اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 27 January 2018
پنجمین جلسه دادستانی تهران؛
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: رصد فضای مجازی از سوی پلیس در مورد جرایم مرتبط با مشروبات الکلی ضروری است.

اولویت اقدامات پیشگیرانه در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ، جعفری دولت آبادی در پنجمین جلسه دادستانی تهران پیرامون آسیب‌های اجتماعی به موضوع بررسی قاچاق مشروبات الکلی و جرایم مرتبط با آن اشاره کرد و افزود : مفاسد اجتماعی در زمره اولویت‌ها و مطالبات پنج‌گانه مقام معظم رهبری است که در برنامه ششم به عنوان سند بالا دستی مورد توجه است.

دادستان تهران با اعلام این‌ که قاچاق مشروبات الکلی و جرائم مرتبط با آن از مصادیق مفاسد اجتماعی است و ابراز خرسندی از این‌که پس از تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آسیب‌های اجتماعی، ساختار ذهنی مسئولان کشور به آن تغییر یافته است، تداوم این روند را مفید و موثر، اما ناکافی دانست و اظهار داشت موفقیت در این زمینه مستلزم اقدامات جهادی و تحولی مسؤولان و مدیران کشور است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این‌که وضع آسیب‌های اجتماعی در مقایسه با گذشته بهبود یافته است ، افزود: جرایم مرتبط با مشروبات الکلی متنوع بوده و شامل تهیه، تولید، عرضه، خرید،‌ حمل و نگهداری، مصرف، قاچاق و همچنین مستی حین رانندگی است.

دادستان تهران قاچاق مشروبات الکلی و جرایم مرتبط با آن را دارای دو عقبه مهم سودجویی و منفعت‌طلبی نامشروع عده‌ای و همچنین برنامه‌ریزی دشمن برای این پدیده دانست.

وی اقدامات پیشگیرانه از ارتکاب جرایم قاچاق مشروبات الکلی را ضروری خواند و اظهار داشت پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی در قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.

دادستان تهران با طرح این پرسش که چرا با وجود ایستگاه‌های متعدد بازرسی، قاچاق مشروبات الکلی از برخی مبادی مرزی کشور به تهران می‌رسد، بر ضرورت تمرکز پلیس و نهادهای امنیتی بر این موضوع و اشراف اطلاعاتی در این زمینه تأکید کرد و افزود: اقدامات ایجابی، پیشگیرانه یا سلبی دستگاه‌ها باید به نحوی باشد تا انگیزه سودجویی مجرمان را تحت‌الشعاع قرار دهد و کمرنگ کند.

وی گفت: بخشی از قاچاق، عرضه، خرید و فروش مشروبات الکلی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و تهدیدات ناشی از جرایم مرتبط با مشروبات الکلی در فضای واقعی و مجازی باید جدی تلقی شود.

جعفری دولت‌آبادی با تحلیل آماری برخی آراء صادره در شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران در خصوص قاچاق مشروبات الکلی، اعلام کرد : در شش ماه اخیر ، ‌225 فقره حکم محکومیت صادر شده و در این پرونده‌ها 5983 بطری مشروبات الکلی قاچاق کشف شده است.

وی از محاکم خواست در این‌گونه پرونده‌ها در صورت کشف مشروبات الکلی قاچاق با تعداد زیاد، صدور حکم به مجازات‌هایی نظیر ضبط خودروی حامل مشروبات الکلی یا ضبط مکان تولید و برخی محرومیت‌های اجتماعی نظیر منع خروج از کشور را مورد توجه قرار دهند؛ چنین احکامی بازدارنده و موثر خواهد بود و در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر قوانین کیفری به این‌گونه اقدامات تصریح شده است.

دادستان تهران گفت : از مجموع 225 حکم صادره، 66 درصد مشمول احکام جایگزین و 24 درصد دارای 6 ماه حبس تعیین شده است.

وی افزود برای 63 درصد احکام صادره، بیش از دو برابر ارزش عرفی مشروبات قاچاق، جریمه تعیین شده است.

دادستان تهران مقابله با منافع مالی باندهای قاچاق مشروبات الکلی را ضروری دانست و بر اشراف اطلاعاتی پلیس و نهادهای امنیتی بر عوامل این باندها تأکید کرد.

وی با الزامی دانستن همکاری اتحادیه‌های اصناف مربوطه در برخورد با اماکنی که مبادرت به عرضه یا فروش مشروبات الکلی می‌ کنند، افزود: پلیس باید با همکاری اتحادیه‌ها‌ اقدام به پلمپ چنین اماکنی کند.

جعفری دولت‌آبادی برخورد با جرایم مرتبط با مشروبات الکلی را به لحاظ ویژگی سازمان‌یافتگی این جرایم، مستلزم عزم و اراده جدی دانست و گفت: پرونده‌های مرتبط با این جرایم متنوع بوده و طیف گسترده‌ای از جرایم چون تهیه، تولید، عرضه، قاچاق، فروش، نگه‌داری و مصرف این مشروبات را شامل می‌شود و علت ارتکاب این جرایم به لحاظ سودجویی باندهای سازمان‌یافته‌ای است که عوامل آن را هدایت می‌کنند.

دادستان تهران با ارائه آمار تفکیکی از کشفیات قاچاق مشروبات الکلی و دست‌ساز در سال‌های 1394 تا 1396 و متهمان این پرونده‌ها، اظهار داشت برغم تلاش‌های دستگاه ها ، مراجع انتظامی، امنیتی و قضایی، همچنان جرایم مرتبط با مشروبات الکلی ارتکاب می‌یابد و این امر تعیین تدابیر لازم برای مبارزه قاطع به ویژه با اعضای باندهای قاچاق مشروبات الکلی را ضروری کرده است.

راهکار‌های دادستان تهران برای مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت:استفاده از ظرفیت‌های مردمی و امکانات سایر دستگاه‌ها، آموزش همگانی از طریق صدا و سیما و رسانه‌های جمعی، تاکید بر اقدامات ایجابی و پر کردن اوقات فراغت جوانان، از راهکار‌های پیشنهادی برای مبارزه با قاچاق کالا است.

جعفری دولت آبادی در پنجمین جلسه دادستانی تهران پیرامون آسیب‌های اجتماعی به راهکار‌های مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی اشاره کرد و افزود: بازرسی در مبادی مرزی و مناطق پرخطر، اشراف اطلاعاتی بر باند‌های قاچاق مشروبات، تشدید نظارت‌ها در فرودگاه‌ها، مناطق آلوده از حیث ورود مشروبات الکلی و هم‌چنین تمرکز پلیس ونهاد‌های امنیتی بر باند‌های قاچاق مشروبات الکلی، رصد فضای مجازی درمورد جرایم مرتبط با مشروبات الکلی، توقیف خودرو‌های رانندگان حین مستی، ضبط گواهی‌نامه و اعمال جریمه قانونی به لحاظ رانندگی حین مستی توسط پلیس، نظارت بیشتر خانواده‌ها بر فرزندان هم از راهکار‌های پیشنهادی برای مبارزه با قاچاق کالاست.

وی از نمایندگان سازمان ها، نهاد‌های فرهنگی و دانشگاهی حاضر در جلسه خواست درباره تحولات مربوط به تقاضا، سن، جنس، شغل، علت و سایر امور مرتبط با مرتکبان این جرایم تحقیقات علمی انجام گیرد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به حکم مقرر در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، اولویت را بر اقدامات پیشگیرانه دانست و افزود سازمان صدا و سیماباید با تهیه برنامه‌های مناسب، نسبت به تبعات مصرف مشروبات الکلی اطلاع‌رسانی کند.

دادستان تهران همچنین به موضوع عرضه قلیان در اماکن عمومی و دیدگاه مجلس شورای اسلامی در خصوص جواز عرضه قلیان در چایخانه‌های سنتی اشاره کرد و اظهار داشت: در دستورالعملی که اخیراً از سوی این دادستانی صادر و ابلاغ شده، به این موضوع توجه شده و اماکن دارای مجوز عرضه قلیان نظیر چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی از ممنوعیت عرضه مواد دخانی مستثنی شده است.

وی هم‌چنین بر ضرورت اجتناب از هرگونه افراط یا تفریط در مورد عرضه قلیان در اماکن عمومی تاکید کرد.

همچنین در این جلسه سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران با تشکر از اقدامات دادستانی تهران در هم‌گامی با پلیس در مبارزه با این پدیده به اقدامات پلیس برای مقابله با قاچاق مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت: روند تهیه، توزیع و مصرف مشروبات الکلی از کاهش این روند در خصوص مشروبات الکلی خارجی و افزایش آن در خصوص مشروبات دست‌ساز حکایت دارد.

وی کشفیات پلیس در سال ۱۳۹۶ را نسبت به سال پیش دو برابر اعلام کرد و افزود: افزایش کشفیات به سبب رصد بیشتر و کنترل عوامل انتقال مشروبات خارجی به سوی پایتخت است و محموله‌ها اغلب در شهر‌های اطراف تهران نگهداری می‌شود و با خودرو‌های سبک به تهران انتقال می‌یابد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ به کشف چندین محموله مشروبات الکلی در گشت شبانه اخیر اشاره کرد و با ارائه توضیحاتی در خصوص پراکندگی جغرافیایی مراکز تولید، نگهداری، عرضه و مصرف مشروبات الکلی در سطح شهر تهران، اظهار داشت: مصرف مشروبات الکلی، افزایش ارتکاب جرایم خشن و رانندگی حین مستی و تبعات ناشی از آن مانند تصادفات منجر به فوت یا جرح را در پی داشته است و به همین دلیل پلیس تهران عزم جدی در برخورد با این پدیده دارد.

سردار لطفی رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ افزود: تست الکل ۱۲ درصد از رانندگان پرخطر مثبت اعلام شده که به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

سردار لطفی در ادامه بر اقدامات پیشگیرانه در خصوص نوجوانان و جوانان در رابطه با مصرف مشروبات الکلی تاکید کرد.

همچنین حجت‌الاسلام منصوری معاون دادستان و سرپرست دادسرای ارشاد با این توضیح که در سال جاری ۶۲ هزار بطری مشروبات الکلی کشف شده است، از شیوه‌های سنتی برای کشف مشروبات الکلی انتقاد کرد و اظهار داشت: در مبارزه با این پدیده مجرمانه باید تجهیزات و شیوه‌های نوین به کار گرفته شود.

منصوری به بازدارنده نبودن مجازات رانندگی در حال مستی و ضرورت اصلاح قانون در این خصوص و همچنین ضرورت صدور احکام بازدارنده از سوی محاکم اشاره کرد و اظهار داشت دستورالعمل دادستانی تهران در توقیف خودرو‌های رانندگان دارای حالت مستی، در کاهش آمار این جرم موثر بوده است و دادسرا چنین خودرو‌هایی را توقیف می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: