اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22 January 2018
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبات معوقه پرستاران (تا شهریور 96 ) تا پایان امسال به صورت یکجا پرداخت می شود.

معوقات پرستاران تا پایان سال پرداخت می شود

به گزارش عصرپرس، سید حسن هاشمی روز دوشنبه در همایش روز پرستار در مرکز همایشهای صدا و سیما افزود: دو مطالبه و مشکل اصلی پرستاران، یکی کمبود نیرو و فشار کاری و دیگری اضافه کاری اجباری و مطالبات معوقه است.

وی گفت: در مورد مطالبات معوقه می توانیم این قول را بدهیم که معوقات کارانه و اضافه کار را تا شهریور امسال طی یکی دو ماه آینده پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در مورد رفع کمبود نیرو و استخدام پرستار، ما در وزارت بهداشت از مجلس و دولت مطالبه داریم که مجوز استخدام صادر کنند نه در حد استانداردهای بین المللی پرستار و نه حتی استاندار کشورهای منطقه، اما حداقل استاندارد داخلی تامین شود به خصوص اینکه 24 هزار تخت بیمارستانی جدید ایجاد شده و فعالیت آنها نیازمند تامین پرستار است.

وزیر بهداشت ادامه داد: کمبود پرستار باعث شده بخش زیادی از خدمات مورد نیاز بیماران به دوش مردم بیفتد و یک پرستار مجبور باشد به جای چند نفر کار کند.

وی اضافه کرد: یکی ازمطالبات پرستاران اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است انتظار این است که سازمان برنامه و بودجه اجرای این قانون را مطالعه کند و از مجلس نیز انتظار است که قوانینی تصویب کنند که اعتبار آن را هم تصویب می کنند نه اینکه فقط انتظار ایجاد کنیم و ما را در مقابل هم قرار دهند و البته این وظیفه شورای نگهبان است که نظارت کند و قوانینی که اعتبار ندارد مصوب نشود.

هاشمی با گلایه از بودجه ریزی کشور گفت: امیدواریم بودجه ای در مجلس تصویب شود که کاغذی نباشد و همان رقمی که تصویب می شود حتی اگر کمتر از رقم فعلی باشد همان رقم پرداخت شود با بودجه کاغذی نمی توان وزارت بهداشت را اداره کرد و نمی توانیم مطالبات حوزه دارو یا پزشکان و پرستاران را پاسخ دهیم.

وزیر بهداشت افزود: در حوزه بیمه ها نیز قانون تجمیع بیمه ها را داریم اما اکنون افرادی هستند که دو دفترچه دارند و هزینه اضافه تحمیل می کنند. قانون تجمیع را داریم که همه افراد با یک دفترچه یا حتی با کد ملی خدمات یکسان بگیرند اما در اجرای این قانون ضعف هایی داریم که امیدوارم به تدریج اصلاح شود.

هاشمی گفت: در مورد تعرفه های خدمات پرستاری، تعرفه های هوم کر یا مراقبت در منزل تصویب شده است که امیدوارم همین تعرفه ها سنگ بنایی شود که به تدریج گسترش یابد و بی عدالتی در پرداخت ها که حاصل 30 سال نظام ظالمانه پرداخت مبتنی بر کارانه و خودگردانی است اصلاح شود.

وی گفت: بی عدالتی در پرداخت ها در بین گروههای مختلف پزشکان بین جراحان و غیر جراحان نیز وجود دارد ما نظام پرداخت فعلی را که نظام فی فور سرویس است قبول نداریم اما تغییر آن نیز ساده نیست .

وی ادامه داد: پیشنهادی هم به دولت داده ایم که کل اعتبارات حوزه سلامت اعم از بیمه ها ،بودجه های دولتی و نیروهای مسلح در سطح استانی تجمیع شود و در اختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و هر ماه یک دوازدهم آن را تخصیص دهند.

وزیر بهداشت گفت: دولت بالاخره حقوق پزشک و پرستار را پرداخت می کند اما چرا به موقع پرداخت نمی کنند چرا زجر می دهند.

وی گفت: اگر بودجه های سلامت تجمیع نشود نمی توانیم گایدلاینها و راهنماهای بالینی را اجرا کنیم 200 گاید لاین را ابلاغ کرده ایم اما کو اجرا؟

وی گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم شرکای وزارت بهداشت هم به قولهایشان عمل کنند و ما را تنها نگذارند و دست ما را بگیرند زیرا اداره وزارت بهداشت در شرایط فعلی خیلی سخت است از حوزه غذا گرفته تا درمان و نظارت و حوزه قاچاق و مبارزه با تخلفات باید انجام شود و بدون تامین مالی انجام این وظایف گسترده امکانپذیر نیست.

هاشمی گفت: هم اکنون حدود 140 هزار پرستار شاغل در کشور داریم و 193 دانشکده پرستاری مشغول تربیت نیرو هستند امیدوارم با همفکری سازمان نظام پرستاری بتوانیم آینده نگری مناسبی برای این حرفه داشته باشیم و با همکاری دستگاههای دیگر سال آینده در شرایط بهتری باشیم. مشکلات از دید ما پنهان نیست، توان ما محدود است.


منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: