اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 16 January 2018
روحانی در کنفرانس اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی:
رییس جمهور با تاکید بر اینکه "اسلام دین مردم‌سالاری و صلح و نه دین جنگ است"، از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست همه تلاش خود را بر کمک به رهبران و مقامات سیاسی - حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام بکار گیرند.

اسلام دین مردم‌سالاری و صلح است نه دین جنگ

به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز سه شنبه در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می داند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی نباید اخوت اسلامی و تبادل تجربه ها میان اعضا را نادیده بگیریم، اظهار داشت: بی تردید تداوم این چنین نشست هایی آثار پربرکتی برای تقویت روح برادری در جهان اسلام و هماهنگی امت اسلامی داشت.

وی افزود: امروز جهان اسلام با چالش های متعددی روبرو است و تلاش قدرت های خارجی برای سلطه در امور داخلی مسلمانان و دست اندازی به منابع خداداد آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی، اختلافات میان کشورهای اسلامی نمونه هایی از معضلات و چالش هایی است که امروز با آنها روبرو هستیم.

راه مقابله با چالش ها نگاه و توسل به قدرت های خارجی نیست

روحانی همچنین راه مقابله با این چالش ها نگاه و توسل به قدرت های خارجی نیست، عنوان کرد: تجربه تاریخ معاصر به ما آموخته که این قدرت ها صرفا به فکر منافع خود و با هزینه دیگران هستند و آنها در جهت کاهش آلام دیگران قدمی برنداشته و برنخواهند داشت و توسل این قدرت ها به اقدامات زورمدارانه اقتصادی و نظامی از جمله دخالت مستقیم نظامی و یا تهدید به استفاده از نیروهای نظامی همچنین فروش تسلیحات مرگبار به کشورهای مختلف که منجر به کشتار و تخریب و مسابقه تسلیحاتی و تفرقه میان امت اسلامی برای حفظ سلطه طلبی و برتری جویی خود آنها نمونه هایی از تداوم کنش های کهنه و استعماری در شرایط کنونی جهان است.

نگاه به درون جهان اسلام راه کار حل چالش ها

روحانی ادامه داد: برای پرداختن به چالش‌ها نگاه ما باید به درون باشد، در واقع با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی باید معضلات خود را از پیش رو برداشت، این نکته به معنای انزواطلبی نیست به عکس ما حامی تعامل سازنده هستیم ولی از موضع برابر جهان اسلام با دیگران هستیم تا جایی برای دخالت بیگانگان نباشد.

برخی دولت‌ها تمایلی به روابط سازنده ندارند

وی افزود: اگر تعامل سالم و بر مبنای حقوق بین‌الملل شکل گیرد بسیاری از معضلات از بین می‌رود، متأسفانه برخی دولت‌ها تمایلی به روابط سازنده ندارند و نگاه از بالا به پایین و روابط یک طرفه به نفع خود را خواهانند در صورتی که باید اختلافات را کنار و با اتکا به ظرفیت داخلی بهره گیری از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و منابع غنی، وابستگی به بیگانگان را کاهش و در جهت بالندگی و توسعه روزافزون جهان اسلام حرکت کنیم.

همبستگی کشورهای اسلامی تنها راه عدم اتکاء به بیگانگان است

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همبستگی کشورهای اسلامی تنها راه عدم اتکاء به بیگانگان است، گفت: با همبستگی اسلامی و عدم اتکاء به بیگانگان می‌توان به معضلات جهان اسلام فائق آییم در واقع جهان اسلام هرگز خود را باز نخواهد یافت مگر آن که ملل مسلمان شایستگی و کفایت برای ارتقاء حاکمیت و مردم را به اثبات برساند.

روحانی تصریح کرد: در سایه امنیت اجتماعی و سیاسی و شکوفایی اقتصادی برای همه طبقات جامعه باید رفاه را به ارمغان آوریم و نخستین گام در رسیدن به مقصود منطقه آرام و رابطه خارجی صلح آمیز است زیرا هیچ کشوری در شرایط کشمکش‌های خارجی نمی‌تواند به توسعه داخلی اهتمام ورزد.

مشکلات داخلی از طریق لشکرکشی‌های خارجی حل نمی‌شود

وی ادامه داد: مشکلات داخلی از طریق لشکرکشی‌های خارجی حل نمی‌شود، برنامه‌ها و توسعه‌های سیاسی و اقتصادی نیز در شرایط بمباران و کشتار زنان و کودکان همسایگان حاصل نخواهد شد، مبارزه با فقر و تبعیض و ایجاد فرصت‌های برابر برای شهروندان فارغ از جنسیت و مذهب در داخل این کشورها ریشه‌های خشونت و افراط‌گرایی را می‌خشکاند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مجالس نقش مهمی در تحقق اهداف مذکور دارند از این رو پیشنهاد می‌کنم تبادل نظر و همکاری مجالس اسلامی شکل نهادینه‌تری به خود گیرد تا نمایندگان در این مجامع و در سطوح کمیسیون‌های تخصصی با همتایان خود به گفت وگو و تبادل نظر بپردازند.

روحانی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه به استقرار مردم سالاری در کشورهای خود دارند، گفت: جهان غرب گمان می کند میان اسلام خواهی و مردم سالاری نسبتی وجود ندارد و بلکه برعکس است لذا به خود اجازه می دهد صورت های جدید استعمار را به کشورهای اسلامی تحمیل کند.

کشورهای اسلامی باید موازین فقهی و شرعی را پاس بدارند

روحانی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی باید موازین فقهی و شرعی را پاس بدارند، اظهار کرد: ایجاد حکومت های مردم سالاری در چارچوب اسلامی سبب می شود حکومت دینی وجهه مردمی به خود بگیرد و از سویی میراث دینی و اسلامی نیز پایدار و استوارتر شود.

وی با اشاره به اینکه شیوه حکومت داری پیامبر گرامی اسلام باید الگویی برای کشورهای اسلامی باشد، افزود: در الگوی متعال حکومت نبوی اگرچه ایشان از جایگاه وحی و عصمت برخوردار بود و همه مومنان کلام ایشان را برخواسته از وحی می دانستند ولی در موضع زمامداری و حاکم با مردم مشورت می کردند و به سوالات مردم و گاهی اعتراضات با روی خوش پاسخ می دادند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حکومت موعود جهان خاستگاه هدایت الهی دارند، افزود: در این حکومت نیز اقبال و استقبال مردم سبب استواری و پایداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون که میراث نبوی را بر دوش گرفته ایم، باید با اعتقاد به آموزه ها مردمی بودن نظام را در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: براین اساس باید با باز کردن سینه ها بر روی انتقادات و نظرات مردم آن را تحکیم ببخشیم.

روحانی با اشاره به اینکه تقویت مردم سالاری با توجه به نظرات مردم مهم ترین راهبرد در تقابل با جهان غرب است، گفت: ما با صندوق های رأی، تریبون های پارلمانی، مطبوعات و رسانه ها و شبکه های آزاد خود به غرب اعلام می کنیم، نیازی به دخالتتان نداریم.

اسلام دین مردم سالاری و صلح است و دین جنگ نیست

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسلام دین مردم سالاری و صلح است و دین جنگ نیست، گفت: بر این اساس باید مسائل را در داخل و خارج از جهان اسلام با صلح حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت عرضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورهای اسلامی راه حل ریشه کن کردن معضلات امت اسلامی را جز تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی نمی داند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را بر مبنای رأفت اسلامی تعریف می کند لذا هیچ کشوری را رقیب خود نمی داند و با کشورهایی که اختلاف نظر دارد نیز می تواند با احترام متقابل گفت وگو و  همکاری کند.

برخی کشورها تحت القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکاف در بین امت اسلامی دامن می زنند

رئیس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی کشورها مسیر اشتباهی را انتخاب کرده اند و تحت القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکاف در بین امت اسلامی دامن می زنند، افزود: قدرت هایی که خود منشا جنگ ها، فشارهای اقتصادی و سیاسی و بحران جدید در جهان اسلام هستند و دوام خود را ترویج خشونت و افراط می دانند.

گروه های تروریستی به شدت تضعیف شده و به زودی شاهدد نابودی کامل آنها خواهیم بود

روحانی در ادامه با بیان اینکه این نشست در شرایطی برگزار می شود که تهدید بزرگ ناشی از جریان افراطی داعش که با انحراف از آموزه های قدسی شریعت اسلامی قرائتی سراسر غلط از اسلام را به نمایش گذاشت، عنوان کرد: آنها به شدت تضعیف شده و به زودی شاهد نابودی کامل این گروه تروریستی و گروه های مشابه خواهیم بود.

ریشه افراط و افراطی گری با همکاری کلیه کشورهای اسلامی باید خشکانده شود

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا در مبارزه حضور داشته و با بهره گیری از تجارب خود در گذشته در مبارزه با تروریسم به دیگران نیز در این مسیر مساعدت خواهد کرد، اظهار داشت: ما به دعوت های دولت های عراق و سوریه و مستشاران نظامی خود را به آن کشورها اعزام کردیم تا در کنار مردم کشورهای برادر با تروریسم تکفیری مبارزه کرده و مانع دست اندازی آنها به کشورهای دیگر شویم لذا امیدواریم با همکاری کلیه کشورهای اسلامی ریشه افراط و افراطی گری در جهان اسلام خشکانده شده و سرمایه امت اسلامی به جای مقابله با اینگونه تهدیدات مخرب در مسیر سعادت باشد.

استقبال جامعه جهانی از قطعنامه جمهوری اسلامی با موضوع جهان عاری از خشونت

وی اضافه کرد: ابتکار جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم در قالب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان جهان عاری از خشونت که با استقبال جامعه جهانی روبرو شده بود، نمونه روشنی از ظرفیت های موجود در سطح بین المللی برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی است.

بازگشت فلسطین به جایگاه خود اولویت جهان اسلام است/انتخاب قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت صهیونیست ها نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل متحد است

روحانی همچنین یکی از موضوعات مهم جهان اسلام را بازگشت فلسطین به جایگاه خود به عنوان اولویت جهان اسلام دانست و افزود: معتقدیم مهم ترین علت برهم خوردن ثبات منطقه، تداوم اشغالگری و حمایت های بی دریغ آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است و ضروری است موضع جهان اسلام و تصمیم گیری نادرست رئیس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت آن کشور به قدس شریف تا زمان پس گرفتن آن ادامه پیدا کند چنانچه این اقدام رئیس جمهور آمریکا نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل متحد بوده که مورد انتقاد جدی قرار گرفت.

تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت به قدس مسلمانان را در موضوع فلسطین متحدتر کرد

رییس قوه مجریه بر همین اساس یادآور شد: بعد از این موضوع مسلمانان در موضوع قدس و فلسطین متحد تر شدند و مسأله قدس که در سال های اخیر به دلیل ایجاد تروریسم در منطقه تا حدی از اولویت اصلی خارج شده بود را به جایگاه اصلی خود بازگرداند از این رو رژیم صهیونیستی از اینکه موضوع فلسطین دوباره به موضوع نخست جهان اسلام تبدیل شده عصبانی است و تلاش می کند با طرح موضوعات واهی فلسطین را به فراموشی سپرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به طرق مختلف از جمله سازمان ملل متحد از صهیونیست ها حمایت می کند، ابراز داشت: توطئه جدید علیه قدس برای بانیان آن نتیجه منحوس داشته و شاهد انتفاضه و حرکت ملت مسلمان فلسطین علیه صهیونیست ها هستیم لذا اطمینان دارم امت اسلام موضوع قدس را به عنوان قبله اول مسلمین هرگز فراموش نکرده و برای بازگشت کلیه فلسطینیان به سرزمین مادری خود و تشکیل حکومت فلسطین تلاش می کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به این مطلب که پرسش محوری مرتبط با این کنفرانس این است که در شرایط حاضر از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی چه انتظاری می توان داشت، عنوان کرد: صریح ترین پاسخ کمک این عزیزان به رهبران حکومتی و سیاسی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام بوده و مهم آن است که مجالس قانونگذاری نسبت به شناسایی درست ریشه ها، زمینه ها و مشکلات موجود اقدام کرده و با عزمی استوار در صدد کمک جدی تر برای مقابله در برابر مشکلات برآیند.

ضرورت ترسیم آینده ای بهتر برای نسل های بعدی امت اسلامی که حامی و مروج مفاهیم متعالی انسانی باشند

رئیس جمهور ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم تا در عرصه سیاست های داخلی و خارجی عناصر زیان بار از جمله اتکا به قدرت های خارجی، فرقه گرایی، تفرقه افکنی، جنگ طلب، خودمحوری، نفت پرستی، تعصب و جاهلیت را با همزیستی، بردباری، دوستی، هم افزایی، وحدت، خردورزی و عقلانیت جایگزین کنیم.

وی اظهار داشت: به عنوان رئیس جمهور کشور ایران دست همکاری و یاری خویش را به سوی همه شما دراز کرده و می خواهم برای کمک به ترسیم آینده ای بهتر برای خود و نسل های بعدی امت اسلامی حامی و مروج این مفاهیم متعالی انسانی باشیم که اگر گسترش یابد می تواند به ما کمک کند تا با فطرت خود گام برداریم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در پرتو آموزه های ارزشمند قرآن کریم و سنت پسندیده پیامبر اسلام(ص) و با اتکا به ارزش های همزیستی مسالمت آمیز بتوانیم گامی بلند در مسیر گسترش صلح، عدالت، برادری، برابری، اعتدال در جهان اسلام باشیم و بکوشیم با تمرکز بر اصولی مانند گفت و گو و تعامل جهانی آکنده از معنویت، عزت و رفاه برای همه مردم جهان به ویژه امت اسلامی باشیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: