اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 09 January 2018
اگر در حال حاضر قصد داشته باشید گوشی مناسبی از نظر قیمت و کارایی انتخاب کنید و چندان به دنبال برندهای پر حاشیه ای همچون سامسونگ و اپل نباشید، می توانید دو مدل از گوشی های تازه وارد بازار به نام های هواوی میت 10، و ال جی وی30 را انتخاب کنید.

عصرپرس: اگر در حال حاضر قصد داشته باشید گوشی مناسبی از نظر قیمت و کارایی انتخاب کنید و چندان به دنبال برندهای پر حاشیه ای همچون سامسونگ و اپل نباشید، می توانید دو مدل از گوشی های تازه وارد بازار به نام های هواوی میت 10، و ال جی وی30 را انتخاب کنید. اما برای اینکه انتخاب بهتری میان این دو مدل گوشی موبایل انجام دهید، لازم است که نگاه ریزبینانه تری به هر دو مدل داشته باشید. در ادامه به مقایسه این دو مدل می پردازیم.

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

امسال ال جی جی6 در میان گوشه های هم رده اش، خیلی زودتر توجه ها را به خودش جلب کرد؛ اما ظهور رقبای جدید زیاد طول نکشید و این رقبا به سرعت ان مدل را پشت سر گذاشتند. گوشی ال جی وی30 یکی از گوشی هایی بود که با طراحی بهتر و کارایی جذاب تر بر هم خانواده خودش غلبه نمود. در این بین هواوی میت 10 پرو معرفی شد و در بسیاری از موارد همچون توان باتری و همچنین برخی ظرافت های مربوط به هوش مصنوعی که داشته است توانست در میان رقبایش به مدلی قابل اعتنا تبدیل گردد.

طراحی

 در یک نظر اجمالی و بدون در نظر گرفتن رابط کاربری، نمی توان تفاوت های عمده ای میان این دو گوشی یافت. هر دوی آنها علیرغم صفحه نمایش تختی که دارند، و در گوشه دارای انحنا می باشند، شباهت زیادی به گوشی سامسونگ گلکسی S8 دارند. این دو مدل ظاهر بزرگی نسبت به گوشی های هم رده خودشان دارند و در قسمت پایین آنها و در سمتی که صفحه نمایش قرار گرفته است، هیچ سنسور یا دکمه ای طراحی نشده است.

وقتی گوشی ها را در دست می چرخانید و نگاهی به پشت آن میاندازید، سنسور اثر انگشت را در پشت هر کدامشان می بینید که در کنار دوربین دو گانه قرار دارد و با علائم برندینگ هوآوی و ال جی، طراحی بخش پشتی آنها انجام شده است. پشت این دو گوشی مانند شیشه درخشان و صیقلی است و می تواند با رنگ های مختلف و براق نور را بازتاب دهد. طراحی بدنه این دو گوشی، با وجود تفاوت های اندکی که دارند، در مجموع بسیار مشابه است.

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

 صفحه نمایش

وقتی صفحه نمایش این دو گوشی را روشن می کنید، احتمالا به تفاوت های بارزی که میان آنها وجود دارد پی خواهید برد. اسکرین گوشی ال جی V30 به عنوان یکی از پرچمداران اندرویدی بازار، دارای رزولوشن Quad HD است. این صفحه نمایش از یک پنل 6 اینچی امولد (AMOLED) تشکیل شده و دارای نسبت تصویری 18:9 می باشد (2880x1440) که  قادر به پشتیبانی از نمایش تصاویری با کیفیت HDR10 می باشد. از طرف دیگر هوآوی میت 10 دارای پنل 1080p با قابلیت مصرف کمتر می باشد و ابعادش مانند ال جی V30، شش اینچ است. این صفحه نمایش از نوع OLED می باشد و رزولوشن کمتری را نسبت به V30 پشتیبانی می کند. کیفیت نمایش تصویر برای میت 10 از نوع HDR10، با نسبت تصویری 18:9 است که البته نهایت رزولوشن قابل پشتیبانی برای آن 2160x1080 می باشد.

اما پنل V30 دارای مشکلاتی نیز هست که در مقایسه با میت 10 به وضوح قابل درک است. اگرچه در نگاه اول صفحه نمایش V30 شفاف و بدون نقص به نظر می رسد، اما در واقع بعد از کمی دقت متوجه می شویم تصویر تا حدودی دانه دانه دیده می شود و نور صفحه نمایش یکنواخت نیست و برخی رنگ ها اشباع نیستند. اما چنین ایراداتی در صفحه نمایش OLED مربوط به میت 10 مشاهده نمی شود. با توجه به مشکلات دور از انتظاری که اسکرین V30 دارد، برنده این مقایسه در زمینه کارکرد صفحه نمایش، گوشی هواوی میت 10 خواهد بود.


هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

 دوربین

دقیقا مثل بسیاری از پرچمداران اخیر بازار گوشی های موبایل، هواوی میت 10 و ال جی V30 هر دو دارای دوربین دوگانه پشت هستند، اما با این وجود در برخی موارد دارای تفاوت هایی نیز می باشند. گوشی میت 10 پرو درارای یک دوربین حسگر رنگ های اصلی 12 مگاپیکسلی و یک دوربین حسگر مونوکرومیک 20 مگاپیکسلی است که هر دوی این دو دوربین دارای گشودگی دیافراگم f/1.6 می باشند. اما ال جی V30 یک دوربین حسگر رنگ های اصلی 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.6 و یک دوربین 13 مگاپیکسلی با سنسور زاویه باز f/1.9 دارد.

با توجه به گوشودگی دیافراگم زیادی که این دوربین ها دارند، میزان نوردهی آنها نیز بالا است و در واقع از این نظر یکی از بهترین گوشی های بازار هستند. این ویژگی باعث می شود هر دو گوشی دارای سرعت شات بالایی نیز باشند. دوربین های این دو گوشی بوسیله حسگر رنگ های اصلی، پایدارسازی تصویری و نوری را انجام می دهند، و این کارکرد هم در هر دو گوشی مشابه است. با تمام این اوصاف عملکرد دوربین میت 10 پرو تا حد زیادی رضایت بخش است، اما نارسایی هایی در عملکرد دوربین V30 دیده می شود. به نظر می رسد که تصاویر در دوربین V30 بیش از اندازه مورد پردازش قرار می گیرند و از این نظر با عکس هایی که توسط دوربین میت 10 پرو گرفته می شود، متفاوت هستند. سیستم HDR این دوربین ها در تصاویری که تا حدی از نظر به کارگیری رنگ پیچیده هستند، و نوردهی کمتری دارند، چندان مطلوب نیست و از این نظر در رده هایی بعد از گوشی های Pixel 2، آخرین مدل های سامسونگ و آخرین نسخه های آیفون اپل قرار می گیرند.

گوشی ال جی V30 دارای مزیت منحصربفردی در حالت فیلمبرداری، نسبت به هواوی میت 10 است. این گوشی دارای سیستم Cine Video می باشد که طیف وسیعی از رنگ ها را در حالت فیلمبرداری ارائه می کند و عموما محدوده رنگی با به کارگیری این سیستم، حالت پویاتری دارد. در ضمن در هنگام فیلمبرداری می توان در برخی از افکت های ویدیویی از سیستم زوم، بر اساس سوژه هم استفاده کرد. این گوشی دارای دو میکروفن AOP و سیستم ضبط صدای  و سیستم ضبط صدای 24 بیتی می باشد که باعث می شود بهترین کیفیت صدا را در هنگام فیلمبرداری داشته باشید. با وجود این مزیت ها، به دلیل کیفیت بهتر تصاویری که با دوربین میت 10 پرو گرفته می شود، می توان گوشی هواوی را از نظر کارکرد دوربین، بهتر از ال جی V30 دانست.

 عملکرد پردازنده

میت 10 پرو از تراشه جدید هواوی با نام Kirin 970 بهره می برد و با استفاده از پردازشگر گرافیکی جدید Mali G72 GPU در کنارش، این کمپانی افزایش کارکرد بیست درصدی و کاهش مصرف پنجاه درصدی را نسبت به به تراشه قدیمی تر Kirin 960 تجربه کرده است. عملکرد Kirin 960 کمی ضعیف تر از کوالکام اسپندراگون 835 است که در گوشی ال جی V30 از آن استفاده شده است. مقایسه اسپندراگون 835 و Kirin 970 نشان داده است که این دو پردازنده در حالت خام عملکردی تقریبا برابر دارند. البته عملکرد کلی میت 10 پرو با توجه به حافظه رم 6 گیگابایتی در مقایسه با حافظه رم 4 گیگابایتی V30 باید بهتر باشد. در مجموع ویژگی های سخت افزاری این دو گوشی به گونه ای است که بیشتر از حد مورد نیاز برای راه اندازی سیستم عامل اندروید و کار کردن با اپلیکیشن ها، باز کردن فایل های رسانه ای و بازی کردن است.

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

باتری و سخت افزار

هواوی میت 10 پرو در زمینه عمر باتری نسبت به تمام پرچمداران حال حاضر در بازار بهتر است. باتری این گوشی جریان 4000 میلی آمپر فراهم می کند و از این حیث نیز در مقایسه با رقبا بالاترین ظرفیت را دارد. با توجه به اینکه رزولوشن صفحه نمایش این گوشی کمتر از ال جی V30 است، کم مصرف تر از رقیبش نیز هست. V30  هم باتری بسیار خوبی دارد و ظرفیت 3300 میلی آمپر را فراهم می کند که این رقم بایستی با وجود صفحه نمایش Quad HD مورد بررسی قرار گیرد. در تست باتری انجام گرفته روی این دو گوشی، مشاهده شده که ال جی V30 با کاربری ساده ای که داشته، با یک بار شارژ حدود یک روز کار کرده است. اما شارژ باتری میت 10 پرو، با همان میزان کارکرد، تا روز دوم هم دوام داشته است. ال جی V30 دارای شارژر بسیار خوب بی سیم است، و میت 10 فاقد چنین شارژری می باشد.

زمانی که از حافظه این دو گوشی صحبت می کنیم، وضعیت برای هر کدام از آنها متفاوت است. ال جی وی30 از مزیت استفاده از شکاف حافظه های میکرو اس دی بهره می برد که از این طریق می توانید حافظه داخلی 64 گیگابایتی آن را با به کارگیری حافظه جانبی افزایش دهید. اما با وجود آنکه میت 10 پرو دارای حافظه داخلی دو برابر V30 و به اندازه 128 گیگابایت است، نمی تواند از حافظه جانبی استفاده نماید.

ال جی وی30 همچنین گوشی بسیار خوبی برای طرفداران موسیقی شناخته می شود و از سیستم صوتی DAC چهارگانه بهره می برد که کیفیت بسیار بالایی در پخش موسیقی ارائه می دهد. همچنین این گوشی از فرمت MQA پشتیبانی می کند که برای اولین بار در گوشی های هوشمند اتفاق می افتد. همچنین اسپیکرهای V30 مجهز به سیستم صوتی B&O است که مشابه ایرفون های B&O به کار گرفته شده در محصولات جدید از برندهای مطرح می باشد. از طرفی پشتیبانی گوشی V30 از فرمت های جدید صوتی باعث می شود که دیگر گوشی ها به راحتی با این مدل هماهنگ نشوند اما مطمئنا برای گوش دادن به فایل های صوتی با کیفیت متوسط همچون MP3 به چنین مشکلاتی برای سازگاری با دیگر گوشی ها برنمی خورید.

گوشی میت 10 پرو دارای قابلیت دسکتاپ است که با استفاده از آن می توانید از این گوشی به عنوان رابطی برای اتصال به کامپیوتر استفاده کنید و به عنوان یک مانیتور خارجی از آن بهره بگیرید. همچنین از طریق اتصال بلوتوث می توانید کیبوردهای کامپیوترتان را هم با گوشی موبایلتان سینک کنید. هر چند این قابلیت چندان برای کاربران ضروری به نظر نمی رسد، اما ویژگی بسیار منحصربفردی برایشان خواهد بود.


هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

 جمع بندی

اگر صادقانه بخواهیم این بررسی مقایسه ای را جمع بندی کنیم، باید بگوییم که انتظارها از گوشی ال جی وی30 بیش از آن چیزی بود که مشاهده شده است. برخی از اشکالات و نواقص موجود در ال جی جی6 همچنان در پرچمدار جدید این کمپانی باقی مانده است، هر چند که با وجود ویژگی های سخت افزاری که در این گوشی به چشم می خورد، تا حد زیادی کارایی عمومی آن بهبود یافته است. مشکلات گوشی ال جی به خصوص در رابطه با صفحه نمایش آن، به قدری غیرمنتظره است که می تواند به محبوبیتش آسیب برساند.

 از طرف دیگر گوشی میت 10 پرو با وجود آنکه از نظر رزولوشن تصویر از رقیبش ضعیف تر است، اما کارکرد مطلوب تری دارد و از بسیاری جنبه ها، از جمله دوربین ها، باتری، مصرف انرژی، و ویژگی های سخت افزاری، نسبت به V30 برتری دارد. با توجه به اینکه این دو گوشی از نظر قیمت نیز بسیار مشابه یکدیگر هستند، انتخاب میان این دو می تواند سخت باشد، اما در مجموع هوآوی میت 10 به عنوان پیروز این نقد و بررسی مقایسه ای شناخته می شود.

هواوی میت ۱۰ یا ال جی وی ۳۰؛ کدام بهتر است؟

 

منبع: برترینها

نام:
ایمیل:
* نظر: