اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 20 January 2018
آخوندی در همايش توسعه مبتني بر حمل‌و نقل همگاني؛
وزیر راه و شهرسازی گفت: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحران‌های جدی در دوران مدرن است. است.

فروریختن پلاسکو نماد بحران زندگی مدرن در ایران است

به گزارش عصرپرس از صداوسیما،​ عباس آخوندي امروز در حاشيه همايش توسعه مبتني بر حمل‌و نقل همگاني (TOD) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه سانچی و همچنین پلاسکو، از حضور در جمع دست‌اندرکاران شهرسازی و حمل و نقل اظهار خردسندی کرد و مبنای صحبت‌های خود را تغییر نگرش بنیادین عنوان کرد. 

آخوندي گفت: توسعه ريلي،‌ دسترسي ارزان، ايمن و برابر براي گروه‌هاي کم‌درآمد است و دسترسي به خدمات آموزشي، بهداشت، شغل و مواردي از اين دست حق مردم است اما متأسفانه ما در طرح‌هاي مبارزه با فقر، فقط توزيع پول و يارانه را مدنظر داريم و کسي فکر نمي‌کند توسعه حمل‌ و نقل همگاني، راهکاري براي کاهش فقر است.

وي افزود: در بسياري از کشورها که اول شبکه ريلي ايجاد شده و سپس سکونت‌گاه‌ها توسعه يافته است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ايران پيرامون همين تهران کانون‌هاي فقر به‌شدت گسترش يافته است.

وزير راه و شهرسازي افزود: حمل‌ونقل همگاني ريلي بين مراکز شهرها و پيرامون موجب کاهش فقر مي‌شود و اين طبق تحقيقات دانشگاه هاروارد است.

وي گفت: چنين موضوعاتي در ادبيات مبارزه با فقر در کشور ما مطرح نشده است و ما فقط در نظام ايدئولوژي چپ‌گرايانه دنبال توزيع يارانه و پول هستيم.

آخوندي افزود: در توسعه مبتني بر حمل‌ و نقل همگاني بايد شهروندان امکان دسترسي پياده از محل سکونت به اولين ايستگاه حمل‌ و نقل عمومي را داشته باشند و اين تمام جان‌مايه شهروند مداري است اما متأسفانه امروز انسان در شهرهاي ما در حال له شدن است.

وي همچنين به موضوع قطارهاي حومه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم، موضوع راه‌اندازي قطارهاي حومه‌اي مطرح شده است، اما در سال‌هاي 97-96 رديف‌هاي اعتباري ندارد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ما در ايران هنوز به دنبال نظام پرداخت يارانه و پرداخت نقدي براي کاهش فقر هستيم، گفت: توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني و شهرسازي ريل‌ پايه و توسعه قطارهاي حومه‌اي از مصاديق کاهش فقر است.

آخوندي اظهار داشت: زندگي مدرن در ايران با بحران مواجه شده است و در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي نيز با بحران مواجه هستيم.

وي ادامه داد: نيازمند بازخواني، باز انديشي و سياست‌گذاري جديد هستيم و البته در اين حوزه بايد چيزي را از دست بدهيم، تا چيز بهتري به‌ دست بياوريم.

آخوندي به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو نشان داد که به‌ عنوان ساختماني که نماد زندگي مدرن در ايران بود، بيش از 50 سال دوام نياورد و اين نشانه آن است که با بحراني جدي در دوران مدرن مواجه هستيم که البته فقط در ايران اين بحران وجود ندارد، بلکه در افغانستان، عراق و سوريه و... نيز هست که زندگي مدرن را به جنگ و خشونت تبديل کرده است.

وزير راه و شهرسازي افزود: در حوزه‌هاي شهري، بحران قابليت زندگي و قابليت حرکت و جابه‌جايي داريم. خشونت و پرخاشگري امروز جامعه به‌ خصوص در کلان‌ شهرها به دليل گرفتاري در ترافيک‌ها کاملاً مبرهن است.

آخوندي تأکيد کرد: انديشمندان جهان به اين موضوع رسيده‌اند که سياست خودرو محوري به بحران در کيفيت زندگي مي‌انجامد و کار سختي نيست که اين موضوع را کشف کنيم.

وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: در اين حوزه اصلي‌ترين بحث ما نحوه اعمال سياست است، اعمال يک سياست اگر با تغيير نگرش همراه باشد از سخت‌ترين و پيچيده‌ترين کارها در کشور ما است، به‌محض تغيير نگرش همه وارد مي‌شوند و در جهت اثبات خبط بودن تغيير نگرش ادله مي‌آورند.

وي افزود: از روزي که به وزارت راه و شهرسازي آمدم، هر وقت که بحث جابه‌جايي بين حومه و تهران مطرح مي‌شود، گفته‌ام که در کنار توسعه جاده‌اي بايد به ريل توجه داشت، اما متأسفانه در هيچ سطحي موفق نشدم.

آخوندي اظهار داشت: امروز که درباره شهرسازي ريل‌پايه صحبت مي‌کنم، ‌از بازديد آزاد راه همت - کرج مي‌آيم، 4 سال با سازمان برنامه و بودجه بحث مي‌کنيم که حداقل بودجه‌اي برابر بودجه اين آزادراه بابت دو خط ريلي بين تهران تا کرج داشته باشيم، تا بتوانيم دسترسي ريلي کنوني را افزايش دهيم و با شبکه مترو يکپارچگي ريل و مترو ايجاد کنيم.

وزير راه و شهرسازي گفت: مقامات ارشد ايران تاکنون بيش از 10 بار از آزادراه همت تا کرج بازديد کرده‌اند و بيش از 10 جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره اين آزادراه داشته‌ايم، اما هنوز موفق نشده‌ايم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسه‌اي داشته باشيم.

وي افزود: تقاضا براي 6 بانده کردن آزادراه تهران ـ کرج در سطح همه مديران بالا است، درحالي‌که 4 سال است، ما دنبال چهارخطه کردن ريل تهران و قم هستيم، اما نمايندگان مجلس به اين موضوع هم توجه نمي‌کنند.

آخوندي افزود: انعکاس اين موضوع در بودجه دولت و آنچه از مجلس بيرون مي‌آيد، تقريباً هيچ است.

وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: در شهرسازي ريل‌پايه از سطح مديرکل تا سطح وزير، در اغلب بخش‌ها در سطح 5 درصد هم همراهي وجود ندارد، اما ما هزاران بار اين موضوع را تکرار مي‌کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه در آغاز تحولي جدي هستيم، گفت: سياست‌گذاري يعني هزينه ـ منفعت؛ نمي‌توان گفت هم‌زمان به‌سرعت صدها هزار ميليارد تومان در توسعه جاده‌اي سرمايه‌گذاري کنيم و هم‌زمان هم شعار شهرسازي ريل‌پايه بدهيم.

آخوندي افزود: در شهرسازي ريل‌پايه دنبال آن هستيم که در مورد ايستگاه‌هاي مترو و راه‌آهن تمرکز اسکان و خدمات داشته باشيم و بقيه جاها شهرفروشي نباشد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تغيير نگرش نيازمند نظريه، انديشه و برنامه دارد که منتج به محصول مي‌شود و تغيير نگرش بدون رسانه امکان‌پذير نيست.

آخوندي ادامه داد: اين تغيير نگرش‌هاي نيازمند رسانه‌هاي بزرگ و گسترده است که اميدواريم در حوزه TOD و توسعه مبتني بر حمل‌ و نقل همگاني، رسانه اينترنتي در نظر گرفته شود، زيرا کار توسعه بدون همکاري جامعه امکان‌پذير نيست و وزارت راه به تنهايي نمي‌تواند چنين کار بزرگي انجام دهد.

وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني موجب کاهش آلودگي هوا، کاهش مصرف سوخت، افزايش سلامت شهروندان و مهم‌تر از همه کاهش فقر مي‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: