اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
مظاهریان مطرح كرد:
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب كه حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسكن در نقاط مختلف كشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده كه تا پایان برنامه ششم، ۶۶ هزار هكتار از بافت‌های فرسوده شهری با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.
نوسازی ۶۶ هزار هكتار بافت‌ فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پنجمین كنفرانس ملی پژوهش‌های كاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری به فرصت‌های پیش رو این معاونت در ساخت و سازهای کشور  اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم مسكن از اشتغال مستقیم ۱۲ درصد است. همچنین سهم مسكن در سبد خانوار برای خانوارهای متوسط ۳۰ تا ۳۳ درصد و برای اقشار ضعیف‌تر تا ۴۵ درصد را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقش دولت در سرمایه‌گذاری مسكن شهری نیم تا ۳ درصد است كه خبر خوبی است و نشان می‌دهد بخش مسكن متكی به بخش‌های خصوصی است و وظیفه دولت هدایت‌گری، نظارت و سیاست‌گذاری است.

وی وضعیت موجود شاخص‌های مسكن طبق آخرین سرشماری را تشریح كرد و گفت: در حال حاضر ۲۴ میلیون خانوار در كل كشور وجود دارد و بعد خانوار شهری به ۳.۳ و خانوار روستایی به ۳.۵ كاهش یافته است. همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و۶۰۰ هزار خانه خالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم وجود دارد.

مظاهریان با اشاره به این مطلب كه در حال حاضر ۲۴ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون خانه در سراسر كشور وجود دارد تصریح كرد: وضعیت ۱۹ میلیون بد مسكن در سراسر كشور با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل در بازار مسكن دارد.

این مقام مسئول تاكید كرد: به هیچ عنوان خانه خالی را نباید جزو آمارهای مسكن در نظر بگیریم زیرا این خانه‌ها برای نیاز واقعی ساخته نشده‌اند و تنها قشر مرفه جامعه را پوشش خواهند داد ضمن آنكه در حال حاضر برای آن‌ها مشتری وجود ندارد.

وی آینده مسكن را بر اساس جمعیت و نیاز واقعی در ۱۰ سال آینده ترسیم كرد و گفت: برای ۱۰ سال آینده باید برای ۲۹ میلیون نفر خانه واقعی ایجاد كنیم. در حال حاضر جمعیت شهرنشین جهان حدود ۵۲ درصد و جمعیت شهرنشین ایران حدود ۷۳ درصد است و پیش‌بینی می‌شود كه تا سال ۱۴۰۵ جمعیت شهرنشین در ایران به ۷۹ درصد برسد كه تا ۱۰ سال آینده ۷۹ درصد جمعیت شهری نیاز به مسكن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشكل آینده ایران شهرهاست و این مسئله نابرابری كه در شهرها در بافت‌های ناكارآمد آن‌ها و حاشیه شهرها وجود دارد باید سامان‌دهی شود. در حال حاضر برای ۱۰ سال آینده مطالعات و آمار به ما می‌گوید كه حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار خانه برای خانوارهای تازه تشكیل شده نیاز داریم. همچنین یك كمبود مسكن تاریخی نیز در كشور وجود دارد كه میزان آن یك میلیون و ۳۰۰ هزار خانه است تا به سربه سری خانه و خانوار برسیم.

مظاهریان افزود: پیش‌بینی ما این است كه در ۱۰ سال آینده از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی یك میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی كنونی وارد بازار شود كه باید نیاز به بازسازی را نیز به آمارهای موجود اضافه كنیم.

وی تاكید كرد: در ۱۰ سال آینده حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند كه با رشد اقتصادی ۵.۴ درصد و نرخ رشد جمعیت ۲ درصد پیش‌بینی ما این است كه در ۱۰ سال آینده به ۹ میلیون خانه نیاز داریم.

این مقام مسئول خطاب به فعالان اقتصادی بازار نیاز واقعی مسكن  و مكان‌هایی كه خانه‌ها باید در آن‌ها اصلاح شود تشریح كرد و گفت: ۳ گروه نیازمند برنامه‌ریزی برای و تامین مسكن هستند. گروه اول كه شامل دهك‌های ۹ و ۱۰ می‌شود جزو مرفه‌های جامعه هستند كه نیاز مسكن خود را تامین می‌كنند.

وی ادامه داد: دهك ۴ تا ۸ طبقه متوس جامعه را در بر می‌گیرد كه نیاز به حمایت دولت برای خانه‌دار شدن دارد. این افراد صاحب شغل هستند ولی مستقیما بر مبنای پس‌انداز نمی‌توانند صاحب خانه شوند به همین دلیل از طریق صندوق پس‌انداز یكم تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها اعطا می‌شود كه از دولت یازدهم اعطای تسهیلات به این خانوارها آغاز شده است.

مظاهریان تصریح كرد: تاكنون ۳۳۴ هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسكن یكم ثبت‌نام كرده‌اند كه نشان می‌دهد مردم به دولت اعتماد كرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب كه میزان تسهیلات در تهران ۵۰ درصد قدرت خرید مردم در شهرهای كوچك تا ۸۰ درصد را پوشش می‌دهد گروه سوم را دهك یك تا ۳ عنوان كرد و گفت: گروه فوق توان خرید ندارند و وظیفه دولت است كه نیاز اقشار ضعیف را برای تامین مسكن حل كند، به همین دلیل تامین مسكن این قشر از طریق مسكن اجتماعی و اجرای طرح‌های آن میسر است.

وی انتقاد از برخی سیاست‌های اعمال شده در دهه‌های گذشته گفت: شوربختانه دهك یك تا ۳ دهك‌های فقیر جامعه به حساب می‌آیند كه در سالیان گذشته تعداد آن‌ها گسترش فراوانی یافت.

مظاهریان با اشاره به اینكه در منطقه یك تهران ۳۵ هزار خانه خالی وجود دارد تاكید كرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مسكن، تامین نیازهای واقعی مسكن و حل مسئله مسكن  برای اقشار ضعیف و متوسط است.

این مقام مسئول طرح جامعه مسكن را كه در ۷ محور ترسیم شده است طرحی قابل قبول عنوان كرد كه از طریق آمار و مطالعه به روز خواهد شد و تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد یافت.

وی در تشریح ۷ محور طرح جامع مسكن گفت: محور اول و هفتم شامل مسكن، خانوارهای كم‌درآمد و توسعه پایدار استیجار، محور دوم سكونتگاه‌های نابه‌سامان شهری، محور سوم اصلاحات و سیاست زمین با تاكید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محور چهارم تقویت كارآمدی صنعت ساختمان، محور پنجم بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسكن و محور ششم مسكن روستایی است.

مظاهریان تصریح كرد: تمركز وزارت راه و شهرسازی سامان‌دهی سكونتگاه‌های نابه‌سامان شهری است برای دهك اول تا سوم است كه آن‌ها نیازمند واقعی تامین مسكن هستند.

وی گفت: در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه این میزان مساحت در حدود ۲ برابر مساحت تهران را شامل می‌شود كه نشان‌دهنده این مطلب است كه تا چه میزان بافت پرخطر در كشور وجود دارد و بازار سرمایه‌گذاری برای مسكن در چه بافت‌هایی قرار دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب كه حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسكن در نقاط مختلف كشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده كه تا پایان برنامه ششم ۶۶ هزار هكتار از بافت‌های فرسوده شهری با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بهسازی و سامان‌دهی شوند.

این مقام مسئول اجرای طرح بهسازی بافت‌های فرسوده را نیازمند همكاری همه‌جانبه دولت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، ستادهای بازآفرینی و بخش خصوصی برشمرد.

وی همچنین گفت: پیش‌بینی شده است كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده در سال نخست با  ۸۰ هزار میلیارد تومان آغاز شود. در سال گذشته و در دوران ركود شاهد بودیم كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بافت‌های فرسوده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بود و طبق پیش‌بینی‌ها این مهم انجام پذیر خواهد بود.

مظاهریان انجام طرح مسكن را در بافت‌های فرسوده در ۳ گام تعریف كرد و گفت: در سطح اول محلی‌سازی ، سطح دوم محله‌سازی مرحله‌ای و سطح سوم محله‌سازی جایگزینی است كه در این ۳ سطح سیاست‌های وزارتخانه تامین خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: