اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 30 May 2016
» برق
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خبر داد:
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از برنامه‌ریزی برای احداث 7 هزار مگاوات بخش بخار نيروگاه­‌هاي گازي در سال 95 در راستای تحقق اهداف اقتصادمقاومتی خبر داد.

به‌گزارش عصرپرس به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، هوشنگ فلاحتیان در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در خصوص وضعيت کنوني توليد و مصرف و صادرات و واردات برق در كشور گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی جمهوري اسلامي ایران به بیش از 74 هزار مگاوات رسیده است.

وی تصریح کرد: از این ظرفیت حدود 21.3 درصد نيروگاه بخاری، 35.2 درصد نيروگاه گازی، 25 درصد نيروگاه سیکل ترکیبی، 15.1 درصد نيروگاه برق آبی، 0.6 درصد نيروگاه ديزلي و 2.7 درصد باقیمانده شامل نيروگاه اتمي، منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده است. ظرفیت نیروگاه‌هاي ايران در ده سال قبل، حدود 37 هزار مگاوات بوده است.

وی با بیان اینکه ايران توانسته است ظرف این 10 سال حدود 37 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی خود اضافه و آن را دو برابر كند، گفت: بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در جهان رتبه چهاردهم را دارد.

وی اضافه کرد: کشور چين بیشترین ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده را در جهان داراست و کشورهای آمريكا و ژاپن به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

فلاحتیان افزود:هند، روسیه، آلمان، کانادا، فرانسه، برزیل و ایتالیا نیز به ترتیب در مکان‌های چهارم تا دهم این رده‌بندی قرار دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای اسپانیا، انگلستان و کره جنوبی در جایگاه چهاردهم قرار گرفته است و ايران رتبه اول ظرفيت نصب شده در كل منطقه خاورميانه را دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در ایران طي ده سال گذشته از حدود 133 تراوات ساعت به 231 تراوات ساعت رسيده است،  پيش‌بيني کرد تا سال 2020 ميلادي تقاضاي برق در ايران به 318 تراوات ساعت برسد.

فلاحتیان یادآور شد: وزارت نيرو در نظر دارد با توجه به افزايش تقاضا، ظرفیت نیروگاه‌هاي کشور را از 74 هزار مگاوات فعلي به بیش از 100 هزار مگاوات تا سال 2020 برساند.

فلاحتیان اظهار داشت: در خصوص تعداد مشترکین برق در ایران طي ده سال گذشته از حدود 20 میلیون مشترک به بيش از 32 میلیون مشترک رسيده است.

وی ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود تعداد مشتركين برق تا سال 2020 به 43 ميليون مشترك برسد و میزان انرژی تولیدی برق کشور در سال 2015 به بیش از 279 میلیارد کیلووات ساعت رسید که حدود 5 درصد این انرژی از طریق نیروگاه‌های برق آبی، بادي و اتمي و مابقی آن عمدتاً توسط نیروگاه های حرارتی تولید شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه ترکیب سوخت مصرفی نیروگاه های حرارتی کشور در سال گذشته شامل 80.8 درصد گاز طبيعي و 19.2 درصد گازوئیل و نفت كوره بوده است، گفت: اما نکته مثبت این بوده که گاز مصرفی نیروگاه ها در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن حدود 16 درصد افزایش یافته و از مصرف گازوئیل و نفت کوره نیز هركدام حدود 32 درصد کاسته شده است که اثرات زیست محیطی مثبتي را به دنبال داشته است و اين روند با توسعه ميادين گازي در سال‌هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: استفاده از خطوط انتقال با ولتاژهاي بالاتر مانند 765 كيلوولت در داخل كشور و همچنين استفاده از خطوط انتقال HVDC جهت اتصال شبكه برق ايران به كشورهاي حاشيه خليج فارس از طريق كابل زيردريايي در حال بررسي است.

وی با اشاره به اینکه جمهوري اسلامي ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد و صادرات برق ایران در سال گذشته حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

فلاحتیان عدم توازن منابع و مصارف صنعت برق به دليل قيمت گذاري نامناسب برق و به تبع آن، انباشته شدن بدهي ها به نيروگاه هاي خصوصي، پيمانكاران، سازندگان و بانك ‌ها و كاهش شديد منابع لازم جهت سرمايه‌گذار‌‌‌‌ي هاي جديد خصوصاً از طريق مشاركت بخش غيردولتي، بازده نسبتاً پایین نيروگاه ها، تلفات بالا در شبکه توزیع برق و راندمان پایین تجهیزات مصرف کننده برق وعدم بهره گيري مناسب از منابع انرژي تجديدپذير جهت توليد برق را مهم ترین مهمترين تنگناها و چالشهاي بخش برق كشور عنوان کرد.

وی كاهش ذخيره توليد برق به واسطه رشد بالاي مصرف برق و عدم انجام سرمايه گذاري‌هاي مورد نياز جهت توسعه ظرفيت توليد، انتقال و توزيع برق، بالا بودن شدت مصرف برق به دليل قيمت غيرواقعي برق و پايين بودن سطح فناوري در بخشهاي توليدو شكل گيري الگوي نامناسب مصرف برق در بخش‌هاي خانگي و تجاري به دليل قيمت غيرواقعي برق را دیگر چالش‌هاي بخش برق عنوان کرد.

وی تصریح کرد: عدم ضمانت اجراي كامل و دقيق استانداردها و معيارهاي مصرف انرژي براي بسياري از تجهيزات و فرآيندهاي مصرف كننده آن در بخش‌هاي مختلف مصرف به دليل ضعف دستگاه‌هاي نظارتي ذيربط از دیگر مشکلات بخش برق است.

وی وجود پتانسيل بالاي صرفه جويي در مصرف برق در بخشهاي مختلف مصرف از طريق اجراي سياستهاي قيمتي و غيرقيمتي، امكان اتصال به شبكه برق كشورهاي همسايه و ارتقای سطح تبادل برق، وجود منابع قابل توجه انرژي هاي تجديدپذير در كشور  و وجود شمار قابل توجه نيروي انساني باتجربه و ماهر در بخش را مهم‌ترين فرصتهاي بخش برق كشور اعلام کرد.

وی افزود: وجود شمار قابل توجه شركت‌هاي مشاوره و پيمانكار در كشور براي اجراي طرح‌هاي توسعه بخش، امكان افزايش كارايي در توليد و عرضه برق از طريق پياده سازي سازوكار بازار رقابتي و اجراي سياست‌هاي مناسب براي جلب مشاركت بيشتر بخش غيردولتي از دیگر فرصت های موجود در بخش برق کشور است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه  وزارت نيرو در برنامه هاي ملي ارتقاي بهره وري، پيشبرد برون‌گرايي اقتصاد، هدفمندي يارانه ها و نيز توسعه اقتصاد دانش بنيان، اقدامات خود را براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي طرح‌ريزي و به مرحله اجرا درآورده است که برنامه‌ريزي براي احداث 7 هزار مگاوات بخش بخار نيروگاه‌هاي گازي در سال 95  از این دست برنامه ها است.

وی گفت:برنامه ريزي براي افتتاح و شروع بهره‌برداري 2500 مگاوات ظرفيت نيروگاهي در سال 95  شامل:احداث 12 واحد نیروگاه حرارتي مجموعاً به ظرفیت 1800مگاوات، 100 مگاوات نيروگاه‌هاي تجديدپذير، 300 مگاوات توليدپراكنده و 300 مگاوات نيروگاه برق‌آبي که بخش عمده‌ای از این واحد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

فلاحتیان یادآور شد: تا انتهاي سال 94 تلفات شبکه توزيع برق به رقم 11.44 درصد کاهش یافت. طبق برنامه‌ريزي انجام شده قرار است تا انتهاي سال 95 اين رقم به 10 درصد برسد. هدف در پروژه کاهش تلفات در شبکه های برق این است که میزان تلفات پایان سال 1393 که 12.93 درصد بوده است در پایان برنامه ششم به 8.7 درصد و در سال 1404 به 6 درصد کاهش یابد.

وی بهبود فضاي کسب و کار با ايجاد بازار محلي آب و توسعه بازار عمده‌فروشي و خرده‌فروشي برق ، قيمت گذاري رقابتي و بهنگام نرخ خريد آب و برق ، تدوين، انتشار و بروزرساني بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت آب و برق و رفع موانع و تسهيل فرايند صدور مجوزهای مورد نیاز را ازجمله محورهاي اصلي توسعه مشارکت بخش خصوصي در صنعت آب و برق عنوان کرد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو تدوين و انتشار نمونه قراردادهاي سرمايه‌گذاري، ارائه روش‌هاي نوين تامين مالي من جمله از طريق بورس انرژي و به‌کارگيري سرمايه‌گذاران خارجي در فضاي پساتحريم با مشارکت بخش خصوصي داخلي براي ساخت داخل و انتقال تکنولوژي را دیگر محورهاي اصلي توسعه مشارکت بخش خصوصي در صنعت آب و برق برشمرد.

وی با تاکید بر ارایه مقالات خوب در این همایش ابراز امیدواری کرد این همایش دستاوردهای جدیدی در حوزه انرژی برای ایران داشته باشد و جایگاه ایران را در این میر پیشرفت نسبت به گذشته ارتقا یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: