بر ارقامی که به عنوان اجاره بهای تاسیسات بندری به خزانه دولت واریز کرده اند ، صرف بازسازی و تعمیر و نگهداری بنادر ماهیگیری و تامین هزینه های جاری مدیریت 48 بندر ماهیگیری ذکر شده گردیده است.

گسترش پوشش سامانه پایش شناورهای ماهیگیری در آب های جنوب

کاکولکی درادامه گفت: ایجاد سامانه پایش شناورهای ماهیگیری(VMS) و تجهیز شناورهای ماهیگیری به ردیاب مرتبط با این سامانه از الزاماتی بود که در سال 1389 توسط هیات محترم دولت مصوب و به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده بود که البته درحال حاضر از مصوبات کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) دیده که اجرای آن برای کشورهای عضو از جمله ایران الزام آور است . از آنجا که پایش برنامه ریزی شده و هدفمند شناورهای ماهیگیری از شاخص های مهم در سنجش میزان پایبندی کشورهای عضو به مقررات کمیسیون یاد شده محسوب می شود و تعیین سهمیه صید کشورهای عضو بر اساس میزان پایبندی صورت می گیرد، بنابر این نظارت بر فعالیت ناوگان ملی صیادی از طریق این سامانه سبب خواهد شد تا سهمیه خوبی که ایران در سایه همکاری با (IOTC) کسب کرده حفظ شود.

وی افزود: این سامانه توانست سوءتفاهم ایجاد شده که بین شناورهای سنتی و فانوس ماهیان درخصوص منطقه صید فراهم شده بود را مرتفع سازد.

 خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: