اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 14 January 2018
برگزیدگان نهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تجلیل شدند.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی

به گزارش عصرپرس، رئیس جمهور در آیین پایانی نهمین جشنواره فارابی، لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن سینای یونسکو را به امیر هوشنگ ابتهاج، حسین معصومی همدانی و زنده یاد‌ها عباس زریاب خویی و حمید عنایت اهدا کرد.

همچنین در بخش خارجی جشنواره امسال نیز لوح سپاس رییس جمهوری، مدال ابن سینای یونسکو و سردیس فارابی در موضوع ایران شناسی و اسلام شناسی به محمد ایوب از لبنان، محمد آصف قندهاری از افغانستان و در حوزه اسلام شناسی محمدعلی قره داغی از عراق، هاینتس گائوبه از آلمان، برنارد اوکین از ایرلند و منیر درکیچ از کشور بوسنی اعطا شد.

در بخش مترجم برتر اردوی لاتین عبدالله حسین نیک گهر و در بخش نظریه پرداز برتر سید محمد نقی زاده مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در برگزیدگان گروه علمی در بخش تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل رتبه اول را کسب کردند و در بخش جوانان نیز فهیمه شیخ شجاعی حائز رتبه نخست شد.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فارابی در آیین پایانی که با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شده است، با تاکید بر اینکه این جشنواره عصاره فعالیت دانشمندان در حوزه علوم انسانی و اسلامی است، ­گفت: در این دوره در بخش داخلی و بین المللی جشنواره ۴ هزار و ۱۸۳ اثر به دبیرخانه ارسال شد­که از این تعداد ۴۸۹ اثر در بخش بین الملل یعنی ۱۲ درصد از کل آثار ارسال شده به جشنواره بوده است.

حسین میرزایی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و نقش علوم انسانی و اسلامی در این بخش، افزود­: در بخش داخلی گروه فلسفه و کلام، فقه و اصول بیشترین میزان شرکت کننده را داشتند و از لحاظ سنی نیز مشارکتی که در بخش جوان و در گروه زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است.

میرزایی تاکید کرد: گروه مطالعات هنر و زیبایی جزو پر مخاطب‌ترین گروه‌ها محسوب می‌شد و در مجموع از تعداد آثار رسیده ۲ هزار و ۸۹۲ اثر در بخش بزرگسال و هزار و ۱۳۹ اثر در بخش جوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد یعنی دو سوم آثار مربوط به گروه سنی بالای ۳۵ سال و یک سوم در حوزه جوان است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: در حوزه مشارکت کنندگان ۷۴ درصد مردان و ۲۶ درصد از زنان در این دوره از جشنواره مشارکت داشته اند.

میرزایی با بیان اینکه امسال از ۶ محقق بین المللی قدردانی می‌شود، افزود: این محققان از کشور‌های آلمان، ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی هرزگوین هستند.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: ۱۳ اثر در بخش بزرگسالان جزو آثار برگزیده و ۱۴ اثر در بخش جوان هستند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی افزود: در مجموع ۶ اثر در بخش بزرگسال و جوان حائز رتبه اول و ۴ اثر حائز رتبه دوم و ۱۷ اثر حائز رتبه سوم شدند.

میرزایی گفت: در بخش داخلی و بین الملل بخشی جدید مربوط به پیشکسوتان، مترجمین برتر، انجمن علمی برتر و فصلنامه علمی پژوهشی حوزه علوم انسانی برتر هم اضافه شد که در مجموع از ۴۱ اثر در روز اختتامیه قدردانی می‌شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ۶۵۰ داور در نهمین جشنواره فارابی آثار را داوری کردند، افزود: از کل آثار ارسال شده به دبیرخانه ۵۸ درصد کتاب، ۱۲ درصد گزارش اختتامیه یافته پژوهشی، ۱۲ درصد رساله دکتری و ۱۸ درصد پایان نامه کارشناسی ارشد بوده است که امکان دیجیتال کردن کتاب‌ها هنوز وجود ندارد، ولی سایر بخش‌های به صورت دیجیتال ارائه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: