اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 06 January 2018
کلید هسته ای ترامپ:
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توییتی به کره شمالی هشدار داد که او یک “ کلید هسته ای” در اختیار دارد، اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا کلید هسته ای ترامپ حقیقت دارد؟

آیا دونالد ترامپ واقعا کلید هسته ای دارد؟

به گزارش عصرپرسمشخص است که شلیک سلاح هسته‌ای بسیار پیچیده تر از عوض کردن کانال تلویزیون است. اما تعجب‌آور این است که شلیک سلاح هسته‌ای با بیسکویت و فوتبال همراه است. "کلید هسته ای”، اصطلاحی شناخته شده است. ولی باید گفت کلید هسته ای ترامپ به معنای واقعی کلمه حقیقت ندارد.

پس او چه دارد؟

در ۲۰ ژانویه سال گذشته (۲۰۱۷)، یکی از دستیاران نظامی آقای ترامپ در حالی که یک کیف دستی چرمی را حمل می‌کرد به مراسم تحلیف او رفت.

پس از مراسم تحلیف این دستیار به همراه کیف نزد آقای ترامپ رفت. این کیف دستی به "فوتبال هسته‌ای” معروف است. برای شلیک تسلیحات هسته‌ای آمریکا وجود این کیف ضروری است. از نظر تئوری، این کیف هرگز نباید از رئیس جمهور دور باشد.

در ماه اوت گذشته، یک کارشناس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت زمانی که آقای ترامپ گلف بازی می‌کند، این کیف در هر نقطه‌ای از زمین در کنار اوست.

فوتبال به چه معناست؟

اگر مردم به داخل این "فوتبال هسته‌ای” سرکی بکشند، احتمالا از آن چه  می‌بینند، ناامید می‌شوند. هیچ دکمه‌ای وجود ندارد. اثری از یک ساعت که در حال تیک تیک کردن باشد هم نیست. در عوض ابزارهای ارتباطی و کتاب‌هایی به همراه طرح‌های جنگی آماده، در این کیف است. این طرح‌ها برای گرفتن تصمیم‌های فوری طراحی شده است.

در سال ۱۹۸۰، بیل گولی، از مدیران سابق دفتر نظامی کاخ سفید گفت گزینه‌های اقدامات تلافی جویانه شامل "نادر، متوسط و یا بخوبی انجام شده” می‌شود.

بیسکویت چیست؟

"بیسکویت” کارتی حاوی یک‌سری کد است و تصور می‌شود که همیشه همراه رئیس جمهور است.

بیسکویت و فوتبال از هم جدا هستند.

اگر رئیس جمهور قصد فرمان حمله‌ای را داشته باشد، از این کدها برای شناساندن خود به ارتش استفاده می‌کند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی پس از آن که دونالد ترامپ رسما ریاست جمهوری را برعهده گرفت از او پرسید که به هنگام دریافت "بیسکویت” چه احساسی داشته است.

آقای ترامپ در پاسخ گفت: "وقتی که آن‌ها به من درباره عملکرد آن (بیسکویت) توضیح دادند، لحظه بسیار تامل برانگیزی بود. به یک معنا بسیار بسیار ترسناک بود.”

رابرت پترسون، از دستیاران نظامی سابق بیل کلینتون گفته که آقای کلینتون در دوران ریاست جمهوری‌اش این کدها را گم کرده بود.

به گفته این دستیار نظامی، آقای کلینتون این "بیسکویت” را در جیب شلوارش نگه می‌داشت و آن را با یک نوارکشی به کارت‌های اعتباری اش وصل کرده بود.

آقای پترسون همچنین گفته در روزی که مسئله رسوایی مونیکا لووینسکی افشا شد، آقای کلینتون اعتراف کرد که مدتی است این کدها را ندیده است.

ژنرال هیو شلتون، یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا هم مدعی شده که آقای کلینتون این "بیسکویت” را "ماه‌ها” گم کرده بود.

چگونه رئیس جمهور یک حمله هسته‌ای را آغاز می‌کند؟

تنها فرد رئیس جمهور است که می تواند حملات هسته‌ای را آغاز کند.

وقتی که او هویت خودش را با کدهای تعیین شده مشخص کرد، فرمانش را به رئیس ستاد مشترک ارتش که بالاترین مقام نظامی ارتش آمریکا است، می‌فرستد.

سپس فرمان رئیس جمهور به مرکز فرماندهی استراتژیک آمریکا در پایگاه نیروی هوایی اوففوت در نبراسکا منتقل می‌شود.

بعد از آن، فرمان به تیم های نیروی زمینی فرستاده می‌شود. هرچند که نیروهای مستقر در دریا و زیر دریا هم ممکن است آن را دریافت کنند.

فرمان آتش از طریق کد ارسال می‌شود. این کدها باید با کدهای قفل شده در گاوصندوق‌های تیم‌های عملیات هماهنگ باشد.

آیا می‌توان دستور رئیس جمهور را اطاعت نکرد؟

رئیس جمهور فرمانده نیروهای مسلح ارتش آمریکا است. این به معنای آن است که هرچه او بگوید باید اجرا شود.

اما احتمالا یک‌سری آزادی عمل هم وجود دارد.

در نوامبر سال گذشته، کنگره آمریکا برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته صلاحیت رئیس جمهور را برای صدور فرمان حمله هسته‌ای بررسی کرد.

رابرت کهلر از کارشناسانی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ سمت فرماندهی استراتژیک آمریکا را برعهده داشت به یک کمیته کنگره آمریکا گفت: همانطور که آموزش دیده، از فرمان حمله هسته‌ای رئیس جمهور تنها در صورتی که این فرمان قانونی باشد، اطاعت می‌کند.

آقای کهلر توضیح داد که تحت شرایطی خاص: ” آمادگی اطاعت از دستور رئیس جمهور را نخواهم داشت.”

یکی از سناتورها گفت: "خوب در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آقای کهلر گفت: "نمی‌دانم.”

اعضای کمیته کنگره آمریکا در واکنش به این پاسخ خندیدند.


منبع: سایت تکنولوژی

نام:
ایمیل:
* نظر: