اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 08 January 2018
معاون اول رييس‌جمهور تصريح كرد:
معاون اول رييس‌جمهور گقت: مديريت مصرف آب بايد به دستور كار جدي و دائمي همه دستگاه هاي اجرايي كشور تبديل شود تا با همت و مشاركت همگاني، از مشكلات ناشي از كمبود منابع آب عبور كنيم.
مردم در مديريت مصرف آب با دولت مشاركت كنندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در جلسه شوراي عالي آب، مسئله كمبود آب را از چالش هاي مهم و بزرگ پيش روي كشور برشمرد و گفت: مديريت مصرف آب بايد به دستور كار جدي و دائمي همه دستگاه هاي اجرايي كشور تبديل شود تا با همت و مشاركت همگاني، از مشكلات ناشي از كمبود منابع آب عبور كنيم. 

معاون اول رييس جمهور همچنين با تاكيد بر اينكه كميته تخصصي شوراي عالي آب نيز بايد فعال تر از گذشته وارد ميدان شود، تصريح كرد: دبيرخانه شوراي عالي آب مباحث اصلي را در جلسات كميته تخصصي شورا با حضور نمايندگان دستگاه هاي مرتبط مورد بررسي قرار دهند و توافقات لازم را براي مصوبات پيشنهادي حاصل كنند تا زمينه سرعت بخشيدن به روند سياست گذاري و تصميم گيري ها درجلسات شوراي عالي آب فراهم شود.

وي با اشاره به گزارش رييس سازمان هواشناسي كشور در جلسه مبني بر كاهش ۵۸ درصدي بارش كل كشور در بلند مدت و كاهش ۳۵ درصدي اين شاخص نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به كاهش ميزان بارش ها، بايد براي مديريت عرضه و تقاضاي آب تصميمات جدي اتخاذ كنيم و تدابير ويژه اي براي مديريت مصرف آب در بخش هاي مختلف شرب، كشاورزي و صنعت بينديشيم.

دكتر جهانگيري از وزارت نيرو و سازمان هواشناسي كشور خواست با توجه به اينكه خشكسالي تقريباً به وضعيت ثابت كشور در چند سال اخير تبديل شده است، با اطلاع رساني دقيق به مردم در خصوص كاهش بارش ها، آحاد جامعه را به مشاركت جدي در مديريت مصرف آب و همكاري با دولت دعوت كنند.

معاون اول رييس جمهور افزود: البته دولت نيز از تمام ابزارها و راهكارهاي موجود براي تامين آب استفاده خواهد كرد و دانش و تجربيات جهاني در اين زمينه را نيز بكار خواهد گرفت تا آب شرب مناسب همواره در اختيار مردم قرار گيرد.

وي از دبيرخانه شوراي عالي آب خواست موضوع باروري ابرها و نيز استفاده از منابع آب ژرف را نيز در دستور كار جلسات كميته تخصصي شورا قرار دهد تا امكان تامين آب از اينگونه روش ها نيز مورد بررسي قرار گيرد.

دكتر جهانگيري در ادامه جلسه با اشاره به گزارش مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور مبني بر وجود تنش آب در برخي شهرها، خاطر نشان كرد: لازم است وزارت نيرو تمام پيش بيني هاي لازم را براي تامين آب شرب شهرهايي كه با تنش آبي مواجه هستند انجام دهد و سازمان برنامه و بودجه نيز مكلف است اعتبارات مورد نياز در اين زمينه را فراهم كند.

وزير نيرو نيز در اين جلسه با اشاره به پر رنگ شدن چالش آب در سطح جهان از آغاز قرن ۲۱،‌گفت: مديريت منابع و كيفيت آب از موضوعات پراهميت جهاني است و عملكرد دولت ها در اين زمينه معرف سطح توسعه يافتگي كشورها قلمداد مي شود.

دكتر اردكانيان افزود: براي مديريت مصرف و كيفيت آب لازم است ساز و كاري ايجاد شود تا پيوستگي و همبستگي دستگاه هاي اجرايي افزايش پيدا كند و همه دستگاه هاي مرتبط، مشاركت و همراهي خود را با وزارت نيرو بالا ببرند.

در اين جلسه كه رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز حضور داشت، رييس سازمان هواشناسي كشور گزارشي از الگوهاي تحليل بارش و دماي كشور و پيش بيني آنها براي زمستان سال جاري ارائه كرد و به تشريح آخرين وضعيت خشكسالي و كم بارشي در كشور پرداخت.

بر اساس اين گزارش مجموع بارش كل كشور از ابتداي مهر ماه سال جاري تا ۱۷ دي ماه به ميزان ۳۲ ميليمتر بوده كه اين مقدار در مقايسه با همين بازه زماني در بلند مدت حدود ۵۸ درصد و در مقايسه با سال گذشته حدود ۳۵ درصد كاهش داشته است.

نماينده وزارت نير نيز در اين جلسه به تشريح آخرين وضعيت بارندگي و مقايسه درصد اختلاف بارش مهر ماه تا ۱۵ دي ماه استان هاي كشور پرداخت و توضيحاتي در خصوص وضعيت سدهاي مهم كشور و نيز وضعيت بهره برداري مخازن اين سد ها از ابتداي مهر ماه تا ۱۷ دي ماه سال جاري ارائه كرد. 

در ادامه اين نشست مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور نيز تحليلي از وضعيت تنش آب شرب در كشور ارائه كرد و ضمن تشريح تصويري از وضعيت شهر هاي در معرض تنش آبي، وضعيت توليد آب در شهر هاي مختلف و اقدامات انجام شده در زمينه مديريت مصرف آب را بيان كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: