اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ - 17 January 2018
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه:
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با بیان این‌که نباید دائم بگوییم دستاورد ما از برجام هیچ بوده است، گفت: ما همین امسال ۴۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که همه پول آن نیز از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است.
فروش ۴۰ میلیارد دلار نفت در سال ۹۶ از دستاوردهای برجام استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از ایرنا، عباس عراقچی  معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه  در دوازدهمین همایش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: موانعی که برجام قرار بود بردارد، کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برطرف نشده باشد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه به برخی دستاوردهای برجام اشاره کرد و افزود: امروز ایران نفت خود را می‌فروشد، محصولات پتروشیمی را صادر می‌کند، دنیا با ما کار می‌کند، تحریم‌های اصلی بانکی برداشته شده، هواپیمای خود را می‌خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، این موارد است که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده است و می‌خواهند به هر قیمتی جلو برجام را بگیرند.

عراقچی با اشاره به وعده چهار ماهه ترامپ برای اظهارنظر دوباره در زمینه برجام عنوان کرد: این چهار ماه بسیار سرنوشت‌ساز است و ما باید در این مدت همکاری و هماهنگی‌های اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شریکان اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم، زیرا این مسئله ستون و پایه‌های برجام را محکم‌تر می‌کند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با بیان این‌که از ابتدای بهمن ماه، معاون اقتصادی وزارت خارجه آغاز به‌کار می‌کند، گفت: این معاونت مسئولیت همه روابط اقتصادی ما با دنیای خارج را برعهده دارد و همسو با اقتصاد مقاومتی، تلاش خواهد کرد صادرات غیرنفتی و فرآورده‌های مرتبط با نفت را افزایش دهد.

وی برخی انتظارها از وزارت امورخارجه را غیرمنطقی دانست و افزود: گرچه برخی انتظار دارند وزارت امورخارجه کشتی آتش گرفته را خاموش کند و در همه موارد این وزارت امورخارجه است که باید کتک بخورد، اما اگر بخش خصوصی از وزارت خارجه انتظارهای منطقی داشته باشد ما برای خود تعهد ایجاد کرده‌ایم تا به اقتصاد کشور کمک کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: