اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 15 January 2018
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اعلام نتیجه بررسی‌ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

بررسی جعبه سیاه سانچی و اعلام نتیجه تا یک ماه آینده

به گزارش عصرپرس، هادي حق شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در استوديو گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: در اين کشتي 30 نفر ايراني و دو نفر بنگلادشي بودند.

وي گفت: کشتي سانچي 115 هزار تن ميعانات گازي با درجه اشتعال منفي 18 درجه سانتي گراد حمل مي کرد که در برخورد با کشتي چيني يک يا دو مخزن 20 هزار تني منفجر شد.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي افزود: اطلاعات اوليه به دليل آسيب شديد نفتکش سانچي درباره کارکنان آن نااميد کننده بود البته تا آخرين لحظه براي حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دليل حجم آتش و گازهاي سمي امکان اين کار ايجاد نشد.

حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز هاي سمي اجازه نفس کشيدن به هيچ کس را تا شعاع هزار متري نمي داد.

وي افزود: پس از برخورد دو کشتي و انفجار نفتکش هيچ علامت و تقاضايي از سوي نفتکش سانچي نداشتيم و اين نشان مي داد پس از انفجار هيچ يک از کارکنان فرصت عکس العملي را نداشت.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي گفت: کشتي سانچي ساخت سال 2008 کره جنوبي به وسيله شرکت هيوندا بود و جديد ترين استانداردهاي جهاني را داشت.

حق شناس افزود: اين سانحه در دو سه دهه اخير بي نظير بود.

وي گفت: کارکنان کشتي کريستال پس از برخورد با نفتکش سانچي به آب مي پرند و به وسيله قايق و بالگرد نجات مي يابند و کشتي چيني نيز که به موتور آن آسيبي وارد نشده بود به ساحل برده شد.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي افزود: 90 درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده هاي نفتي به وسيله کشتي حمل مي شود.

حق شناس گفت: جعبه سياه کشتي سانچي با حضور همه ذينفعان از جمله چين، هنگ کنگ، پاناما و ايران در چين باز و اطلاعات آن بررسي مي شود.

وي افزود: اعلام نتيجه بررسي ها روند حقوقي دارد و حداقل يک ماه زمان لازم دارد.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي گفت: نتيجه بررسي ها براي بيمه ها و مالکان سانچي مهم است.

حق شناس افزود: نماينده ايران از کشتي چيني بازديد کرد اما مقامات اين کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتي را ندادند در صورتي که بايد با کارکنان کشتي کريستال نيز مصاحبه کنيم.

وي منطقه حادثه را منطقه پرتردد براي کشتي ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمي توان گفت به چه دليل اين دو کشتي با يکديگر برخورد کردند و بايد جعبه سياه بررسي شود.

معاون سازمان بنادر و دريانوردي گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداري نيز نبود.

 

سيد احمد مقيمي رئيس هيئت مديره شرکت ملي نفتکش ايران نيز در اين برنامه گفت: حق مطلب براي شرکت ملي نفتکش در اين سال ها ادا نشد در حالي که اين شرکت جزو معتبر ترين و بزرگترين تانکرهاي جهان است.

وي افزود: برخورد کشتي سانچي با کشتي کريستال در چند دهه اخير منحصر به فرد است.

رئيس هيئت مديره شرکت ملي نفتکش ايران گفت: شدت برخورد به حدي بود که لايه فولادي زخيم و لايه آب تعادل دو متري و لايه سوم مخزن صدمه ديد و حادثه ايجاد شد.

مقيمي افزود: انفجار اوليه مهيب بود و تصاوير آن به وسيله شاهدان عيني ضبط شد اما تا زماني که جعبه سياه کشتي سانچي باز نشود اظهار نظرها در اين زمينه گمانه زني است.

وي گفت: به طور معمول جعبه سياه بايد در کشور صاحب پرچم که پاناما بود و زير نظر ما باز شود.

رئيس هيئت مديره شرکت ملي نفتکش ايران با بيان اينکه عمر مفيد کشتي ها 15 سال است افزود: بر اين اساس کشتي نفتکش سانچي نو و جزو کشتي هاي بسيار خوب با ايمني بالا بود.

مقيمي گفت: اگر جعبه سياه سانچي برداشته نمي شد ابهام بزرگي ايجاد مي شد و چيني ها به دليل پيش بيني آينده حادثه، جعبه سياه را برداشتند.

وي افزود: آقاي اميري از طرف هيئت دولت در ميان خانواده هاي قربانيان حادثه نفتکش سانچي حضور يافت و به درخواست هاي آنها گوش و قول داد که آن را در هيئت دولت مطرح کند.

رئيس هيئت مديره شرکت ملي نفتکش ايران گفت: خانواده هاي کارکنان نفتکش سانچي درخواست دارند قربانيان اين حادثه شهيد محسوب شوند و شرايط سخت و زيان آور براي کارگران شرکت ملي نفت نيز مانند کارگران شرکت ملي نفتکش اجرا شود.

محمد راستاد مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي نيز در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: ماهي گيران و شاهدان عيني از انفجار شديد نفتکش سانچي پس از برخورد با کشتي چيني خبر دادند.

وي افزود: تلاش هاي بسياري براي دسترسي به کشتي انجام شد اما به دليل حجم حريق و گاز هاي سمي امکان رفتن به کشتي فراهم نشد.

محسن بهرامي کاپيتان اسبق کشتي نفتکش نيز در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: انفجار اوليه در نفتکش سانچي همه سيستم هاي ايمني را از بين برد.

وي افزود: سيستم هاي ايمني زماني قابل استفاده هستند که حريق قابل کنترل باشد اما نوع محموله و انفجار آن جلوي هر گونه عکس العمل را از کارکنان سانچي گرفت.

بهرامي گفت: برخورد کشتي ها به دلايل مختلف اتفاق مي افتد اما حادثه اي به اين شکل جزء يک مورد که آن نيز موجب کشته شدن همه کارکنان نفتکش شد مشابه ديگري نداشته است.

کاپيتان اسبق کشتي نفتکش افزود: منطقه حادثه منطقه پرتردد و تعداد کشتي هاي ماهيگيري در آنجا زياد است و وجود چند صد کشتي ماهيگيري قدرت مانور نفتکش را کم مي کند.

وي گفت: اگر چه سرعت کشتي هاي باري و نفتکش کم است اما آنها توان مانور کمي نيز دارند.

بهرامي افزود: براي تغيير مسير چهار پنچ دقيقه زمان نياز است.

کاپيتان اسبق کشتي نفتکش گفت: البته اظهار نظر ها گمانه زني است و بايد جعبه سياه کشتي بررسي شود.

وي افزود: اينکه گفته مي شود برخورد به دليل اختلال در سيستم اي آي اس بود چنين نيست زيرا براي کشتي هاي بزرگ اين سيستم قابل اتکا نيست و آنها از رادار استفاده مي کنند.

بهرامي گفت: اشکال در سيستم اي آي اس نمي تواند دليل برخورد باشد زيرا کشتي ها به آن متکي نيستند.

کاپيتان اسبق کشتي نفتکش افزود: اي آي اس به ناوبري کمک مي کند اما براي آن حياتي نيست.

سيد علي ادياني نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط تلفني در اين برنامه گفت: اين کميسيون با کمک کميته حقوقي و نفت مجلس ابعاد مختلف حادثه را بررسي مي کند و به محض دريافت آخرين اطلاعات و جمع بندي نشست هاي خود با مديران ارشد نفتي گزارش آن را به سرعت به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ارائه مي دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: