اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 16 January 2018
وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: يكي از اصلي‌ترين چالش‌هايي كه بشر امروز و وضعيت طبيعي كره خاكي را تهديد ميكند، بصورتي كه امكان ادامه حيات براي انسان را زير سوال برده است تغييرات اقليمي ناشي از الگوي زندگي است كه بخصوص پس از انقلاب صنعتي بر جامعه بشري حاكم گشته است، به نحوي كه دانشمندان علوم زمين عصر امروز را به عنوان يك عصر جديد نشات گرفته از فعاليتهاي انساني ناميده اند.

تغییرات اقلیمی اصلی ترین چالش بشر امروز و تهدید کره زمین است

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در هجدهمین همایش بنیاد انرژی که با حضور 70 کشور جهان در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد،گفت: امروز نمايندگاني از ملت‌ها و کشورهاي متعدد را در اين همايش مي‌بينم که براي ارج نهادن به اهدافي والا و تعميم ارزش‌هايي که درحرکت به‌سوي پايداري و توسعه متوازن نقشي اساسي دارند، گردهم‌آمده‌اند.

وزیر نیرو در ادامه گفت: درجهاني که منابع‌طبيعي آن محدود بوده و در بسياري از موارد، پاسخگوي الگوي مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نيست، و درجهاني که مرزهاي اکولوژيک آن يکي‌پس‌ازديگري درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌هريک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژي، جوانان و پسماند که محورهاي اساسي  فعاليت‌هاي بنياد جهاني انرژي را تشکيل مي‌دهند، نه‌تنها مفيد، بلکه ضروري است.

اردکانیان گفت: فقر و نابرابري، ايمني، بهداشت و سلامت، غذا، تغييراقليم، رشد جمعيت، چالش‌هاي اجتماعي-اقتصادي و صلح و امنيت جهاني در پايداري توسعه کشورها و تاب‌آوري جامعه جهاني نقشي کليدي دارند.

وی گفت: يكي از اصلي‌ترين چالش‌هايي كه بشر امروز و وضعيت طبيعي كره خاكي را تهديد ميكند، بصورتي كه امكان ادامه حيات براي انسان را زير سوال برده است تغييرات اقليمي ناشي از الگوي زندگي  است كه بخصوص پس از انقلاب صنعتي بر جامعه بشري حاكم گشته است، به نحوي كه دانشمندان علوم زمين عصر امروز را به عنوان يك عصر جديد نشات گرفته از فعاليتهاي انساني ناميده اند.

وی افزود: البته اکثر مولفه هاي هدفگذاري شده توسط بنياد جهاني انرژي و ديگر مواردي كه پيشتر به آن اشاره نمودم بريکديگر تأثيرات متقابل دارند که شناسايي اين هم‌بست‌ها و تأکيد بر استفاده از هم‌افزايي-هاي مثبت و اجتناب از هم‌افزايي‌هاي منفي آنها يکي از راهبردهاي کليدي تدوين برنامه‌ها و سياست-گذاري‌ها و توفيق در رسيدن به اهدافي است که امروزه سازمان‌هاي بزرگ بين‌المللي، بسياري از کشورها، بنگاه‌هاي خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهادي چون بنياد جهاني انرژي به آن پرداخته‌اند.

وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: سازمان ملل متحد دستيابي به اهداف و شاخصهاي متعددي را در دستور كار خود قرار داده است كه از آن جمله ميتوان به دستور کار 21 و  تصميمات کاپ 23 و نتايج حاصل از نشست ريو+ 20 و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.

وی افزود: وزارت نيروي ايران به‌عنوان يک سازمان دولتي که تأمين‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژي و آب و فاضلاب براي جمعيت بيش از 80 ميليوني جمهوري اسلامي ايران و برخي از کشورهاي همسايه بر عهده دارد، درجايگاه وظايف حاکميتي خود، بر پايداري در برنامه‌هاي توسعه و ارتباط تنگاتنگ کليه‌ي ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژي معتقد و واقف است.

اردکانیان گفت: درواقع محوريت ملي در تحقق دو هدف توسعه پايدار SDG2 وSDG7  و همچنین SDG6 در تامين دسترسي پايدار به آب با كيفيت و خدمات بهداشتي مرتبط با آب (Sanitation) و همينطور دسترسي به انرژي پايدار براي همگان برعهده وزارت نیرو است.

وزیر نیرو افزود: تحقق اين اهداف ارتباط مستقيمي با تغيير الگوي زندگي و مصرف ما در سطوح فردي، سازماني، ملي و بين المللي دارد. دقيقاً درهمين راستاست که وزارت نيرو با همکاري بنياد جهاني انرژي، پروژه داوطلبانه‌اي را براي الگوسازي در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پايش و کاهش ردپاي آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نيرو آغاز نموده است.

وی افزود: بررسي‌هاي اوليه نشانگر آن است که در ميان مدت امکان کاهش 32 درصدي ردپاي آب (ازجمله آب مجازي) و کاهش 37 درصدي ردپاي انرژي در اين ستاد وجود دارد.

اردکانیان گفت: وزارت نيرو با توجه به همبسته‌هاي موجود ميان عوامل طبيعي چون آب، خاك، انرژي، محيطزيست، تغييراقليم و تاثير آنها بر بهداشت، ايمني و رفاه و توسعه اجتماعي از يك سو و درك مخاطرات مرتبط با آنها از سوي ديگر و اعتماد عميق به رعايت حقوق شهروندي و عمل به مسئوليتهاي اجتماعي برنامه هاي وسيعي در رابطه با توسعه پايدار،  مديريت سبز، سازگاري با محيط زيست، كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، افزايش كارآيي و بهره‌وري در بخش‌هاي آب و آبفا و برق و توسعه استفاده از انرژيهاي تجديدپذير و پاك  دارد و بصورتي فعال در سطح ملي و مجامع بين‌المللي مشاركت نموده و در راستاي اجراي برنامه مشارکت ملي (NDC) ، به سهم خود برنامه ريزي‌هاي لازم را براي استفاده از سازوكارهاي بين‌المللي اعم از مشاركتهاي دوجانبه و چندچانبه، ظرفيت سازي در سطح ملي، توسعه و انتقال فناوري و تامين منابع مالي انجام ميدهد.

وی ادامه داد: وزارت نيرو درمقياس کلان نيز بااجراي طرح هايي درسطح ملي، پروژه‌هاي افزايش بهره‌وري انرژي را در سطوح بالادستي، ميان‌دستي و پايين‌دستي برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي درراستاي مقابله با آثار تغييراقليم و همچنين سازگاري با آن، اهداف مشخصي را برنامه‌ريزي نموده و درحال اجراي آنهاست.

وی افزود:  همينطور در بخش آب نيز درراستاي کاهش تنش‌هاي ناشي‌از ازدياد جمعيت و تغييراقليم، نه‌تنها برنامه‌هاي جلوگيري از هدررفت آب و افزايش بهره‌وري در مصرف آن را دنبال مي‌کند، بلکه اجراي پروژه‌هايي که در آن استفاده از هم‌افزايي‌هاي مثبت در هم‌بست‌هاي آب، انرژي و محيط زيست تقويت مي‌شود را نيز اكيدا مدنظر داشته است. نمونه‌اي از اين فعاليت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زيرمجموعه‌هاي وزارت نيرو است که جايزه جهاني بنياد جهاني انرژي را در دي ماه 1394 (ژانويه 2016) به خود اختصاص داد.

اردکانیان گفت: در آن پروژه نيز بااجراي طرح‌هاي نوآورانه درساخت مراکز تصفيه فاضلاب استان تهران نه‌تنها از انتشار گازگلخانه‌اي به میزان قابل ملاحظه ای در سال جلوگيري شده است، بلکه با توليد پساب تصفيه شده در سال، امکان تغذيه آبخوانها و استفاده از آن را در آبياري فضاهاي سبز شهري فراهم آورده است. در اين پروژه، باايجاد ظرفيت‌ توليد برق معادل 24 مگاوات، امکان تأمين برق جمعيتي 300 هزار نفري را فراهم نموده است.

وی گفت: همکاران ما پروژه‌هاي ديگري را نيز امسال در فهرست ارزيابي دارند که به‌لحاظ رعايت بي-طرفي، براي آنان و تمامي ديگر کانديداهاي شرکت‌کننده در این رقابت، آرزوي بهترين توفيقات را دارم.

وزیر نیرو با اشاره به حضور جوانان در محورهاي فعاليت های بنياد جهاني انرژي گفت: يکي از اصلي‌ترين سرمايه‌هاي ما براي توفيق در تغيير الگوي مصرف و الگوي زندگي، حضور ارزشمند جوانانی است که مصداقي از آن را در اين برنامه شاهديم و برنقش کليدي آنان تأکيد  دارم.

اردکانیان در ادامه گفت: زمانيکه فهرست پروژه‌ه‌ي انتخاب‌شده از 177 کشور جهان را بررسي مي‌کردم، عناوين بسيار جذاب و نوآورانه‌اي را مشاهده نمودم که اين امر نشان‌دهنده‌ي اقبال بين‌المللي به امر مهم توسعه‌پايدار است.

وی افزود: به کليه‌ي کساني که با فکر و اعتقاد قلبي سهم خويش را در مسئوليت اجتماعي و مسئوليت بين‌نسلي، در ايجاد تغييري مثبت در اصلاح روندهاي موجود ايفا کرده‌اند، تا جهاني سالمتر و پايدارتر را به نسل بعدي بشري تحويل دهند.

وزیر نیرو گفت: از انجمن مديريت سبز ايران و بنياد جهاني انرژي که مبتکر و گرداننده اين همايش ميباشند سپاسگزار نموده و آرزوي موفقيت برايشان نمايم.

خبرنگار:پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: