به گزارش عصرپرس از صداوسیما، عباس آخوندي امروز در حاشيه همايش توسعه مبتني بر حملو نقل همگاني (TOD) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه سانچی و همچنین پلاسکو، از حضور در جمع دستاندرکاران شهرسازی و حمل و نقل اظهار خردسندی کرد و مبنای صحبتهای خود را تغییر نگرش بنیادین عنوان کرد.
آخوندي گفت: توسعه
ريلي، دسترسي ارزان، ايمن و برابر براي گروههاي کمدرآمد است و دسترسي به خدمات آموزشي،
بهداشت، شغل و مواردي از اين دست حق مردم است اما متأسفانه ما در طرحهاي مبارزه با
فقر، فقط توزيع پول و يارانه را مدنظر داريم و کسي فکر نميکند توسعه حمل و نقل همگاني،
راهکاري براي کاهش فقر است.
وي افزود: در بسياري
از کشورها که اول شبکه ريلي ايجاد شده و سپس سکونتگاهها توسعه يافته است، کانون فقر
شکل نگرفته است، اما در ايران پيرامون همين تهران کانونهاي فقر بهشدت گسترش يافته
است.
وزير راه و شهرسازي
افزود: حملونقل همگاني ريلي بين مراکز شهرها و پيرامون موجب کاهش فقر ميشود و اين
طبق تحقيقات دانشگاه هاروارد است.
وي گفت: چنين موضوعاتي
در ادبيات مبارزه با فقر در کشور ما مطرح نشده است و ما فقط در نظام ايدئولوژي چپگرايانه
دنبال توزيع يارانه و پول هستيم.
آخوندي افزود:
در توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني بايد شهروندان امکان دسترسي پياده از محل سکونت
به اولين ايستگاه حمل و نقل عمومي را داشته باشند و اين تمام جانمايه شهروند مداري
است اما متأسفانه امروز انسان در شهرهاي ما در حال له شدن است.
وي همچنين به موضوع
قطارهاي حومه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، موضوع راهاندازي قطارهاي حومهاي مطرح
شده است، اما در سالهاي 97-96 رديفهاي اعتباري ندارد.
وزير راه و شهرسازي
با بيان اينکه ما در ايران هنوز به دنبال نظام پرداخت يارانه و پرداخت نقدي براي کاهش
فقر هستيم، گفت: توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني و شهرسازي ريل پايه و توسعه قطارهاي
حومهاي از مصاديق کاهش فقر است.
آخوندي اظهار داشت:
زندگي مدرن در ايران با بحران مواجه شده است و در حوزههاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي
نيز با بحران مواجه هستيم.
وي ادامه داد:
نيازمند بازخواني، باز انديشي و سياستگذاري جديد هستيم و البته در اين حوزه بايد چيزي
را از دست بدهيم، تا چيز بهتري به دست بياوريم.
آخوندي به حادثه
پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو نشان داد که به عنوان ساختماني که نماد زندگي مدرن
در ايران بود، بيش از 50 سال دوام نياورد و اين نشانه آن است که با بحراني جدي در دوران
مدرن مواجه هستيم که البته فقط در ايران اين بحران وجود ندارد، بلکه در افغانستان،
عراق و سوريه و... نيز هست که زندگي مدرن را به جنگ و خشونت تبديل کرده است.
وزير راه و شهرسازي
افزود: در حوزههاي شهري، بحران قابليت زندگي و قابليت حرکت و جابهجايي داريم. خشونت
و پرخاشگري امروز جامعه به خصوص در کلان شهرها به دليل گرفتاري در ترافيکها کاملاً
مبرهن است.
آخوندي تأکيد کرد:
انديشمندان جهان به اين موضوع رسيدهاند که سياست خودرو محوري به بحران در کيفيت زندگي
ميانجامد و کار سختي نيست که اين موضوع را کشف کنيم.
وزير راه و شهرسازي
اضافه کرد: در اين حوزه اصليترين بحث ما نحوه اعمال سياست است، اعمال يک سياست اگر
با تغيير نگرش همراه باشد از سختترين و پيچيدهترين کارها در کشور ما است، بهمحض
تغيير نگرش همه وارد ميشوند و در جهت اثبات خبط بودن تغيير نگرش ادله ميآورند.
وي افزود: از روزي
که به وزارت راه و شهرسازي آمدم، هر وقت که بحث جابهجايي بين حومه و تهران مطرح ميشود،
گفتهام که در کنار توسعه جادهاي بايد به ريل توجه داشت، اما متأسفانه در هيچ سطحي
موفق نشدم.
آخوندي اظهار داشت:
امروز که درباره شهرسازي ريلپايه صحبت ميکنم، از بازديد آزاد راه همت - کرج ميآيم،
4 سال با سازمان برنامه و بودجه بحث ميکنيم که حداقل بودجهاي برابر بودجه اين آزادراه
بابت دو خط ريلي بين تهران تا کرج داشته باشيم، تا بتوانيم دسترسي ريلي کنوني را افزايش
دهيم و با شبکه مترو يکپارچگي ريل و مترو ايجاد کنيم.
وزير راه و شهرسازي
گفت: مقامات ارشد ايران تاکنون بيش از 10 بار از آزادراه همت تا کرج بازديد کردهاند
و بيش از 10 جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره اين آزادراه داشتهايم، اما هنوز
موفق نشدهايم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسهاي داشته باشيم.
وي افزود: تقاضا
براي 6 بانده کردن آزادراه تهران ـ کرج در سطح همه مديران بالا است، درحاليکه 4 سال
است، ما دنبال چهارخطه کردن ريل تهران و قم هستيم، اما نمايندگان مجلس به اين موضوع
هم توجه نميکنند.
آخوندي افزود:
انعکاس اين موضوع در بودجه دولت و آنچه از مجلس بيرون ميآيد، تقريباً هيچ است.
وزير راه و شهرسازي
تأکيد کرد: در شهرسازي ريلپايه از سطح مديرکل تا سطح وزير، در اغلب بخشها در سطح
5 درصد هم همراهي وجود ندارد، اما ما هزاران بار اين موضوع را تکرار ميکنيم.
وي با تأکيد بر
اينکه در آغاز تحولي جدي هستيم، گفت: سياستگذاري يعني هزينه ـ منفعت؛ نميتوان گفت
همزمان بهسرعت صدها هزار ميليارد تومان در توسعه جادهاي سرمايهگذاري کنيم و همزمان
هم شعار شهرسازي ريلپايه بدهيم.
آخوندي افزود:
در شهرسازي ريلپايه دنبال آن هستيم که در مورد ايستگاههاي مترو و راهآهن تمرکز اسکان
و خدمات داشته باشيم و بقيه جاها شهرفروشي نباشد.
وزير راه و شهرسازي
ادامه داد: تغيير نگرش نيازمند نظريه، انديشه و برنامه دارد که منتج به محصول ميشود
و تغيير نگرش بدون رسانه امکانپذير نيست.
آخوندي ادامه داد:
اين تغيير نگرشهاي نيازمند رسانههاي بزرگ و گسترده است که اميدواريم در حوزه TOD و توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني، رسانه
اينترنتي در نظر گرفته شود، زيرا کار توسعه بدون همکاري جامعه امکانپذير نيست و وزارت
راه به تنهايي نميتواند چنين کار بزرگي انجام دهد.
وزير راه و شهرسازي
اضافه کرد: توسعه مبتني بر حملونقل همگاني موجب کاهش آلودگي هوا، کاهش مصرف سوخت،
افزايش سلامت شهروندان و مهمتر از همه کاهش فقر ميشود.