اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 20 January 2018
محققان کشور موفق به صادرات آینه‌ها و شیشه‌های مبتنی بر نانو فناوری به 35 کشور شدند که به گفته آنها این محصولات دارای یک لایه نانومتری با قابلیت کنترل گرما و سرما و ضریب انتقال حرارت پایین است.

صادرات شیشه نانویی ایران به ۴ قاره

به گزارش عصرپرس، علیرضا قربانی از محققان این طرح با بیان اینکه فعالیت در این زمینه را از سال ۱۳۶۳ آغاز کردیم، اظهار کرد: تاکنون موفق به تولید محصولات نانویی شدیم که به ۳۵ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا صادر می‌شود.

به گفته وی کشورهای ایتالیا، آلمان، سوئد، کرواسی، لهستان، یونان، اسپانیا، امارات، آذربایجان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، برزیل و کانادا از جمله مقاصد صادراتی محصولات این شرکت فناور هستند.

قربانی یکی از جدیدترین محصولات این واحد تحقیقاتی را شیشه‌های Eco Star دانست و ادامه داد:  مهمترین ویژگی این شیشه‌ها علاوه بر ظاهر و رنگ زیبا، بازده مناسب آنها از نظر بهینه‌سازی مصرف انرژی در تمام فصول سال است.

وی در این باره توضیح داد: در این محصول علاوه بر نانولایه‌های فلزات مختلف، از لایه نقره نیز جهت کنترل گرما و انرژی استفاده شده و همین عامل کارایی این شیشه‌ها را نسبت به شیشه‌های رفلکس معمولی ارتقا داده است. این شیشه‌ها علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی‌های شیشه‌های رفلکس، از خاصیت کنترل‌کننده انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان نیز برخوردار هستند.

این محقق اظهار کرد: با پوشش دادن لایه‌های نانومتری فلزی و اکسید فلزی بر روی شیشه، شیشه‌هایی تولید می‌شوند که تا حد زیادی کاستی‌های شیشه‌های معمولی به‌ویژه اتلاف و جذب انرژی حرارتی را برطرف می‌کنند.

قربانی خاطر نشان کرد: این محصولات که به شیشه‌های LOW-E موسوم هستند، با لایه‌نشانی لایه‌های نانومتری فلزی و سرامیکی توسط روش پوشش‌دهی کندوپاش تولید می‌شوند. این پوشش‌ها که ضخامت متوسط ۳۰ نانومتر دارند، اجازه عبور بخش مرئی طیف نور خورشید را می‌دهند، اما طیف مادون‌قرمز (طیف حرارتی) و ماوراء بنفش (طیف مضر) را منعکس و پایش می‌کنند.

وی با بیان اینکه با به‌کارگیری ذرات نانومتری ترکیبات کروم، آلومینیوم و نقره موفق به تولید آینه‌هایی با کارایی بهتر و کیفیت بالاتر شدیم، یادآور شد: آینه‌های نانوکرومی ساخت این شرکت مقاومت مکانیکی بسیار بالا و در کاربردهای خاص مانند کشتی‌ها و ماشین‌آلات سنگین دارد، ضمن آنکه آینه‌های نانوذرات آلومینیوم در محیط‌های خشک و گرم و آینه‌های با نانوذرات نقره در منازل، باشگاه‌ها و مغازه‌ها و دکوراسیون لوکس مانند آینه‌کاری، معماری، پتینه کاری و تزئینات ساختمان کاربرد فراوان دارند.

این محقق با بیان اینکه آینه‌های آلومینیومی از اعمال یک روکش نانومتری آلومینیومی بر روی سطح شیشه تولید می‌شوند، افزود: این نوع آینه‌ها از قیمت پایین‌تری نسبت به آینه‌های با روکش نقره برخوردار هستند و برای کاربردهایی که حساسیت کاربری کمتری دارد، قابل استفاده خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: