اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
در صحن علنی مجلس؛
نمایندگان مردم در خانه ملت با موافقت رد اصل ۸۵ در لایحه تجارت با بررسی آن به صورت عادی در کمیسیون و صحن موافقت کردند.

بررسی لایحه تجارت در مجلس

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سيما؛ تقاضاي نمايندگان درباره نحوه بررسي لايحه تجارت صبح امروز در صحن علني به رأي گذاشته شد که از مجموعه 229 نماينده حاضر با 146 رأي موافق، 58 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع نمايندگان با لغو رسيدگي به لايحه تجارت طبق اصل 88 قانون اساسي موافقت کردند. بنابراين اين لايحه پس از بررسي در کميسيون مربوطه در صحن علني مجلس بررسي مي شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: لايحه تجارت لايحه دولت است که در مجلس ششم تقديم مجلس شد و بعد از آن در مجالس هفتم و هشتم هم در مورد آن بررسي هايي صورت گرفت اما با توجه به اينکه مواد آن زياد بود تصميم گرفته شد که براساس اصل 85 قانون اساسي تنها در کميسيون مربوطه رسيدگي و به شوراي نگهبان ارائه شود.

لاريجاني افزود: البته شوراي نگهبان ايرادي گرفت مبني بر اينکه در موارد ضروري بايد اصل 85 لحاظ شود البته از نظر ما ضرورت را مجلس تشخيص مي دهد.

وي گفت: بنابر اين مدتي طول کشيد تا اين لايحه به مجلس دهم رسيد و با موافقت نمايندگان رسيدگي اصل 85 آن لغو و پس از بررسي کميسيون در دستور کار صحن علني قرار مي گيرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از پايان رأي گيري هم افزود: با توجه به رأي نمايندگان رسيدگي اصل 85 لايحه تجارت لغو مي شود و لايحه به کميسيون مربوطه ارجاع خواهد شد تا بررسي هاي لازم صورت بگيرد و موادي که در کميسيون بررسي خواهد شد به مرور در دستور کار صحن علني مجلس قرار گرفته و رسيدگي شود.

قانون تجارت مصوب 1311 است و فقط يک بار در سال 1347 اصلاح و در سال 1386 هم قانون تجارت الکترونيک به آن اضافه شد.

لايحه تجارت هزار و 261 ماده دارد.

لاریجانی: تنها برخی مواد لایحه تجارت در صحن بررسی می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده محلات و دلیجان در خصوص بررسی هزار ماده لایحه تجارت در صحن طبق اصل ۸۵ گفت: صرفا برخی از مواد مدنظر نمایندگان در صحن بررسی می شود.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مبنی بر لغو رسیدگی اصل 85 قانون اساسی در مورد لایحه تجارت در تذکری گفت: این لایحه حدود هزار ماده دارد که بررسی آن در صحن علنی در مدت طولانی انجام خواهد شد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در ادامه با استناد به اصل 52 قانون اساسی در اخطاری افزود: گزارشی که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 به نمایندگان ارائه کرده صرفا درباره تبصره ها بوده و درباره جداول و ردیف ها نیست، همچنین گزارشی درباره بودجه شرکت ها ارائه نشده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در نهایت تمامی ردیف ها و جداول با هم در صحن علنی یکجا به رأی گذاشته می شود.

لاریجانی: تمام هزار ماده لایحه تجارت در صحن بررسی نمی شود

لاریجانی در پاسخ به تذکر اول سلیمی بیان داشت: شورای نگهبان مطابق اصل 85 معتقد است مواردی که از ضرورت بالایی برخوردار است در صحن علنی بررسی شود و این ضرورت را مجلس تعیین می کند و اینگونه نیست که هزار ماده لایحه تجارت در صحن رسیدگی شود بلکه آن تعداد که مدنظر نمایندگان است بررسی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به اخطار بعدی سلیمی اظهار داشت: تمامی نمایندگان می توانند درباره ردیف ها و جداول در کمیسیون، کمیسیون تلفیق و یا صحن علنی نظر دهند.

 تصویب دو ماده از قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها

در ادامه جلسه علنی مجلس گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر بررسی و در نهایت 2 ماده از این لایحه تصویب شد.

براساس یکی از موارد اصلاحیه این قانون، سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد برای کاهش انتظار نوبت کشتی های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تأسیسات بندری و تأمین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری - صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی یا از محل سرمایه گذاری بخش غیردولتی اقدام نماید.

در بند دیگری از این لایحه که به تصویب رسید مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی و کلیه سازمان های مسئول در امر پذیرش ورود و خروج (پاس) کشتی ها و همچنین ورود و خروج کالا به بنادر و از بنادر موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نماینده خود را در محلی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور ازجمله شهید رجایی ، شهید باهنر ، امام خمینی ، امیرآباد ، انزلی ، نوشهر، بوشهر، شهید بهشتی ، شهید کلانتری و چابهار تأمین می شود مستقر نمایند و با مدیریت نماینده سازمان بنادر و دریانوردی بدون فوت وقت و به صورت مستمر در طول شبانه روز امور پذیرش ورود و خروج کشتی ها را انجام دهند.

در ادامه بررسی این لایحه و با نظر مجلس ماده 3 لایحه اصلاحیه قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع داده شد.

بررسی استفساریه ای با موضوع رفع ابهام از مکان های مجاز به استفاده از قلیان و دخانیات به صورت یک فوریت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح استفساریه تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با موضوع رفع ابهام از اماکن مجاز به استفاده از قلیان و دخانیات به صورت یک فوریت موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست یک فوریت طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با 120 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به صورت یک فوریت موافقت کردند.

محمدجواد کولیوند در توضیح درخواست خود برای بررسی طرح مذکور به صورت یک فوریت گفت: قانون جامع مبارزه ملی با دخانیات سال 85 به تصویب رسید که اشاره به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن اداری دارد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: این در حالی است که مصرف قلیان در اماکنی به نام قهوه خانه مرسوم است و بیش از ده ها سال در جامعه فعالیت دارند و تحت نظارت دقیق اتحادیه صنفی خود هستند و افراد متقاضی کاملا آگاهانه وارد این مکان ها می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه قهوه خانه ها یکی از نمادهای سنتی کشور است، اظهار داشت: جمع آوری بدون برنامه قلیان علاوه بر آثار سوء باعث بیکاری فعالان این حوزه می شود لذا این استفساریه برای رفع ابهام از قانون درخصوص فعالیت قهوه خانه ها و اتاق های مخصوص استعمال دخانیات در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری طرح شده است که خواستار بررسی آن به صورت یک فوریت هستیم.

 ارجاع طرح استفساریه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به کمیسیون

طرح استفساریه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز ( یکشنبه، یکم بهمن) مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحیه مصوب 14 مهر 1380 را برای بررسی یبشتر با 137 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن به کمیسیون مربوط ارجاع کردند.

گفتنی است غلامرضا کاتب در اخطاری، این موضوع را با توجه به اینکه برای دولت بار مالی دارد، مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست.

در ادامه مسعود پزشکیان در واکنش به اخطار کاتب، اخطار وی را وارد دانست و گفت: این اخطار وارد است و طرح مذکور خلاف برنامه ششم و مغایر با اصل 75 قانون اساسی است.

در موضوع استفساریه مذکور آمده است: آیا بیمه شدگان تامین اجتماعی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور از جمله متصدیان مشاغل عملیاتی آتش نشانی و پرتوکاران اشعه که دارای روابط استخدامی و غیرمشمول قانون کار با کارفرمایان خود می باشند و از نظر شرح، محل، نوع و نحوه انجام کار و همچنین ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل با مشمولان قانون کار، مشابه و یکسان هستند، مشمول مزایای موضوع تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب 14 مهر 1380 و اصلاحات بعدی آن می شوند یا خیر؟

در پاسخ آمده است: بلی، بیمه شدگان تامین اجتماعی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور از جمله متصدیان مشاغل عملیاتی آتش نشانی و پرتوکاران اشعه که دارای روابط استخدامی غیرمشمول قانون کار با کارفرمایان خود می باشند و از نظر شرح، محل، نوع و نحوه انجام کار و همچنین ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل با مشمولان قانون کار، مشابه و یکسان هستند، مشمول کلیه مزایای موضوع تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب 14 مهر 1380 و اصلاحات بعدی آن می شوند.

 تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم بهمن) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به این شرح قرائت کرد:

تذکر مفتح نماینده تویسرکان به وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن تویسرکان.

تذکر نوری نماینده شوش به همراه خادمی، مختار، شرفی، ظاهری و ناصری نژاد به رئیس جمهور در خصوص تسریع در کنترل ریزگردها در استان خوزستان و رهاسازی حق آبه زیست محیطی تالاب ها و اعزام گروه ویژه برای حل مشکل.

تذکر خضری نماینده پیرانشهر به وزیر کشور در خصوص تسریع عاجل در بازگشایی معبر کوله بری پیرانشهر برای رفع معضل بیکاری که بیش از 8000 کوله بر و 3000 اصناف و بازاریان پیرانشهر را دچار مشکل کرده است.

تذکر دهمرده به وزیر کشور در خصوص توضیح علت عدم حل مشکلات گذرهای مرزی سیستان.

تذکر افضلی نماینده نهبندان به وزیر کار در خصوص عدم اجرایی شدن مصوبه مجلس در مورد بیمه بازنشستگی روستاییان و عشایر که دارای 70 سال سن هستند و 10 سال حق بیمه پرداخت کرده اند.

تذکر احمدی لاشکی نماینده نوشهر و دامادی نماینده ساری به رئیس جمهور در خصوص بی توجهی ریاست سازمان محیط زیست کشور به عدم انتقال آب دریای خزر و صدور نامه ای به استاندار سمنان برای انتقال آب به این استان به رغم نظرهای کارشناسان محیط زیست و اعلام نظر قطعی نمایندگان مجلس در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر رد طرح انتقال آب دریای خزر.

تذکر شاعری نماینده نکا به همراه 19 تن از نمایندگان به رئیس جمهور در خصوص مخالفت شدید با انتقال آب دریای خزر.

تذکر ساداتی نژاد نماینده کاشان به وزیر نیرو در خصوص حذف عوارض قبوض برق چاه های کشاورزی، به وزیر نفت در خصوص عدم اجرایی شدن حذف آبونمان از قبوض گاز، به وزیر جهاد و کشاورزی در خصوص لزوم استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده مطابق قانون و به وزیر کار در خصوص توضیح علت پرداخت نشدن مزایای بازنشستگی کارکنان شاغل در بنگاه های واگذاری شده اصل 44.

تذکر خالقی نماینده خلخال به رئیس جمهور درباره کم توجهی میراث فرهنگی به مصوبات شهری در خلخال.

تذکر محمودزاده نماینده مهاباد به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توضیح علت دلیل واردات بی رویه شکر و عدم پرداخت یارانه دونرخی شکر سال های 94 و 95، به وزیر کار در خصوص توضیح عدم رسیدگی به ضعف عملکرد صندوق کارآفرین امید، به وزیر دفاع درباره توضیح علت عدم جا به جایی پادگان مهاباد به خارج از شهر و به وزیر ورزش در خصوص توضیح علت واگذاری اماکن ورزشی در شهرهای محروم به بهانه ماده 88.

تذکر حسن پور نماینده سیرجان به وزیر نفت در خصوص ضرورت اعزام گروهی برای رسیدگی به مشکلات به وجود آمده به علت عدم گازرسانی به واحدهای صنعتی و روستاها در شهرستان های سیرجان و بردسیر، به وزیر کشور در خصوص اعزام هیأتی فوری برای رسیدگی به مشکلات به وجود آمده از حضور اتباع بیگانه در شهرستان سیرجان و بردسیر و به وزیر فرهنگ در خصوص توضیح علت قطع حمایت مالی معاونت مطبوعات این وزارتخانه از مطبوعات کشور به ویژه نشریات استانی از تاریخ 15 بهمن.

تذکر کریمی قدوسی نماینده مشهد به وزیر ارتباطات در خصوص ضرورت اقدام عاجل در راستای حفظ منافع ملی و حمایت از تولیدات بومی در خصوص تقویت زیرساخت های ارتباطی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی.

تذکر نادری نماینده اورامانت به وزیرنیرو در خصوص بی توجهی به آب شرب مناطق زلزله زده اورامانات و لزوم توجه ویژه به بافت فرسوده برق و مشکلات متعدد مردم منطقه.

نام:
ایمیل:
* نظر: