اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22 January 2018
وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: روابط ایران و بلاروس، گسترش مناسبات و تلاش بی وقفه مسئولان در به تحقق رساندن اهداف رهبران دو کشور در حوزه گسترده سیاسی است.

شریعتمداری خواستار توسعه روابط با بلاروس شد

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  محمد شریعتمداری در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس افزود: ما باید تلاش کنیم همانگونه که در مسائل منطقه‌ای و جهانی در حوزه سیاسی روابط خوبی داریم، روابط اقتصادی را هم همپای روابط سیاسی رشد دهیم.

وی گفت: در گذشته گام‌های خوبی برداشته ایم، اما کافی نیست و سهم بالایی از حجم مبادلات جهانی را می‌توانیم به خود اختصاص دهیم.

شریعتمداری افزود: مبادلات سالانه ما با دنیا ۱۸۰ میلیارد دلار است و بلاروس ۱۶۰ میلیارد دلار است درحالیکه سهم ما از روابط دو جانبه هیچگاه از ۱۶۰ میلیون یورو بالاتر نرفته است که برازنده دو کشور نیست.

وی گفت: در کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور کمیته‌های تخصصی داریم که در زمینه همکاری‌های بهداشتی و درمانی، بانکی، نفتی، سد، آهن و حوزه‌های دیگر تلاش می‌کنند که می‌تواند به توسعه همکاری‌های دو جانبه کمک کند.

شریعتمداری افزود: کمیسیون چهاردهم دارای نقشه راه است و همکاران ما برای همکاری طی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میان دو کشور طراحی می‌کنند و می‌توانیم این نقشه را به اجرا بگذاریم.

وی گفت: این نقشه راه همکاری‌های گوناگونی در زمینه سیاسی، سرمایه گذاری، تجارت، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان، آموزشی، علوم و فناوری و انرژی است.

شریعتمداری افزود: در این نقشه راه بر تشکیل سالانه کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری موضوعات دو جانبه تاکید شده است و ما آن را با قوت پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: بسیار خوشحالیم که روابط اقتصادی ما با کشور دوست جمهوری بلاروس از سطح همکاری‌های ساده تجاری به فنی و صنعتی توسعه یافته است، این گام موثری است که با تلاش ما برداشته شده است.

هیئت بلاروس متشکل از بخش‌های بانکی، شهرداری و حمل و نقل است.

 فعاليت هاي عمراني و فني مهندسي در بلاروس انجام مي دهيم

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: باوجود وضع تحريم هاي ظالمانه عليه ايران خوشحالم فعاليت هاي عمراني و فني مهندسي به ارزش 10 ميليارد دلار در جمهوري بلاروس انجام دهيم.

محمد شريعتمداري در چهاردهمين اجلاس مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و بلاروس افزود: همکاري هاي خوبي که در بخش صنعت شروع کرديم، همکاري شرکت هاي مازوبلاز، ماش و واش، شهاب خودرو در زمينه ساخت کاميون و دنباله بند تراکتورها و در آينده اتوبوس هاي برقي داشتيم که اميدواريم گسترش يابد.

وي گفت: بر لزوم حمايت دولت و وزارت صنايع بلاروس از شرکت ايران خودرو با طرف بلاروسي تاکيد مي کنم و اميدوارم اين شرکت مشترک صادرات خودرو به اوراسيا را شروع کند تا خودروهاي مناسبي توليد و صادر کنيم.

شريعتمداري افزود: در سالهاي اخير در توليد قطعات پزشکي توانمندي هاي خوبي به دست آورديم و سابقه صادرات محصولات پزشکي به بلاروس را داديم و از توسعه همکاري شرکت هاي فعال در اين حوزه حمايت مي کنيم.

وي گفت: توسعه همکاري ها نيازمند حمايت جدي مالي وزارت صنايع بلاروس است، در زمينه دارو همکاري خوبي داريم و شرکت توليددارو ايران براي ايجاد شرکت مشترک و توليد دارو آمادگي دارد.

شريعتمداري افزود: همکاري هاي بانکي يکي از نيازهاي جدي ما براي توسعه روابط دوجانبه است، باتوجه به رفع تحريم ها و وجود ظرفيت هاي خوب اميدواريم کميته همکاري هاي بانکي دو کشور زمينه توسعه فعاليت هاي بانکي ميان دو کشور را فراهم کند.

وي گفت: بانک توسعه صادرات 50 ميليون يورو خط اعتباري براي توسعه همکاري ها اختصاص داده ولي با مشکلاتي از جانب نظام بانکي بلاروس مواجه است.

شريعتمداري افزود: صدور ويزا براي تجار و نيروهاي کار متخصص ايراني از مشکلاتي است که نيازمند مساعدت دولت بلاروس و فراهم کردن تسهيلاتي در اين زمينه است.

وي گفت: باتوجه به اينکه در آينده از آقاي لوکاشنکو در تهران استقبال خواهيم کرد، اسناد مورد مبادله همکاري آماده شده است.

منتظر امضای توافقنامه ایران- اوراسیا هستیم

وزیر صنایع بلاروس گفت: ما در سال ۲۰۱۸، منتظر امضای توافقنامه میان ایران و اورآسیا برای توسعه همکاری هستیم.

میخائیل وویچ ووک در چهادهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس افزود: در سال ۲۰۱۷ توانستیم گام جدی در زمینه توسعه همکاری‌ها برداریم و گروه مشترک کاری نفتی را تشکیل داریم و اولین اجلاس گروه کاری وزارت کشاورزی و حمل ونقل بین المللی و صنعت خودرو را انجام دادیم.

وی گفت: همکاران ما خیلی خوب روی نقشه راه کار کردند و در سال ۲۰۱۸ می‌توانیم آن را اجرا کنیم و بلاروس از این رابطه دوجانبه استقبال می‌کند.

گفتنی است مسئولان کمیته‌های تخصصی اجلاس مشترک و مدیران ارشد بخش‌های مختلف بانکی شهری، صنعتی، بهداشت و درمان، نفت و انرژی، خودروسازی و انفورماتیک هیئات بلاروس را در چهاردهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس همراهی می‌کنند.

شریعتمداری خواستار توسعه روابط با بلاروس شد

لازم به ذکر است درپایان این نشست، یادداشت تفاهم همکاری دارویی ایران و بلاروس به امضای وزیران صنعت دوکشور رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: