اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
سخنگوی وزارت کشور افغانستان پایان حمله مهاجمان انتحاری به هتل «اینترکنتینتال» کابل را اعلام کرد. در این حمله که از ساعت 21 و 30 دقیقه دیشب تا ساعت 13 امروز ادامه داشت و طی آن عده ای به گروگان گرفته شدند، دستکم با کشته شدن 5 مهاجم 160 گروگان آزاد شدند.

با کشته شدن مهاجمان هتل کابل 160 گروگان آزاد شدند

به گزارش عصرپرس، نجیب دانش روز یکشنبه به خبرنگاران حاضر در نزدیکی محل وقوع این حادثه گفت که در این حمله کشته شدن 6 غیر نظامی از جمله یک تبعه خارجی و زخمی شدن 7 تن دیگر شامل 4 پلیس تاکنون قطعی شده است.

دانش افزود: در جریان این علمیات 160 تن از افراد حاضر در هتل نجات داده شدند که 41 تن از آنها خارجی بودند و در این جمع 5 زن خارجی نیز حضور داشتند. وی اشاره به ملیت این افراد نکرد.

دانش افزود: رئیس مخابرات استان «فراه» افغانستان نیز در آغاز حمله تروریست ها به این هتل زخمی شد که صبح امروز در بیمارستان جان باخت.

همزمان با اعلام پایان عملیات در هتل اینتر کنتینتال از سوی سخنگوی وزارت کشور افغانستان در حدود ساعت 10 و 30 دقیقه یک انفجار دیگر در طبقه ششم هتل رخ داد که گفته شده عامل این حمله یک فرد انتحاری بود که در محل انباری هتل پنهان شده بود .

وزارت کشور افغانستان لحظاتی بعد از این حادثه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با کشته شدن چهارمین مهاجم عملیات پاکسازی در هتل به پایان رسیده است.

اما این خبر هم دوام نداشت و بار دیگر صدای تیراندازی از محل بلند شد که این تیراندازها تا ساعت 13 ادامه داشت و در نهایت با حضور یکی از نیروهای پلیس با پرچم افغانستان بر فراز بام هتل خاتمه علمیات قطعی شد.

هرچند هنوز برخی از منابع غیر رسمی از حضور دو مهاجم در هتل و گرفتار شدن آنها در حلقه محاصره نیروهای امنیتی خبر می دهند اما این خبر نیز تاکنون به تایید مقامات مسئول نرسیده است.

وزارت کشور افعانستان در اطلاعیه ای، گروه تروریستی «شبکه حقانی» را که یکی از گروه های تندرو طالبان محسوب می شود، به عنوان مسئول این حمله نام برده و افزوده است که این گروه در بیرون از کشور پایگاه های امنی در اختیار دارد.

به رغم این، تاکنون شخص و یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

پس از اعلام پایان درگیری و کشته شدن مهاجمان، نیروهای امداد و آتش نشان برای مهار آتش و کمک به مصدومان در یکی از طبقات هتل مستقر شده اند و به ارایه وظایف خود پرداختند.

تاکنون به خبرنگاران اجازه ورود به داخل هتل داده نشده است.

از سوی دیگر «وحید مجروح» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان با ارسال پیامی به خبرنگار ایرنا گفت که تاکنون 11 زخمی به بیمارستان منطقه وزیر اکبر خان شهر کابل انتقال یافته اند و تحت درمان قرار دارند.

وی به کشته شدگان این حادثه اشاره ای نکرد، اما منابع غیر رسمی تعداد کشته های این حمله را تاکنون 10 تن اعلام کرده اند.

بر اساس این گزارش، افراد مسلح که به جلیقه های انتحاری و ادوات نظامی مجهز بودند ساعت 9 و 30 دقیقه شب گذشته به قدیمی ترین هتل بین المللی شهر کابل در «باغ بالا» محله «کارته پروان» این شهر حمله کردند.

مطابق گزارش های تائید نشده مهاجمان برای عبور از موانع اولیه امنیتی اقدام به انفجار انتحاری کردند و سه مهاجم دیگر از مسیر آشپزخانه به داخل هتل نفوذ کرده اند.

این هتل در سال 1348 گشایش یافته و با داشتن 200 اتاق نخستین هتل بین‌المللی کابل محسوب می شود.

چندی قبل محافظت این هتل به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود و هنوز توضیحی در مورد چگونگی نفوذ این مهاجمان به محوطه این هتل که بشدت در لایه های متعدد امنیتی حفاظت می شود؛ از سوی مسئولان امنیتی ارایه نشده است.

در سال 2011 میلادی نیز 9 تروریست‌ در نبردی 5 ساعته با نیروهای امنیتی درهمین هتل موجب کشته شدن 12 غیرنظامی شدند.

بیشتر مراسم سیاسی، نشست های خبری و همچنین نشست های اداری استانی و کارگاه های آموزشی به دلیل بالا بودن ضریب امنیتی این هتل در آن برگزار می شود که این رخ داد اثر منفی بر فعالیت این هتل خواهد داشت .

نام:
ایمیل:
* نظر: