اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 23 January 2018
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با توجه به محدودیت منابع آب تا چند سال آینده آب خام یا زیرزمینی برای تامین آب پارک های جنگلی وجود ندارد بنابراین باید هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی آن با پساب اقدام کرد.
جایگزینی پساب با آب خام برای آبیاری پارک های جنگلی استان تهرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست مشترک مدیران شرکت آب منطقه ای تهران و اداره کل منابع طبیعی این استان اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی نیز دو دستگاهی هستند که وظیفه حاکمیتی بر عهده دارند  و این سازمان ها متولی تامین و حفاظت از آب و اراضی منابع طبیعی محسوب می شوند.

وی افزود: شرایط آب و منابع طبیعی به دلیل نوع نگاه جامعه و همچنین تغییر اقلیم روز به روز بدتر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه تا دوم بهمن سال جاری پوشش برفی محدوده عملکرد ما تقریبا صفر گزارش شده است گفت: به طور نمونه منطقه لواسان و رودبار قصران که زمانی در این فصل مملو از برف بود ، هم اکنون خشک است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد کشور در مناطق خشک ، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد و فقط سه استان گیلان ، مازندران و گلستان دارای بارش های مناسبی است که آن هم به دلیل کم بودن فاصله بین کوه و دریا ، امکان استفاده بهینه از این بارش ها وجود نداشته و عمده آب حاصل از این بارش ها وارد دریا می شود.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته متوسط بارش ها کاهش اما اراضی تحت کشت به شدت افزایش یافته است، گفت: همین بارش ها به صورت کاملا نامتوازن صورت می گیرد و این یک واقعیت است که وضع منابع آبی سال به سال وخیم تر می شود.

بختیاری افزود: از منابع آبی تجدیدشونده نباید بیش از ۴۰ درصد استفاده کرد اما هم اکنون حدود ۸۵ درصد منابع آب تجدیدشونده مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تخریب مستحدثات غیر مجاز گفت: ما از تخریب مستحدثات غیر مجاز خوشحال نمی شویم چراکه همین سازه ها از منابع کشور ساخته شده اما زمانی که این ساخت و سازها باعث آلودگی آب شرب و منابع طبیعی شوند، مجبور به تخریب آن می شویم.

وی تاکید کرد: اگر از امروز به فکر صیانت و حفاظت از منابع آبی نباشیم ، نسل های آتی مارا نخواهند بخشید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه جنگل ها را نمی توان با آب خام آبیاری کرد گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی، آب مورد نیاز پارک های جنگلی باید از طریق پساب تامین شود و قطعا تا چند سال آینده آب خام یا منبع آب زیرزمینی برای این پارک ها در استان تهران وجود نخواهد داشت.

وی در خصوص اجرای پروژه های آبخیزداری گفت: اجرای طرح های آبخیزداری باید به صورت کاملا هوشمندانه صورت گیرد در غیر این صورت با تبدیل شدن سازه آبخیزداری به حوضچه تبخیر ،آثار نامناسب بر منابع آب بر جای می گذارد.

بختیاری طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران را به عنوان یک طرح محیط زیستی ملی بیان کرد و گفت: این طرح از اهمیت بسیار زیادی برای کشور برخوردار است که آب های آلوده جنوب تهران را جمع آوری تصفیه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مستندسازی اراضی ملی واقع در محدوده رودخانه ها و سدها  از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه این بخش از اراضی به واسطه وجود رودخانه و سد از ارزش افزوده بالایی برخوردار بوده و باعث وسوسه سودجویان و زمین خواران می شود بنابراین از اداره کل  منابع طبیعی استان تهران درخواست داریم که مستند سازی این اراضی را در اولویت قرار دهد.

وی گفت: این نشست پیرامون مسائل مشرک جهت هم افزایی بین دو دستگاه  است و امیدواریم این جلسه سرآغاز یک حرکت جدید برای همکاری بیشتر باشد.

در پایان جلسه نیز کمیته ای مشترک تشکیل تا با برگزاری جلسات ماهانه مسائل مورد نظر بررسی و پیگیری لازم صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: